Lähettäjä: Q
Päivämäärä: 25.8.25 15:13:47
Kyllähän harrastajamäärät ja hevosenomistajien määrä on laskenut rajusti 10-15 vuoden takaiseen. Tyhjiä tallipaikkoja on vaikka millä mitalla ja kisojen lähtijämäärä pudonnut 60 %.
Yhä harvemmalla on rahaa ostaa ja pitää hevosia. Ruoka, polttoaine, sähkön hinta, lämmitys, lainojen korot, yleinen alv nosto - kaikki on kallistunut ihan hirveästi ja Suomessa on lisäksi Euroopan korkeimpia työttömyysasteita. Harva jolla hevoseen ei ole varaa, todellakaan huvittelee missään baareissa, tupakoi tai ryyppää :D Kummallinen ajatus. Baaritkin ovat sitä paitsi melkein kaikki jo konkurssikypsiä.
Itse tienaan bruttona 60k vuodessa (verottaja, tyel jne. vie tästä jo ison siivun) ja silti ei riittäisi enää hevosenpitoon. Asuntolainaa on ja kaikenlaista laittoa omakotitalossa aina ja ylipäätään asumisen kulut. Lainanlyhennykset jne. Itse ajan yli 10 vuotta vanhalla autolla, mutta jos siihenkin isompi remontti tulee, se on yhtäkkiä useampi tonni. Reissussa käyn välillä, mutta sillä tonnilla mitä niihinkin ehkä yhteensä vuodessa menee, ei osteta tai pidetä hevosta. Tai jos ostan vaatteita muutamalla satasella tai käyn kampaajalla.
Elämä on toki valintoja, voisi sitä itsekin jossain pienessä kerrostaloluukussa asua vuokralla (toki vuokratkin alkaa olla nykyään pienilläkin paikkakunnilla korkeat). Toinen maksaja puolittaa asumisen kulut, itse asun yksin. Jos on asunnon saanut jo maksettua, ei tarvitse lainaa lyhentää. Toki jos on lapsia niin lapset vie paljon rahaa.
Moni asia vaikuttaa, mutta tää on kyllä huippu kun aina näihin vedetään se, että en käy baareissa enkä tupakoi. Ihan kuin kaikki joilla ei hevoseen olisi varaa olisivat jotain rapajuoppoja korsteeneja, jotka vaan huvittelevat ja shoppailevat :D Kun tämän päivän Suomessa moni keskituloinenkin joutuu jo miettiä menojaan tosi tarkasti ihan ilman mitään huvittelua tai ryypäämistä.
|