Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opet! Miten kuvailette miltä tuntuma tuntuu?

Lähettäjä: Alkeet 
Päivämäärä:   31.8.25 10:11:17

Otsikossa kysymys. Miten kuvailette tuntuman?
Käytättekö mielikuvia, millaisia?

Miten saatte ratsastajan uskaltamaan ottamaan tuntuman?

Omalla kohdalla kukaan ei ole osannut sitä selittää vaan sen vain joku päivä hoksasi että ai tällä tavalla ja tästä rupesin miettimään, osaako joku ope tämän kertoa niin että on jokaisen saanut ratsukon kulkemaan paremmassa muodossa

Re: Opet! Miten kuvailette miltä tuntuma tuntuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.8.25 10:38:06

Mielikuvia kuten silkkinauha, kuminauha, vieterikädet, tunne kevyesti hevosen suupielet, seuraa kädellä hevosen suupieliä, kuin pitäisit kaveria lempeästi kädestä kiinni.
Eteenratsastusta/pohjetta ja muuta istuntaa unohtamatta.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   31.8.25 12:33:47

Näytän. Silloin oppilas tuntee ja osaa alkaa hakemaan samaa tuntumaa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   31.8.25 12:42:09

Kuunteleva käsi,joka tuntee mutta ei vedä

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   31.8.25 12:55:12

Kuin pitäisi kananmunaa kädessä, niin ettei se tipu mutta ei myöskään puserru rikki kädessä.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   31.8.25 13:00:51

Itse opettaisin ehkä niin, että ohjan toinen pää olisi aluksi minun kädessäni eli käteni olisi ikään kuin hevosen suu. Näin ratsastaja saisi aluksi harjoitella ilman, että tarvitsee murehtia miltä hevosesta tuntuu. Tietenkin paras tuntuman opettaja on hevonen, mutta ihan aloittelevalle ratsastajalle voisi antaa ensimmäiset opit noin.

Tuntumaharjoituksiahan voi tehdä myös ilman hevosta. Pannaan tuolin selkänojaan kiinni kuminauhat ja ratsastaja istumaan jumppapallolle niin, että kumanauhat ovat ohjina ja tuoli ikään kuin hevosen päänä. Pallon päällä keventäen ratsastajan pitää löytää kuminauhaan sellainen tuntuma, että tuoli ei keiku eikä siirry. Samalla tulee harjoiteltua oikeaa kevennystapaa ja vartalon ja käsien asentoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.8.25 13:25:14

Minulle aikanaan paras neuvo oli kuvitella, että työntää kottikärryjä. Käsi ei varsinaisesti liiku loputtomasti eteenpäin, koska kärryjä työnnettäessä vartalo on se joka liikkuu kävellessä eteenpäin. Mutta käsien paine on ikään kuin työntävä ja ojentava, ei vetävä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.8.25 13:39:56

Teemu Ahtee sanoi hauskasti Kavioliitossa Podissa "Piät mutta nää et vejä". :D

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   31.8.25 13:40:35

Pito on huono mielikuva

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   31.8.25 13:43:22

Silloin vuonna kivi ja miekka kun tämä täti opetti niin se oli litran maititölkki ei kaupan perjantaikassi...

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   31.8.25 13:56:02

Minusta ihan hyvä mielikuva. Koska et voi olla pitämättäkään?

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   31.8.25 15:35:54

Hevonen ”tulee ohjan päähän” mutta ei painaa retkota ohjalla. Haluaa seurata jos annat ohjaa.
Tuntumaa voi olla hyvin erilaista koulutustasosta riippuen.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   31.8.25 15:58:37

Vähän kuin pitäisi hyvää kaveria kädestä.

Päivämäärä:   31.8.25 16:46:38

Itselle paras tapa on ku opettaja/valmentaja on ottanut ohjasta ja näyttänyt miltä sen kuuluu tuntua.

Hevonen ns. työntää itseään kuolaimeen ja käsi tarjoaa hevoselle tuen ja myötäilee hevosen kaulan liikettä, myös kyynärvarren tulee liikkua kun kevennät ettei kätesi nouse kevennyksen mukana vaan pysyvät samalla korkeudella.

Hevosen oikein liikkuessa oikealla tuntumalla tunne on voimakas muttei vahva. Tunnet hevosen voiman käteen mutta se ei paina eikä vedä.

Lähettäjä: smfskng 
Päivämäärä:   31.8.25 17:28:23

Monessa rats koulussa ei ainakaan vuoteen edes yritetä opettaa tuntumaa, vaan kaikki ridaa (sitä itse tietämättä toki) puolipitkin ohjin. Joka varmaan on ihan harkittua koska jos oma kropanhallinta ja tasapaino on vielä hakusessa, niin silloin ratsastaja ottaa tukea ohjista ja se on huono juttu aina hevoselle.
Ensi pitää oppia istumaan, vakauttaa oma kroppa niin että pysyy tukevasti vaikka ohjia ei olisi ollenkaan. SITTEN aletaan hakemaan tuntumaa kun on aiban varmaa ettei ratsastaja vedä ohjista tai tukeudu ohjiin.
Monasti näkee että oman kropan alkeellinenkin hallinta on aivan hukassa ja olematon vuosikausia ratsastaneella.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   31.8.25 17:37:19

Tuo kottikärry/ostoskärry vertaus on minusta hyvä. Ikäänkuin työnnät kohti hevosen suupieliä.
Tosiasiassa ratsastat hevosen takajalkoja kohti sitä tuntumaa niin että tulee tunne että hevonen työntää itse kohti sitä tuntumaa. Pehmeät kädet, puolipidätteet antaa sille hevoselle raamit missä kulkea, myötäilet seuraat liikettä, et anna painaa etkä itse vedä. Näin se ajan ja voimaan saatossa lyhenee rungostaan ja tulee peräänantoon.
Käsi on pehmeä, suupieli on pehmeä, kaula on pehmeä ja seuraa sinun ohjaa.

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   31.8.25 18:19:07

Tuntumaa ei kannata edes miettiä ennen kuin hallitsee oman kroppansa. Tuntuma nimittäin ei ole ohjissa roikkumista. Ja sitähän se on jos oma tasapaino horjuu.

Päivämäärä:   31.8.25 19:11:31

Mulle ope sanoo usein, että heitän ohjat pois, kun yritän myödätä. Tai etten osaa antaa tukea esim laukassa, kun on liian pitkä ohja. Tuntuu vaikealta pitää ohjasta vastaan, kun toisella puolella on hevosen suu. Mitä kannattaa treenata? :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 22:55:34

Minusta tuntumaa kannattaa ennemmin miettiä selässä lapaluiden välissä, kun varsinaisesti käsissä.

Lähettäjä: kpjbnkjb 
Päivämäärä:   31.8.25 23:09:56

Tuntuma on sitä että ohja ei hetkeäkään koko tunnin aikana ole löysä (pl pitkät ohjat kävely) että sulla on se TUNTUMA hevosen suuhun ihan joka sekunti. Mutta se ei ole vetämistä eikä staattista, vaan tuntuma joustaa ja liikkuu hevosen liikkeen mukana. Mutta ohjat eivät koskaan ole löysät vaan tuntuma säilyy koko ajan.
95% tuntilaisista ratsastaa pyykkinaruilla, mutta tavallaan, kuten joku ylempänä sanoi, voi olla että se on perusteltua jos kropan hallinta ja tasapaino ovat huonoja.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   1.9.25 02:11:23

” Tuntuu vaikealta pitää ohjasta vastaan”

Kun siitä ohjasta ei pidetä vastaan tai oteta tukea. Se ei lörpötä välillä. Tai kannattele hevosen päätä.
Pehmeä tuntuma ohjan kautta sinne suuhun. Ihan kuin kuminauhan päässä suu. Tasainen liikkeen mukaan joustava, tunnet kädessäsi sen suun tasaisesti molemmilla ohjilla koko ajan, siis nimenomaan tunnet. Tuntuma.

Jos heität pois ohjan niin että ohjasta tulee vaan löysä, tarvitset hevoseen lisää aktiivisuutta.
Jos hevonen laahustaa eteenpäin, tuntumaa on vaikea pitää. Aktiivinen polkeva liike. Ei kuitenkaan kahaus eteenpäin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.9.25 05:55:28

Ohjat oikean pituiseksi oli ne tarkoituksella puoli pitkät tai ei. Käsien paikka, rentous, ratsastajan asento. Jalasta kohti tuntumaa, jos ohja roikkuu ja jalka korjaa myös jos hevonen kiskoo, mutta sit tarvitaan enemmän muutakin esim. puolipidätteitä, taivuttavia tai kokoavia harjoituksia esim. Usein pyydetään kääntää voltille ”jos hevonen katoaa” ja jos ratsastaa ympyrällä niin asettamaan ulos tai väistämään takaosaa ulos pari askelta, siirtymisiä tms jossa alkaa jo luonnostaan tekemään jotain muuta kuin vastaan vetämistä..

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.9.25 05:56:17

Ja sen tunteen saa sitten itse oivaltamalla kun kerrotaan aina selkeästi ”hyvä tuntuma/ nyt se on tuntumalla”’tms

Lähettäjä: Muuli 
Päivämäärä:   1.9.25 07:55:58

- Itsellä samaa ongelmaa. Väitän, että on peeuja siitä, kun aina on puhuttu, että pitää myödätä ja myödätä, ei saa vetää. No joo, ei saakaan mutta ei se löysäkään ohja ole tarkoitus. Oikeasti tuntuma on välillä aika "raskas" ja täytyy miettiä, että esim.laukka nousee tuntumaa vasten eikä niin, että heitetään ohja pois. Tuntuma on kuitenkin se raami, täytyy vaan ratsastaa pohkeesta oikeasti eteen ja "pitää" kädellä. Ja kyllä, oikeasti täytyy opetella myös pitämään, kun aina on hoettu tuota myötää myötää. Se on toki hyvä aloittelijoilla mutta kyllä sen oikean tuntuman löytäminenkin on sitten vaikeaa. Lisäksi täytyisi säilyttää rentous mm.hartiossa.... Ei ole helppoa :D

Lähettäjä: Lippe 
Päivämäärä:   1.9.25 10:54:22

Siis olen ratsastanut lapsena ja nyt aikuisena monta vuotta (en toki mitenkään tavoitteellisesti vaan olen kaikesta huolimatta ihan höntsäilijä) ja nyt vasta omalla hevosella olen oppinut, että olen aina ratsastanut liian pitkällä ohjalla. Siis miten hölmöä! Ja miten kukaan ope tai valmentaja ei ole minua tähän ohjannut? Olen halunnut pitää käden pehmeänä ja olla aina hellä hevosen suulle, ja vasta nyt olen oppinut, että se tuntuma voi oikeasti olla aika raskas ilman että vedän hevosen suusta. Että mun on tarjottava oikeasti se tuki, jolle hevonen voi asettua, eikä se tunne ainakaan meillä ole mikään höyhenenkevyt. Oivalsin tämän seuratessani yhtenä valmennusta sivusta, ja kun kokeilin omallani ihan roimasti lyhyempää ohjaa kuin aiemmin, se otti ja asettui sille kauniisti niskasta myödäten, ja ihan tunsin, kuinka hevonen asettui ihan erilaiseen asentoon kuin ennen. Peilikin sen sitten todisti. Vähän tunnen itseni hölmöksi tämän oivalluksen äärellä, joka varmaan useille olisi valjennut jo paljon aiemmin. Mutta vasta oman opetusmestarihevosen kanssa tämä valkeni minulle.

Mutta siis alkuun varmasti parasta mennäkin ennemmin löysällä kuin liian napakalla ohjalla, kunnes tasapaino ja kehonhallinta ovat hanskassa eikä ole vaaraa ohjissa roikkumisesta tai tuen hakemisesta ohjasta.

Lähettäjä: kjpbjk 
Päivämäärä:   1.9.25 11:20:11

Yks legendaarinen valkku sanoi mulle "pitkä ohja kova ohja, lyhyt ohja pehmeä ohja"
Näin se on. Mutta se kehonhallinta ja tasapaino vaan pitää olla kunnossa. Niin tuntuman kuin koko ratsastuksen onnistumisen takia, muuten ei tuu mistään mitään, jos vaan jauhosäkkinä siellä huojuu.
Ja vielä tuntuman osana painottaisin ulko-ohjan tukea, joka kanssa on ratsastuksen perushommaa. Erittäin tärkeä.

Aika harvoin näitä avataan tai vaaditaan ridakouluissa. Itse ratsastin ridakoulun "HeA" ryhmässä ja kuvittelin osaavani jotain. Kun ostin oman hevosen ja menin GP_tasoisen valkun tunnille tajusin, etten oikeesti ymmärrä ratsastuksesta alkeitakaan.

"jos sä et hallitse edes omaa kroppaasi, miten voit odottaa että hevosen kroppa tekis mitä pyydät!"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.