Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan vaatimattomat liikkeet

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   21.8.25 08:41:23

Tiedän, kasvatuspuolen topa, mutta se palsta on aika kuollut, niin kokeilen löytyisikö täältä keskustelua, vertaistukea ja kokemuksia aiheesta.

Mulla on 3 kuinen koulusukuinen varsa, joka tällä hetkellä ravaa todella vaatimattomasti töpöttäen. Olen äärimmäisen onnellinen terveestä varsasta, mutta pettymys hiipii nahkoihin väistämättä, koska toki halusin kouluratsastajana hyvin liikkuvan hevosen ja olen myös satsannut siihen.

Tämä on ensimmäinen omakasvatti, joten kaipaisin kokemuksia, missä vaiheessa varsasta alkaa oikeasti näkemään liikkeen laatua?

Re: Varsan vaatimattomat liikkeet

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   21.8.25 08:54:59

Turha hätäillä, pikkuvarsa joka voi töpöttää senkin takia että pohja on sille liian kova.

Lähettäjä: Armi 
Päivämäärä:   21.8.25 08:56:44

Mieluummin vaatimattomasti, kuin yli liikkuva. Kouluttamalla sitten liikkeisiin näyttävyyttä.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   21.8.25 08:58:49

Sanoisin ihan samaa että mieluummin pienesti liikkuva kuin isosti. Pienesti liikkuva on taloudellinen ja kestävä, isoa ravia on helppo kouluttaa.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   21.8.25 10:18:10

Miten laukkaa? Mun kouluvarsa ravasi ekan kerran pidemmän matkan joskus vuotiaana, hieno ravi. Se käveli, seisoskeli ja jos halusi nopeammin toiseen paikkaan niin laukkasi. Alkoi ravata kun runko kasvoi pituutta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.8.25 10:23:59

Raviin saa koulutuksella ilmaa, käynti ja laukka vaikeammat. Mutta ei kannata vielä masentua.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   21.8.25 10:52:20

No kyllähän sen laadun näkee jo varsana. Jos sen laukka on surkea varsana niin ei se mikään lentolintu ole aikuisenakaan.

Onko varsan jalan ja kavion asennot millaiset? Täytyykö niitä korjata? Se voi vaikuttaa vielä liikkumiseen.

Ravia voi toki parantaa kuten täällä todettu, jos ratsastaja osaa. Mutta ei se kyllä siitä kouluratsastajan iloksi muutu, kun muut askellajit ei riitä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.8.25 11:21:51

Onkohan varsan kaviot liian kuluneet, liikkuuko sen vuoksi vaatimattomasti töpöttäen?

Kolmen kuukauden ikäinen laadukas varsa liikkuu yleensä hienosti. Myöhemmin tulee kausia, jolloin varsa on kasvuvaiheista johtuen ihan eriparinen ja liikkuminen voi olla kovinkin vaatimatonta, mutta se kausi ei ole nyt. Joko varsa on laadultaan huono, se on satuttanut itsensä kaatumalla tms, kylmettänyt lihaksensa ja sen vuoksi liikkuminen jäykkää, tai ne varsan pehmeät kaviot ovat ehtineet kulua liian paljon.

Lähettäjä: Mok 
Päivämäärä:   21.8.25 11:39:16

Mun varsa liikkui pienenä hienosti, varsinkin laukka laadukas mutta ravikin ilmavaa. Nyt reilu vuotiaana vaatimattomampi, kasvu vaikuttaa.

Itse olen pitänyt ohjenuorana sitä vanhaa "katso hevosta 3:n päivän, 3:n viikon ja 3:n kuukauden ikäisenä ja seuraavan kerran 3-vuotiaana". Alustat, jalka-asennot ja kasvu vaikuttaa liikkeisiin, mutta tuskinpa alkaa megaliikkujaksi jos pienenä kovin vaatimaton.

Mutta kuten todettu, ravia voi muokata, muita askellajeja vähemmän. Onnittelut varsasta ja terveitä vuosia! Hyvin kouluttamalla voi hyvinkin tulla hieno suorittaja. Puhtaat liikkeet ja tekninen osaaminen riittävät pitkälle. Rien van der Schaft juuri joku aika sitten puhui/mainitsi tästä jossain että ei tarvita välttämättä niitä wow-hevosia menestykseen :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.25 11:52:41

Kyllä tuon ikäisestä näkee, että liikkuuko vai ei. Myöhemmin kasvuvaiheet voivat viedä liikkeet.

Lähettäjä: hopsan 
Päivämäärä:   21.8.25 12:41:05

Yleensä tuossa iässä vielä liikkuvat laadukkaasti, jos ovat luonnostaan liikkujia. Toki jos varsa nyt on pahassa kasvuvaiheessa jo niin voi vaikuttaa. Onko missään vaiheessa liikkunut isosti? Kaviot kannattaa myös vilkaista, etteivät ole liian kuluneet. Varsojen kaviot ovat aika pehmeät.

Tuo "katso hevosta 3:n päivän, 3:n viikon ja 3:n kuukauden ikäisenä ja seuraavan kerran 3-vuotiaana" on yleensä aika paikkansa pitävä ainakin omien ja tuttujen varsojen kohdalla. Miltä varsasi liike näytti 3 päivän ja 3 viikon tienoilla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.