Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lopetus

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   11.9.25 21:45:30

Millaisessa tilanteessa ja miten hevosesi lopetettiin? Miten selvisit tilanteessa?

Re: Lopetus

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   11.9.25 21:50:37

Autoimmuuni muoto IBD:stä, kipukohtauksia ja alkoi olemaan vaarallinen, 7 v pv. Klinikalla.

Varsa 4 kk, jolla geneetinen suurikasvisuus, takajalat ei kestäneet. Klinikalla.

Nivel-vaivainen "sitkeä sissi", alkoi kärsimään liikaa, 17 v. pv. Tallilla eläinlääkäri.

Lähettäjä: Dot 
Päivämäärä:   11.9.25 21:51:39

Kaveri ampui kiväärillä. Laskettin veret ja palvattiin lihat

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   11.9.25 22:13:18

Ähky, ell lopetti tallilla.
Jalka meni, teurastamo
Tiineys komplikaatio, lopetettiin klinikalla.
Jalat meni, teurastamo.

Vaikeinta on lopetusta edeltävä päivä, kun lopetus on tehty, alkaa helpittamaan.

Tiine tamma oli mulle kaikkein vaikein, kaikista rakkain hevonen. Siitä kesti toipua.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   11.9.25 22:33:27

Eläinlääkäri tuli kotitallille lopettamaan lääkkeillä. Kaviokuume jossa huono ennuste.

Hevosen vakava sairastaminen on niin kurjaa että lopetus ei sitä enää pahemmaksi tee.
Edellinen päivä oli vaikea. Kun se oli tehty pahin helpotti.

Aina se on surullista ja vaikeaa mutta kun se päätös on tehty ja asia hoidettu pääsee siitä yli.

Jos on kovin vaikea asia niin voi olla hyvä ottaa lopetukseen tueksi joku läheinen luotettava hevosihminen/tallikaveri jos mahdolista.
Itseäni auttoi että oli joku jonka kanssa jakaa se hetki ja myös puhua surua ulos.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   11.9.25 22:49:23

Paha nivelrikko, tallinpitäjä lopetti ampumalla tallin pihaan ja meni koirille lihaksi. Tämä oli mun ensimmäinen oma hevonen enkä voinut olla paikalla. Vein hevosen ampumapaikalle, annoin sille herkkuämpärin ja mieheni ajoi minut pois tallilta ennen ampumista. En voinut nähdä tätä hevosta kuolleena ja edelleen itkettää.

Tulevana viikonloppuna ell tulee lopettamaan meidän vanhan ponin. Autoimmuunisairaus eikä pysy enää lihassa. Haudataan omaan pihaan. Olen ottanut loppuviikon sekä seuraavan viikon alun töistä vapaaksi. Mieheni tuella tulen selviämään vaikka kipeää tämä tekee ja tulee vielä pitkään tekemään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.25 23:18:50

Puoli vuotta hoidettiin epämääräistä ontumaa/liikuntahaluttomuutta. Kaikki kokeiltiin mutta siinä vaiheessa kun mitään parannusta ei alkanut näkymään sovittiin lopetus. Syy jäi epäselväksi mutta todennäköisesti oli vanha vamma (tuontihevonen taustasta vähemmän tietoa) joka alkoi vaivaamaan lanneselän alueella kuvantamismahdollisuuksien ulottumattomissa. Talutin itse klinikan taakse ja olin paikalla loppuun asti.

Toinen tapahtui hiljattain. Viisi vuotta hoidettiin takapolvea ensin kortisonilla ja sitten IRAPlla. Pysyi täysin käyttökunnossa sopivalla liikunnalla ja kehittyi nousujohteisesti ensin esteillä ja myöhemmin vaan koulupuolella. Alkukesästä uusi tarhakaveri latasi yllättäen hillittömän kovan potkun lautaseen. Siitä seurannut koppilepo - 5min talutus 3x pvä - sairastarha - normitarha - kävely kesän ajan johti siihen, että lihakset tippuivat ja polvi ei enää kestänyt. Lyötiin vielä IRAPia niin maan perhanasti, mutta ei se siitä lähtenyt. Vein vielä klinikalle että olisiko jotain tehtävissä mutta yhdessä eläinlääkärin kanssa päädyttiin lopetukseen. Taas olin mukana loppuun asti. Rauhallisesti lähti tämäkin. Mutta sydän särkyi itsellä. Samaan syssyyn vielä ero kumppanista ja sitä myöden muuttunut taloudellinen tilanne vetää synkäksi. Haluaisin vielä hevosen kun se on se asia mikä tuo iloa ja merkitystä elämään ja on unelmien täyttymys edelleen 15 vuoden hevosten omistamisen jälkeen.

Kaikki hevoseläimeni ovat tarhanneet ongelmitta kaverin/kaverien kanssa ja olen pitänyt sitä tärkeänä niiden hyvinvoinnille. Jälkiviisaana ajattelen että ei olisi kannattanut suoraan uskoa, että potkaissut hevonen on aina ollut kaverin kanssa. Selvisi se potkimistaipumus ja terveydelliset ongelmat, jotka tilannetta eskaloivat ohi normaalin laumasosiaalisuuden, vasta jälkikäteen. Suututtaa ja harmittaa. Luotin liikaa toisen ihmisen sanaan ja siihen että oma oli taitava ja reilu johtaja
toisten hevosten kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.