Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keski-Suomen laadukkain ratsastuskoulu

Lähettäjä: Tauko 
Päivämäärä:   17.8.25 12:27:33

Olen pitkän tauon jälkeen palaamassa ratsastuksen pariin. Olen ratsastanut aiemmin vuosia ja nyt haluan jatkaa tavoitteellisesti harrastusta.

Koska olen pitkä, toivon että tallilla olisi hyvin koulutettuja isoja hevosia edes pari. Lisäksi minulle tärkeää on ystävällinen, tavoitteellinen ja osaava opetus. Puitteet pitää olla asialliset, maneesia kaipaan ja hevosten hyvinvointi tärkeää.

Mitä paikkaa suosittelet?

Re: Keski-Suomen laadukkain ratsastuskoulu

Päivämäärä:   17.8.25 12:33:37

Unohdin sanoa, että asun Jyväskylässä, joten kohtuueisyydellä olevat paikat kiinnostavat.

Lähettäjä: Pari tarkentavaa 
Päivämäärä:   17.8.25 12:36:50

Tarkentaisitko mitä tarkoittaa sinulle osaava hevonen? Tai tavoitteellinen ratsastus? (Nuo kun usein tarkoittaa eri ihmisille ihan eri asioita)? Onko hyppääminen kuinka tärkeää? Minkä tasoinen about olit ennen taukoa ja mihin pyrit? Ja siis kuinka pitkä olet, onko kuitenkin perus ~165 puokit tai isot suokit ok kokoisia sulle vai tarvitsetko oikeasti isoja ratsuja? Mistä päin Keski-Suomea? Helpompi suositella, jos tietää vähän lisäspeksejä :)

Päivämäärä:   17.8.25 14:14:33

Olen 175cm, joten n 160cm ja sen yli olevat ratsut on aiemmin tuntuneet itselle sopivimmilta (tietysti riippuu myös hevosen rakenteesta).

Tavoitteellisella tarkoitan tässä kohtaa sitä, että noin 2(-3) viikottaisella tunnilla kehityn ratsastajana. Kaipaan myös mahdollisuutta osallistua ainakin aika ajoi pienryhmiin. Haluan, että opettaja esim osaa korjata istuntaa, opettaa hevosen vaikuttamista oikein. Olen tavannut ohjaajia jotka lähinnä toimii liikenteenohjaajina ja sellainen on turhauttavaa.

Tasoni lienee realistisesti helppo B/A. En ole mikään huippuratsastaja, mutta monenlaisilla hevosilla on tullut ratsastettua sekä myös vuokrattua hevosia.

Tällä hetkellä en haaveile yhtään isompien esteiden hyppäämisestä tai kisaamisesta, mutta en pidä tätä myöskään poissuljettuna.

Ja tosiaan Jkl asun, varmaan sellainen 50km per suunta aivan maksimietäisyys.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   17.8.25 17:24:55

Moni samoilla spekseillä harrastava aikuinen käy Lakulla. Itse koin tunnelman vähän sisäänpäinkääntyneeksi ja kun kävin He A-tunneilla kokeilemassa irtotunneilla, niin en kokenut itseäni tervetulleeksi vaikka olen kilpaillut He A kansallisella tasolla ja tunnit sujuivat oikein hyvin, hevoset liikkuivat kivasti jne. Ymmärsin toisten asiakkaiden kanssa keskusteluista, että on paljon kiinni ryhmästä jossa ratsastat, toisissa yrmyillään ja toisissa kannustetaan. :) Enkä tosiaan saanut niitä hienoimpia hevosia irtotuntilaisena.

Miukulla voisit viihtyä jos tykkäät suokeista.

Samoin Hankasalmella on kivoja kouluratsuja, mutta matka vähän siinä ja siinä riippuen mistä suunnalta tulet.

Ehkä tilanteessasi etsisin vuokrahevosen tallilta, jossa käy säännöllisesti valmentajia ja satsaisin siihen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.25 19:00:25

Lakustall, miukun talli ja Jyväskylän ratsastuskoulu varmaan, näillä käytössä maneesi (miukulla ainakin välillä on ollut?). Miukulla on ehkä enemmän lapsia/nuoria, lakulla aikuisia, jkl ratsastuskoululla eri ikäisiä. Miukulla on osa pienempiäkin ratsuja. Lakustall on vähän kauempana Tikkakoskella joten riippuu mihin suuntaan muutat.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.8.25 19:36:45

Mennala oli hyvä paikka silloin, kun itse asuin Jyväskylässä. Nykyisyydestä en tiedä

Päivämäärä:   17.8.25 20:25:33

Kiitos vinkeistä, tutustun ehdotettuihin. :) Vuokraheppa voisi ehdottomasti tulla myöhemmin kyseeseen (olen aiemmin vuokrannut), mutta nyt pitkän tauon jälkeen haluan ensin perustatsin takaisin ratsastuskoulussa.

Lähettäjä: paikallinen 
Päivämäärä:   17.8.25 20:38:35

Aikuiselle varmaan Laku stall ja Hankasalmi ainoat järkevät. Mennala ja Miuku voi olla lapsille ehkä ok. Ja JKL:n ratsastuskoulua en suosittele kenellekkään. Huonot on vaihtoehdot aikuisille täällä.

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   17.8.25 22:18:22

Hankasalmea ei voi suositella. Opetuksen laatu laskenut, kun Maarit ei enää pidä tunteja. Isoja hevosia on tällä hetkellä ainoastaan yksi torinhevonen, joka ei ole osaava, sekä puoliverinen joka on enempi kuuma estehevonen. Muut isot hevoset myyty pois. Poneja / pikkuhevosia löytyy. Apuohjia käytetään paljon!

Ilmapiiri ehdottomasti mainituista heikoin ja sisäänpäin kääntynein. Kaikkia tervehditään, mutta se muu mitä harrastetaan selän takana (omistajan mukana) onkin sitten eri juttu. Toki sitä ei heti alkuun huomaa mutta noin aktiiviselle paikka ei ole sopiva. Maneesi pieni ja upottava, kenttä epätasainen ja kivinen.

Suosittelen LaKu Stallia tai Villa Hepolaa. Näissä opetus ja fasiliteetit kunnossa.

Irtotuntilaisilla se on aina sattumaa miten siinä sitten on jokin juttukaveri, mutta ajan kanssa varmasti pääset näissä mukaan kivoihin porukoihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.