Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaatuileeko suomenhevoset usein?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.8.25 22:14:43

Omistuksessani on ollut useampia ravurista ratsuksi projekteja ja nuoria suomenhevosia. Haluan selvittää galluppi luontoisesti että kuinka yleistä on, että suomenhevoset kompuroi / kaatuu. Ratsutus on tehty huolella, maasta työskentelystä on aloitettu, hevoset ovat hyvässä lihaskunnossa, eivätkä ole lihavia, kipeitä tms. Silti melkein joka toinen on harrastanut kompurointia tai jopa kaatunut, toisilla ongelma paranee koulutuksen myötä, toisille se jää. Onko teillä vastaavia kokemuksia?

Re: Kaatuileeko suomenhevoset usein?

Lähettäjä: ?!? 
Päivämäärä:   16.8.25 22:30:31

Etupainoinen rakenne.

Mulla on ollut kaikkea shettiksistä puoliverisiin, paitsi ei suomenhevosia. Ja kukaan ei ole koskaan ollut kumossa. Suomenhevosia tiedän myös useamman ja aina niin, että etujalat lähtee alta.

Päivämäärä:   16.8.25 22:30:54

-*tiedän useamman kaatuneen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.25 22:37:50

Minäkin tiedän pari jotka kaatuneet ainakin etupolvilleen jollei nyt ihan kunnolla kumoon asti.

Toinen ravurista ratsuksi hevonen, jonka ratsutus tehty aivan hutiloiden = heitetty vaan ratsastuskoulutunneilla. Kompastellut ravissa kumoon naamalleen.

Toinen monia vuosia ratsuna ollut ravuri, jonka laukkaa ei ole koskaan kehitetty kunnollisesti. Siinä kompuroi niin että oli ihan kunnolla etupolvillaan.

Että kai se etupainoinen rakenne, iso pää ja sitten ravuriksi jalostus tässä rodussa on se juttu miksi nää kompuroi niin helposti. Ravurit "potkii taakse" enemmän kuin kokoaisivat itseään ja astuisivat runkonsa alle.

Vähän on niitä oikeasti ratsusukuisia suokkeja jotka osaa esim edes vähän niinkuin laukata ylämäkeen.

Mutta on sitä välillä jotkut puokitkin kompastelleet mutta eivät nyt ihan polvilleen / kumoon asti.

Päivämäärä:   16.8.25 23:04:42

Ravijalostuskin tekee tehtävänsä, mutta lämppärit sitten taas pysyvät pystyssä. Rakenne on lähtökohtaisesti jo parempi, kevyempi edestä ja eivät ole rungoltaan niin pitkiä kuin suomenhevoset. Harvoin myöskään ex-ravuri-lämminveriset ovat niin raskaita edestä ratsastaa. Suomenhevosen on usein vaan niin vaikea kantaa itseään, että ne luonnostaan painuvat alas ja hakeutuvat kättä vasten.

Suomenhevostammoilla on usein vielä todella matala kaulan liittymä. Toisilla alkaa kaula tyyliin etujalkojen välistä. Orit luonnostaan yleensä ryhdikkäämpiä rakenteeltaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.8.25 23:12:13

Minulla on ollut omia suomenhevosia noin 15 vuoden ajan, ja sinä aikana tasan yksi on kaatunut ratsastajan kanssa. Yksikään ei myöskään ole röhnöttänyt kättä vasten tai ollut muutenkaan millään tavalla vahva. Koulutuksella lienee jotain tekemistä asian kanssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.25 23:29:47

Eipä omatkaan suomenhevoset kaatuile. Päinvastoin ovat todella varmajalkaisia ja myös hyvälaukkaisia CC-geenisiä ratsuja.

Lähettäjä: Slayer 
Päivämäärä:   16.8.25 23:36:23

On rotuominaisuus

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.8.25 23:50:01

Etupainoisia hevosia joita ei ole osattu ratsastaa takajalkojen päälle. Kaikille yksilöille se tosin ei ole edes mahdollista koska rakenne estää sen.

Päivämäärä:   17.8.25 00:15:45

N: No se yksikin kaatuminen on liikaa. Ei pakoeläimelle ole normaalia kaatua, se on yhtä kuin kuollut eläin, jos ei paetessa neljällä jalalla pysy ja pedot syö. Eli kyllä jalostuksessa on jotain perustavanlaatuista vialla.

Mä olen harrastanut ysärin alusta ja enkä ole koskaan kaatunut hevosen kanssa.

Moni suomenhevosihminen tykkää sanoa, että ei tämä mun oma ainakaan raskas ja kädellä ole. Olen kyllä itsekin ratsastanut mukavia ja kevyitä suomenhevosia, mutta ne on kyllä harvinaisia nykyään ravijalostuksen takia. Ei tarvitse katsoa kuin suomenratsujen kuninkaallisia, niin kyllä heikompia hirvittää ja Keski-Eurooppalaiset varmaan pyörtyisivät, kun näkisivät
niitä ratoja.

Totta on, että ravijalostus pelasti suomenhevosen, mutta jos ratsua olisi tehty, olisi ollut viisasta ottaa rotuun myös täyttä verta tai puoliverisiä. Suomenhevonenhan on alkujaan ollut monen rodun risteytys eikä esim. sota-ajan hevoset ole olleet ollenkaan tällaisia etupainoisia mitä nykyään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.25 00:23:01

”Suomenhevosilla on usein vielä todella matala kaulan liittymä. Toisilla alkaa kaula tyyliin etujalkojen välistä. Orit luonnostaan yleensä ryhdikkäämpiä rakenteeltaan.”

Kaulan paikalla ei tässä ole ihan kauheasti tekemistä. Ne mitkä itse olen tavannut kaatumasta niin toisella aika korkealle liittynyt kaula (tamma) ja mielummin tykkääkin liikkua niin, helposti kevyt edestä, melkein tyhjä jopa.
Toinen tamma kyllä tykkää helposti nojata kädelle ja kaulakin on melko alhaalle ”kiinnittynyt”.
Mutta yhtäkaikki kummatkin on menneet etupolvilleen kumoon.

”Ei pakoeläimelle ole normaalia kaatua, se on yhtä kuin kuollut eläin, jos ei paetessa neljällä jalalla pysy ja pedot syö. Eli kyllä jalostuksessa on jotain perustavanlaatuista vialla.”

Tässä pitää muistaa se, että heti kun ratsastaja menee selkään se vaikuttaa hevosen tasapainoon ja mahdollisesti vaikeuttaa sitä. Mutta siitä olen samaa mieltä että kyllä nää etupainoisempia on, ja enempi/helpommin kompuroi kuin vaikka puoliveriset. Toki ei kaikki mutta suurin osa.
Kaikki hevoset on etupainoisia mutta suomenhevosilla tämä korostuu ja kyllä siihen on vaikuttanut se ravijalostus hyvinkin paljon..

Päivämäärä:   17.8.25 00:26:06

Olen mä kyllä yhden ERITTÄIN raskaan näköisen suokkitammankin tavannut joka oli aivan äärettömän kevyt edestä ja miellyttävä ratsastaa. Jotain oli sen koulutuksessa tehty oikein ja ilman mitään puolen tunnin verkkoja ja ihan keskiverto täti eli minä olin selässä.
Mutta on nämä harvinaisempia, se vaatisi paljon taitoa ratsastaa suokki kevyeksi…

Päivämäärä:   17.8.25 00:30:15

Kyllä sillä kaulan liittymällä vaan on väliä. Hevonen tasapainottaa itseään ja liikkumistaan kaulalla. Kun on oikein matalakaulainen ja näinollen matalaryhtinen hevonen, niin se vaikeuttaa oikein liikkumista merkittävästi ja etenkin siinä vaiheessa kun ratsastaja laitetaan selkään.

Tästä syystä esimerkiksi lämminverisillä ex-ravureilla on usein kuitenkin parempi tasapaino ratsastajan kanssa, vaikka sama ravijalostus (lämminverisillä vielä paljon vahvempi) on molemmilla takana.

Päivämäärä:   17.8.25 00:38:45

No enpä tiedä, ihan samanlailla nuo kaula korkealla liikkuvat suokit menee kumoon. Se vain ratsastajasta voi tuntua siltä että jos pää on kauhean alhaalla niin mennään kumoon varmemmin. Ne menee kumoon siksi kun eivät vaivaudu nostamaan etujalkojaan kun menevät niin etupainoisina. Etupainoinen ei ole yhtäkuin kaula alhaalla.

Kyllä se hevonen kykenee tasapainottamaan itseään myös vaikka kaula olisikin alhaammalla. Ei se kaula alhaammalle liittyneenä ole jotenkin staattisempi kuin ylhäälle liittynyt kaula.

Lähettäjä: Ooo 
Päivämäärä:   17.8.25 00:41:14

”Ei pakoeläimelle ole normaalia kaatua, se on yhtä kuin kuollut eläin, jos ei paetessa neljällä jalalla pysy ja pedot syö. Eli kyllä jalostuksessa on jotain perustavanlaatuista vialla.”

No eihän nämä nyt laitumella/tarhassa kaatuile naamalleen, en ole ainakaan itse nähnyt. Vaan nimenomaan kun ratsastaja laitetaan selkään koska sitten on vielä enemmän painoa siellä jo muutenkin painavalla etuosalla ja joku hankaloittamassa tasapainon ylläpitämistä.

Päivämäärä:   17.8.25 00:47:29

Suomenhevoset ovat usein rakentuneita alamäkeen, eli kaulan liittymäkohta on alhaalla, jolloin niille on luentavaa kulkea etupainoisena. Ratsusuokki on kompakti ja suhteellisen lyhyt. Ravisuokit ovat usein malliltaan pidempiä, koska ne on jalostettu eri käyttöön. Suomenhevosten yleinen ominaisuus on myös suhteessa rungon pituuteen kovin lyhyt kaula.

Lyhyt kaula, alas liittynyt kaula ja pitkä runko ovat horror, kaatumisia tulee. Tehkää noita ratsusuokkeja pliis.. en kyllä tiedä miten :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.