Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei liiku toiseen kierrokseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.25 12:00:57

Hevonen liikkuu kaikki askellajit liinassa hyvin vasempaan kierrokseen. Oikeaan joutuu ajamaan, tai vaihtaa heti suuntaa. Heiluttaa päätä ja kaahaa, jos pakottaa. Onko vika ulkopuolen jaloissa? Vai mitä lähtisin ensimmäisenä tutkimaan? Vai onko hevoset vain NIIN toispuoleisia, että muuten tosi nöyrä ja rauhallinen hevonen käyttäytyy noin kun joutuu mennä vaikeampaan suuntaan?

Re: Hevonen ei liiku toiseen kierrokseen

Päivämäärä:   8.9.25 12:46:12

kyllähän sitä johonkin selvästi sattuu. Ota ell paikalle tai vie klinikalle, ne tietää parhaiten mitä tutkia kun katsovat läpi liikkeessä ensin.

Päivämäärä:   8.9.25 12:47:31

Eli kannattaako mun varata ontumatutkimus vai mikä..?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.9.25 12:49:25

Soita klinikalle ja kerro oireet niin he osaa kertoa millainen aika varataan.

Päivämäärä:   8.9.25 12:52:43

Okei, kiitos! Hermostuttaa, kun en ole ennen vienyt heppaa klinikalle.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.9.25 12:59:07

klinikalle käyntiä ei tarvitse jännittää.

Ajat klinikan pihaan. Käy vaikka ensin katsomassa paikat ja kysy mahdolliset ohjeet. Viet hevosen sisään. Klinikkahoitaja ja eläinlääkäri sitten neuvovat miten jakoa > mennäänkö juoksuttamaan, tarviiko pienen rauhoituksen ennen juoksutusta, otetaan kuvia jne.

Varaudu, että kaikki tarvittava on mukana. Suitset, juoksutusliina, raippa, rekisterikirja.

Tee etukäteen paperille tarkka oirekuvaus, klinikalla monesti moni asia unohtuu. Videoi kotona juoksutusta molempiin suuntiin.

Päivämäärä:   8.9.25 13:02:06

Iso kiitos neuvoista vielä!

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.9.25 13:52:40

Jännästi myös vatsa voi oireilla toisessa suunnassa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.25 21:45:29

Meillä oireilee silloin tällöin kuvaamallasi tavalla ja aina on vika ollut lihaksistossa. Olen itse todella vino ja jos ratsastan useamman kerran peräkkäin holtittomasti, niin hevonenkin kipeytyy. Vertyy myös oikeanlaisella liikunnalla, hyviä esim avotaivutukset, väistöt sekä porkknavenytykset mitä voi tehdä maasta käsin!
Meillä on tutkittu selkä, vatsa ja jalat, klinikkaeläinlääkäri tuli kotiin saakka kuvailemaan joten kannattaa selvittää tämäkin vaihtoehto jos itse olet arka menemään hevosen kanssa muualle.

Lähettäjä: Huihai 
Päivämäärä:   8.9.25 22:55:35

Kannattaa otattaa myös hiekkakuvat. Usein hiekkakertymät oireilevat mm. haluttomuutena liikkua oikeaan kierrokseen.

Päivämäärä:   8.9.25 23:19:46

Minun hevosella oli samankaltaista vaivaa. Ei siitä tutkimuksissa mitään selittävää löytynyt klinikalla. Tietysti, ihan kaikkea ei voi tutkia. Ajan oloon tuo kuitenkin lieveni, on enää vain vähän toispuoleinen mutta ei enää esimerkiksi kaahaa toiseen kierrokseen. Onhan kyseessä voinut toki olla joku vanha sittemmin parantunut vamma vaikka. Kannattaa vähän tutkituttaa kuitenkin varmuuden vuoksi, koska kyllä noin voi oireilla vaikka ja mikä. Joku hyvä ratsastaja tai valmentaja osaisi varmaan myös sanoa mielipiteensä, tuntuuko hevonen kipeältä vai vahvasti toispuoleiselta, saako sen kuitenkin hyvä ratsastaja pehmennettyä myös toiselle puolelle vai onko se hevoselle mahdotonta.

Päivämäärä:   9.9.25 05:47:28

Tai katso peiliin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.