Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kylmäsuojille arkku- vai pystypakastin

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   11.8.25 11:59:23

Minkälaisia kokemuksia talleilla on kylmäsuojille, arkkupakastin vai pakastinkaappi?
Meillä tarve kolmen hevosen eli väh. 12 kpl kylmäsuojalle.

Re: Kylmäsuojille arkku- vai pystypakastin

Lähettäjä: Njoo 
Päivämäärä:   11.8.25 13:28:14

Meillä on ongelma pystypakastimen kanssa, koska tila ei riitä. Sisään survotut suojat turpoavat jäätyessään ja monesti tämän takia pakastimen ovi on auennut. Ottaisin ehdottomasti pakastearkun tuollaiselle määrälle ja lisäksi määräisin vielä jokaisen laittamaan suojansa pussiin tai laatikkoon, ettei pakastin ole koko ajan sotkussa.

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   11.8.25 13:38:15

Meillä arkkupakastin. Omiansa saa etsiä, yleensä ovat pudonneet alimmaisiksi ja joutuu tyhjäämään koko pakastimen, että omansa löytää ja sitten pelaamaan tertristä, että saa muiden suojat takaisin pakastimeen. Kansi myös usein aukeaa, kun pakastin on liian täynnä.

Minusta paras olisi pystypakastin, jossa olisi jokaiselle nimetty hylly/laatikko.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.25 13:44:39

” Minusta paras olisi pystypakastin, jossa olisi jokaiselle nimetty hylly/laatikko.”

Kerran olen ollut tallilla, jossa tämmöinen oli ja ehdottomasti paras.

Arkkupakastin jos on, niin ehdottomasti sääntö, että suojat pitää olla pusseissa niin se tetriksen pelaaminen on helpompaa.

Ja aloittaja: kylmätäänkö teillä aina kolmen hevosen jalat yhtäaikaa? Kyllähän yksillä suojilla kylmää sujuvasti kahdet jalat, jolloin teillekin riittäisi 8kpl kylmäsuojia.

Päivämäärä:   11.8.25 13:44:54

Meillä on pystypakastin. Täyskorkeaan mahtuu n. 24 suojaa. Kaikilla on oma laatikko, tai ns ovellinen hylly, joten suojat ei työnnä ovea auki. En kyllä ole tuosta muutenkaan kuullut, että suojat avaisi oven, jos pakastinta ei ole työnnetty aivan täyteen. Ei se veden laajeneminen jäätyessään niin suurta ole, suojien kun olisi hyvä muutenkin olla suht kuivia pakastettaessa, ettei pakastimeen kerry tuhottomasti jäätä.

Itse kyllä ehdottomasti suosittelen pystypakastinta, kaikkien on helppo käyttää omia suojiaa, kun niille on selkeät paikat ja jokainen suoja on saatavilla siirtämättä muita.

Kannattaa ottaa yksi suoja mukaan kauppaan (putsattuna tai muovipussissa) ja kokeilla miten se mahtuu pakastimeen.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   11.8.25 14:05:21

Pari metriä korkea kaappipakastin mahtuu pakastearkkua pienempään tilaan.
Tuolla pihalla ois vanha kaappipakastin, jos joku tarvii.

Päivämäärä:   11.8.25 15:03:19

Meillä pieni arkkupakastin todettu toimivaksi :)

Päivämäärä:   11.8.25 16:50:50

Arkkupakastin ja tallin yhteiset suojat. Jos jokaisella on omat niin niitä tulee älytön määrä. Toki aina pitää olla joku prinsessa, jolla pitää olla omat mutta noin yleisesti yhteiset toimii ihan hyvin.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   11.8.25 16:51:57

Arkkupakastimessa on myös se ärsyttävä puoli, että siihen päälle kerääntyy kaikkea roinaa ja sieltä on todella ärsyttävä alkaa kaivamaan mitään kun joko joutuu alkaa tyhjentämään päältä kaiken pois tai sitten yrität vähän raottaa että saat kaivettua suojat ja silloin kaikki roina levähtää pakastimen taakse... koska tottakai ne omat suojat on siellä alimmaisena kun jengi raottamalla tipauttaa suoja kerrallaan ne sinne ihan summanmutikassa.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   11.8.25 17:25:08

Pakastin pölyisessä ympäristössä on tulipaloriski…

Päivämäärä:   11.8.25 17:40:10

"Arkkupakastin ja tallin yhteiset suojat. Jos jokaisella on omat niin niitä tulee älytön määrä. Toki aina pitää olla joku prinsessa, jolla pitää olla omat mutta noin yleisesti yhteiset toimii ihan hyvin."

No mä ainakin olen se prinsessa, koska mun hevonen repii kylmäsuojia. Mielummin korjaan omia kuin ostan jatkuvasti uusia yhteiseksi. Plus illan viimeisenä ratsastajana haluan, että mulla on myös vielä ne kylmät suojat käyttöön. Ratsastuskoulussa oon nähnyt, että suojat kestää illassa ehkä kaksi kylmäystä niin, että niistä on hyötyä. Välillä omatkin suojat on sulat seuraavana iltana, jos ne on päässyt sulamaan liikaa edellisenä iltana. Sellaisesta ei ole samana iltana kenellekään hyötyä enää.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.8.25 17:45:23

Ihan idioottimaista, että 20 tallilaista säilyttää omia suojiaan.. Niitähän on sitten 20 x 4kpl = 80kpl suojia.

Järkevämpi tallin tarjota joitakin pareja asiakaskäyttöön. Niin, että riittänee kuitenkin.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.8.25 17:46:21

Hevonen ei revi suojia jos pitää esim. kiinni sen aikaa.. Käyttääkö joku näitä karsinassa irtona tms?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.8.25 17:48:56

Pysty. Helposti nimeää korkeaan pystyyn laatikkoon hevosen/omistajan. On ollut vuosia tallissa. Pidetään talli puhtaana.

Päivämäärä:   11.8.25 17:50:00

No jokainen on sitä mieltä kun on :) musta on idioottimaista jos en pystyisi kylmäämään oman hevoseni jalkoja ratsastuksen jälkeen, kun kylmiä suojia ei olisi.

Itse näkisin järkevänä ns hybridin. Päivittäin kylmäävät voi säilyttää omia suojia, kun ne ns joka tapauksessa käytetään joka päivä. Tallilla voi lisäksi olla yhteisenä sopiva (asiakkaiden kanssa keskusteltu) määrä niille, jotka kylmää joskus ja jouluna tai vaikka kerta viikkoon.

Meillä on onneksi omat kaikilla, mutta monet harvemmin kylmäävät on sopineet, että molemmilta on pakkasessa pari ja käyttävät toistensa pareja ristiin, mikä on varsin järkevää.

Toisaalta mun hevonen myös asuu 1000e tallipaikkalla, joten oletan siihen hintaan kuuluvan mahdollisuuden kylmätä hevonen päivittäin halutessaan.

Päivämäärä:   11.8.25 19:32:08

"Hevonen ei revi suojia jos pitää esim. kiinni sen aikaa.. Käyttääkö joku näitä karsinassa irtona tms?"

No nätimmin se karsinassa seisoo kuin hoitopaikalla. Eikä se niitä aina revi, mutta joskus. Plus ei meillä ainakaan ole hoito/pesupaikkoja jokaiselle. Epäkohteliasta seisottaa hevosta ns turhaan tiellä, kun joku voi tarvita sitä paikkaa oikeasti. Ja siis osaa seistä kyllä nätistikin, mutta mielummin en jätä valvomatta (mm. ohi kulkevat hevoset) joten helpompi se on laittaa karsinaan syömään heiniä tai mössöä ja laittaa itse samalla tavarat pois. Jos haluaisin seisottaa vesarissa, voisin varmasti kylmätä myös vedellä.

Päivämäärä:   11.8.25 19:53:32

Ei ne suojat täysin sula 10 min kylmäämisessä ja jäätyy nopeasti uudelleen. Suojan ei tarvitse edes olla täysin jäässä että se jäähdyttää jalkaa. Että sillä tavalla samoja voi käyttää useampi. Menee vähän pilkun viilaamiseksi taas.

Päivämäärä:   11.8.25 19:55:21

Meillä pienen pystypakastimen ongelma on se, että jotkut kylmäyssuojat ovat vähän liian pitkiä, eikä niitä saa järkevästi pakastimen hyllylle. Wahlstenin suojia mahtuu mukavasti 4 kpl/hylly. Suuremmasta arkkupakastimesta taas on ikävämpi etsiä omia suojia, vaikka kaikki suojat ovatkin omissa pusseissaan. Joten mä valitsisin tarpeeksi syvän pystypakastimen, jossa jokaiselle olisi oma nimetty hylly tai laatikko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.