Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Katos tarhaan

Lähettäjä: Heippa 
Päivämäärä:   13.8.25 07:59:22

Kertokaa millaisia katoksessa olette keksineet tehdä yhden hevosen tarhaan? Mietin että jos itse sellaisen hommaisin tallilemme omalle hevoselle, niin ei voi montaa tonnia maksaa. Alle 1000 e mielellään. Itse haaveilen jostain kehikosta, johon löisi vanerit ja katon kiinni, mutta mistä saisi ko kehikon

Re: Katos tarhaan

Lähettäjä: 08 
Päivämäärä:   13.8.25 08:00:39

Se kehikko on helppo nikkaroida, ohjeita on netti pullollaan.

Lähettäjä: 08 
Päivämäärä:   13.8.25 08:01:22

Muista vaan, että se pitää kiinnittää tavalla tai toisella maahan kiinni. Ruuvipaalut?

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   13.8.25 09:08:56

Jos sulla on y-tunnus saat energiayhtiöltä noudettua poistettuja linjatolppia, niistä on helppo tehdä kestävä kehikko.

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   13.8.25 10:21:24

Oma hevoseni asuu tallilla, jossa tarhanaapurit jakavat katoksen. Katos on n. 3m x 8m ja siinä on väliseinä, eli molemmille jää 3mx4m katos. Kolme umpinaista seinää ja oviseinällä (se 8 m seinä) on molempiin reunoihin ja väliseinän kohtaan laitettu muutamia lankkuja, joten oviaukot ovat ehkä 2,5 m leveät. Tuo rakennelma on sitten tarhojen rajalla niin, että toinen katos on toisessa ja toinen toisessa tarhassa. Näin kaikissa tarhoissa. En tiedä hintaa tai onko katokset ostettuja vai itse tehtyjä. Ovat olleet tallilla jo silloin, kun hevoseni sinne muutti.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   13.8.25 12:00:33

Alle 1000e on vaikea saada hevoselle turvallista katosta.
Yksi 20mm paksu vaneri maksaa yli 100e jos sinulla ei ole hyviä suhteita rautakauppaan, näitä tarvitset todennäköisesti ainakin 6kpl ihan pieneen 2.5m per sivu olevaan katokseen.
Katto maksaa, sinne kuluu todennäköisesti vaneria, tai lautaa, ja päälle kattohuopa. Tai pelti. Kattoon kuluu todennäköisesti useampi satanen.
Pihaton rakenteet on yleensä tehty aika paksuista puista, ettei se luhistu jos vaikka hevonen potkaisee tolppaan. Kunnon paksut tolpat on arvokkaita. Tähän kannattaa varata useampi satanen.

Ja sitten on perustus vielä, jos laitat katoksen maata vasten niin se hapertuu aika nopeasti. Routa myös alkaa vääntää katosta nopeasti. Jos sitten teet betoniperustuksen niin se ei liiku, mutta sen tekemiseen menee varmaan useampi tuhatlappunen.

Lähettäjä: Heippa 
Päivämäärä:   13.8.25 12:15:16

Vaneria meillä on kyllä ja lisää saataneen. Itse olen nähnyt talleilla siirrettäviä katoksia eli voi siirtää laitumelle/tarhaan ( tarvii toki nosturin ja kuorma-auton tms).

Lähinnä kaipailen ideoita että olisiko jotain valmista kehikkoa johon vanerit lyömällä (+katto) saisi helposti suht tukevan katoksen. Pressujuttuihin en kyllä lähde. Onko kukaan tehnyt esim kuormalavoisra, bussipysäkistä tms katosta?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   13.8.25 14:31:52

Niihin kuormalavoihinkin tarvitsee jonkinlaisen rungon.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   13.8.25 16:08:35

Seiniin voi naputella lautaakin, ei tarvitse välttämättä levyä.
Itse tein väliaikaisen katoksen linjatolpista mitä oli enollani ja vanhasta puutavarasta, katon vedin ihan pressusta... Se tosin oli vain yhden kesän tarpeeseen tehty.

Nyt tekisin varmaan ruuvipaaluilla kehikon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.