Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuolainongelma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.25 20:40:41

Katsottiin eläinlääkärin kanssa hevoselle kuolaimia. Nykyinen kuolain on hyvä ja sopivan kokoinen suuhun mutta tiukkuuden säätö hevoselle hankalaa. Hevonen levoton suustaa ja lonksuttaa kuolainta kielellään, ekat takahampaat oli pyöristyneet kuolaimesta. Itse olin laittanut reijän liian tiukalle koska se tuntui hyvältä, mutta ell ohjeisti löysentämään kuolainta ja se tuntuu liika väljältä ja että hevonen saisi kuolaimen silloin osumaan hampaisiin. Kuolaimettomat ei ole pelkkä ratkaisu, mitä muita vinkkejä tämmöiseen tilanteeseen on. Hevosella ei ole suussa näkyvää vikaa, eli luultavasti on vain raviajoilta opittu tapa.

Re: Kuolainongelma

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.9.25 21:34:04

Vaikka se kuolain ois kuinka teoriassa sopiva ja hyvän kokoinen, niin voi silti olla ettei se ole hevoselle miellyttävä. Kokeilisin jotain muuta, sitä ennen ehkä tekisin poskiremmeihin reiät ns puoliväliin noista kokeilemastasi reijistä.

Päivämäärä:   6.9.25 21:35:18

Olen kokeillut 10 kuolaimia hevoselle ja juuri tämä kuolain on se minkä hevonen hyväksyy parhaiten.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   6.9.25 21:45:27

Kuolaimen laskeminen ei ole välttämättä hyvä idea tuossa, hevonen voi alkaa jännittää kieltä jos kuolain on sen mielestä vähän matalalla. Meillä suulla pelaaminen loppui kun hevosen kaulan ja niskan sai rennoksi, treenattiin tuntumaa ihan erikseen kirjorinteen kanssa ja meillä myös mitattiin tuntuma. Alkuun suu oli hiljaa vain hetken korjauksesta, nyt ongelma lähes poissa. Tämä hevonen ihan super herkkä edestä ja meni aina herkästi tyhjäksi, se korjaantui siinä samalla. Moni sanoi ettei suun availu haittaa, mutta ero on kyllä tosi selvä nyt aiempaan verrattuna, hevosen ratsastettavuus otti ison harppauksen kun ei jännity suustaan enää.

Päivämäärä:   6.9.25 22:07:17

t, tätä mietin mutta sitten kun ell sanoi että suupieleen tullut valkoisia länttejä (paineesta) ? Minusta vain tuntui että hevonen oli levottomampi suustaan nyt kun kuolain oli löysällä.

Lähettäjä: qq 
Päivämäärä:   6.9.25 22:29:58

valitettavasti huonolla tuurilla joutuu kokeilemaan montaa kymmentä kuolainta ennen sopivan löytymistä. kuolainsovituksesta tai kuolainkonsultaatiosta saattaa olla suurikin apu. Tämä siis vain oma kokemus hevoseni kanssa

Päivämäärä:   6.9.25 22:46:17

qq, on testattu, tämä ohut D-kolmipala ollut paras. En usko että ongelma on nyt itse kuolaimessa vaan kuolaimen korkeudessa ja sopivasta kohdasta.

Lähettäjä: qq 
Päivämäärä:   6.9.25 23:17:31

"qq, on testattu, tämä ohut D-kolmipala ollut paras. En usko että ongelma on nyt itse kuolaimessa vaan kuolaimen korkeudessa ja sopivasta kohdasta."

Anteeksi, luetun ymmärtäminen petti. luulin, että olit kokeillut 10 kuolainta

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   7.9.25 00:45:09

Laita poskiremmit löysälle, odota että hevonen itse pitää kuolaimen paikallaan suussa. Laita poskiremmit siihen kireyteen.

Lähettäjä: Ai 
Päivämäärä:   7.9.25 06:32:39

Laita joku muu kuolain, kuin kolmipala. Siinä paine tulee juurikin eniten suupieliin. Esim ohut oliivi sylinteri, jakaa paineen paremmin. Hevarilta löytyy 50e lla ihan uusi 10mm sylinteri.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   7.9.25 06:39:48

Jis ongelma on vain korkeuden säätö, niin vaihda suitset tai poskirrmmin sellaisiin, että saat sen korkeuden vähän alemmas kuin nyt tykkäisit pitää, mutta ylemmäs kuin nyt jää jos lasket yhdellä. Tai koita venyttää poskiremmejä pari milliä.

Päivämäärä:   7.9.25 07:13:53

Rem, täytyy tuota vielä kokeilla.

Sylinterikuolaimet oli vielä pahemmat, suu oli jatkuvasti levoton ja ratsastaessa hevonen ei esim antanut tehdä pidätteitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.