Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  0,5 litraa greenlinea, hyötyä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.25 11:02:06

Hevosen ruokintaa mietin talveksi. Vanha hevonen ja ensimmäistä kertaa viime talvena laihtui hieman liikaa. Ei mitenkään hälyyttävästi, mutta keväällä hieman kylkiluut näkyi jossain asennossa. Ikää hevosella 28v.
Nyt laitumella onneksi pyöristynyt sopivasti.

Elikkäs onko puolen litran greenlinen syötöstä juuri mitään hyötyä?
Syö jostain syystä aika heikosti tuota mutta uskoisin että tuon määrän söisi kun jakaa aamuun ja iltaan.
Toki kylkeen varmaan joku valkuaisrehu, riippuu nyt heinän analyysistä. Odelmaa saa siis vapaasti.

Ennen pärjännyt hyvin pelkällä vapaalla odelmalla, toki kivennäinen ja suola. Ja keväällä vitamiinit.
Mutta tosiaan viime talveksi olisi tarvinnut jotain muutakin kylkeen. Liian myöhään aloin lisäruokkimaan niin siitä ei sitten juurikaan hyötyä ollut. Ja laitumelle sitten kuitenkin pääsi missä lihoi sopivasti.
Mutta nyt olen ajoissa liikkeellä. Vielä hevonen hyvällä laitumella.

Mitä teidän vanhat hevoset syö ja minkä verran?

Re: 0,5 litraa greenlinea, hyötyä?

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   24.8.25 11:05:49

Syötä ennemmin hayline. Siinä on valkuaistakin enemmän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.25 11:12:42

Kokeile jotain muuta heinäpellettiä maustuisiko paremmin. Melassileike voisi olla kokeilun arvoinen ehkä myös. Meillä jo edesmennyt vanhus söi heinäpellettiä (merkkiä en muista) ja se tarttui hyvin. Jonkun 3 litraa taisi saada päivässä.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   24.8.25 11:35:21

Siis juuri olin tekemässä samaa aloitusta! Tuli kuin tilauksesta :)

Minulla on 24-vuotias iso pv, joka laihtuu ja lihoo todella nopeasti. Se tuli minulle alkukesästä ja päästyään laitumelle se pullistui ihanasti ihan hetkessä, mutta heti laitumelta palattuaan kuivahti niin että kylkiluut erottuvat turhan hyvin. Lihasta on hyvin ja hevonen perusterve, eikä sillä ole allergioita. Hampaatkin ovat ikäisekseen oikein hyvät. Käyttö on kevyttä, vaikka liikutaan joka päivä.

Se syö nyt päivässä litran raeleikettä, litran hippolytin mysliä ja lisäksi rypsikronoa. Viime talven syönyt odelmaa ja yritän saada sen nyt vapaalle heinälle.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   24.8.25 11:39:56

Minkä takia hevoselle pitää syöttää nimenomaan rehua, jota se ei halua syödä? Siis jos tarkoitus on saada nykyistä enemmän energiaa, niin miksi syöttää juuri Greenlinea? Anna kunnon täysrehua tai valkuaisrehua riittävällä annostuksella.

Puoli litraa Greenlinea on tosi vähän ja tuskin auttaa lihottamaan hevosta.

Päivämäärä:   24.8.25 11:41:47

Joo ja siiis liittyi aiheeeen siten että joku suositteli minulle, tai siis hevoselle Greenlinea, mutta itse kanssa harkitsisin ennemmin haylinea jos jonkun tuohon lisäksi vielä ottaisin. Nyt jo olen kyllä helisemässä säkkien säilytyksen kanssa :)

Päivämäärä:   24.8.25 11:43:23

Anna kunnon täysrehua tai valkuaisrehua riittävällä annostuksella.

Mitä täysrehua tai valkuaisrehua tarkoitat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.25 11:44:36

Greelineä suositellaan usein koska se maistuu useimmille hevosille erinomaisesti ja siinä on hyvä saatavuus ja on juuri monille vanhuksille sopivaa sapuskaa

Päivämäärä:   24.8.25 12:19:56

No minun kokemuksella heinäpelletti tarttuu paremmin vanhaan hevoseen kuin täysrehut. Toki hevoset yksilöitä niin toiselle voi täysrehu sopiakin paremmin.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   24.8.25 12:42:30

Meidän 28-vuotias setämiesponi (146 cm) on muutaman talven pistellyt litran greenlinea ja puoli litraa Racing senioria, alkoi nimittäin kans hoikistua liikaa talven mittaan. Nyt viime keväänä hän oli suorastaan hyvässä kunnossa, ell'kin kehaisi. Kuivaa heinää saa 3x vuorokaudessa, koska tarhakaverit ovat kovin paljon parempia rehunkäyttäjiä, eivätkä voi olla vapaalla heinällä. Setämies saa yöksi aimo kasan kuivaa. Greenline maistuu, ja tykkää siitä etenkin hyvin turvonneena puurona.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   24.8.25 12:51:22

Riipuu syistä miksi laihtuu.
Jos syö heinää tarpeeksi ja hyvin mutta laihtuu niin onko heinä tarpeeksi hyvää?
Silloin antaisin lisänä valkuaisrehua.
Jos ei syö heinää hyvin eikä tarpeeksi esim. hampaiden vuoksi niin silloin lisänä heinäpelletti tai greenline tai vastaava.
Jos ei vieläkään pysy pyöreänä niin sitten molemmat heinän lisäksi eli heinäpelletti ja valkuaisrehu.

Päivämäärä:   24.8.25 13:11:30

Munponi saa ton puolilitraa :Danna heinää vaan:)

Päivämäärä:   24.8.25 13:53:55

Racing builder mix tai senior 2-3 litraa / pv + litra rypsikronoa väkkäreiksi.
Hayline litra pv ja heinää reilusti. Vähintään tämän yleensä vanha hevonen tarvitsee pysyäkseen lihassa kun rehunkäyttökyky heikkenee.
Jos hampaat ok niin syöttäisin kauraakin.

Päivämäärä:   24.8.25 15:28:22

Greenline on sinimailasta. Voi olla sille allerginen, ei sen takia maistu eikä myöskään liho sillä. Haylinea mieluummin ja se 0,5l aamuin illoin tai vaikka 1 litra.

Lähettäjä: Tytti 
Päivämäärä:   24.8.25 16:39:23

Greenline on matalan energian ja matalahkon proteiinin tuote. Ei auta laihtumiseen.

Johtuu proteiini vajeesta! Rypsiä esim essypro litra ja melassileike turvotettuna. Suola öljy. Hyvät kivennäiset.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.