Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  miksi hevoset ei siedä arkoja ihmisiä?

Lähettäjä: tyttönen 
Päivämäärä:   5.9.25 14:28:14

oon siis harrastanut ratsastusta pari v. Mua harmittaa, etten oman jännityksen ja arkuuden takia ilmeisesti tuu juttuun hevosten kanssa. Tai näin mulle on tallilla sanottu, että oma arkuus tekee niistä hevosista vihaisia. Oon siis se tyyppi, jonka kanssa iso osa hepoista on ns. lohikäärmeitä. Ykskin tamma on sellanen että mun isosisko saa ihan rauhassa rapsutella ja harjailla sitä ja se vaan tyytyväisenä torkkuu, mut kun mä tuun lähellekkään niin heti menee korvat luimuun... en tajuu mikä siinä mun epävarmuudessa voi olla niin triggeröivää hevosille. Tekee mieli lopettaa vaan kun selvästi oon vaan riesa hevosille. Pitäis kai olla reipas ja rohkee johtajatyyppi mut se ei tuu multa luonnostaan kun koko ikäni ollu koulukiusattu. Tuntuu et se on vaan suolaa haavoihin kun hevosetkaan ei hyväksy mua, mutta sit ne hyväksyy ja käyttäytyy nätisti kun oikea hevosmies tulee paikalle.. -_-

Re: miksi hevoset ei siedä arkoja ihmisiä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.25 14:31:44

Niin se on. Hevoset osaavat kyllä jallittaa ja ottaa kaapin paikan.

Älä ole sellaisten hevosten kanssa tekemisissä, pitäisi olla helpompia alkuun. Itsevarmuutta tulee tekemällä, ei millään muulla.

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   5.9.25 14:35:10

Se epävarmuus viestii hevosille vaarasta. Hevonen on saaliseläin joka toimii vaistojen varassa, arkuus ei sinällään tee kyllä yhdestäkään eläimestä vihaista- epävarmoja ennemmin.

Mikä sulla jännittää tai pelottaa? Hevosen koko, vai se että jotain sattuu? Pelko ja arkuus kumpuaa aina jostain. Olisiko sinulla mahdollista ammattilaisen kanssa käydä kohta kohdalta läpi hoitotilanne ja pyytää joku avuksi niin, että sinun ei tarvitse "selvitä" yksin, vaan läsnä olisi ihminen jonka energiasta ja rohkeudesta voit itsekin ottaa mallia?

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   5.9.25 14:36:22

Itselle on auttanut paljon psyykkinen valmennus, jossa olen oppinut tunnistamaan sen kun alan jännittyä ja pelätä, usein hengitysharjoitukset auttavat.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   5.9.25 14:36:24

hevonen aistii sinun arkuuden - pelon - tekee siitä erävarman. Tällöin eläin puolustaa itseään vaikka ihmisestä se tuntuu oudolta.

Sinun pitää selvittää itsellesi mitä pelkäät hevosen lähellä ja alkaa työstämään tätä pelkoa. Näytteleminen ei toimi hevosten kanssa kun se juuri syy pitää hoitaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.25 14:39:49

"Niin se on. Hevoset osaavat kyllä jallittaa ja ottaa kaapin paikan."

Jospa jo tultaisiin sieltä kultaiselta 90-luvulta tämän vuosituhannen puolelle ja edes yritettäisiin ymmärtää, millainen eläin hevonen on. Hevonen ei pyri lähtökohtaisesti "jallittamaan" ja "ottamaan kaapin paikan", vaan kyseessä on sosiaalinen, lempeä ja rauhaa ja turvaa rakastava eläin. Se, että hevonen "ei siedä" arkaa ja epävarmaa ihmistä, johtuu lähes aina siitä, että kyseinen hevosyksilö on itse arka ja epävarma ja kokee olonsa turvattomaksi samanlaisen ihmisen seurassa ja sen takia sitten pyrkii eroon tällaisesta ihmisestä käytöksellä, joka voi vaikuttaa jopa aggressiiviselta. Se ei ole mitään sikailua, jallittamista ja kaapin paikan ottamista, vaan pelkoa ja epävarmuutta. Rauhallisen itsevarman ihmisen kanssa sama hevonen tuntee olevansa turvassa ja käyttäytyy sen takia aivan eri tavalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.25 14:40:02

Arat ihmiset yleensä lähestyy hevosia kuin petoeläimet. Hiljaa hiipien, syke koholla, adrenaliinin virratessa, liikkeet on arvaamattomia. Hevoselle tämä tietysti tarkoittaa vaaraa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.25 14:45:07

T Ä M Ä.

"Niin se on. Hevoset osaavat kyllä jallittaa ja ottaa kaapin paikan."

Jospa jo tultaisiin sieltä kultaiselta 90-luvulta tämän vuosituhannen puolelle ja edes yritettäisiin ymmärtää, millainen eläin hevonen on. Hevonen ei pyri lähtökohtaisesti "jallittamaan" ja "ottamaan kaapin paikan", vaan kyseessä on sosiaalinen, lempeä ja rauhaa ja turvaa rakastava eläin. Se, että hevonen "ei siedä" arkaa ja epävarmaa ihmistä, johtuu lähes aina siitä, että kyseinen hevosyksilö on itse arka ja epävarma ja kokee olonsa turvattomaksi samanlaisen ihmisen seurassa ja sen takia sitten pyrkii eroon tällaisesta ihmisestä käytöksellä, joka voi vaikuttaa jopa aggressiiviselta. Se ei ole mitään sikailua, jallittamista ja kaapin paikan ottamista, vaan pelkoa ja epävarmuutta. Rauhallisen itsevarman ihmisen kanssa sama hevonen tuntee olevansa turvassa ja käyttäytyy sen takia aivan eri tavalla.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   5.9.25 14:46:55

Ihan vanhanaikaista ajatella, että arkuus tekisi hevosista vihaisia, tai että pitäisi olla jotenkin johtatyyppi niiden seurassa. Mun tamma ainakin rakastaa arkoja ja epävarmoja ihmisiä, erityisesti lapsia. Tärkeää on se, että ihminen on avoin epävarmuutensa kanssa, eikä peittele sitä mitenkään. Puhu ääneen, että "mua nyt vähän jännittää, katsotaan mitä tästä tulee".

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   5.9.25 14:51:47

Hevoset haluavat tuntea olonsa turvalliseksi, ja tulevat epävarmaksi jos ihminen on kauhean epävarma. Moni arka ihminen myös paikkaa arkuutta läpsimisellä ja komentelulla, joten hevonen saattaa odottaa jo valmiiksi, että kohta tulee läpsintää, vaikka sinulla ei olisikaan aikomusta siihen. Se, että otat paineita ja turhaudut kun homma ei toimi, on ihan inhimillistä, mutta ei auta asiaa.

Voisiko joku kokeneempi hevosihminen opettaa sinua? Kannattaa myös lukea hevosten luontaisesta käytöksestä ja seurata tarkkaan niitä, joiden kanssa hevoset ovat rauhallisia. Ei kannata myöskään soimata itseään; ihan kuka tahansa voi joutua siihen tilanteeseen, että hevonen luimistelee tai on ärhäkkä. Silloin pitää vain miettiä, mistä se johtuu. Jotainhan hevonen koettaa luimistelulla kertoa.

Päivämäärä:   5.9.25 14:54:53

Koita vaihtaa ajatustavan painotusta, paitsi että tunnistat olevasi arka, olet hevosten seurassa koska tunnet muutakin, kenties ihailet kauniita eläimiä? Sinulla on jokin syy miksi olet tallilla. Mieti sitä. Ihastele pehmeää turpaa, lämmintä karvapeitettä, tunne kiitollisuutta, keskity oppimaan uutta. Hevoset hyvin usein sietävät hyvin pieniä lapsia, ne eivät lähtökohtaisesti ole niin pelottavia. Opettele rakentamaan suhdetta hevoseen, tapaasi olla hevosen lähellä. Uskon että arkuus jossa sinänsä ei ole mitään vikaa, se on varovaisuutta joka hyvä asia, jää taka-alalle kun alat työstää muita puolia. Älä lannistu, aloita tutkimusmatka.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.9.25 15:00:16

>>> "Ihan vanhanaikaista ajatella, että arkuus tekisi hevosista vihaisia, tai että pitäisi olla jotenkin johtatyyppi niiden seurassa. Mun tamma ainakin rakastaa arkoja ja epävarmoja ihmisiä, erityisesti lapsia."

Siis arka ja pelokas saa olla eikä tarvitse olla johtajatyyppi,

MUTTA

Jos haluaa johtaa hevosta niin silloin ei saa olla arka ja pelokas.

Nämä lapset joista sinä puhut eivät varmaankaan yritä olla näille hevosille johtaja eivätkä nämä hevoset pelkää tällaista.

Sensijaan kun aloittaja kertoo että on ratsastanut pari vuotta niin tähän ratsastukseen ja kaikenlaiseen hevosen käsittelyyn liittyy hevosen johtamista ja hevonen ei hyväksy arkaa je pelokasta henkilöä johtajakseen.

Silloin kun aloittaja arkana laittaa hevoselle riimun päähän ja lähtee viemään sitä ulos tallista niin tämä hevonen pelkää kuollakseen että mihin pelottavaan paikkaan tämä pelokas ihminen on sitä viemässä ja kohtaako hevonen siellä paikassa sen tiikerin hyökkäyksen mikä on syynä että tämä ihminen pelkää kovasti jotakin.

Johtajan pitää tarjota hevoselle turvaa ja hyviä päätöksiä että ei johdateta surman suuhun.

Näillä hevosilla on varmaan ollut paljon tällaisia pelottavia kokemuksia ja ne eivät halua niitä lisää.

Päivämäärä:   5.9.25 15:00:48

Mä myös en ihan ole samaa mieltä tästä että hevoset on erityisen aggressiivisia arkojen ihmisten kanssa..

Ratsastuskouluissa nyt valitettavasti on usein useampikin vihainen hevonen, onko sitten että se ei jaksa vaihtuvia ihmisiä, kipeä jostain, ei saa elää lajityypillistä elämää töiden ulkopuolella jne jne.

Olen itsekin vähän arka, en nyt niin että menen seiniä pitkin tai mitään kiljuisin hevosille mutta kuitenkin vähän varsinkin jos on tiedossa että joku hevonen on vähän ärtsympi laittaa kuntoon.. enkä ole kyllä itse huomannut että hevoset olisi jotenkin erityisen kiukkuisia kun hoidan niitä vs. muiden ihmisten kanssa.. Voi se toki olla että joku protestoi enemmän minulle kuin jonkun toisen kanssa.

Mutta itse teen juuri tuota että jos on tiedetysti vähän ärtsympi hevonen niin puhelen rauhallisesti lähinnä itseäni rauhoittaakseni ja yritän itse olla rauhallinen. Sellainen hevosen toruminen ja mahdollinen läpsiminen ei auta yhtään mitään minkään hevosen kanssa. Jos tulee joku protesti niin yritän vain pysyä rauhallisena ja jatkaa rauhallisesti mitä olin tekemässä. Ei kannata ihan kaikista luimimisista, vihaisista hännän heilautuksista ja kuopimisesta tai ilman näykkimisistä reagoida mitenkään.

Jos hevonen ei ole oikeasti jotenkin kenkäisemässä ihan tosissaan jotenkin vaarallisesti kun usein se on uhkailua niin ei todellakaan kannata kaikkeen puuttua, jatkaa vaan itse rauhallisesti, varsinkin kun opetushevosista kyse mitä käsittelee moni ihminen. Se on niille sekavaa jos kymmenet eri ihmiset "alkaa kouluttamaan".

Päivämäärä:   5.9.25 15:02:11

Aloittaja, sä just hyödyt hevosharrastuksesta, kun saat siitä tarvittavaa itseluottamusta. Älä siis anna periksi!

Päivämäärä:   5.9.25 15:04:04

Ratsastuskouluhevoset monesti kyllä ovat oppineet, että aran ihmisen saa perääntymään kun vähän luimistaa tai nostelee jalkoja. Sitten ei tarvitse mennä heti töihin vaan saa jatkaa karsinassa oloa ja heinien syöntiä. Itseään palkitsevaa toimintaa.

Päivämäärä:   5.9.25 15:45:39

Arka ihminen on huono ja turvaton laumanjohtaja.

Lähettäjä: billie 
Päivämäärä:   5.9.25 15:48:08

Hevonen lukee sut päästä varpaisiin jos silloin kun kävelet tallikäytävällä kohti sen karsinaa. Hevoset tykkää jos ihminen on turvallinen, luotettava ja ennakoitava. Arka ihminen todellakin viestii vaaraa hevoselle. Siksi ne hermostuu.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   5.9.25 15:52:21

Hevoset eivät tosiaan lähtökohtaisesti ole aggressiivisia eläimiä. Jos hevonen olisi tarhassa tai muussa tilassa jossa se pääsisi vapaasti pois ihmisen luota, niin todennäköisemmin se lähtisi pois kuin jäisi luimimaan. Karsinassa hevonen vaan ei pääse väistämään, joten sille jää vain puolustautuminen.

Lähettäjä: Jabb 
Päivämäärä:   5.9.25 16:45:14

Ole oma itsesi. Jos olet arka niin myönnä se, jos ei muuten niin ääneen. Arkuus johtaa helposti oman käytöksen ja pelon peittelemiseen, ylimääräiseen varovaisuuteen mikä ahdistaa hevosia kun ihminen on epäjohdonmukainen eikä luettavissa. Jos pelottaa niin sitten pelottaa. Tällä metodilla itse sekä nykyiset asiakkaat ovat päässeet asiasta yli. Meillä saa pelätä ja meillä saa olla arka, mutta se menee yleensä nopeasti myös ohi kun ihminen lopettaa ”itsensä rohkaisun”. Ihminen olisi tyhmä eikä olisi säilynyt lajina jos ei olisi myös sitä arkuutta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.9.25 17:10:16

Olin jo aikuinen kun yks hevonen meinas käydä päälle karsinassa ja tilanne oli oli todella pelottava siksikin että mun ekaluokkalainen poika oli tallilla mukana, ei karsinassa vaan siinä oven lähellä. Talli työntekijä sitten varusti hevosen ja kun tuntikin oli pelkkää humusta ja testailua sanoin etten ikinä tuolla hevosella enää mene. Tästä jäi kuitenkin joku pelko, en minä nyt kauhussani ollu vaan jännitti ja olin epävarma vuosien ajan. Harjasin ja varustin hevoset ajan kans, juttelin hevoselle aina eikä yksikään ollu pelottava millään tavalla ja kun useamman kerran aina samalla meni niin pelko jäi pois. Vaihdoin vielä tallia ja ilmapiiri oli tallilla oli todella ystävällinen ja hevoset kilttejä niin pelko jäi pois kokonaan enkä laittanu hevosia enää edes kiinni harjauksen ajaksi. Sen yhden hullun hevosen jälkeen ainakin 10 hevosta oli hetken vakkarina sen muutaman vuoden aikana ja ne hevoset varmasti tiesi mun pelot ja jännitykset niin yksikään näistä hevosista ei ollu millään tavalla mulle ilkeitä, ne vaan oli ja anto harjata ja varustaa. Mun kokemukseen perustuen en usko että hevonen vaistottottuaan ihmeen pelon ja epävarmuuden tahallaan luimii, potkii ja yrittää näykkiä tms. Jos tunti hevonen on vihanen niin sillon se ei sovi tunti käyttöön. Tuntihevosen pitää kestää ne aloittelija ja epävarmat eikä reagoida niihin.

Päivämäärä:   5.9.25 17:15:21

Ennen tätä ns hullua hevosta oli ratsastanut yli 20v eli mikään aloittelija en ollu. Jälkeenpäin näin tämän hullun hevosen ex omistajan jonka tämä hullu hevonen oli yrittäny tappaa eli hevonen oli oikeasti vihanen ja epäluotettava. Yleensä talli työntekijä sen varusti tai kokeneet sennut. Kerran näin kun lapsi talutti tätä hevosta kentälle niin hevonen meni ihan ystävällisenä mini askelin pikkutytön tahtiin. Outo hevonen oli.

Lähettäjä: glyg 
Päivämäärä:   5.9.25 17:37:16

Minäkin olin koko peruskoulun todella pahasti kiusattu ja edelleen nelikymppisenäkin olen syrjitty, mutta eläinten kanssa olen aina tullut mainiosti toimeen. Olen nimenomaan se hevoshullu-sarjisten tyyppi, jonka käsissä vaikeimmatkin hevoset on sulaa vahaa ja se satukirjojen tyttö, jonka luo arat kissat ja koirat tulevat rapsutettavaksi.

Eli ei se ole kiinni siitä, että kiusaako muut sinua vaan miten itse itsesi kannat. Ei kannata alkaa räyhätä ja simputtaa eläimiä. Kyllä se eläinten kanssa toimeen tuleminen on jotain ihan muuta.

Tiedän monia hevosia/poneja, jotka ei pidä aroista ihmisistä. Enkä ihmettele. He harjaavat ja varustavat varovasti hipsuttaen, joka varmasti tuntuu inhottavalta, eikä mitään saa aikaan. Ei ihme, että hevonen kääntää korvat luimuun ja poni koettaa puraista...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.9.25 17:55:00

Arat ihmiset monasti katsoo hevosta kohti yrittäessään selvittää hyökkääkö se. Hevonen tulkitsee tämän täysin toisin.

Itsevarmat ihmiset pystyy olemaan hevosen vieressäkin niin että tuskin huomaavat hevosta ja katselevat ihan muualle ja eivät pyri hiplaamaan sitä hevosta. Hevoset tykkää.

Päivämäärä:   5.9.25 18:16:46

Hevonen tulkitsee silmiin katsomisen provosoivaksi. Itsevarmaa käsittelyä, muttei "huidellen", vaan tulee olla läsnä vaikkei hevoseen koskisikaan.

Päivämäärä:   5.9.25 18:19:04

Mun toinen hevonen ei kyllä välitä tippaakaan, jos ihminen jännittää/pelkää. Käyttäytyy aina samoin ja on tosi luotettava, vaikka on aika kokematon nuori. Toinen kävelee vaikka suoraan päälle, etenkin jos ihminen väistelee sitä. Sitten kun sen kanssa käyttäytyy ”normaalisti” niin on ihan kiltti. Mahtaa olla perujaan vanhan hevosen pitkästä ratsastuskoulu-urasta.

Päivämäärä:   5.9.25 19:37:24

Vai että hevosia ärsyttää arat jotka harjaa ja varustaa varovasti hipsuttaen ja hevoset luimi ja ponit yrittää purra. Mitä ihmettä nyt taas? Juuriharjallako ne pitäs raastaa kovaa että varmasti tuntuu niin hevonen ei luimi tai poni pure. Ja montako tämmöstä tapausta nimimerkki glyg on nähny että ihan yleistät tämän sun väitteen. Hevonen tuntee kärpäsenki iholla niin riittää kun hevosen harjaa ihan kevyesti eikä painamalla. Aralla henkilöllä on täys oikeus harrastaa ratsastusta ja ratsastuskouluun sopiva hevonen on kiltti harjata ja varustaa kaikille.

Päivämäärä:   5.9.25 19:44:49

Kiitti kaikille vastauksista ja näkökulmasta, mua jännitti kirjottaa tänne kunn välillä täällä on niin paljon negaa, mut ihanaa saada näin paljon asiallisia vastauksia <3 syy miks mä jännitän hevosia on varmaan et mua on parikin kertaa ihan aloittelijana purru poni niin et siitä jäi jälki ja oikeesti sattui ja sen jälkeen oon ollu tosi varuillani. Joo kuulostan varmaan nössöltä et saan jostain puremasta tämmöiset "traumat" mut sen jälkeen on jännittänyt tosi paljon. Tosi monet hevoset myös kääntää persettä ja nostaa takajalka nii en halua kyllä ottaa enää riskiä potkusta.. jostain hevosista oikeesti varoitellaan et pitää varoa niiden talajalkoja niin ei auta yhtään omaan jännitykseen se, vaikka hyvä tietääkin. Mutta haluaisin käsitellä heppaa rauhassa ilman pelkoa, et vaikka takakavioita putsatessa multa potkaistaan hampaat kurkkuun.

Päivämäärä:   5.9.25 19:48:31

Kyllä meidän hevoset sietää arkoja ja itseasiassa ovat arkojen seurassa tavallistakin rauhallisempia ja lempeämpiä, varovaisia. Ehkä ovat terapiahevosainesta, mene ja tiedä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.25 19:55:45

Minä en suostuisi kyllä harjaan hevosta joka voi purra. Tai että takajalkoja pitää varoa. Ei tuolla sen hevosen paikka ole ratsastuskoulussa. Alottajan kannattaa sanoa tallilla että haluaa hevosen joka on turvallinen käsitellä. Jos kaikki kieltäytyy käsittelemästä potkivaa hevosta niin ei se siellä tallilla enää kauan ole.

Päivämäärä:   5.9.25 19:58:59

"Ja montako tämmöstä tapausta nimimerkki glyg on nähny että ihan yleistät tämän sun väitteen."

Aivan riittävän monta.
Toki jos olet tyhmä etkä vain esitä sellaista, niin ehkä minun pitäisi tulla näyttämään sinulle, mitä on se ärsyttävä sieltä täältä hipsuttaminen harjalla, jota hevoset/ponit harvoin sietävät. Eihän se tarkoita sitä, että hevosia pitää väkivalloin raastaa, joten jos noin kommenttini ymmärsit, niin olet ilmeisesti aika ds...

Päivämäärä:   5.9.25 20:26:22

Nimimerkki glyg eli sun mielestä on ihan normaalia että kevyt harjaaminen ärsyttää hevosia ja poneja niin paljon että ne yrittää ihan potkia ja purra ku niin ärsyttää. Entäs sitten kun ell tutkii hevosen? Käy jalat läpi kevyesti on nesteitä tai turvotusta? Painelee kevyesti selkärankaa on siellä kipupisteitä tms. Hevosta ärsyttää ell hiplailu ja hevonen ensin puree ja sitten vielä yrittää potkasta? Ja tämä on sun mielestä vielä ihan normaalia? Tai heiroja käsittelee hevosta niin taas puree ja potkii. Mietipä vielä hetki mikä on normaalia ja mikä ei. Suomessa on yli 70 000 hevosta ja jos tuo sun väittämä on totta niin sillonhan 55000 hevosta potkii ja puree kun sitä koskettaa väärin. Siis pelkkä kosketus aiheuttaa puremista potkimista. Empä oo ennen moista puppua kyllä kuullu. Eiköhän suurin osa hevosista oo iha kilttejä käsitellä kenen vaan.

Lähettäjä: rr 
Päivämäärä:   5.9.25 20:32:17

Tässä sillä liian kevyellä harjaamisella tarkoitetaan sitä, kun harjakset juuri ja juuri koskettavat hevosen karvaa. Harjaa kannatellaan karvojen päällä, jolloin ärsytys on samaa kuin jonkin kärpäsen aiheuttama. Normaali kevyt harjaaminen on ikäänkuin oma käsi lepää harjassa ja liu'uttaa eteenpäin.

Päivämäärä:   5.9.25 20:42:32

No eiköhän ihmiset nyt osaa sentään harjata hevoset oikein. Lapset pitää alussa vaan opettaa harjaamaan ponit ja hevoset. Mulle opetettiin aikonaan että ensin pyörityssualla ja sitten pehmyt harja. Yhä kertaan että hevosia on yli 70 000 ja jonkun mielestä suurin osa harjataan väärin. Uskomatonta yleistystä asiasta mikä ei ole totta.

Päivämäärä:   5.9.25 20:46:57

S ei nyt selvästi tiedä mitä tarkoitan niillä hipsuttavilla arkajaloilla, joiden hipsuttava harjaustyyli ärsyttää hevosta/ponia.

Koskaan muulloin tai ketään muuta nuo hevoset/ponit ei pure/potki. Eikä eläinlääkäri eläintä tunnustellessaan satunnaisesti hipsuta ja töki harjalla sinne tänne. Eihän ell saisi sillä tavalla mitään selville.

Lopeta nyt olemasta ääliö.

Kovin epäselvä en voi olla, kun täällä on sellaisiakin jotka tajusivat, mitä tarkoitin.

Päivämäärä:   5.9.25 20:50:30

Ehkä teidän tallilla on arkoja hipsuttelijoita, minä en sellaisia oo nähny. Olen harrastanu talleilla yli 25 vuotta ja hevoset ollu kilttejä varustaa, purevia tai potkivia en ole nähny talleilla kun korkeintaan 10. Ja glyg tallilla niitä on monta. Outoa.

Päivämäärä:   5.9.25 20:53:30

Omani vei kun litran mittaa. Teki asioita mitä ei ollu mulla ikinä ennen tehny. Tajusi siis että nyt pääsee helpolla ja kokeili kaikkea.

Lähettäjä: Nåjåå 
Päivämäärä:   5.9.25 21:00:54

En oo tutkinut asiaa, mutta voisko olla myös jotain tekemistä ihmisen lähettämillä signaaleilla kun on jännittynyt. Syke nousee, adrenaliini nousee vaikket itse huomaisikaan sitä, eleet muuttuu jännittyneiksi, ehkä tulee tuijotettua hevosta terävästi. Eläimet haistaa asioita/lukee ihmisiä todella hyvin.
Jos pääset johonkin missä on varmasti kiltti hevonen ja vaikka joku ymmärtävä kokeneempi ihminen avuksi alkuun, ihan vaan totuttelemaan hevosen lähellä olemiseen ja aistimaan sitä? Paineeton tilanne kaikille osapuolille ilman tavoitteita satuloida hevosta tai suorittaa jotain. Jos se vaikka saisi rentoutumaan. En yhtään ihmettele jos ratsastuskoulussa tulee jännittynyt kehä, kun yleensä on aikarajat missä pitää hevonen laittaa valmiiksi ettei ole myöhässä aikatauluista. Se saattaa jo itsessään saada sykkeet koholle ja stressin nousemaan ja siihen vielä ikävät kokemukset päälle.

Päivämäärä:   5.9.25 21:12:55

Nåjåå: uskon että todella myös toi kiire laittaa heppa valmiiks vaikuttaa! Meillä ainakin tallityöntekijät saattaa tiuskia ja olla pinna kireällä jos ei kerkeä laittaa heppaa ja joutuu pyytää apua. Eli usein kun meen hepalla tai ponilla jota pelkään --> varustamisessa kestää tai en saa edes varustettua --> pyydän apua ja saan huokailua kuinka pitäis olla jo valmiina hevonen kun tunti alkaa 10 min päästä. Oon muutenkin sosiaalisesti kömpelö ja jännitän sosiaalisia tilanteita niin tää ei auta asiaa yhtään.

Päivämäärä:   5.9.25 21:29:40

Ei minulla ole koskaan omaa tallia ollut. Mutta muutamalla tallilla olen nähnyt noita hevosia, jotka eivät siedä hipsutusta. Ihan samalla tavalla kun on hevosia, jotka eivät siedä kovaa harjaamista vaan niitä pitää harjata hitaasti ja hellästi, niin on hevosia, jotka eivät siedä sitä, että satunnaisesti hipaistaan harjalla sinne tänne. Ei siis ole todellakaan sama asia kuin hidas ja hellä harjaaminen vaan ennemmin muistuttaa sitä, kun joku yhtäkkiä tökkäisi sinua sormella kylkeen. Kauanko itse jaksaisit sitä, ennen kuin tekisi mieli huomauttaa, että lopeta jo? Muista kuitenkin, ettei sinulla ole oikeutta huomauttaa siitä, vaan sinun pitää sietää sitä reagoimatta, kun ei hevonenkaan saa huomauttaa siitä, että sitä kohdellaan epäreilusti ja inhottavasti.

Karkeasti voi sanoa, että nuo hipsutuksesta huomauttavat eivät sovi aloittelijoille, lapsille, aroille ihmisille tai S kaltaisille ds:lle.

Päivämäärä:   5.9.25 21:38:49

Jaa että nyt tökätään sitte sormella kylkeen. Mitäs seuraavaksi? Ei se hevosen harjaaminen mitään rakettitiedettä ole enkä minä nyt yleistäis että suuri ongelma hevosen käyttäytymisessä on väärä harjaaminen. Kai nyt normaali älyllä varustettu osaa hevosen harjata ihan normaalisti.

Lähettäjä: miina 
Päivämäärä:   5.9.25 21:48:34

S kannattaisi opetella lukemaan. Ei glyg sanonut että arka harjaaja tökkii hevosta sormella kylkeen vaan että se harjaustapa tuntuu hevosesta samalta kuin jos joku tökkisi sinua sormella kylkeen. Ja tuossahan pointti on se ettei nuo arat ja osaamattomat ihmiset osaa harjata hevosia kuten kuuluu ja siksi aloittajakaan ei saa hevosia laitettua kun vain arkailee tekemisen ja varusteiden kanssa. Miksi olet keskustelupalsatalla jos et osaa lukea etkä vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin?

Päivämäärä:   5.9.25 21:48:37

S ei näköjään osaa lukea, kun ymmärtää miten sattuu eikä vastaa kun kysytään.

Osaakohan S vastata edes tähän:
Miltä tuntuu olla noin syvästi ds?

Lähettäjä: jeee 
Päivämäärä:   5.9.25 21:50:43

"en tajuu mikä siinä mun epävarmuudessa voi olla niin triggeröivää hevosille."

No juuri se epävarmuus. Kyllähän ihmisetkin on varautuneita sellaisten ihmisten seurassa, joista ei ota tolkkua ja koko ajan saa varoa, että mitähän tuo seuraavaksi keksii tehdä/sanoa.

Lähettäjä: Nåjåå 
Päivämäärä:   5.9.25 21:54:21

Tyttönen: toivottavasti läydät jonkun kivan paikan ja ihmisen+hevosen jonka kanssa pääset rauhassa totuttelemaan ja saamaan hyviä kokemuksia. Ei kannata lannistua, vaikka se on varmasti helpommin sanottu kuin tehty. Sopiva ympäristö, niin on hienot mahdollisuudet saada hevostelusta taas hauskaa ja iloa.

Päivämäärä:   5.9.25 22:06:22

Aralla ihmisellä saattaa myös kehonkieli olla ristiriitainen siihen mitä on hevoselta haluamassa. Esimerkkinä mun hevonen, joka ei ole kuin tasan kerran potkaissut ihmistä, ja potkaisi juurikin tällaista epävarmasti käyttäytyvää. Kyseessä vielä tallinpitäjäksi ryhtynyt harrastelija (joo niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin), hän meni heinäkasa sylissä hevostani ruokkimaan tarhaan ja äänellä pyysi väistämään, mutta keho ei ollut mukana vaan arasteli, oli kyyryssä ja väistävä. Hevosen mielestä siis hyvin ristiriitaista ja ärsyttävää, ehkä vähän pelottavaakin ja tällaisessa tilanteessa potkaisi kohti ruokkijaa (onneksi ei sattunut pahasti). Tilanteesta kuultuani olin ihan ihmeissäni, että miksi mun kiltti hevonen on mennyt potkimaan, joten pyysin päästä katsomaan kauempaa ruokintatilannetta, jotta näen, mitä tapahtuu. Siksi tiedän noin tarkasti, toki tuolla kerralla kun olin paikalla ja näin hevosestani, että sekin muuttui epävarmaksi, pistin tilanteen seis ja neuvoin tallinpitäjää korjaamaan oman asentonsa. Tämän jälkeen hänellä ei koskaan enää ollut haasteita hevoseni kanssa ja tulivat hyvin juttuun ja kiitteli, että tilanne ratkesi. Häntä jännitti olla uudessa roolissa ja vastuussa ja se heijastui epävarmuutena myös hevosten käsittelyssä.

Kerron tämän siksi, että on hyvä tiedostaa mitä oma keho tekee. Voi olla hyvä idea ennen talliin astumista vetää paristi syvään henkeä ja oikein korostaa ja tiedostaa oma kehonsa siinä hetkessä. Sen jälkeen hyvä ryhti, voi vähän liioitella, ja sitten siitä ryhdistä rentoutuu ennen kuin avaa tallin oven. Hevoset on siksi loistavia terapiaeläimiä, että ne lukee ihmistä jo ennen kuin ihminen tiedostaa omat tunteensa. Ratsastuskoulu voi olla tosi pelokkaalle huono paikka, hevoset ja ilmapiiri stressaantuneita, joten pääsisitkö jonnekin rauhallisempaan ympäristöön harjoittelemaan ihan omaan tahtiin, ja sellaisen hevosen kanssa, joka ei ole ympäristöstään jo valmiiksi stressissä? Vaikka kiireettä auttelemaan jonnekin kotitallille tms, jossa ihan huomaamatta saisit niitä positiivisia hevoskokemuksia ja siten itseluottamusta ja siitä millaisesta kohtaamisesta hevoset tykkää.

Päivämäärä:   5.9.25 22:09:04

En nyt ymmärrä miten sitä hevosta voi harjata niin ärsyttävästi että huitasee harjalla sieltä täältä? Miksi kukaan harjais siten hevosta? Alottaa edestä ja etenee kohti takaosaa, niinhän se hevonen harjataan. Oon melko monta hevosta harjannut 25 vuoden aikana enkä ole ikinä törmännyt mihinkään ongelmaan joka johtuu hevosen harjaamisesta. Tämä glyg tekee nyt tikusta asiaa. Muistutan vielä että hevosia on yli 70 000 ja glyg on nähny niistä alle prosentin. Ja silti glyg on sitä mieltä että Suomessa on suuri ongelma siinä että hevoset harjataan väärin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.25 22:18:43

Ei kannata yleistää että ratsastuskoululla on hevoset ja ilmapiiri stressaantuneita. On talleja joissa on ystävällinen ilmapiiri ja hevoset kilttejä. Talleilla hevoset tulee sisälle sitä mukaa mitä tunnille menevät, karsinassa on heinää ja tallissa vain seuraavalle tunnille menevät. Hevoset syö heiniä ja ne harjataan ja varustetaan. Ilmapiiri on rento ja rauhallinen.

Päivämäärä:   5.9.25 22:49:44

Siis nyt oikeasti S. Mikä sinua vaivaa? Oletko kertaakaan edes lukenut tämän ketjun otsikkoa?

Eihän ne ole osaavia harjaajia, jotka hipsauttavat harjalla sieltä täältä vaan nimenomaan arkoja ja osaamattomia, jotka eivät uskalla edes koskea hevosiin.

Miten vaikeaa on ymmärtää, että miksi he sitten eivät harjaa hevosta määrätietoisesti ja oikeaoppisesti, kun koko ketjun aiheena on nimenomaan osaamattomat ja arat ihmiset? :D

Ja missä minä väitin, että "Suomessa on suuri ongelma siinä että hevoset harjataan väärin." En löydä, joten laita siitä vaikka ss :D

Ja kyllä tuli ihan tui tui -reaktio, kun olet jopa 25 vuotta harjannut hevosia :') Minulla on kokemusta aika paljon pidemmältä ajalta.

Kerro nyt, miltä tuntuu olla noin ds? Kiinnostaa oikeasti :)

Päivämäärä:   5.9.25 23:01:09

Voitteko tehdä vaikka oman topan tolle harjaukselle. Mitä siihen tulee, niin ihan normaalein ottein mä hevosia harjaan, en mitenkään arasti hipsuttelemalla. Ja silti mua on purtu ja nosteltu kavioita kohti, vaikka en koe ainakaan harjaamistavallani ärsyttävän heppaa.

Lähettäjä: rire 
Päivämäärä:   5.9.25 23:09:30

Et sinä kovin normaalisti sitä hevosta harjaa ja käsittele jos sinua purraan ja kavioita nostellaan kohti.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.9.25 23:13:05

Hienot perjantai illan riidat tulilla. Lol

Päivämäärä:   5.9.25 23:14:17

Kerro toki mitä voin tehä paremmin :D harjaan pitkin, rauhallisin ja suht hitain vedoin, mahdollisimman lähellä hevosta ja käyttäen myös kohtuullista painetta jos hevonen ei siitä ainakaan lisää triggeröidy. Liikun rauhallisesti ja vältän äkkinäisiä liikkeitä. Mut ei se auta kun hevoset vaan aistii et mua jännittää ja tajuaa vissiin et tota voi rauhassa pyörittää.

Lähettäjä: ejed 
Päivämäärä:   5.9.25 23:34:31

Aloittaja ei osaa yhtään lukea hevosia. Kuten ei muutkaan arat ihmiset. Vaikea heitä on opettakaan kun kehonkielellään koko ajan viestivät jotain muuta.

Parhaimman opin saat kun pyydät jotakuta näyttämään joka näkee, miten vaikeasti sinä asiat teet ja osaa ohjeistaa.

En minä ole koskaan miettinyt että millaisilla otteilla minä hevosia harjaan. Mutta en kyllä vetele mitenkään kovin pitkin ja hitain vedoin. Ehkä sinä tosiaan teeet kaiken ihan väärin. Mutta parempia ohejita et täältä tule saamaan ellet sitten laita meille videota siitä miten toimit ja millaisissa tilanteissa heovset sinua potkivat, jolloin sinua voisikin jotenkin ohjeistaa.

Päivämäärä:   5.9.25 23:38:46

Ratsastuskouluhevoset osaa kyykyttää arkoja ja aloittelijoita, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ylempänä on jo kerrottu, miten kannattaa jo ennen talliin tuloa vetää vähän henkeä, rauhoittua ja ryhdistäytyä. Fake it till you make it

Päivämäärä:   5.9.25 23:44:54

Joo tuli selväksi että teen kaiken varmaan ihan väärin kun vielä oikein mietinkin miten hevosia harjaan, ja että turha minua on edes opettaa kun ärsytän hevosia jo kehonkielelläni, taidan lopettaa koko harrastuksen siinä tapauksessa ::D ei tule ikävä hevospiirejä tai hevosia.

Päivämäärä:   5.9.25 23:47:48

+ ei mulla vaan jostain syystä esim perheemme koiran (akita) kans oo mitään ongelmia, vaikka sitäkin jännitin alkuun. Ei ole koskaan ollut minulle aggressiivinen vaikka kehonkielelläni olen monesti varmaan muuta näyttänyt, eikä se minua epävarman persoonani takia kyykytä sen kummemmin kuin muitakaan rohkeampia henkilöitä meidän perheessä. Varmaan ratsastus on sit ihan väärä laji mulle kerta siinä kaikki menee pieleen ja on vaikeaa eikä voi osata lukea hevosta kun on arka.

Lähettäjä: ejed 
Päivämäärä:   6.9.25 00:05:19

Pointti oli se että et voi arkuutesi vuoksi olla luonnollisesti etkä osaa olla luonnollisesti niin, ettet olisi arka vaan teet "kuin hevosenhoito-oppaassa opetettiin". Harva hevonen oikeasti osaa rentoutua jos sen kanssa toimii ns. kirja kourassa. Etkä myöskään opi jos et osaa rentoutua.

Jos sinua alkaa jossain keskustelupalstalla opettaa "tee niin ja näin ja noin" niin se vain pahentaa tilannetta, kun nytkin mietit koko ajan että miten kuuluu tehdä ja hommasta on luonnollisuus ja hevosenlukutaito kaukana.

Siksi ehdotin että pyydä neuoja joltain joka osaa neuvoa sinua ihan oikeassa elämässä. Mutta jos et osaa olla jännittämättä vaikka hevonen olisi pystyynkuollut, niin et silloin myöskään opi yhtään mitään.

Jos haluat että me täällä hötölässä voimme sinua neuvoa niin sinun pitää tosiaan laittaa meille videoita. Mutta ei mitään nopeutettua eikä editoitua ja pätkittyä silppua vaan editoimatonta materiaalia.

Päivämäärä:   6.9.25 00:23:26

Itse näen tämän niin, että tässäkään asiassa ei ole vain mustaa ja valkoista. On hevosia, jotka sietävät ihmisen epävarmuutta paremmin kuin toiset. Syitä tähänkin voi olla monia eli ei voi ajatella aina, että hevonenkin olisi arka. Ja silläkin on monesti todella suuri merkitys onko tilanteessa mukana varmempi ihminen. Hyvänä esimerkkinä minun oma hevonen. Jos olen vaikka vieressä tai lähettyvilläkin riittää niin hevoseni käyttäytyy mitä edimerkillisemmin, MUTTA jos tätä alkaisi enemmän käsittelemään itsenäisempi ihminen niin olisi pian pulassa ja hevoseni on täysin aran vastakohta. Rohkea, päättäväinen ja äärimmäisen itsevarma, joka on ollut nähtävissä jo aivan maitovarsasta lähtien. Ja jos tämän kanssa ei ole pelisäännöt kristallinkirkkaina niin takaan, että ihminen on ongelmissa. Enkä tarkoita, että hevoseni olisi riidanhaastaja vaan se vaatii johtajan. Ja johtaja ei ole synonyymi simputtajalle vaan johtaja on se joka kuuntelee, mutta asettaa rajat ja sanoo sen viimeisen sanan. Ihmisen ja hevosen suhdetta ei voi verrata hevoslaumaan, koska olemme täysin erilaisia eläimiä. Siksi on luotava keskinäiset pelisäännöt ja hevosen opittava siihen, että ihminen viime kädessä päättää mitä tehdään eli jos vaikka säikähtää ja vaisto sanoisi, että luokse ja kovaa niin jos ihminen toteaa, että ei hätää niin sen on kyettävä luottamaan ihmiseen niin paljon, että kykenee toimimaan vaistojensa vastaisesti. Kuten moni hoitopide kipeälle hevoselle saisi sen luontaisesti pakenemaan tai jopa taistelemaan vastaan. Sen on kyettävä luottamaan siihen, että pystyy tukeutumaan ihmiseen hankalissa tilanteissa ja se on sitä oikeaa johtajuutta. Johtaja ottaa täpärässä paikassa tilanteen haltuun ja luo turvaa muille.

Arka ihminen käyttäytyy monesti ristiriitaisesti, ennalta arvaamattomasti jne. jolloin hevosen on todella vaikea lukea ihmistä. Mutta jos vieressä on se tuttu ja turvallinen vaikka omistaja niin monesti ne kestää aran ihmisen ristiriitaisuudet paremmin, kun se tuttu ihminen omalla olemuksellaan viestittää jo ettei syytä huolestumiseen.

Itse neuvoisin aloittajaa etsimään paikan, jossa lähdetään tutustumaan hevoseen heti kokonaisvaltaisesti eli voi olla ettei alkuun ollenkaan ratsasteta jopa ollenkaan. Silloin oppii lukemaan hevosta paremmin, joka taas kasvattaa ihmisen itsevarmuutta huomattavasti, jolloin kommunikointi hevosen kanssa helpottuu merkittävästi. Eli en lähtisi ns. perusratsastuskouluun tuossa tilanteessa vaan etsisin paikan, jossa tehdään paljon maasta.

Lisäksi suosittelen menemään erilaisille kursseille niin maasta kuin ratsain kuunteluoppilaaksi. Kuunteluoppilaana voi oppia valtavasti, kun oikeasti seuraa.

Päivämäärä:   6.9.25 00:23:41

Oletko kysynyt tallihenkilökunnalta / opelta apua? Tee se nyt ihan ensimmäiseksi. Pidän itse pientä ratsastuskoulua, meillä on vain "kilttejä" hevosia. Ne pysyvät sellaisina, koska tallissa on aina rauhallinen ja ystävällinen ilmapiiri & hoitotilanne, hevosten kanssa on selkeät toimintatavat, hevoset kokevat ihmisen kanssa toimisen miellyttävänä tai vähintäänkin neutraalina asiana, ja ne on opetettu siihen kuinka hoitotilanteessa kuuluu käyttäytyä. Jos jokin ristiriita tilanne syntyy, pystyn milloin tahansa ns "ottamaan tilanteen haltuun", useimmiten pelkkä rauhallinen läsnäolo auttaa. Sun pitäisi päästä harjoittelemaan rentoa ja turvallista hoitamistilannetta, muuten tilanne ei koskaan parane.

Mutta tässä muutamia ideoita kuitenkin:

- Hevonen kannattaa sitoa kiinni niin, ettei se pääse puremaan/kääntymään/liiskaamaan. Näin ei ajaduta ns "taistelu-tilanteeseen" missä jatkuvasti väistellään, ja vuoroin napsitaan ja läpsitään toista.
- Naru kalterin läpi omaan käteen toimii myös, älä kokeile ilman opettajan lupaa / ohjeistusta tähän.
- Saavuthan paikalle ajoissa, niin että ehdit rauhassa ja kiireettömästi hoitaa hevosen?
- Hevoselle voi kertoa omat rajat, esim. Pureminen ja varpaille tallominen ei ole ok. Kuuntele myös hevosen rajat, jos se ei pidä ylenpalttisesta hellittelystä tai hoitamisesta ja silittelystä, hoida vain pakolliset ja anna sille muuten rauha. Hyvä johtaja on itsevarma, ennakoitava ja reilu tyyppi.
- Harjauskeskusteluun; kuuntele hevosta mistä se pitää. Rapsutuksesta, pyörityksestä, kevyemmästä harjauksesta? Toimi sen mukaan. Hevoset on yksilöitä.
- Jos hevonen ei pidä hoitilanteesta, yritä itse pitää tilanne mahdollisimman neutraalina. Hevoseen ei tarvitse luoda erityistä suhdetta tuntia varten, eikä sen sinuun, mutta asiat voidaan tehdä niin että kaikilla olisi elämä mahdollisimman stressitöntä ja sujuvaa.
- Olisiko hevonen rauhallisempi, jos se saa syödä heinää ennen ratsastusta? (tämä riippuu myös, mitkä on tallin käytännöt, ominpäin ei voi mennä ruokkimaan hevosia).
- Hevosen varustus tavat: laske satula nätisti hevosen selkään, kiristä vyö reikä kerrallaan ei äkisti kiskaisten, älä hankaa kuolaimia vasten hampaita, odota ja kutita sormella hammaslomasta jne.
- Syy hevosten käytökselle: omassa käytöksessä? Jos hevonen luimistaa, hätkähdätkö taaksepäin? Kipu? Tallissa yleisesti ärsyyntynyt ilmapiiri, joka tarttuu kaikkiin, hevosiin ja ihmisiin?

Tsemppiä, toivottavasti tilanne ratkeaa!

Päivämäärä:   6.9.25 08:11:05

Sinulle olisi hyödyllistä opetella maastakäsittelytaitoja. Saat sieltä alueelta paremmin vinkkejä miten toimia hevosen kanssa.

Päivämäärä:   6.9.25 10:10:57

Pointti oli se että et voi arkuutesi vuoksi olla luonnollisesti etkä osaa olla luonnollisesti niin, ettet olisi arka vaan teet "kuin hevosenhoito-oppaassa opetettiin". Harva hevonen oikeasti osaa rentoutua jos sen kanssa toimii ns. kirja kourassa. Etkä myöskään opi jos et osaa rentoutua."

Joo sori et hermostuin, aihe on mulle vaan muutenkin jo herkkä ja tuntuu pahalta kun hepatkaan ei mua hyväksy arkuuteni ja kömpelyyteni takia, jotka on just ne syyt joiden takia mua kiusataan. Mut ymmärrän pointin. On varmasti mahdollista et teen asiat liian oppikirjamaisestk kun ei tuolla oikeen käsittelyä opi muuten kun hevosia laittaessa tunnille.

Pisteelle:
Oon kysynyt apua, kysynyt miten voin parantaa jne. Mut sanotaan vaan että koska et osaa olla hevoselle johtaja niin ne on tollasia. Et ei saa näyttää pelkoaan. En mielestäni näytäkään enkä säpsy jos heppa luimii, mut kyl mä esim kavioita väistelen, koska ehjät luut on ihan kiva juttu.. mutta tuntuu et toi johtajuus ja rajojen asettaminen on joku maaginen juttu joka ei vaan multa onnistu, koska en tiedä miten kieltää hevosta esim. Tai ei meiän tallilla ainakaan saa lyödä hevosta enkä itekään haluaisi, ellei ole tietysti ihan päin tulossa.

Ruokaa ei saa hevosille tosiaan antaa eikä ne syö kuntoon laittaessa. Ja tallille saa saapua aikaisintaan puol tuntia ennen, se on ainakin mulle lyhyt aika jos joudun pyydystää karsinasta takapuolta näyttävää ja kaviota nostavaa hevosta. Välillä en vaan uskalla eikä paikalla oo just ketään, jolloin jo avun etsintään menee aikaa. Ja sit syyllistetään et just näin käy kun ei osata laittaa rajoja hevoselle. Mun isosiskokin sanoo samaa et siitäkään ei oo paljoa apua.. :D

Kiitos tsempeistä <3 :*

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.9.25 10:35:52

En usko että alottajassa on mitään vikaa vaan alottaja käy väärällä tallilla. Ei ole normaalia että tuntihevonen näyttää kavioita kun menet sitä varustamaan. Tai että ne yrittää purra tai potkia"jos et osaa olla johtaja" tai harjaat väärin. Ratsastuskoulussa kuuluis olla kilttejä hevosia eli vaihda tallia missä on kiltit ja turvalliset hevoset.

Lähettäjä: Kuurosade 
Päivämäärä:   6.9.25 10:44:11

LähettäjäA

Päivämäärä6.9.25 10:35:52

En usko että alottajassa on mitään vikaa vaan alottaja käy väärällä tallilla. Ei ole normaalia että tuntihevonen näyttää kavioita kun menet sitä varustamaan. Tai että ne yrittää purra tai potkia"jos et osaa olla johtaja" tai harjaat väärin. Ratsastuskoulussa kuuluis olla kilttejä hevosia eli vaihda tallia missä on kiltit ja turvalliset hevoset.

Tämä on muuten niin totta! Olen elämäni aikana käynyt useammassa pienessä ratsastuskoulussa. Kaikissa hevoset ovat olleet erilaisia persoonia, mutta yksikään niistä ei ole ollut jatkuvasti kiukkuinen! Suurin osa on ollut hyvin kilttejä ja pysyneet sellaisina vuosikausia. Mielestäni merkittävin syy siihen on ollut se, että tallinpitäjillä/opeilla on ollut hyvät hevosenkäsittelytaidot ja tuntilaisille on opetettu, miten hevosten kanssa toimitaan. Jos joku hevonen on alkanut äksyillä, sille on annettu lomaa tai vähennetty hommia selvästi. Sellaiset, joille ratsastuskouluelämä ei selvästikään ole sopinut, on myyty yksityiskoteihin.

Päivämäärä:   6.9.25 10:52:12

Perheen oma koira ei olekaan ratsastuskouluhevonen, joka näkee työssään joka päivä kymmeniä erisorttisia aloittelijoita ja on jo leipääntynyt siihen puuhaan.

Yksärihevoset monesti onkin todella mukavaa seuraa aremmille, koska ne eivät ole kyllästyneet työhönsä ja palkkaannu siitä, kun käsittelijä perääntyy.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.9.25 11:24:07

Lisäys vielä että lapseni 12v kävi alkeiskurssin 2 vuotta sitten. Hevoset he harjasivat pareittain eikä yhtään hevosta/ponia tarvinu edes kiinni laittaa, kaikki oli kilttejä alottelijoidenkin käsitellä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.9.25 12:25:24

Jos ratsastuskouluhevonen ei siedä tuntiratsastajaa syystä z,y tai z niin sen paikka ei ole ratsastuskoulussa.

Lähettäjä: Eee 
Päivämäärä:   6.9.25 13:32:12

"Kaikissa hevoset ovat olleet erilaisia persoonia, mutta yksikään niistä ei ole ollut jatkuvasti kiukkuinen!"

No eihän ne aloittajankaan tuntemat hevoset ole jatkuvasti kiukkuisia :D Samaa sanoo moni muukin. Vain aloittajalle tai muille epävarmoille käsittelijöille ilmaisevat, että olet inhottava kun teet noin. Eli tuskin on hevosissa vika kun muiden kanssa ovat leppoisia nallekarhuja.

Päivämäärä:   6.9.25 15:11:44

Eee: olisi kiva tietää, mikä siinä mun toiminnassa on niiiiin inhottavaa sit että mua pitää purra ja olla mulle kiukkuinen vs. muille leppoisa nallekarhu. En läpsi tai tee mitään äkkinäisiä liikkeitä.. pelkästään vissiin sitten se että tuun karsinaan epävarmana, tekee minusta inhottavan. :D mitä mun on vaikee ymmärtää kun ei meiän perheen koirakaan mulle ala murista tai uhitella jos lenkillä sen kans jännitän jotain asiaa kuten monesti jännitänkin esim jotain toisia teinejä jotka huutelee. Tai jos joudun tekee sille jonkun ikävän hoitotoimenpiteen. Yhtä hyvin tai huonosti se menee mun kun toisenkin perheenjäsenen kans vaikka he on paljon itsevarmempia. Mut joku toisaalta sanoi hyvin ettei sen koiran tarvii sietää vaihtuvia käsittelijöitä ja siten oppia pääsemään niistä eroon. Ja niin, varmaan mun joku olemus ja yliajattelu et teenkö kaiken oikeen, voi varmaan hevoseen sit vaikuttaa..

Lähettäjä: Eee 
Päivämäärä:   6.9.25 17:30:43

Kuten joku jo sanoi: Vaikea meidän on näkemättä sinua neuvoa. Laita videoita olemuksestasi ja toiminnastasi niin näemme, mitä ja miten teet ja millainen elekieli hevosella on. Ei sinua voi opettaa kun emme näe sinua etkä itse tiedosta virheistäsi muuta kuin sen että olet arka. Sinun pitää opetella.lukemaan hevosen elekieltä jota et selvästi osaa, kun sinulla on koko ajan ongelmia.

Et myöskään voi verrata omaa koiraasi ja ratsastuskoulun hevosia toisiinsa. Koiralle sinä olet osa sen laumaa, hevoselle sen oman lauman ulkopuolinen henkilö. Jos et edes tuon vertaa eläinten käytöksestä ymmärrä, niin mitä ihmeen ohjeita sinä oikein kykenet ymmärtämään?

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   6.9.25 20:42:13

"Et myöskään voi verrata omaa koiraasi ja ratsastuskoulun hevosia toisiinsa. Koiralle sinä olet osa sen laumaa, hevoselle sen oman lauman ulkopuolinen henkilö. Jos et edes tuon vertaa eläinten käytöksestä ymmärrä, niin mitä ihmeen ohjeita sinä oikein kykenet ymmärtämään?"

Eikös nää ihmisen laumateoriat hevosten ja koirienkin kanssa ole sitä NIIIN ysäriä? ;)

Lähettäjä: Beea 
Päivämäärä:   6.9.25 21:49:11

Jos alottaja on muuraman vuoden ratsastusta harrastanut lapsi niin tallilla pitäs olla tuntiavustaja joka auttaa ennen tuntia hevosen kans. Lapsella ei voi olla mitään itsevarmuutta, auktoriteettia ja johtajuutta eikä ratsastuskoulussa niitä edes tarvita, hevosten pitää olla kaikkien käsiteltävissä. Alottajan kannattaa vaihtaa tallia tai ainakin tallilla sanoa että tarvii apua varustamisesta.

Lähettäjä: shsh 
Päivämäärä:   6.9.25 22:14:53

Sennulassa oli joskus ketju "lapsi hipsuttaa ponia, mistä reippautta" tms. Sille tehtiin jatko-osakin. Sitä lukiessa ymmärsi kyllä hyvin, miksi joillakin hevosilla/poneilla menee järki arkojen ihmisten kanssa. Löytäisiköhän joku sen sivuhistoriastaan? Minulla valitettavasti kaikki veheket vaihtuneet niin ei ole sivuhistoriaa tallessa.

Päivämäärä:   6.9.25 23:12:09

Et myöskään voi verrata omaa koiraasi ja ratsastuskoulun hevosia toisiinsa. Koiralle sinä olet osa sen laumaa, hevoselle sen oman lauman ulkopuolinen henkilö. Jos et edes tuon vertaa eläinten käytöksestä ymmärrä, niin mitä ihmeen ohjeita sinä oikein kykenet ymmärtämään?"

Tiedän olevani osa koiran laumaa. Ja eikös sitä suuremmalla syyllä koiran kuuluisikin pyrkiä pääsemään ns. Lauman heikoimman lenkin niskan päälle ja dominoimaan? Mä itse oon käsittänyt ainaki sen niin, että hevoset käyttäytyy mulle näin, koska ne tietää että voi ja haluaa päästä niskan päälle. Mut samaa en ole perheemme koirassa huomannut. Joo, tää on elämäni eka koira ja hevosiakin oon harrastanut sen pari vuotta vasta, joten anteeks nyt vaan kun oon ihan kujalla eläinten sielun elämästä.

Mitä tulee hevosen elekielen lukemiseen niin kyllä mielestäni sitä osaan lukee sen verran mitä nyt tässä ajassa ratsastuskoulussa voi oppia. Siinä vaiheessa kun mä meen karsinaan, avaan oven ja hevonen sillä sekunnilla kääntää perseen niin tiedän todellakin et mä en oo mikään tervetullut vieras. :) en tiedä mitä mun vielä pitäisi osata lukea. Jo siinä vaiheessa kun tuon hepan varusteet karsinan luo niin ne usein jo alkaa siellä karsinassaan luimistella. Mulla on koko ajan rauhalliset ja hätiköimättömät liikkeet. Mut ai niin, sehän oli sen merkki että en osaa paskaakaan, kun ajattelen kuinka kannattaa elehtiä ja liikkua kun sen pitäisi tulla luonnostaan jo syntyessä :D

Päivämäärä:   6.9.25 23:15:01

Ja videota en tänne laita, mut isosisko saa luvan ja lupasikin katsoa ens kerralla et mitä ihmettä teen niin väärin et hepat on hänen kanssaan kilttejä ja mun kanssa ei. Peace & love.

Lähettäjä: poiu 
Päivämäärä:   7.9.25 02:26:41

Juuri noinhan sinua kehotettiinkin tekemään. Eli pyydä neuvoja joltain, joka tuntee ne hevoset ja näkee kuinka sinä toimit ja hevoset siihen reagoi.

Päivämäärä:   7.9.25 09:10:04

Laita päähän kypärä ja käsiin hanskat, ne ainakin vähentävät omaa pelkoa. Ja mitä edellä sanottiin vihaisista hevosista , niin nehän nyt ei lähtökohtaisesti kuulu ollenkaan ratsastuskouluihin, tai sitten koulujen pitäisi ymmärtää antaa vain tallityöntekijöiden tai kokeneiden harrastajien laittaa niitä kuntoon.

Päivämäärä:   7.9.25 10:02:31

"hevoset käyttäytyy mulle näin, koska ne tietää että voi ja haluaa päästä niskan päälle"

No niskan ja niskan, ei ne halua olla sun laumanjohtajia, ne haluaa olla rauhassa ja ovat oppineet, että arat saa komennettua perääntymään pelottelemalla. Leipääntyneelle ratsastuskouluhevoselle se on palkitsevaa. Ja todellakin hevonen kuulee ja haistaa ihmisen ja tekee päätelmiä siitä jo tallin ovelta, se ensivaikutelma on siis tehty jo ennen kuin avaat karsinan oven.

Päivämäärä:   7.9.25 13:47:13

En jaksanut odottaa seuraavaa ratsastustuntia joka olis vasta ens viikolla joten menin jo tänään siskon mukaan kun se kävi tallilla ja hoitoheppansa luona.
No, hän sit katso et mitä mä teen väärin. Hänen hoitohevosensa on aika tämmönen kipakka tamma ja tietysti heti näytteli hampaitaan kun yritin ottaa sitä riimuun :D

Tässä hänen tulkinta: kuulemma sillon kun heppa näytti hampaitaan niin sekunnin murto osaksi olin hieman pysähtynyt, joka sitten vahvisti sitä sen uhittelua... yritin kyllä tämän jälkeen vielä saada riimun päähän, mutta peli oli kuulemma jo menetetty, hevonen käänsi perseen. Sisko sai sille riimun vasta rapisteltuaan jotain pussia jolloin heppa kääntyi. Kuulemma olis pitänyt paljon nopeammin ja päättäväisemmin laittaa se riimu päähän jo ennen kun heppa ees näyttää hampaitaan. Mutta siinä ois todellakin saanu olla TOSI nopee, koska uhittelu alkoi melkeen heti kun astuin karsinaan.

Sit toinen tilanne; mentiin viemään äksylle hevoselle vettä. Se oli ovella korvat luimussa ja sisko näytti mallia kuinka heppa hätistellään käsillä kauemmas, ja heppa tottelikin nätisti. Menin sit ite viemään sille sen veden sinne karsinaan. Silloin heppa asettui mun ja oven väliin. Tein ihan saman mitä sisko, mutta heppa ei väistynytkään vaan puraisi. tähän sisko sanoi että ilmeisesti hebosta ärsytti kun jännitin/pelkäsin sitä mut siitä huolimatta hätistelin/komensin sitä, mikä ilmeisesti riitti provosoimaan heppaa. Eli mun eleiden ja tunteiden ristiriita sai hevosen ärtyneeksi toisinsanoen.

Joo, en oikeen tiiä. Tuntuu et tosiaan mun varovaisuus ja jännitys vaan pilaa kaiken. Vaikka teen kaiken mallin mukaan ja toistin kaiken mitä sisko. Tuntuu et tää harrastus käy vaan itsetunnon päälle, ihmisetkin tuolla tallilla ei ole kivoja. Ja tää kaikki muistuttaa siitä, miten se vika on mussa, kun oon tämmönen mitä oon.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   7.9.25 14:07:24

Arkoja ei pidäkään sietää.

Päivämäärä:   7.9.25 14:14:19

LähettäjäX

Päivämäärä7.9.25 14:07:24

Arkoja ei pidäkään sietää."

TÄMÄ. Hevonen ottaa käsittelijäkseen, ja ratsastajakseen mieluummin sen vähän liian kovakouraisen ja ärjyn MUTTA jämptin ja rohkean miehen kuin pelosta tärisevän arkajalkapimpsulan. Ensimmäinen on JOHTAJA, jälkimmäinen riesa, joka johtaa vaaraan ja josta hankkiudutaan eroon juurikin aloittelijan kuvailemalla tavalla. Ap:n ratsastuskoulussa olevat hevoset toimivat juuri oikein kuten pitää!

Lähettäjä: Wkfk 
Päivämäärä:   7.9.25 14:52:23

Eihän se vika ole hevosissa, kun niitä voi suurin osa asiakkaista käsitellä ongelmitta, ne eivät ole muille hankalia kuin aloittajalle, eikä muut tarvitse niiden kuntoonlaittamiseen apua henkilökunnalta kuin aloittaja.

Olen itsekin nähnyt näitä kilttejä luttanoita, joiden kanssa muilla ei ole mitään ongelmia, vaan lapsetkin voivat niitä hoitaa ja varustaa, mutta sitten kuitenkin joidenkin kanssa hommasta ei tule mitään. Ja kyllä ne varoittavat etukäteen, että nyt tosta ei tuu mitään. Eli vika on niissä tekijöissä, ei hevosissa.

Ihan sama asia kuin että jotkut eivät pärjää hevosille vaan ne jumittavat, ryöstävät, heittävät selästä, jne. Toisilla taas ei ole mitään ongelmia vaan voivat mennä niillä samoilla hevosilla vaikka keskellä peltoa täysin ilman varusteita. Ei se vika ole niissä hevosissa vaan ihmisissä.

Lähettäjä: Beea 
Päivämäärä:   7.9.25 15:46:46

Ei helve..i tossa ole mitään järkeä. Normaali hevonen kyllä seisoo paikallaan rauhallisesti kun sille riimu laitetaan eikä näytä hampaita vaikka siinä hetki menisi. Siis jos menee sekunti enemmän aikaa niin hevonen puree. Itse ainakin menen karsinaan rauhallisesti ja saatan silittääkki hevosta ennen kuin alan harjaamaan enkä todellakaan hyväksy että hevonen puree. Miksi se riimu edes pitää laittaa? Miksi hevonen pitää laittaa kiinni? Kiltin hevosen voi harjata ilman että se pitää kiinni laittaa. Mulle riittäs ku kerran hevonen yrittäs purra niin toista kertaa en hevosen karsinaan menis. Joku muu sais sen varustaa. Ainahan se outo hevonen vähän jännittää mutta ei se ole syy että hevonen käy ihmisen kimppuun puremalla tai muuten uhkailemalla.

Päivämäärä:   7.9.25 15:55:56

Arkoja ohmisiä ei pidä sietää ihmisten eikä eläinten.

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   7.9.25 16:18:34

^ veikö arka vässykkämies sinun vaimosi vai mikä @!#$ sinua vaivaa?

Lähettäjä: Van Dango 
Päivämäärä:   7.9.25 16:21:20

riippuu hevosesta. älä kuule yleistä:

Lähettäjä: EA 
Päivämäärä:   7.9.25 16:39:00

Minä olen inhonnut arkoja ihmisiä ihan lapsesta saakka Siis sellaisia kuiskailevia hissukoita, joita kukaan ei kuule ja jotka aiheuttavat koko ajan muille ongelmia päättämättömyydellään, varovaisuudellaan ja hitaudellaan.

Lähettäjä: Mr frederik 
Päivämäärä:   7.9.25 16:42:31

tämä on hevoskohtaista. et voi mitenkään yleistää.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.9.25 16:51:51

En nyt jaksanut lukea topaa, kuin puoleen väliin, koska se alkoi menemään niin lapselliseksi hevosen harjailun kinaamiseksi kahdelta nimimerkiltä...
Mutta suosittelen sulle aloittaja, että menisit jonnekin pienelle tallille ihan vaan olemaan hevosen kanssa. Siitä se jännitys lähtee, kun saat itsellesi hyviä kokemuksia ja alat rentoutumaan hevosen läsnäolosta. Jos löytäisit sellaisen pienen tallin, josta löytyisi kiltti hevonen, jonka kanssa touhuta, niin siitä saa paljon itseluottamusta ja suunta on siitä eteenpäin. Babysteps, niinkuin sanotaan. Hevonen aistii epävarmuuden ja jos hevonen on itsekin epävarma, niin silloin tilanne eskaloituu juuri tällaiselle käytökselle, jota aloituksessa kerroit. On hevosia, jotka ovat epävarmoja ja ennakkoluuloisia tilanteisiin, mutta ne hevoset eivät ole sinua varten vielä. Etsi joku pieni talli, jossa olisi esimerkiksi joku vanhempi maailmaa nähnyt ruuna tai ori. Niiden kanssa on todella hienoa aloittaa yhteisen sävelen etsiminen, jota nyt tarvitset enemmän, kuin ratsastusta. Siitä eteenpäin vain maailmankaikkeus on rajana😊

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.9.25 16:54:20

Ja sitten kysy myös itseltäsi se kysymys, että pelkäätkö niitä hevosia, vai ihmisten (läsnäolevien) arvostelua sun hevosenkäsittelyssä...

Päivämäärä:   7.9.25 16:58:01

Aloittaja pysähtyy kun hevonen uhittelee, joten hevonen toteaa että näköjään ei oo pakko, ja tekee mitä haluaa.

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   7.9.25 17:41:19

Entäs arat hevoset ja koirat? Niiden sietääkin saada turpaan vai mitä?

Päivämäärä:   7.9.25 18:00:00

Jotkut ei siedä.jotkut joo

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.9.25 18:00:25

Älä yleistä

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   7.9.25 18:00:50

Riippuu hevosesta

Päivämäärä:   7.9.25 18:01:59

Minä tiesin hevosen joka pelotteli arkoja lapsia. Sen nimi oli Emppu se oli tamma

Lähettäjä: sääs 
Päivämäärä:   7.9.25 18:02:16

Aloittajalle suosittelen lämpimästi Herkät ja Rohkeat Hevostelija-facebookryhmää, sieltä saat luultavasti asiallisempia ja ymmärtävämpiä vastauksia kuin täällä eikä homma mene riitelyksi ja haukkumiseksi (niinkuin täällä hyvin usein tapahtuu). Siellä voi tehdä postauksen anonyyminä jos ei halua omalla nimellään postata. Uskon, että sen tai jonkun muun ryhmän kautta voisit myös löytää jonkun kivan yksärin tai muun kiltin hevosen jonka kanssa saada lisää rohkeutta. Ratsastuskouluhevoset taitavat usein käyttää ihmisten arkuutta hyväkseen, koska ne ovat oppineet saavansa olla rauhassa jos vähän näyttää aroille hampaita ja kavioita. Yksärit harvemmin tekevät näin, ainakaan vastaavia ongelmia minulla ei ole ollut yhdenkään vuokra- tai hoitohevoseni kanssa, vaikka itsekin olen hieman arka.

Päivämäärä:   7.9.25 18:02:46

Minäkin tiesin tuollaisen mutta et voi yleistää. Jotkut sietävät myös arkoja. Ja lapsia.

Päivämäärä:   7.9.25 18:07:17

Minäkin suosittelen kiltin luotto hoitohevosen hankintaa. Minullakin oli sellainen. Nimeltään Nanna. Se sieti arkoja. Ja lapsia.
Olen itsekin hieman arka.

Päivämäärä:   7.9.25 18:09:35

Sinulle joka useiden eri nimimerkkien takaa kirjoittelet: mahtaa olla rankkaa kun tietynlaiset ihmiset inhottaa noin paljon. Jaksuhaleja. Ehkä myös pitkä traumaterapia ja lääkitys olisi kohdillaan, niin ehkä kestät myös ne erilaiset ihmiset. Koska mahtaa olla niiiin rankkaa.

Päivämäärä:   7.9.25 18:11:22

Se riippuu hevosesta ja suosittelen tutustumaan ensin kilttiin rauhalliseen hevoseen

Päivämäärä:   7.9.25 18:12:37

Hevosia on erilaisia

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.