Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Montako kertaa olet tippuessa lyönyt pääsi?

Lähettäjä: Mimosa 
Päivämäärä:   12.9.25 17:04:53

Kysymys otsikossa. Mitä seuraamuksia näistä tuli?

Re: Montako kertaa olet tippuessa lyönyt pääsi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.25 18:22:00

Niin monta kertaa, etten pysy enää laskuissa. Varmaan jotain 5 ja 10 välillä. Joka kerta tullut lievä aivotärähdys ja lääkäri sanoi jo muutaman ensimmäisen osuman jälkeen, että enää ei saisi päätä lyödä.

Seuraamuksena ylävartalon ryhti on mennyt olemattomaksi, koska niskan tukilihakset on venähtäneet niin monta kertaa pään lyödessä, että ne eivät kannattele päätä oikein, jolloin pää roikkuu edessä ja on vuosien myötä vetänyt koko ylävartalon mukanaan. Toki tätä varmaan aktiivisesti jumppaamalla saisi ainakin paremmaksi.

Lisäksi pitkäaikaisen muistin kanssa ongelmia, toki sitä ei pysty kuin kristallipallolla sanomaan, johtuuko tippumisista vai jostakin muusta, mutta viimeisen tipahtamisen jälkeen olen huomannut muistin huonontuneen paljon.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   12.9.25 18:24:48

Venähdys ei tee sitä huonoa ryhtiä, vaan aivotärähdyksen vaikutus aivoihin ja hermostoon. Fysioterapeutti, joka ymmärtää toiminnallista neurologiaa osaa auttaa tuossa sinnepäin jumpan sijaan, ja todennäköisesti myös silmien toiminnassa on haasteita.

Lähettäjä: Duu 
Päivämäärä:   12.9.25 18:34:55

Tavallinen tuntiratsastaja, 15 vuotta ratsastusta ja kymmenkunta tippumista. Pari-kolme kertaa on pää kopsahtanut, mutta mitään hurjaa pää edellä seinään -tyyppistä ei onneksi ole sattunut. Kop kop...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.25 18:38:31

Jaa, minulle on nimenomaan ratsastus- ja työfysioterapeutti sanonut että pää on edessä eikä ryhdikkäästi selkärangan jatkeena, sillä lihakset ovat venähtäneet niin monta kertaa. Silmien kanssa minulla ei ole haasteita, enkä käytä silmälaseja. Migreeniä sairastan, mutta sitä olen sairastanut jo ennen ensimmäistäkään tippumista, eikä tippumisilla ole ollut vaikutusta esimerkiksi oireenkuvaan.

Lähettäjä: Paljaspylly 
Päivämäärä:   12.9.25 18:55:35

Useita kertoja. Muutaman jäänyt paremmin mieleen:

Putosin laukasta takaraivolle? En muista tapahtuman jälkeistä aikaa n. puolen tunnin ajalta. Vuorokausi oksentelua.

Pukki rodeosta päälleen. Päästä kuului samanlainen poksahdus kuin ihmistä lyötäisi nyrkillä. Pää ja niskat kipeät jonkun aika.

Nurin meno esteillä. Tajuttomuus, reilusti mustia aukkoja muistissa koko päivältä. Seuraava viikko hyvin puuroista ja kova väsymys. Kuukauden ajan asiat/nimet katoili mielestä ja yleisesti minkään monimutkaisempi ajattelu oli haastavaa ja raskasta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.9.25 19:08:25

Ainakin 4 aivotärähdystä... Kyllä hirvittää katsoa kun jotkut ratsastaa ilman kypärää. Itsekin tipuin vasta tosi kiltiltä hevoselta ja ihan ennalta arvaamattomassa tilanteessa ja tuli tuo neljäs tärähdys. Paljon voi ennakoida, mutta ei kaikkea.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   12.9.25 19:15:28

Fyssareita on monenlaisia :) jos niskan kanssa on haasteita, silmistä löytyy aika lailla aina toiminnan haastetta vaikka sitä harvempi on itse mitenkään tiedostanut.

Lähettäjä: Marshmallow 
Päivämäärä:   12.9.25 19:25:58

Yhden kerran. Silloin kun todettiin lievä aivovamma, josta olen ajan ja kuntoutuksen avulla toipunut hienosti. Kiitän onneani, että ratsastusvuosiini ja satulassa vietettyyn viikoittaiseen tuntimäärään nähden olen tippunut todella harvoin, yhden käden sormilla laskettava määrä. Mutta joka kerta kun sitten olen tippunut on aina kutsunut leikkaussali, koska jotain kehosta on hajonnut palasiksi. Mutta tosiaan luojan kiitos vain kerran kolahtanut päähän.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.9.25 19:31:24

Ainakin kymmenen kertaa ja siitä seuraamuksena välilevyn pullistumaa mikä ei palaudu enää, asentovirhettä ja aiheuttaa kipua. Muisti huono.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.25 19:37:47

25v harrastuksen aikana muutama todettu lievä aivotärähdys, mutta tippumisia jotain reilu 50, joista suurin osa poneilta pienenä lapsena. Voisin väittää, että pään kopsuja tullut lähemmäs parikymmentä ja ei vaikutusta tietääkseni mihinkään.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   12.9.25 19:59:54

En kertaakaan. Käden olen murtanut yhdesti ja jalan yhdesti, mutta en ole koskaan lyönyt päätä. Ja kuitenkin 10v työkseni ratsastin nuoria hevosia :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.