Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten pito omassa pihassa

Lähettäjä: Haaveilija 
Päivämäärä:   10.9.25 13:30:21

Haaveilen että pystyisin joskus pitämään hevosia omassa pihassa, mutta hieman huolettaa miten koko paletin saa pysymään kasassa? Eli hevoset lapset työt koirat jne. Te keillä on kokemusta hevosista omassa pihassa kertokaa kokemuksia miten teillä on sujunut. Varsinkin jos treenatte ja kisaatte tavoitteellisesti. Paljonko hevosten pito teillä maksaa kuussa? Itsellä etätyö joten työmatkaan ei kuluisi aikaa.

Re: Hevosten pito omassa pihassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.25 13:46:06

Maksaa enemmän kuin hyvin maneesipaikka/kk, mutta toisaalta saa hoitaa hevoset juuri sillä pieteetillä kuin itse haluaa, tutustuu niihin ihan eri tavalla. Tallimatka-ajo jää pois mutta toisaalta omassa paikassa paljon aikaa menee paikkojen kunnossapitoon, kun haluaa että on siistiä ja pohjat ( tarhat, kenttä) pysyvät kunnossa kun niihin on upotettu viisinumeroisia summia...
Tavoitteellinen kisatreenaus tarvitsee maneesin, joten onko sellainen lähellä/ mihin hintaan, se kannattaa selvittää ellei itsellä ole löysää rahaa niin paljon että mahdollisuus tehdä oma.

Päivämäärä:   10.9.25 13:50:01

Tavoitteellisena kisaajana varmaan tiedostat millaiset treenipuitteet tarvitset, että pystyt treenaamaan Suomen keleissä töiden jälkeen. Pitääkö lähteä traikulla maneesille, riittääkö raha omaan valaistuun kenttään jne.

Sitten pitää laskea etäisyydet ja matka-ajat. Onko lapsilla harrastuksia, jonne pitää kuljettaa autolla vai onko varaa ostaa paikka käytännössä lähiöstä? Plus sitten se oma maneesimatka jos on tarvetta.

Itse olen laskenut, että tulee halvemmaksi pitää yhtä hevosta täysihoidossa minun loppuelämäni ajan kuin rakentaa oma paikka tarpeeksi lähelle, että saisi koko paletin toimimaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 13:50:06

Ilman maneesia et pysty treenaamaan kunnolla. Valmennuksia et saa kotiin vaikka itse kestäisitkin mutaa, pimeyttä ja räntäsadetta. Ja jos hevoset on omassa pihassa ja pitää treenatakin, sinulta menee 3-4 tuntia joka ilta töiden jälkeen. Ne seurahevosetkin tarvii hoitoa ja liikuntaa. Mitään vuokraajia on turha kuvitella saavansa kotitallille. Eli joku tässä yhtälössä kärsii, joko lapsi tai hevonen, parisuhde nyt ainakin. Onnistuu sitten kun lapsi on teini ja harrastaa sinun kanssasi, sitä ennen ei.

Lähettäjä: Ellu 
Päivämäärä:   10.9.25 13:58:07

Mä ostin oman hevostilan, reilu 10 vuotta sitten. Vanha, pieni ratsastuskoulu jossa kenttä, tarhat, maneesi ja asuintalo.

Tämä on ollut hyvä ratkaisu, tytär kasvanut varhaisteinistä täysi-ikäiseksi, ja yhdessä harrastetaan. Tytär kilpailee, mun ratsastus on nykyään enemmän maastoilua ja höntsäilyä. Maneesi on ihan ehdoton, sen avulla ollaan saatu hyvin valmentajia kotiinkin.

Isäntää ei ole, joten mikään muu kuin tällainen ”valmis paketti”, ei olisi ollut mahdollinen ja kyllä tässäkin saa putkimiestä välillä tilata…

Teen 99% :sti etätyötä, muu ei onnistuisikaan. Tosin olen joutunut sitten hyväksymään sen kapeamman leivän, korkeampi palkka vaatisi enemmän lähityötä.

Tytär toki välillä toivoo, että asuttaisiin kaupungissa, mutta olen muistuttanut että sitten meillä olisi vain 1 hevonen täysihoitotallissa, ja ruuhkainen maneesi.

Kun tytär muuttaa pois kotoa, niin sitten varmaan luovun tästä tilasta. Korjausvelkaa on jo kertynyt, ja eläkeikäisenä haluan asua muualla (en välttämättä Suomessa).

Arki kannattaa suunnitella mahdollisimman helpoksi, sillä lasten ja hevosten kanssa sattuu ja tapahtuu. Miettisin myös, onko ne koirat ihan välttämättömiä tuossa yhtälössä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 14:11:41

Onnistuu, ellei halua elämältä koskaan mitään muuta ja kohtuu etäisyydellä on maneesi, jossa voi käydä treenaamassa. Myös puolison täytyy olla hyvähermoista ja auttaivaista sorttia.
Hevosia tai poneja pitäisi olla vähintään kolme, jotta toinen ei jää yksin huutamaan siksi aikaa, kun itse on kilpahevosen kanssa muualla. Ja niistä kaikista pitää tietysti myös huolehtia ja tarpeen mukaan ne pitää säännöllisesti liikuttaa.
Jos laskee kolmen hevosen vaatimien paikkojen rakennus- ja ylläpitokulut, sillä rahalla pitää kyllä kymmeniä vuosia yhtä hevosta maneesillisella täysihoitotallilla. Itse tein yli 10 vuotta sitten remontin, jossa vanhaan hirsitalliin tehtiin kahdelle hevoselle karsinat, ja sekin maksoi silloin yli 40.000 e pelkkä talli, vaikka sisustus karsinoineen tehtiin kokonaan itse ja kierrätystavarasta.
Vaikka ei mukaan laskisi mitään muuta kuin heinä- ja kuivikekulut, kertyy niistäkin minimissään 150-200 e/kk/hevonen. SItten tulee lisäksi vähintään kengitykset, eläinlääkintä, väkirehut ja kivennäiset, vesi, sähköt, auraaminen ja mu kunnossapito kalustoineen jne.
Itse se asiassa ainoa säästö kertyy hoitotyöstä arvonlisäveroineen, jonka työn tekee itse seitsemänä päivänä viikosta vuoden ympäri. Siinä on sitten todella kiinni. Aina on vähän silmät kellossa, vaikka olisi automaattejakin apuna.
Kokemusta pienen kotitallin pidosta on yli 30 v. Ihme kyllä mies on edelleen talossa pysynyt, vaikka hevosten ehdoilla järjestetään kaikki menot. Toissapäivänä hän oli taas kerran apuna, kun vesisateessa korjattiin hevosten aidan veräjää...:)

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   10.9.25 14:23:02

Kaksi hevosta, yksi lapsi, mies, kanoja, kissoja, työt.

Aamu alkaa 5.30 hepat ulos ja kanat ulos, lapselle vaatteet, kahvi kantoon ihmiset autoon. 6.40 pudota lapsi päiväkotiin ja 7 alkaa työt. 7-15 ollaan töissä, mies 7-16.
Töiden jälkeen hevoille heinää, tallin siivous, ruokien ja vesien laitto, tarhan siivous, tähän menee 45 min eli kello on noin 5 koska työmatkoihin menee aikaa tässä myös kanojen hoito.
klo 17 tee lapselle ruoka ja ruoki se. klo 18 vie hevosille heinää jos jaksat niin liikuta ne. 19 laita lapsi nukkumaan tai ulkoista se miehelle, jos sait sen ulkoistettua, liikuta toinen hevonen jos jaksat. klo 20 ota hepat ja kanat sisään. Vie aamu heinät valmiiksi ulos sekä tarkasta vedet. Nyt 20-22 katso sohvalla telkkaria ja klo 22 mene talliin antamaan yöheinät ja siitä nukkumaan. Toista 365(+1) päivänä vuodessa.

Paljonko menee rahaa, no yksinkertasesti kaikki. heinä 120/kk, rehu, vesi, sähkö, laidun, tarhat, koneet, kenttä jne....

Lähettäjä: 0600 
Päivämäärä:   10.9.25 16:33:38

Jos hevosia ei ole kun muutama, pärjää ihan hyvin. Varsinkin kun suunnittelee tilat niin, että vapautuu isoimmilta aikarajoituksilta, esim. pihatto ja ajastetut ruokinnat. Mulla 8h toimistotyö ja 9 hevosta, aika tiukkaa tekee.

Lähettäjä: g,gl 
Päivämäärä:   10.9.25 17:15:59

Tässä luettavaa:

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=2&i=7045654&t=7045654

Jotta hevosten pito omassa pihassa on kivaa eikä vain karsea työleiri, se vaatii hemmetin hyvät puitteet ja se taas vaatii rahaa, että on varaa sellaiset rakentaa. Lukekaa tuolta niiden selostuksia, joilla on ollut varaa ne puitteet tehdä ja niiden,jotka eivät ole hommaan alkaneet kun ei ole rahaa tehdä kaikkea kunnolla. Ja niiden, joilla ei ollut rahaa tehdä kaikkea kunnolla, jolloin tallinpito on vain karsea työleiri...

Eli kyllä se hevosten pito omassa pihassa voi olla kivaa, vaikka olisi lapset, työt, koirat, jne. Mutta tuolloin puitteiden on oltava hyvät eli sinulla pnikka todellakin kunnossa.

Täällä oli myös vähän aikaa sitten ketju, että millaisen tallin rakentaisit jos rahaa olisi kuin roskaa. Siinäkin moni toi ilmi, että puitteista tehtäisiin todellakin kunnolliset, ettei olisi rapaa ja kuraa ja niin edelleen.

Päivämäärä:   10.9.25 17:55:30

Kuolaintuella-blogi (kuolaintuella.blogspot.fi) tulee mieleen, voisi kiinnostaa aloittajaa. Siinä on oma pikkutalli ja omistaja valmentautuu ja kisaa, tuli varsa nyt kesällä yms. Siinä on ollut postauksia tallinpidon kustannuksista, maalla elämisestä jne.

Instan puolelta tulee mieleen "ponitpihassa", en kyllä yhtään muista muuten mitä siinä on, mutta nimestä päätellen voisi olla hevosia omassa pihassa. :D Kannattaa katsoa, löytyykö sieltäkin jotain.

Lähettäjä: Ellu 
Päivämäärä:   10.9.25 17:56:03

g,gl: jep, pinkka kunnossa tai ainakin Exceliä pitää osata käyttää.

Esim tän oman maneesitilan ostin sangen edullisesti. Puitteet ei ole uudet, mutta meidän käyttöön passelit, eikä maneesikaan ole mikään pressuläjä, vaan kunnon runko. Muuttotappiomaalaiskuntaan ei uutta ratsastuskoulua tule, joten en kuvittele että tämän tilan myyntihinta tulevaisuudessa on kovin korkea. Tämän huomioin jo tilaa ostaessa.

Siihen Exceliin voi sitten arvioida 10-20 vuoden aikajänteellä kuluja, paitsi rakennusten korjaustarpeet ja energian kulutuksen, myös sen, että kulkeminen maksaa ja mikä tilusten arvon kehitys kenties on.

Huomioiden Suomen taloustilanteen, en kovin hevillä lähtisi rakentamaan uutta, vaan yrittäisin etsiä markkinoilla jo myynnissä olevaa. Monesti lähtee ihan sopuhintaan, omakotitalon hinnalla ;)

Lähettäjä: oma 
Päivämäärä:   10.9.25 20:08:16

Minä koin ihan positiivisen elämän muutoksen parempaan suuntaan kun sain hevosen kotiin. Ostin sille seuraponin ja nyt on vielä kolmas nuorikin tullut kuvioihin. Myös maneesi tulossa. "Täysi"hoitotallilla yhden hevosen kanssa oli niin stressaavaa että hyvä etten tappanut itseäni siinä työ-talli-koti kolmiossa. Parisuhdetta oli vaikea hoitaa. Vähintään hevosen veden, tarhan sekä loimen takia oli ajettava laittamaan se karsinan oveen valmiiksi. Olin ihan loppu siitä joka päiväisestä 40min per suunta tallimatkasta ja hoidosta. Aloitin aina tarhasta ja monesti karsina päälle (pitkä matka lantalaan kumipuhki kottareilla varsinkin tarhalta mutapohjilta. hajosi selkäkin niitä kottareita mudassa repien), sitten hevosen hoito sekä ruokien laitto ja sitten jäi nähtäväksi jaksoinko kiivetä enää selkään. Monesti meni kävelyksi/juoksutukseksi. Tästä huvista maksoin 800ekk tallipaikkaa+muut kulut eli 1500e kk bensoineen ellei mitään isompaa sattunut. Paljon helpompaa ei ollut edes tasokkaammalla maneesitallilla jossa palvelu pelasi paremmin ja pohjat kunnossa.
Eron jälkeen edellisestä suhteesta juuri silloin kun olin jo päättänyt myydä tai jopa lopettaa hienon hevoseni ellei sopiva koti löydy niin kuvioihin tuli maalaismies. Hänellä tilukset mutta päädyin silti ostamaan läheltä sopivan navettatallin jossa talo mukana. Maksoin 50t. Ensin laitoin tallin+pihaton puitteet kuntoon johon upposi 20t. Nyt taloa hiljalleen 50t lla. Täyspäiväisen työn ohessa mutta töihin on onneksi lyhyt matka. 15min kävelymatkan päästä mies sai muiden kauppojen yhteydessä isomman hallin maneesin mitoilla joka tarkoitus muuntaa maneesiksi tässä vaiheessa... Lisäksi peltoa ja maastoja on ratsastukseen. Ne puuttui monilta edellisiltä talleilta.

Olen koittanut tehdä kaiken mahdollisimman helpoksi. (suurimman osan vuodesta hevoset pihatossa/automatisointi/pohjat/valaistus/kulkureitit/kunnon kuivaushuone loimille ja tutuilta sekä lähipiiristä saa apuja sairastumisten tai lomamatkojen aikaan) Nautin tallitöistä ja jaksan liikuttaa molemmat hevoset ilolla. En missään nimessä enää jatkaisi hevostelua jos toinenkin vuosikymmen olisi samanlaista selviytymistä päivästä toiseen kalliiseen hintaan.
Kamera valvonta tallille nyt ja jatkossa. Näkee heti mikä tilanne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.