Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä ihmisillä rahaa hevosen ostoon?

Lähettäjä: mietteliäs 
Päivämäärä:   25.8.25 13:34:54

Heppamarkkinoita seurailleena ihmettelen, miten ihmisillä on varaa ostaa hevosia 10k€ ja yli hinnoilla?
Minulla omia hevosia ollut nyt 15 vuotta ja kallein hevonen ollut 3800€ varusteineen.

Toivon asiallista keskustelua. Tuskin olen ainoa, jolle nämä nykyhinnat ovat järkyttävän kalliin kuuloisia.

Re: Mistä ihmisillä rahaa hevosen ostoon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.25 13:35:48

Pankista saa lainaa. Jokaisen oma päätös, onko sen arvoista vai ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.25 13:37:35

Töitä ja rahaa säästöön, aika lyhyessä ajassa saa tuollaiset summat säästöön kun ei osta turhuuksia ja ole valtavasti muita kuluja. Isompi ongelma on ne muut hevoseen menevät kulut

Päivämäärä:   25.8.25 13:37:40

Miten ihmisillä on varaa ostaa kalliita autoja, kesämökkejä, lomamatkoja? Joillain nyt vaan on hyvät tulot, säästöjä, perintöjä, sijoituksia.

Lähettäjä: Gli 
Päivämäärä:   25.8.25 13:45:43

No. Olen ihan keskipalkkaisessa ammatissa, tulot riittää aina johonkin muttei kaikkeen kivaan. Ajan alle 5t€ autolla ja harrastan yli 10t€ hevosella. Olisin myös voinut ostaa halvemman hevosen ja kalliimman auton, mutta kaikkea ei voi saada.

Päivämäärä:   25.8.25 13:50:43

Pankista saa toki lainaakin mutta itselläni jää 1000-2000€ ylimääräistä jemmaan joka kuukausi niin ei siinä kauaa tarvi säästää. Sitte myin esim. kissanpentuja just 5000 eurolla niin jäi siitäkin varmaan 4500e käteen. Aauntokaupollakin tehty rahaa muutama 100000.

Päivämäärä:   25.8.25 13:50:48

ihan säästöistä otettiin. kun säästää n. tonnin kuussa niin voi ostella mitä tykkää sit kun tarvii. vaikka sen uuden hevosen. tosin mun hevoset on hintaluokkaa 10te, ei kestä pokka ostaa kalliimpia, kun niille kuitenkin aina sattuu ja tapahtuu.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   25.8.25 13:57:15

Kallein hevonen mitä olen ostanut on maksanut 4000€ mutta ostin mä käteisellä tänä vuonna 27 000€ auton. Ja silti jäi säästöön yks kymppitonni.

Hyväpalkkanen työ ja hevosia lukuunottamatta säästäväinen elämäntyyli (ja hevosytenkin suhteen säästeliäs elämäntyyli, en käy 150€ maksavissa valmennuksissa enkä omista viimeistä huutoa olevia cwd varusteita. Sopivat ja ehjät riittää kaikessa merkistä viis). Saa säästöön joka vuosi noin 10 000€ jos ei isompia hankintoja ole

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.8.25 14:03:35

Saan tuhat euroa kuukaudessa säästöön. Ja säästöillä ostinkin hevoseni, toki säästin muutaman vuoden. Lainaa en halua ottaa

Päivämäärä:   25.8.25 14:04:31

Hevoset maksavat suunnilleen saman, kuin autot. Ja näyttää ihmisillä olevan varaa autojenkin ostoon, lainalla tai ilman.

Hevosen ylläpito maksaa vieraalla noin 800-1500 €/kk, eli vuodessa säästää hyvinkin rahat hevosen ostoon, jos sitä on varaa ylläpitääkin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.8.25 14:09:51

Ajaa halvemmilla autoilla, syö edullista kotiruokaa, ei tupakoi, ei käy baareissa, ei ryypiskele, jättää konsertit ym kulttuurin väliin, , ei matkustele ulkomailla, ei osta kokoajan uusia vaatteita jne. Elämä on valintoja.

Päivämäärä:   25.8.25 14:16:36

Itse keksin 10-15 tonnille paljon parempia käyttökohteita kuin hevosen. Lainan ottaminen hevosta varten on.. No, typerää. Mutta, kuten todettu, meitä on moneen junaan.

Lähettäjä: Hämy 
Päivämäärä:   25.8.25 14:18:48

Itse säästin palkasta. En huvittele baareissa, matkustele tai shoppaile.

Toinen vaihtoehto on ottaa pankista lainaa.

Miten on varaa elättää hevosta, jos ei ole varaa ostaa?
Kannattaa laittaa hevosen kuukausikulujen verran säästöön joka kuukausi ennen hevosen ostoa, niin äkkiä on se 10te ja ylikin säästetty.

Lähettäjä: Hn 
Päivämäärä:   25.8.25 14:22:29

Mulla ois jo hevoseen säästettynä rahat, mut isompi kysymys on millä rahoilla sellaisen elättäisi, kustannukset kaikessa vaan nousee ja nousee :(

Lähettäjä: Puju 
Päivämäärä:   25.8.25 14:41:59

Säästämällä tuon saan kasaan. Mutta itse ihmettelen vähän samaa asiaa, että miten niin monella ihmisellä on varaa rakentaa kotitalli :D hyvän tallin ja tilojen rakentaminen on niin kallista puuhaa, rahoittaako pankki oikeesti sitäkin

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.8.25 14:43:49

Ei se ostohinta vaan ylläpito. Sitä ihmettelen, että miten niin monella on varaa pitää hevosta tai jopa useampaa laadukkaassa maneesitallissa täysihoidossa.

Lähettäjä: Åsa 
Päivämäärä:   25.8.25 14:49:30

Puju / Rahoittaahan pankki toki hevostilojakin, kunhan löytyy muitakin vakuuksia kuin se tila. Ja lainan marginaalit ovat yleensä korkeammat kuin tavallisissa asuntolainoissa.

Päivämäärä:   25.8.25 14:56:06

Sain ison perinnön. Muuten en palkkatyöllä harrastaisi.

Lähettäjä: Orange 
Päivämäärä:   25.8.25 14:56:31

Säästöillä ja sijoitusten tuotoilla itse olen hevoseni ostanut. En ole halunnut ottaa lainaa, joten en nyt mitään superkalliita ole ostellut (9000-12 000), olen tykännyt hankkia enemmän ns projekteja. En ole mikään korkealle tähtäävä tai taitava, vaan ihan tällainen vaB-vaA omaksi ilokseen kisaileva tavisharrastaja jolle riittää ns tavishevonen, joten tuolla budjetilla olen hyvin saanut sen mitä olen ”tarvinnut” ja etsinyt. Tai no oikeastaan aina enemmänkin. Eihän tässä harrastukiessaan järkeä ole tippaakaan, mutta minulle hevoset ja ratsastus on niin tärkeä ilon tuoja elämässä, että koen hevoseni hyväksi, ihan jokaisen sentin arvoiseksi hankinnaksi.

Lähettäjä: kolmas 
Päivämäärä:   25.8.25 14:56:43

Säästänyt palkasta. Ja samoin kun moni muu tässä, elää säästeliäästi.

En matkusta, en tupakoi, en käy ravintoloissa kuin joskus harvoin, en käy festareilla tai baareissa, vaatteita ostan vähän ja sellaisia joista tykkään paljon ja jotka käy pitkään, en ota läväreitä tai tatskoja, ei tekoripsiä tai tekokynsiä. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   25.8.25 15:01:47

Onhan suomalaisilla rahaa tileillä. Sieltä sitä rahaa saa, kun jotain tarvitsee. Aloita säästämään, niin saat ostattua kalliimman hevosen.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   25.8.25 15:05:26

Keskipalkka on kuitenkin siellä kolmen tonnin kieppeillä, eli sen yli ansaitseviakin on ihan riittämiin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.8.25 15:09:54

"Miten on varaa elättää hevosta, jos ei ole varaa ostaa?"

Tätä minäkin ihmettelen. Jos ei pysty säästämään kymppitonnia vuodessa ilman hevosta, ei kyllä ole varaa myöskään asiallisen hevosenpitoon.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.8.25 15:13:47

Kyllähän harrastajamäärät ja hevosenomistajien määrä on laskenut rajusti 10-15 vuoden takaiseen. Tyhjiä tallipaikkoja on vaikka millä mitalla ja kisojen lähtijämäärä pudonnut 60 %.

Yhä harvemmalla on rahaa ostaa ja pitää hevosia. Ruoka, polttoaine, sähkön hinta, lämmitys, lainojen korot, yleinen alv nosto - kaikki on kallistunut ihan hirveästi ja Suomessa on lisäksi Euroopan korkeimpia työttömyysasteita. Harva jolla hevoseen ei ole varaa, todellakaan huvittelee missään baareissa, tupakoi tai ryyppää :D Kummallinen ajatus. Baaritkin ovat sitä paitsi melkein kaikki jo konkurssikypsiä.

Itse tienaan bruttona 60k vuodessa (verottaja, tyel jne. vie tästä jo ison siivun) ja silti ei riittäisi enää hevosenpitoon. Asuntolainaa on ja kaikenlaista laittoa omakotitalossa aina ja ylipäätään asumisen kulut. Lainanlyhennykset jne. Itse ajan yli 10 vuotta vanhalla autolla, mutta jos siihenkin isompi remontti tulee, se on yhtäkkiä useampi tonni. Reissussa käyn välillä, mutta sillä tonnilla mitä niihinkin ehkä yhteensä vuodessa menee, ei osteta tai pidetä hevosta. Tai jos ostan vaatteita muutamalla satasella tai käyn kampaajalla.

Elämä on toki valintoja, voisi sitä itsekin jossain pienessä kerrostaloluukussa asua vuokralla (toki vuokratkin alkaa olla nykyään pienilläkin paikkakunnilla korkeat). Toinen maksaja puolittaa asumisen kulut, itse asun yksin. Jos on asunnon saanut jo maksettua, ei tarvitse lainaa lyhentää. Toki jos on lapsia niin lapset vie paljon rahaa.

Moni asia vaikuttaa, mutta tää on kyllä huippu kun aina näihin vedetään se, että en käy baareissa enkä tupakoi. Ihan kuin kaikki joilla ei hevoseen olisi varaa olisivat jotain rapajuoppoja korsteeneja, jotka vaan huvittelevat ja shoppailevat :D Kun tämän päivän Suomessa moni keskituloinenkin joutuu jo miettiä menojaan tosi tarkasti ihan ilman mitään huvittelua tai ryypäämistä.

Lähettäjä: sek 
Päivämäärä:   25.8.25 15:15:19

Vanhemmat maksoi hevosen hankinnan, minä itse ylläpidon. Oma hevonen oli ollessani 18-22v.

Päivämäärä:   25.8.25 16:04:27

"Itse tienaan bruttona 60k vuodessa (verottaja, tyel jne. vie tästä jo ison siivun) ja silti ei riittäisi enää hevosenpitoon."

No tuohan nyt kertoo vain siitä, että joko asumismenot ovat aivan poskettomat tai sitten sitä rahaa palaa johonkin muuhun. Itse nimittäin tienaan huomattavasti vähemmän, asun pk-seudulla "pienessä kerrostaloluukussa" (eli kaksiossa), asumiskulut lainanlyhennyksen ja vastikkeen kanssa ovat reilun tonnin kuussa, olen yksin asuva sinkku eli ei ole ketään toista maksajaa, vaan ihan itse maksan kaiken, ja pidän hevosta täysihoitopaikalla aivan pk-seudun kupeessa, olen pitänyt jo noin 15 vuotta. Auto on melkein 20 vuotta vanha, en käy baareissa tai syömässä ulkona juuri koskaan, en käy kampaajalla, kosmetologilla tms., ulkomailla käy ehkä kerran kolmessa vuodessa jonkin lyhyen reissun. Kyllä ihmetyttää, kun itseäni huomattavasti enemmän tienaavat valittavat, että rahat eivät riitä hevoseen tai oikein mihinkään muuhunkaan. Johonkin sitä rahaa kyllä tärvätään aivan tolkuttomasti, jos kerran ei 60 000 € vuosituloilla muka olisi varaa hevosenpitoon.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.8.25 16:13:47

Kyssäri ei taida ymmärtää, että tuo 60k vuosi ei ole nettona kuin reilu 3000/kk. Ja jos tonni kuluu asumiseen, niin ei jäljelle jäävästä kahdesta ole varaa laittaa 1500/kk hevoseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.25 16:15:37

Ostin yhden hevosen edullisesti sen ollessa 2-v ja harkitsen sen myymistä nyt kun se on 8-vuotias. Onhan siihen mennyt rahaa tässä vuosien aikana, mutta myyntihinnasta saisin kerralla oikein mukavan pesämunan seuraavan, kalliimman hevosen ostoa varten. Hevosen arvo on kuitenkin noussut sopivasti siitä hetkestä, kun sen parilla tonnilla varsana ostin. Eli tämä on myös yksi tapa saada vaihdettua hevosta kalliimpaan.

Lähettäjä: loll 
Päivämäärä:   25.8.25 16:20:08

Lähettäjä.-.

Päivämäärä25.8.25 15:05:26

Keskipalkka on kuitenkin siellä kolmen tonnin kieppeillä, eli sen yli ansaitseviakin on ihan riittämiin.

Suomessa keskipalkka alkaa olla 4000 kieppeillä, mikä voi myös johtua siitä että ne korkeimmat ovat vain nousseet entisestään.

Päivämäärä:   25.8.25 16:46:34

Säästän. Ja laadukkaammat hevoset olen ostanut varsoina.

Päivämäärä:   25.8.25 16:47:27

?: Niin, ei se netto ole tässä maassa niin valtava vaikka bruttotulo olisikin iso. Verotus pitää kyllä siirä valitettasvasti huolen. Ja kirjoitinkin, että asun omakotitalossa. Kuten moni muukin suomalainen. Asumismenot ja lämmitys on hieman eri luokkaa kuin kerrostalossa. Kuitenkin jos tienaat minua huomattavasti vähemmän, nettona sinulle jää siis jotain 2000-2500 euroa (itselle jää n. 3500 euroa netto), niin jos siitä reilu tonni menee asumiseen, toinen hevoseen niin eihän sinulla paljoa muuhun jää.

Minulla jää 3500 nettona, siitä 1000 pois asuntolainaa. Jää 2500. Siitä pois pikaisella laskutoimituksella lämmitys, sähkö, vesi, vakuutukset, auton polttoaineet ja verot, ruoka, päivittäistavarat, hygienia niin näistä tulee jo 1500-1700 e/kk. Tässä ei ole vielä isompia auton remontteja, renkaita, talon isompia remontteja tai muita äkillisiä menoja.

Jos tuohon ei lasketa noita isompia menoja, niin hevoseen jäisi per kk se 1000 euroa. Sitten ei jäisikään särkymävaraa mihinkään muuhun ja ei tuo tonni hevosen kanssa pitkälle riitä kun tulee isompi ell-lasku tai jos yhtään haluaa valmentautua ja tai kilpailla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.8.25 16:53:54

Riippuu tietysti miten haluaa harrastaa. Haluaako kisata vai riittääkö normi harrastaminen ilman kisaamista. Haluaako valmiiksi koulutetun pv;n tai suokin vai ratsuprojektin jonka vie itse eteenpäin jos rahkeet riittää? Esim raviuran lopettanut lv jonka selässä on käyty ei maksa montaa sataa.
Pitääkö hevosta täysihoidossa maneesitallilla vai maneesittomalla itsehoitotallilla missä maksaa tp:lle vain tallivuokran ja hommaa itse heinät, rehut, kuivikkeet, kengittäjän ym

Esim hevonen 500e, sopivat varusteet 500-1500e, tallivuokra 200e/kk, pyöröpaalin hinta 50e, jos hevonen laiduntaa kesällä niin noin 15 paalia/vuosi. Jos hevonen asuu pihatossa niin kuivikkeita ei mene yhtä paljon kuin karsinaan. Kengitykset 8vko välein 100e kerta, kengät noin 20e, kaurasäkki 30kg 20e, kivennäiset 20kg 30e. Siinä nyt jokunen esimerkki.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   25.8.25 17:06:18

Yllättävän vähin kustannuksin selviää arjessa kun suitsii pois kaiken turhan. En ostele ohimennen 2,5euron kahveja. Teen ruokaa niistä tarpeista jotka kotoa löytyy. Hävikkiä ei tule ikinä. Vaatteet ym käytän loppuun enkä karsasta toisten hylkäämiä tavaroita joten ei ole ollut tarvetta ostaa juuri mitään uutena.
Matkustelen vain jonkun asian perästä. Ulkomaan matkat äkkilähtöinä muutamalla satasella. Tosin reissannut niin paljon että kotoilua on minulle luksusta.
Rahaa palaa kisareissuihin ja valmennuksiin joihin osallistun ennalta tehdyn suunnitelman mukaan. Hevoset hoidan itsehoito tallilla joten niihin menee tilavuokrien lisäksi muutama satanen kuussa.
Enemmän joutuu näkemään vaivaa hevosten eteen mutta johonkin jokainen aikansa kuluttaa joka tapauksessa.

Päivämäärä:   25.8.25 17:18:31

Olen pitänyt hevosia 20 vuotta vieraalla ja kotona, tiedän kyllä, mitä hyvä hevosenpito maksaa.

500 euron lämppärit, 200 euron pihattopaikat ja 50 euron pyöröpaalit on olleet todellisuutta silloin vuosikymmenen - kaksi takaperin. Enää ei juurikaan ole päästään ja fysiikaltaan terveitä ex-ravureita myynnissä. Jalostus ja kovemmat vauhdit on tehnyt niihin niin paljon luonnetta ja terveydellisiä ongelmia, että harvasta on mukavaksi harrasteratsuksi puskailuun. Ja jos sellainen onkin, sen hinta on jotain muuta kuin 500 euroa.

50 e sis. alv ei kukaan myy hyvää analysoitua heinää pyöröissä.

200 eurolla/kk on aivan turha kuvitella itse pitävänsä tai vuokraavansa asiallisia tiloja. Ei ne laitumet itsestään kasva, polttoöljyn, lannoitteiden ja siementen hinta on lähes tuplaantunut lyhyessä ajassa. Kuivikkeiden saanti on haastaavaa ja tai kallista, koska turve on ajettu alas. Ennen saikin koko talven turpeet naapurin lehmätilalta 50 eurolla. Nyt menee melkein se sama kuukaudessa parille hevoselle.

Nykyään sataa paljon isomman osan vuodesta kuin ennen. Se aiheuttaa aivan eri tarpeet tarhojen ja laidunten pohjille, kuivatustiloille ja ihan hevosten loimillekin. Ei meidän hevosilla ennen ollut kuin tyyliin yksi sadeloimi ja yksi toppaloimi, kun sää ei ollut jatkuvaa vesisadetta.

Tässä muutama syy, miksi tallivuokrat nousee ja hevosenpito kallistuu ihan kotonakin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   25.8.25 17:48:45

Enemmän mietin että miksi pitää valita köyhyys ja tyytyä siihen. Näitä luovuttajia koko ala täynnä.

Päivämäärä:   25.8.25 18:08:20

"Kuitenkin jos tienaat minua huomattavasti vähemmän, nettona sinulle jää siis jotain 2000-2500 euroa (itselle jää n. 3500 euroa netto), niin jos siitä reilu tonni menee asumiseen, toinen hevoseen niin eihän sinulla paljoa muuhun jää."

Ei jääkään. Kuten kerroin, en tärvää rahaa mihinkään ns. ylimääräiseen. Moni keskituloinen valittaa kovaan ääneen, että kun ei rahat riitä mihinkään, mutta käyttää sitten kuitenkin aivan älyttömiä summia esim. asumiseen tai autoon tai tuhlaa kaikenlaiseen "pieneen" eikä edes tajua tuhlaavansa. Kuten sanottu, elämä on valintoja, ja itselleni riittää oikein hyvin muuten melko vaatimaton elämä, kunhan vain voin pitää hevosta täysihoitopaikalla. Jos taas haluaa asua yksin jossain isossa omakotitalossa tai ajaa 40 000 euron autolla, jota vaihtaa aina muutaman vuoden välein, tai käyttää paljon rahaa esim. ulkonäköön ja huvitteluun, sekin on ihan oma valinta, mutta silloin ei kannata ihmetellä, että miten jollain toisella on varaa hevoseen.

Päivämäärä:   25.8.25 18:22:50

"Ei jääkään. Kuten kerroin, en tärvää rahaa mihinkään ns. ylimääräiseen."

- Niin, eihän tuossa olisi varaa mihinkään ylimääräiseen ja mitään puskuria ei ole, jos ei mitään jää. Mitä teet jos auto hajoaa ja joudut maksaa monen tonnin remontin? Tai hankkia kokonaan uuden?

Itsehän sitä ihmettelit, miten ei muka riitä hevoseen. Aika monella riittäisi, mutta ei halua elää kädestä suuhun hevosen takia.

Asuminen ei aina ole myöskään yksiselitteistä. Moni on ostanut talon parempana aikana kun kaikki ei ollut vielä niin kallista. Nyt on realisoitunut aika lailla kaikki talouden riskit viime vuosina. Moni voisi haluta muuttaa kalliista talosta pois, mutta se ei mene tällaisena aikana kaupaksi. Tai sitten osa haluaa edelleen asua kodissaan, vaikka se kallista onkin ja luopuu mielummin siitä hevosesta.

Kovin on mustavalkoinen ajatusmaailma, että jos ei hevoseen ole rahaa, sitä "tärvätään" muualle.

Päivämäärä:   25.8.25 18:38:36

"Niin, eihän tuossa olisi varaa mihinkään ylimääräiseen ja mitään puskuria ei ole, jos ei mitään jää. Mitä teet jos auto hajoaa ja joudut maksaa monen tonnin remontin? Tai hankkia kokonaan uuden?"

No tässäkin asiassa järki käteen: En teettäisi autoon mitään monen tonnin remonttia, koska se maksaisi enemmän kuin mitä itse auton arvo on. En ole ikinä maksanut autosta yli viittä tonnia, ja jokaisella olen ajanut aina vähintään viisi vuotta ihan vain perushuolloilla ja pienillä korjauksissa. Sitten kun on taas auton uusimisen aika, myyn vanhan pois ja ostan tilalle toisen halvan auton säästöillä. Säästöillä katan myös muut ns. yllättävät menot, kun hevosen isommat ell-kulut. Edelleen, omat valinnat ja järkevä budjetointi on se, mistä rahat hevosen ostoon ja pitämiseen saadaan ilman huipputiloja. Moni keskituloinenkaan ei vain tajua yhtään omaa rahakäyttöään ja sitten aina rutisee, että kun ei ole varaa mihinkään kivaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.