Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valkku vaatii saada ratsastaa ponillani

Lähettäjä: kiffa 
Päivämäärä:   20.8.25 17:56:19

Olenko nipo asiakas, kun en päästä valkkua ratsastamaan ponillani?

Kyseessä 155 cm connemara-puokki -sekoitus. Rakenteeltaan aika normaali, ennemmin siro kuin roteva. Satula 16,5". Minä olen 163 cm ja omien varusteineni kanssa 55 kg.

Valmentaja on 180 cm mies, treenaa salilla ja painaa omien sanojensa mukaan 90 kg. Ja hänellä on hypätessä todella ronski ratsastustyyli, eli ei ole mikään eleetön.

Mietin jo valmentajan vaihtoa siksi, kun hän jatkuvasti valittaa, että hänen pitäisi saada ratsastaa ponillani. Mielestäni se ei ole välttämätöntä, vaan hänen pitäisi osata nähdä virheeni ja neuvoa minua mitä pitää korjata ja MITEN minun pitää virheeni korjata. Se, että hän itse ratsastaisi ponillani, ei kyllä mitenkaan auta minua korjaamaan omia vikojani.

Muutenkin alkaa tuntua siltä, että hän ei ehkä ole sitä mitä haen, kun lähinnä vain teettää tehtäviä, muttei opeta niin, että kehittyisin paremmaksi. Olen HeA Re110 cm tuon ponin kanssa.

Te, jotka valmennatte/opetatte muita. Onko teidän pakko saada ratsastaa asiakkaanne hevosilla/poneilla, vaikka olette ihan liian isoja jo mahtuaksenne satulaan?

Re: Valkku vaatii saada ratsastaa ponillani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.25 18:02:21

Pitäisi ymmärtää että ei on ei, tietenkin auttaa jos valkku on joskus käynyt juuri sinun hevosen satulassa. Mutta minulla on ollut useampi valmentaja, jotka eivät ole käyneet ikinä hevoseni kyydissä ja hyvin ovat osanneet opettaa

Lähettäjä: djjd 
Päivämäärä:   20.8.25 18:12:46

Mitä se hyödyttää jos ihan liian iso ratsastaja hyppää ponilla? Eihän se auta asiakasta millään tavalla ja pahimmillaan rikkoo ponin lopullisesti.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   20.8.25 18:14:03

Luuletko sä tosissasi että valmentaja HALUAA huvikseen ratsastaa sinun poni/hevos sekasikiötäsi? Eiköhän hän ehdottanut tuollaista vain ja ainostaan siksi, että haluaa tuntea paremmin missä on vika ja näin opettaa sinua ja hevostasi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.8.25 18:21:36

Pyydä mieluummin joku pienempi taitava kuski ratsastaa tuolla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.25 18:24:07

Vai sekasikiöllä. Hohhoijaa. Hanki hoitoa mielenterveysongelmiisi Huoh. Millä apn valmentaja siis perustelee tuota, että hänen pitäisi ratsastaa?

Päivämäärä:   20.8.25 18:38:42

"haluaa tuntea paremmin missä on vika ja näin opettaa sinua ja hevostasi."

Kerro minulle, miten ihmeessä hän pystyisi sen paremmin tuntemaan, kun hänen oma tyylinsä on todella ronski ja hän on ihan liian iso mahtuakseen satulaan ja painava, joten ponin hyppytyyli kärsisi hänen allaan. Eli miten hän voi TUNTEA paremmin, mikä minun ratsastuksessani mättää, kun ainoa asia mikä hänen pitäisi tuntea on se, että poni ei hänen kanssaan voi hypätä?

Minun ratsastuksessani mättää mm. eriparilonkat ja sen vuoksi on välillä tasapainon kanssa hakmista. Mutta en saa häneltä mitään apua noiden eriparilonkkien tasoittamiseen vaan hän hokee vain hyvähyvä hyppää uudelleen. Joten miten se auttaa häntä tuntemaan yhtään mitään?

-:
Kuulemma huvikseen. Tykkää ratsastaa muiden hevosilla. Haluaa siis kokeilla hypätä, kun minun ponillani on hänen mielstään niin hyvä hyppytyyli. Ei siis itse perustele sillä, että haluaa kokeilla mikä ponissa mättää ja tarvitsisi tuntea, miten minun eriparilonkkani saisi tasaparisiksi.

Päivämäärä:   20.8.25 18:39:37

Ponissa siis ei ole mitään vikaa, vika on minussa. Istumatyö, eriparilonkat ja hartiatkin varmasti miten sattuu.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.8.25 18:52:06

Kyllä se on hevonen, ei poni. Poni on alle 148,5cm korkea.

Päivämäärä:   20.8.25 18:58:44

Kokeile mennä hyvälle fyssarille, joka osaisi auttaa noissa fyysisissä jutuissa. Että olisit suora ja liikkuvuus olisi hyvä

Päivämäärä:   20.8.25 19:11:22

Meinasin just sanoa, että ei ole poni. Ammattiope varmasti auttaisi jos ratsastaisi, ihan hyvin voi 90kg ratsastaa varsinkin satunnaisesti pienehköä hevosta.

Lähettäjä: xy 
Päivämäärä:   20.8.25 19:14:36

Hevosen mitoissa se on ja kyllä mies voi sillä ratsastaa.

Jos ratsastustyyli on mielestäsi ronski, niin miksi haluat että hän sinua valmentaa?
Fyssari tai muu vastaava hoitaa omat vinoutesi.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   20.8.25 19:23:04

Jos valmentajan tyyli on mielestäsi ronski, opetus tasoa hyvähyvä tuu uusiks ja hän ei osaa opettaa sinua eriparilonkkinesi, miksi käyt tällä valkulla?

Päivämäärä:   20.8.25 19:24:42

Kyseessä on 3/4 connemara, joten koettakaa kestää, kun sitä nimitetään poniksi.

Olen käynyt hyvällä fyssarilla, mutta hän ei ole ratsastuksen ammattilainen. Ja mielestäni ratsastusvalmentajan, jolle valmennuksestaa maksetaan, pitäisi osata neuvoa ja ohjata valmennettavaansa.

Mielestäni hän on muuten ihan osaava, mutten halua häntä oman ponini selkään. Kyllä osaavan pitää osata muutenkin kuin itse ratsastamalla.

Ja kuten kerroin, harkitsen valmentajan vaihtoa, jos tämän kanssa ei päästä eteenpäin.

Lähettäjä: fyk 
Päivämäärä:   20.8.25 19:25:09

Tuon kokoinen ei todellakaan millään ylikorkealla ponilla hyppää...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.8.25 19:29:32

Antaisiko Aloittaja pienempikokoisen opettajan ratsastaa hevosella? Vai onko niin että kukaan ei saa?

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   20.8.25 19:31:52

Kai tämä on Porvoosta? Ei kai kukaan käy sellaisen valmentajan opetuksessa, jonka tyyli on omasta mielestä RONSKI. Eiköhän vilkku opeta ratsastamaan samalla tyylillä kuin itse. Miksi siitä maksaa, jos ei tyyli miellytä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.25 19:33:35

No rehellisesti, kyllä musta tuntuu vaikealta antaa muiden ratsastaa mun hevosella. Vaikka olisikin sopivan kokoinen ja taitava. Kun se on mun heppa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.8.25 19:42:21

Joopa joo, nimimerkin Huoh kommentti on taas niin tuttua ht-netin tyyliä, hevonen on joku sekasikiö ja ratsastajakin ihan tyhmä kun kehtaa epäillä Valmentajaa.

Valmentaja on liian painava noin pienelle hevoselle. Muutenkin kannattaisi vaihtaa valmentajaa jos on itsekin sitä mieltä, että hänen tyylinsä on liian ronski. Mikähän tämmöinenkin valmentaja oikein on.

Päivämäärä:   20.8.25 19:54:55

On sillä muut saaneet ratsastaa. Mutta pituus- ja painorajana on ollut, että on mahduttava ongelmitta ponin 16,5" satuloihin.

Ronskilla tyylillä tarkoitan sitä, että hypätessä elehti iisosti, ei siis ole eleetön. Ja vetää nyrkit kylkiin ja jalatkin heiluu. Sileällä ratsastaa siististi. Mutta käyn hänellä estevalmennuksessa. On ratsuttanut useamman nuoren, joten ei ole mikään sellainen, joka "osaa" vain valmiiden hevosten kanssa.

Omilla hevosillaan saa toki tehdä mitä haluaa, en puutu siihen. Mutta oman ponini kanssa saan kai itse päättää.

Lähettäjä: xy 
Päivämäärä:   20.8.25 20:00:09

Nyt kuulostaa sen verran Porvoolta että korvat soi.

Lähettäjä: djs 
Päivämäärä:   20.8.25 20:33:09

Ei tämä välttämättä ole provo. Itsekin tiedän erään naisen joka yrittää änkeä jokaisen hevosen selkään. Jopa siro ja korkeasäkäinen hevonen, jonka säkäkorkeus oli 150 cm, oli hänen pakko saada "kokeilla". Nainen 182 cm ja tuo hevonen meinasi kulmassa ja ympyrällä kaatua hänen allaan. Jalat vain roikkui hevosen mahan alla kun hän istui satulan takakaarella. Ja eräs 170 cm lihava nainen etsi itselleen "jotain rotevaa hevosta jolla hypätä esteitä" kun omallaan ei voinut, kun sillä oli etujalka mennyt...

Eli kyllä näitä liian pienten selkään tunkijoita on. En päästänyt noista kumpaakaan oman hevoseni lähelle.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   20.8.25 21:02:42

Siis MIKSI hän tuollaista ehdottaa? En ymmärrä nyt ollenkaan?

Ei ole normaalia. Valmentaja vaihtoon?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   20.8.25 21:26:38

Minulla on poniristeytys joka on 158cm. Ja ei, sillä ei ratsasta muut kuin ponikokoiset

Lähettäjä: jioe 
Päivämäärä:   20.8.25 21:30:10

Ei kyllä mikään kovin ronski mies jos painaa 80kg :D Mutta se on ehkä just kuitenkin max paino tuon kokoiselle sileellä

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   20.8.25 21:32:18

Et todellakaan anna sen mennä selkään.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   20.8.25 21:33:15

Hanki eri valmentaja jos et edes tykkää hänen opetustyylistään ja tavastaan ratsastaa? Miksi haluaisit että sellainen opettaa sinua? Aika no brainer etsiä uusi valkku.

Lähettäjä: kiik 
Päivämäärä:   20.8.25 21:45:04

"Ei kyllä mikään kovin ronski mies jos painaa 80kg :D"

Aloituksessa kyllä luki 90 kg. BMI on 27,78. Ei se kovin hintelältäkään kuulosta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.8.25 21:48:50

En sano suoranaista mielipidettä mutta luuletko että sen sun poni kuolee jos ukko käy kerran selässä? Kato miten käy, tuskin traumoja jää kellekään jos oot valinnut valkun joka osaa myös ratsastaa.

Pikkuponeja läpiratsastaa toistuvasti hiukan isot kaverit, mutta se on ihan tarpeen toisinaan.

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   20.8.25 21:50:34

Ehkä aloittajan valkku on väärä, mutta kyllä mun mielestä on ETUOIKEUS jos valkku menee mun hepan selkään! Välillä pyydänkin että hän menee. Silloin ridaa 15 min valmennuksen alussa ja sitten mä selkään. Ja on kyllä ridaaminen sitä Kyran mansikkahilloa sen jälkeen. Kun valkku käy välillä selässä hän huomaa paremmin esim hepan vinoudet ja osaa paljon paremmin auttaa mua.

Sanon että tosi tyhmä ratsastaja - varmaan joku teini - jos ei arvosta sitä että valkku ridaa välillä!

Aloittaja lienee provo.

Lähettäjä: oo0 
Päivämäärä:   20.8.25 21:52:04

"Sanon että tosi tyhmä ratsastaja - varmaan joku teini - jos ei arvosta sitä että valkku ridaa välillä!"

-,- voi ttu.

Et päästä sitä läskiä miestä sen ponin selkään, valkku vaihtoon!! Kun sua ei kerta miellytä sen tyyli muutenkaan. Miksi päästäisit jonkun ronskin ukon sinne pomppimaan?? Ei voi olla ainut valkku siellä päin.

Lähettäjä: oo0 
Päivämäärä:   20.8.25 21:52:46

Jos kyseessä olisi 180cm ja 90kg painava NAINEN niin täällä huutaisi kaikki kuorossa että EI SELKÄÄN. Mikä juttu? Miettikääpä sitä vähän.

Lähettäjä: åkgjmkgj 
Päivämäärä:   20.8.25 21:57:09

Jos et kunnioita valmentajaasi ja arvosta hänen osaamistaan, niin silloin varmaan kannattaa vaihtaa valmentajaa.
Ihanko oikeasti kuvittelet että valmentajat erityisemmin haluaa ridata kenenkään hevosilla? Kyllä he saa ja on saaneet ratsastaa elämässään ihan tarpeeksi. Mutta joskus on tilanne joka korjataan parhaiten niin että valkku menee selkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.25 21:58:30

Vaihda valmentajaa, ei kuulosta kuvailusi perusteella hyvältä. Se että on valmentaja ei automaattisesti tarkoita että on hyvä. Kuka vain voi ryhtyä "valmentajaksi".

Päivämäärä:   20.8.25 21:58:31

"Jos kyseessä olisi 180cm ja 90kg painava NAINEN niin täällä huutaisi kaikki kuorossa että EI SELKÄÄN. Mikä juttu? Miettikääpä sitä vähän."

Sama tuli mieleen. 90 kg naista pidettäisiin liian painavana ratsastamaan minkäänlaisella hevosella, vaikka kuinka isolla. Mutta kun liikaa painoa on liikaa painoa ja hevoselle on ihan samantekevää onko se paino miehestä vai naisesta lähtöisin.

Ja ei, se, että pitkä mies ei ole lihava 90-kiloisena ei tarkoita, että hän voisi ratsastaa aloittajan hevosella. 90 kiloa on 90 kiloa ja jos se on hevoselle liikaa, niin sitten se on liikaa oli se sitten ylipainoa tai normaalipainoa.

Päivämäärä:   20.8.25 22:14:50

"Sanon että tosi tyhmä ratsastaja - varmaan joku teini - jos ei arvosta sitä että valkku ridaa välillä!"

Kuka tahansa voi nimittää itseään valmentajaksi ja alkaa pitää "valmennustunteja". Maailma on täynnä kaikenkarvaisia "valmentajia" ja tyhmä on kyllä se, jonka mielestä ketä tahansa pitää arvostaa vain siksi, että tämä sattuu itseään valmentajaksi kutsumaan.

Päivämäärä:   20.8.25 22:19:04

Poni ei ollut halpa, joten en halua kokeilla, että kuoleeko se jos 90 kg henkilö sillä vähän kokeilee hypätä. Ja on sillä ponilla minulle muutakin arvoa kuin rahallista.

Valkku ei ole läski, vaan lihaksikas. Ja lihas painaa enemmän kuin läski, niinhän aina hoetaan. Hän siis treenaa salilla ihan kunnolla.

Tuo valkku sanoi, että hän tykkää ratsastaa muiden hevosilla ja haluaa aina kokeilla jokaista vastaantulevaa hevosta. En sitten tiedä, kuinka moni asiakas päästää häntä hevostensa selkään. Hänellä on pari omaa hevosta ja niistä kumpikaan ei ole alle 170 cm. Toinen on 180 cm.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.8.25 22:20:31

Jos sun poni tuohon kuolee niin kuuluisi monttuun muutenkin. Sori vaan.
Pieniä epämukavuuden hetkiä joudutaan elämässä sietämään ollaan sitten ihmisiä tai hevosia.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   20.8.25 22:21:33

Mitä ihmettä täällä kitiset. vaihda valkkua jos nykyinen ei kelpaa!

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   20.8.25 22:33:07

VAIHDA SE VALKKU !!!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.8.25 22:39:04

"Ja mielestäni ratsastusvalmentajan, jolle valmennuksestaa maksetaan, pitäisi osata neuvoa ja ohjata valmennettavaansa."

Mutta selvästi sinusta tämä valmentaja on huono. Aiotko maksaa lisää ja toivoa, että raha yhtäkkiä muuttaa hänen tyylinsä erilaiseksi? Vai mikä logiikka tässä lauseessa oikein on?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.