Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sadeloimet

Lähettäjä: Pai 
Päivämäärä:   13.9.25 08:32:49

Millaisia sadeloimia kannattaisi ostaa? Kiinteällä kaulakappaleella vai ei? Topattuja vai ei?

Varustan ostamaani hevosta ihan nollasta, ja olen jo ostanut sille nollagrammaisen sadeloimen, jossa on kiinteä kaulakappale, mutta tarvitsisin vielä toisen, jos tuo ainoa ei ehdi kuivua. Olisiko parempi ostaa kevyesti topattu (50 g) vai toppaamaton, ja laittaa sen alle kylmällä sadekelillä joku alusloimi?

Yritän välttää hukkaostokset :) ja siksi kaipaisin kokemuksia.

Re: Sadeloimet

Lähettäjä: Nooni 
Päivämäärä:   13.9.25 08:36:47

Aika vähän tulee käytettyä 0g. 50g ja 100g eniten käytössä. Sitten joku 300g jos yli 20 pakkasella koko päivän ulkona. Periaatteessa aika pitkälle selviää 50g ja 100g loimilla.

Lähettäjä: princess 
Päivämäärä:   13.9.25 08:43:25

Mun prinsessalla on 0g loimi ilman kaulakappaletta ja toinen 0g kiinteällä kaulakappaleella. Sitten löytyy 50g ja 100g irrotettavilla kaulakappaleilla ja 300g kiinteällä kaulakappaleella. Lisäksi pari fleeceloimea ja yksi villaloimi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.25 08:50:47

Tää riippuu niin hevosesta mitä se tarvitsee. Meillä tarvitsee loimitusta kun ei kasvata kunnon karvaa.
Mun hevosella esim on
2x 0g sadeloimea irroitettavalla kaulakappaleella
2x 50g sadeloimea irroitettavalla kaulakappaleella
1x 100g loimi pikkupakkaselle, irroitettavalla kaulakappaleella
1x 200g irroitettavalla kaulakappaleella
1x 300g fullneck toppaloimi

Lähettäjä: Luvve 
Päivämäärä:   13.9.25 08:54:19

Just kävin loimivarastoa läpi :D hukkaostoksia kannattaa tosissaan välttää, loimet vie sairaasti tilaa. Meillä useampi hevonen ja kaikille on 0g sadeloimet irrotettavalla kaulakappaleella, 100g sade/kevyttoppaloimet ja sit paksumpi ulkotoppis.

0g loimet on hyvät syksyn sateisiin, ja itse laitan usein kostean hevosen ulos (meillä ei juuri klipata) niin 0g loimen alle voi hyvin laittaa full neck fleecen ja kuivuu nopeasti. 100g full neck ulkoloimi sit alkutalven kalseisiin keleihin. Paukkupakkasilla paksummat ulkotoppikset tarpeen mukaan. Näillä pärjätty hyvin :)

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   13.9.25 09:07:32

Meillä on suokille
2 0g sadenuttua molemmissa kaulakappale.
50g törkyloimi jota ei tarvii säästellä mutta pitää kokopäivän kaatosateenkin!
100g hickneck ja ilmankaulaa
200g kaulalla
350g kaulalla
Villaloimia kaulalla ja ilman
Läjä fleecejä:D
Puuvillaloimi
Ja 100g tallitoppa. Toki heijastava ratsastusloimi. Noilla ollaan pärjätty.

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   13.9.25 09:46:50

Meillä on 2 pv kummallakin 2 sadeloimet ja kahdet 100g meillä on tallilla niiin hyvä ja toimiva kuivaushuone että loimet kuivuu aamuksi!ja kun niitä sadeviittoja ei pesepilalle niin säästyy rahaa. Merkillä ei väliä jos ne pilataan.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   13.9.25 10:24:59

Omalla kohdalla tähän vaikuttaa lämpötilan lisäksi se, mitä hepalla on tallissa päällä.
0-grammainen on kätevä lämpimillä keleillä sellaisenaan sekä silloin, jos hevosella on tallissa päällä jokin loimi. Monella tallilla on käytäntönä laittaa yksi loimi päälle ja pois päivän aikana. Kannattaa arvioida siis myös tallin lämpötilaa ja sitä, käytetäänkö hevosella talliloimea, niin kuin olet jo tehnytkin.
Omalla hepalla pelkkä 50-grammainen on paljon käytössä kun sataa ja lämpötila on 5 asteen hujakoilla. Kevyellä toppauksella loimen sisäpinta ei mene niin kylmän nihkeäksi kuin pelkässä 0-grammaisesssa.
Itse tykkään, että kaatosateen varalta löytyy edes yksi kevyt sadeloimi kiinteällä kaulakappaleella. Irrotettavissa kaulakappale saattaa kääntyä tai valua niin, että niskan kohdalta menee vettä sisälle.

Noin muuten kevyet 0 - 100-grammaiset ovat niitä, joita usein käytetään märemmillä keleillä. Niitä on hyvä olla pari, jotta löytyy tarvittaessa kuiva päälle.

Lähettäjä: Ammu 
Päivämäärä:   13.9.25 10:47:10

Mulla kans 50g eniten käytössä kylmällä sateella. Kivempi ja mun mielestä vedenpitävämpi kuin 0g. Kuoriloimia oon käyttänyt lähinnä jos haluan että hevonen pysyy puhtaampana. Lämpimällä sateella ei tarvi loimea ollenkaan. Eli on joko ilman tai 50g tai pdksummallakin. Ja tykkään irtoitettavasta kaulakappaleesta, jos loimittaa "liian lämpimällä" voi jättää kaulaosan pois. Ja sitten mulla on yks joka tarvii pienen loimen ja ison kaulakappaleen.

Lähettäjä: Venni 
Päivämäärä:   13.9.25 11:02:27

Täällä meidän hoodeilla oli viime talvi niin leuto, että hevoset pärjäsivät 50 g ja 100 g loimilla.

Jos ihan nollasta aloittaisin loimien ostamisen, niin tärkeintä on löytää sopiva merkki, koko ja malli. En siis ostaisi kuin yhden loimen ensin ja testaisin, onko malli hevoselle sopiva. Yhdelle hevosistani ei käy kuin yksi Hööksin loimi, muille käy HW ja moni muukin malli. Mikään ei ole niin kurjaa hevoselle kuin väärän mallinen tai väärän kokoinen loimi.

Meillä on 0 g loimet nyt käytössä. En halua käyttää kaulakappaletta jatkuvasti, joten meillä ei ole f/n loimia. Eniten on käyttöä 59 ja 100 g loimille ja sitten talvella 200 g. Jos tulee kovia pakkasia, niin silloin tulee talliloimi käyttöön.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.