Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tarkoittaa suorat/ sujuvat satulakaupat?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.8.25 10:30:32

Jälleen etsin hevoselleni uutta satulaa ja on tullut seurattua Facebookin satuloiden myyntiryhmiä. Silmiin pistää toistuvasti lauseet ”myydään suorilla kaupoilla” ja ”myydään sujuvilla kaupoilla”. Mitä näillä tarkoitetaan?

Jotenkin vaikea uskoa että kovin moni suostuu ostamaan hevoselleen satulaa sovittamatta sitä ensin tai edes näkemättä ko. satulan kuntoa ensin livenä? Se tulee meinaan mieleen sanoista suora kauppa?

Re: Mitä tarkoittaa suorat/ sujuvat satulakaupat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.25 10:43:36

Sitähän siinä yritetään. Aika usein kyseessä on kuntoonsa nähden ylihintainen satula. Satulat ovat AINA sovitettava. Edes kaksi samaa satulaa eivät ole samanlaisia, kun kyseessä käytetty satula.

Lähettäjä: tätsyli 
Päivämäärä:   23.8.25 11:15:10

Ei ole aina sovitettava. Mutta tällöin ottaa riskin että satula ei sovi. No sitten voi myydä eteenpäin.

Olen ostanut kaikki satulani suorilla kaupoilla, siis sovittamatta. 70% olen osunut oikeaan, toisaalta kun hevosia on useampi, niin löytyy aika usein se oikea selkä satulaan. Jos eivät ole sopineet, olen myynyt eteenpäin.

Satulanmyyjälle suorat kaupat ovat helpotus, ilman satulansovitusrumbaa. Silloin ostaja voi myös tinkiä reilusti hinnasta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.8.25 11:42:20

Olen sekä ostanut että myynyt satuloita suoralla kaupalla eli ilman sovitusta. Jos ei olekaan sitten sopinut, niin voi voi, sitten vain pitää myydä eteenpäin. Tosin olen yleensä ostanut vain sellaisia satuloita, joista olen tiennyt jo valmiiksi, että kyseinen malli lähtökohtaisesti sopii, toppaustahan voi sitten aina muuttaa tarvittaessa.

Lähettäjä: hip 
Päivämäärä:   23.8.25 13:02:40

Jos tiedät jonkin tietyn mallin ja koon sopivan hevosellesi, voit ostaa satulan ja antaa sitten topata sen juuri hevosellesi sopivaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.