Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksei alku- ja lopputervehdyspaikkaa opetella?

Lähettäjä: Koulukisat 
Päivämäärä:   18.8.25 13:35:44

Olen ollut monissa seura- ja aluetason koulukisoissa sihteerinä tänä kesänä ja huomannut kummallisen ”muodin”. Ratsastajat eivät opettele alku- ja lopputervehdyksen paikkaa. Jos alkutervehdystä ei ole ollenkaan, moni silti pysähtyy I:hin tervehtimään ja saavat vähennyksen väärinratsastuksesta. Jos lopputervehdys on G:ssä, jäädään I:h tekemään lopputervehdys (ja saa väärinratsastusvähennykset). Tai jos lopputervehdys on I:ssä, ratsastetaan G:hen ja tehdään lopputervehdys.

Olen vuosia talkoillut sihteerinä enkä muista kuin jotain ihan yksittäisiä alku- tai lopputervehdysvirheitä. On saattanut olla monet kisat putkeen, jossa kukaan ei unohda rataa. Ja jos rata on unohdettu, niin se on ollut sitten keskellä rataa, siirtyminen väärässä pisteessä, voltti/ympyrä unohtuu tai pitkällä radalla lyhyt lävistäjä ratsastetaan väärään kirjaimeen.

Onko tämä joku uusi ”muoti”, ettei alku- ja lopputervehdyksien paikkaan kiinnitetä enää huomiota?

Re: Miksei alku- ja lopputervehdyspaikkaa opetella?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   18.8.25 13:43:40

En tiedä muodista, mutta ainoa paikka jossa koskaan olen väärinratsastanut, on lopputervehdyspaikka. Erilaiset urat on paljon helpompi muistaa, kuin pisteen paikka uralla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.8.25 13:55:41

Kun ei opetella rataa ja tötöillään muutenkin. Ihan normisettiä nykyään.

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   18.8.25 14:31:05

e: Miksei alku- ja lopputervehdyspaikkaa opetella?
LähettäjäHmm
Päivämäärä18.8.25 13:43:40

En tiedä muodista, mutta ainoa paikka jossa koskaan olen väärinratsastanut, on lopputervehdyspaikka.

Sama täällä ! :D jostain syystä sotken helposti eri ohjelmien lopputervehdysten paikat, erityisesti silloin kun samoissa kisoissa on monta ratsua ratsastettavana ja kaikilla mentävä eri ohjelma. Varsinkin helpoista luokissa on liki joka kisoissa joku eri heh tai heA, joissa pysähdykset tulee eri kohtiin. Vaativissa unohduksia ei minulle koskaan käy, koska ohjelma ei vaihdu samalla tavalla ja on siksi helpompi muistaa. Omalta kohdalta voin sanoa et en seuraa mitään muotia tässä, vaan syy on ihan oma laho pää!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.25 15:59:05

Joo, on itsellenikin yleisin syy unohtaa rata. Kaudessa opetellaan monta rataa ja useita päällekkäin. Yhdessä ei tervehditä alkuun, toisessa tervehditään I.ssä, ja kolmannessa G.ssä. Lopputervehdyksen paikat sentään yleensä muistan, eikä sentään koskaan ole käynyt niin etten olisi ollenkaan lopputervehtinyt :D

Lähettäjä: Kasvis 
Päivämäärä:   18.8.25 16:19:49

Paikka unohtuu varsinkin aloittelevilla ratsastajilla myös joko radan alkujännitykseen tai lopussa helpotuksesta kun homma on ohi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.25 16:26:24

No tosi helppo asia unohtaa.

Mä joudun joskus jopa kesken verkan pysähtyä tarkistamaan, että missä kohtaa ne tervehdykset olikaan ja mentiinkö ohjelmaan sisään ravissa vai laukassa. Ja käännyttiinkö alkutervehdyksen jälkeen oikealle vai vasemmalle :D

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   18.8.25 16:36:59

Eihän tätä voi unohtaa rataa opetellessa.
Jos opettelee radan, opettelee myös nämä alku ja loppupisteet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.