Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siivoatko lannat laitumelta?

Lähettäjä: fg 
Päivämäärä:   15.8.25 09:40:52

En ole koskaan siivonnut ja olen saanut moitteita ja ihmettelyä sekä hevosihmiseltä että pellon kunnosta keskustellessa maajussin kanssa. Myönnän että ei pelto ole kovin hyvässä kunnossa, paljon kasvaa sellaista mitä hevoset ei syö. Mutta siivoaako joku oikeesti lannat isosta laitumesta? miten? Montako hevosta/minkä kokoset pellot suunnilleen?

Re: Siivoatko lannat laitumelta?

Lähettäjä: Ykkönen 
Päivämäärä:   15.8.25 09:43:53

Neljä hevosta, reilu pari hehtaaria. Jokainen lantakasa siivotaan, kesällä paristi viikossa kierretään mönkijän kanssa tai jos hyvin käy niin pikkukuormurin kauhaan lapataan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.25 09:54:03

Näkyvimmät kasat kerätään pois ja loppuja potkitaan rikki. Ne jää mitkä jää.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   15.8.25 10:22:17

18 hehtaaria laitumia, joita uudistetaan vähintään viiden vuoden välein, välillä useammin. Eli kynnetään ja kylvetään uudelleen, suojaviljalla, ekana vuonna puidaan vilja ja toisena yleensä tehdään kuivaheinä, ennen kuin hevosia päästetään sille alueelle. Hevosia vaihtelevasti 10-20.
Ei siivota.

Lähettäjä: Loma 
Päivämäärä:   15.8.25 10:48:48

Kolme hehtaaria laidunta, viisi hevosta, en siivoa. Tiedän, että kannattaisi, mutta en jaksa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.25 10:59:51

3 hevosta, 1,5 hehtaaria laidunta eli aika nafti tolle laumalle. Siivoan koska noin pienellä laitumella tulee kyllä nopeasti ongelma jos lannat jää makaamaan. Nehän maatuu nurmimaahan tosi hitaasti. Eikä mulla ole omaa kalustoa joten uudistus niin harvoin kun mahdollista. Nyt uudistuksesta aikaa 7v ja edelleen on tosi hyvässä kunnossa kun siivoan lannat kokoajan ja leikkaan rikkakasveja pois mitä hevoset jättää syömättä ja toisinaan levitän nurmilannoitetta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.25 11:14:01

Pieni kotitalli, hevosilla ehkä vajaa 2 ha peltoa, nyt kaksi hevosta. En kerää, käyn välillä levittämässä kasoja, jotta ne kuivuu (ei kiinnosta ötököitä kuivuttuaan) ja maatuu nopeammin kuin läjässä. Sinne peltoon se lanta ajan kanssa häviää ja samalla antaa ravinteita kasveille. Itse en edes tavoittele yksitoikkoista rehevää laidunta, vaan haluan ennemmin köyhemmän puuhalaitumen eri kasvilajeilla. Kuivaheinää saavat sitten kun syötävää pellossa vähemmän. Mulla pienehkö lantala niin en sitäkään halua täyttää yhtään ylimääräistä + olen mukavuudenhaluinen eikä konevoimia helpottamassa siivousta. Toki mönkkäri ja siihen perään joku ritilä helpottaisi lantojen levittämistä, mutta niitäkään ei nyt ole, joten talikolla käyn kasoja hajottamassa. Siinäpä ne syyt, miksi minä vain levittelen lannat pellolle siivoamisen sijaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.