Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  te, jotka kengitätte itse hevosenne

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   31.8.25 20:25:53

Hei hoi te kaikki, jotka kengitätte ite hevosenne, olematta myös ammattikengittäjiä, missä ootte opiskellut/opetellut? Itseä kiinnostais oppia kengittämään omat, silleen peruskengityksen verran. Mulla on työ- ja opiskelukuviot nyt aika selkeät joten tähän väliin ei kyllä mahdu pitkää ja sitovaa koulutusta joka sisältää kauheesti lähipäiviä, joku muutama lähipäivä kuussa vois olla toimiva, mutta onkohan näitä mahollisuuksia eteläsuomessa? Osaan siis perus poistaa ja laittaa kengän takasin, mutta haluaisin osata vuolla kavion niin että en varmasti tee mitään "haittaa"
. Onkohan tällaisia taitoja mahdollista hankkia erilaisilla kursseilla tai itseoppimalla, vai oisko se se kengittäjän koulutus sitten?

Ja ei, pystyn maksamaan ammattilaiselle eli ei ole siitä kiinni, itseä vaan kiinnostais osata itse tehdä.

Re: te, jotka kengitätte itse hevosenne

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.8.25 20:37:41

Hevosalan oppilaitoksiin yhteys.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 20:41:53

Lähes kaikki PT/AT tutkinnonosat on juuri tuollaisella monimuotokoulutuksella, että lähipäiviä on pari kuussa ja välit kengitetään itseopiskeluna.

Lähettäjä: Jaaha 
Päivämäärä:   31.8.25 21:09:02

Itse opettelin hevoshoitokoulussa peruskengituksen hevosrnhoitajaksi opiskellessa ja valmentajalinjalla lisää, koulutukset kesti 3 v ja kengitystä oli viikottain.

On kai sitä kurssejakin jotka ei kestä niin kauan mutta jos ei ole aikaa osallistua efes sellaisiin en tiedä miten sitä kengitystä voi oppia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 21:30:49

Itse kävin Ypäjällä peruskengityksen tutkinnon. Kestää vuoden ja about 5-6vko välein on 3 päivän lähijakso. Ei maksanut mitään. Oppisopimuskoulutus eli sinulla täytyy olla joku kengittäjä jonka kanssa teet sopimuksen ja samalla kuljet kengittäjän mukana oppien.

Itsellä jäi positiivinen kuva Ypäjästä, ei moitittavaa :)

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   1.9.25 05:23:03

kiitos vastauksista!

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   1.9.25 06:50:57

Kengitys on yksi niistä taidoista jonka oppii tekemällä. Teoriaa kannattaa hankkia niin osaa kehittää itseään. Kuitenkin silmä on se jonka pitäisi kertoa mitä tehdä. Normaalisuuden periaate kaikessa. Eli osattava katsoa kaviot normaalin pituisiksi ja suoriksi niin että paino jakautuu kavion kautta maahan mahdollisimman tasaiseksi. Ja vielä niin että liike suuntautuu mieluusti suoraan eteenpäin.
Aika paljon on ihan kouluttautumista kengittäjiä joilla se silmä ei kuitenkaan kerro näitä asioita.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   1.9.25 07:44:41

Itse juuri opettelen hissukseen itse. Mulla on kisahevonen ja eläkehevonen joka kevyessa harrastekäytössä. Kisahevosta käy kengittään ammattilainen joka sattuu oleen myös kengityksen opettaja oppilaitoksessa (tai ex ope). ALkuun ihan vaan irrottelin kenkiä, löin paria naulaa valmiiks kii olevaa kenkään ym. Nyt saan jo koko kengän lyötyä paikalleen ja kotkattua ite ja olen alkanut harjotella vuolua eli kengittäjän läsnäollessa yleensä yhden tai kaks kavioo teen eläkeläiselle samalla kun kengittäjä kengittää kisahevostani.

Ratsupuolella vouhotetaan ammattitutkinnoista ja siitä kuinka kengitys on ydinfysiikkaa eikä voi tehdä itse, ravipuolella suurin osa kengittää itse

Lähettäjä: Ko 
Päivämäärä:   1.9.25 07:52:29

Kysyt kengittäjältäsi voisiko hän opettaa ja pääsisitkö hänen mukaan opettelemaan.
Oppilaitoksissa on niin paljon tyhjäkäyntiä ja turhaa diipadaapaa että opit parhaiten kengittäjän mukana

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.