Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä eroa purulla ja kutterilla?

Lähettäjä: Traikku 
Päivämäärä:   12.8.25 13:20:11

Oma traikku hankittuna. Tallilla kuivikkeena turve, joten ostan oman kuivikepaalin traikkua varten. En jaksa siivota turvepölyä traikusta.

Näkyy olevan myynnissä purupaaleja sekä kutteripaaleja. Olen luullut, että kyseessä on sama tavara ”sahanpuru”, mutta näköjään ei olekaan. Mitä eroa niillä on ja kumpi olisi parempi traikussa pissaa imemässä?

Re: Mitä eroa purulla ja kutterilla?

Lähettäjä: lulu 
Päivämäärä:   12.8.25 13:41:04

Paalitavarana myytävät purut taitavat kaikki olla kutterinpurua, viis siitä millä nimellä niitä myydään. Kutteri on siis sitä sellaista isompaa lastua, mutta seassa saattaa olla hiukan hienompaa jauhoa seassa myös, sahanpuru on taas pelkästään ihan sitä pelkkää hienoa jauhoa. Sitä en ole nähnyt missään myytävän pakattuna, vaan sitä saa yleensä vaan sahoilta irtona.

Yleisesti kuivikkeet traileriin ostetaan itse, viis siitä mikä kuivike tallilla on käytössä. Tallin kuivikkeet on tarkoitettu sen hevosen karsinan kuivittamiseen, enkä itse ole olettanut tallinpitäjän kustantavan trailerini kuivittamista. Siksi olen aina pitänyt omaa paalia traikussa sen kuivittamiseen. Meidän tallin pihassa on n.15 traikkua rivissä, joten olisi tallipitäjälle melkoinen kustannus, jos jokainen hakisi tallin varastosta kuivikkeen omaan traikkuunsa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.25 13:44:00

Kutteri tosiaan lastua ja sahanpuru on sitä hienoa "pölyä" joka imee ja patjaantuu hyvin. Kutteri ei ime mitään eikä patjaannu.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   12.8.25 13:50:10

"Tallilla kuivikkeena turve, joten ostan oman kuivikepaalin traikkua varten. En jaksa siivota turvepölyä traikusta."

Siis mikä oletus on, että tallin kuivikkeet lapetaan myös traikkuun? Meilläkin on monta traikkua tallilla ja hevoset liikkuu paljon=kuiviketta kuluu myös traikuissa paljon. Käytössä pakattu kuivike. Aika iso ylimääräinen kustannus tosiaan tallinpitäjälle, jos jokainen hakee ne tallinpitäjän varastosta.

Aloittajalle suosittelen purupellettiä. Se imee parhaiten pissat.

Lähettäjä: Traikku 
Päivämäärä:   12.8.25 13:53:25

Kiitos vastauksista!

Meidän tallilla siis saa ostaa tallinpitäjältä turvetta traikkuun, mutta kun olen nähnyt tallikavereiden siivoavan turvepölyä pois traikusta, en siihen hommaan halua lähteä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.25 13:55:15

Ehkäpä aloittajalla on lupa käyttää sitä tallin turvetta. Meidän tallilla esim saa käyttää traileriin tallin kuiviketta ihan vapaasti.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   12.8.25 13:56:06

Aa, ok.

Toi pelletti on paras. Imee parhaiten. Eikä jäädy talvella niin helposti.

Lähettäjä: tintti 
Päivämäärä:   12.8.25 13:57:02

No aloittaja EI halunnut käyttää tallin turvetta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.