Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Usko ratsastukseen horjuu - taas

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.25 09:36:09

Heräsin tähän sunnuntaihin ja ajattelin katsoa mitä tapahtuu ratsastuksessa. Tässä pääkohdat.

*Valmentaja on ylihypyttänyt hevota rankasti. Tästä on kanneltu liitolle, mutta se halutaan painaa villaisella, ettei vaan kenenkään maine mene.

*Ratsastaja hakkaa hevosta esteradalla, eikä ole ensimmäinen kerta ilmeisesti. No stewardi on ilmeisesti sentään puhuttanur, mutta muuten jatkakoot vain!

*Ratahenkilökunta auttaa hevosen yli vesiesteestä, koska ollaan kavereita. Säännöthän sellaisen kyllä kieltää, mutta ei sillä niin väliä.

*Kouluratsastuksessa voit tulla kakkoseksi, vaikka et ole edes välttämättä luokan edellyttämällä tasolla. Koska muuten voi joku suuttua.

En ole itse nähnyt näitä tapauksia eli voi olla ht.net lisääkin. Mutta se ei silti poista ajatuksiani siitä, miten kertakaikkisen mätä tämä laji on. Tämähän ei ole vain Suomen ongelma, vaan maailmanlaajuinen ja koskee kaikkia lajeja. Mutta koskahan tähän herätään, että tämä meidän rakastama laji, jossa voisi olla paljon hyvää, ei kestä tarkempaa tarkastelua?

Toivon, että tämä keskustelu pidetään yleisellä tasolla, vaikka provosoivasta aloituksesta on helppo lähteä haukkumaan tiettyjä tahoja.

Re: Usko ratsastukseen horjuu - taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.25 09:46:17

Nykyaikana olisi toivottavaa että myös kehuttaisiin kun siihen on aihetta. Ei ainakaan Suomessa, ikinä

Haluaisiko aloittaja kokeilla kun nyt teki tällaisen p*sk*-avauksen?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.8.25 09:48:46

Nykyaikana olisi toivottavaa, että liitto ja tuomaristo noudattaisi at lajin omia sääntöjä

Päivämäärä:   10.8.25 09:57:52

"Nykyaikana olisi toivottavaa että myös kehuttaisiin kun siihen on aihetta. Ei ainakaan Suomessa, ikinä"

Lukisit joskus uutisia.

Sitä paitsi hevosen hyvinvoinnin PITÄISI olla ihan aina prioriteetti nro yksi, sen pitäisi siis olla itsestäänselvyys, ei mikään erityinen kehumisen paikka. Ja ihan yhtälailla jos tulee kutsu tuomaritorniin, niin kyllä ne hyvät ratsastajat palkitaan myös aplodeilla.

Päivämäärä:   10.8.25 10:12:35

Ymmärrän toki, että osa mainituista esimerkeistä oli ehdottoman tuomittuja. Kuten se raipattaminen. Tietysti siihen pitää puuttua.

Mutta. Moni teki hyvin. Ratsasti kauniisti. Ylitti itsensä. Hoiti hevosensa 110% tunteella ja ajatuksella. Mutta ht net ei ikinä löydä mitään positiivista sanottavaa!

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   10.8.25 10:12:49

Harmillistahan se tosiaan on. Hevoset ovat ihania, mutta ihmiset nyt vaan ovat todella usein ihan hanurista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.8.25 10:14:48

Niin totta mitä yllä. Kun Hugo voittaa, alkaa hötölässä karsea Jonen haukkuminen.

Päivämäärä:   10.8.25 10:50:36

Huomaatko mikä noissa kaikissa on yhteistä? Kisat tai niihin tähtääminen. Suorittaminen saa ihmisen kohtelemaan eläintä välineenä. Sama ilmiö myös koirapuolella.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   10.8.25 11:01:55

Jos ei pidä lajista ja kokee sen niin mädäksi, niin miksi ette tee ainutta asiaa joka siihen auttaisi? Eli vaihda lajia.
Kyllähän se laji kuolee, jos sitä ei kukaan harrasta.

Tosin voisi olla ikävä huomata, että jokaisessa harrastuksessa on omat miinuspuolensa ja omat sisäpiirit. Jalkapallossa ei vihelletä vaikka kuuluisi jne.

Mutta paskaa lajia ei kannata harrastaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   10.8.25 11:09:24

No ihan höpöhöpö-leikkiähän Suomessa koko ratsastus on nykyään, vähän kuin jossain Gambiassa, ihan yhtä uskottavaa ja taso yhtä kova :D
Ei kannata ottaa tosissaan vaan tähdätä ulkomaille, jos halu harrastaa ja kisata ihan aikuisten oikeasti.

Päivämäärä:   10.8.25 11:31:14

Miten autetaan hevosta vesiesteen yli?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.25 13:19:15

Kun joku tuo epäkohdat esille, sen sijaan että mietittäisiin mitä asialle voisi oikeasti tehdä, heittäydytään maahan itkemään kuinka hyviä asioita ei koskaan huomioida ja pitää vaihtaa lajia jos kokee sen huonoksi.

Tämä on se syy miksi touhu on mitä on. Perseilyä ei saisi huomata eikä siitä ainakaan saisi sanoa mitään, kamalan negatiivinen ilmapiiri tulee. Laitetaan silmät kiinni, tukitaan korvat ja hoetaan mantraa kuinka ratsastaja Ö hoiti homman hyvin. Jep, kyllä sen lajin saakin tällä tavalla tuhottua.

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   10.8.25 14:08:33

Kolme pistettå hyvä pointti ja pätee moniin muihinkin epäkohtiin maailmassamme.

Lähettäjä: worldpeace 
Päivämäärä:   10.8.25 18:00:23

niinpä. ratsastajia on moneen menoon

Päivämäärä:   10.8.25 18:17:01

Aloittajana eilen kisoissa kehuin ihan naamatusten hienoista radoista kanssa kilpailijoita. Mutta ihmetyttää vielä enemmän myös tämä, että joku hakkaa hevosen ja siitä pitäisi vaan olla hiljaa ja kehua muita.

On totta, että negatiivisuudella ei pääse mihinkään ja meidän lajissa on paljon hyvääkin, mutta kyllä ihmettelen syvästi tämänkin ketjun vastauksia.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.8.25 19:44:35

Jos ihan tosissaan väittää, että ratsastuksen epäkohtia ei tuoda tai ei saa tuoda esiin, se on joko tahallista epärehellisyyttä tai tyhmyyttä.

Eihän sitä ole mitenkään voinut olla huomaamatta, millä intohimolla tällä hetkellä salakuvataan kaiken maailman ratsastajia tuntiratsastajista huippukilparatsastajiin ja millä verenhimolla näiden "todistusaineistojen" pohjalta ollaan valmiita lynkkaamaan milloin ratsastaja, milloin valmentaja, milloin tuomarit ja milloin ketäkin.

Kun ratsastuksen epäkohdista huudetaan naamat punaisina, näihin ei oikein saisi edes sanoa mitään kriittistä tai kyseenalaistavaa, kuten että olisi hyvä kuulla myös toisen osapuolen versio tai tuntea koko tarina tai tilanne vähän paremmin. Mikä hyvänsä ratsastuksen kritiikin vastakritiikki leimataan saman tien "väkivallan puolusteluksi", "kritiikin tukahduttamiseksi", "lajin mädänneisyydeksi", "hyssyttelyksi" ja mitä näitä nyt olikaan.

Se on jännä juttu, että jopa murhaajille annetaan mahdollisuus oikeudessa puolustaa itseään ja vakavissakin rikoksissa ollaan valmiita kuulemaan, onko lieventäviä asianhaaroja. Ratsastajia tällainen inhimillisyys ei ilmeisesti koske vaan ainoa oikea toimintapa on välitön, ehdoton tuomio ilman valitusoikeutta.

Mikä tässä kuvatussa ilmapiirissä jonkun mielestä voi viitata siihen suuntaan, että ratsastusta ei saisi kritisoida? Kyllä asia on niin päin, että sitä ei nykyään saisi puolustaa. Mitä enemmän saat kaivettua jotain ikävää esiin, sitä kriittisempi ja moraalisempi ihminen olet. Jopa suhteellisuudentaju kuten sen miettiminen, montako kilpailua, ratsastustuntia tai ylipäätään ratsastustilannetta Suomessa pyörii joka viikko ja mikä on niiden määrä havaittuihin epäkohtiin nähden, on epäilemättä täysin kiellettyä ja "mätää".

Päivämäärä:   10.8.25 19:50:27

Jos lukee näitäkin juttuja, joissa kansallista luokkaa pidetään harjoitusluokkana ja toimihenkilön antama sääntöjen vastainen ulkopuolinen apu on ok, koska hyvä tahto, on ihan selvää, että kuvaaminen kannattaa. Ja kannattaa myös tehdä kohuja, koska ihmiset ovat nykyään tosi röyhkeitä ja sääntöjen noudattamista vaaditaan vain ei-röyhkeiltä.

Lähettäjä: wiiva 
Päivämäärä:   10.8.25 23:22:11

Noista aloittajan esittämistä "tapauksista" olen itse todistanut kahta omin silmin, ja siinä ei tapahtunut MITÄÄN sellaista mitä tämä lynkkausarmeija huutaa.
Teillä on ihme tarve uskoa kaikenmaailman keksittyjä, liioiteltuja tai kokonaan perättömiä juttuja. Mitä negatiivisempi ja ikävämpi, sitä mieluummin siihen uskotaan ja sitä levitetään.

Ehkä onkin parempi että kaikki te paskanpuhujat ja haukkujat lähdettekin kokonaan lajin piiristä.

Epäkohtia on, niin kuin kaikissa maailman asioissa, mutta ei todellakaan kannata usko jokaista mistään mitään tietämätöntä nettisolvaajaa.

Päivämäärä:   10.8.25 23:30:34

^ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Lähettäjä: wiiva 
Päivämäärä:   10.8.25 23:38:38

Höpöhöpö taas. Ei kuule ole "älähdys" jos koettaa saada jotain järjen hiventä hullujen huutelemiseen. Joka taitaa olla turhaa, kun läpityhmälle ei mene mikään perille.
Mutta jos noin kovasti usko horjuu niin paras on jättää koko laji. Meitä on kuitenkin suuri enemmistö joiden usko ei horju tippaakaan.

Päivämäärä:   10.8.25 23:38:53

Minä olen joko ensikäden tiedon tai suoran havainnon kohdalla nähnyt näitä vesihautasulkeisia ja annettuja vartteja ja tuuppaamisia ainakin viisi härskiä kertaa, nähnyt kuinka majovalmentajana nykyisin toimiva joko ajaa itse tai ajattaa oppilaalla hevosen aivan piippuun ja eräs kiahan ei koskaan toipunut ja olen ollut vieressä, kun stewardien "esihenkilö" hyssyttelee stewardien laiminlyöntejä ja kuullut keskusteluja, joissa hyssytellään puheenjohtajatuomareiden tekemisiä. Olen nähnyt lukuisia kouluvalmennuksia, joissa hyvässä yhteisymmärryksessä valmentaja, hevosen omistaja ja ratsastaja vetävät hevosen tyhjäksi. Ja myös nähnyt kun itseään täynnä oleva rakastettu master-valmentaja viitsii ratsastaa ratsutuksessa olevaa vain kerran viikossa ja sitten raippa soi ja hevonen voi huonosti ja on ihan loppu.
Nähnyt myös paljon paljon muuta kamalaa. Uskoa ei ole ollut enää aikoihin, nyt on syntynyt vähän positiivista uskoa, mutta vain hujoon.

Päivämäärä:   10.8.25 23:39:16

Minä olen joko ensikäden tiedon tai suoran havainnon kohdalla nähnyt näitä vesihautasulkeisia ja annettuja vartteja ja tuuppaamisia ainakin viisi härskiä kertaa, nähnyt kuinka majovalmentajana nykyisin toimiva joko ajaa itse tai ajattaa oppilaalla hevosen aivan piippuun ja eräs kiahan ei koskaan toipunut ja olen ollut vieressä, kun stewardien "esihenkilö" hyssyttelee stewardien laiminlyöntejä ja kuullut keskusteluja, joissa hyssytellään puheenjohtajatuomareiden tekemisiä. Olen nähnyt lukuisia kouluvalmennuksia, joissa hyvässä yhteisymmärryksessä valmentaja, hevosen omistaja ja ratsastaja vetävät hevosen tyhjäksi. Ja myös nähnyt kun itseään täynnä oleva rakastettu master-valmentaja viitsii ratsastaa ratsutuksessa olevaa vain kerran viikossa ja sitten raippa soi ja hevonen voi huonosti ja on ihan loppu.
Nähnyt myös paljon paljon muuta kamalaa. Uskoa ei ole ollut enää aikoihin, nyt on syntynyt vähän positiivista uskoa, mutta vain hujoon.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.8.25 23:48:30

Kuka Jone?

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   10.8.25 23:53:23

Se on vähän miten kukakin katsoo ja näkemäänsä tulkitsee. Mä en ole nähnyt 30-vuotisen aktiivi- ja kilpaurani aikana nähnyt mitään tommosta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.8.25 07:03:46

Paljon on kiinni siitä missä piireissä ja millä talleilla pyörii. Mitä enemmän pyörii näillä suomen ns. ykköstalleilla niin sitä enemmän näkee juuri ylläkuvattua menoa, mutta sitä enemmän siihen myös turtuu ja sitä alkaa pitää normaalina. Toki pitää olla sen verran tuttu noille ihmisille, että eivät viitsi kainostella tai koreilla, eivät kuitenkaan ihan vieraiden ihmisten läsnä ollessa välttämättä tohdi ihan kaikkea touhuta mitä muuten tekevät, tietäen että kaikilla on nykyään mahdollisuus napsia videonpätkiä jne. Samalla mahdollisesti kuule perusteluja ko. toiminnalle, joskus perustelut kuulostaa järkeville ja toisinaan ihmisellä palaa vain pinna erinäisistä syistä ja se voi johtaa rajuun menoon.

Päivämäärä:   11.8.25 07:09:26

Mä käyn aivan taatusti Suomen ykköstalleilla ja näen hyvää hevospitoa ja nöyrää ratsastusta. Ei kaikki taitavia ole mutta ei myöskään kaltoinkohtele hevosiaan.

Päivämäärä:   11.8.25 08:21:26

"Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 10.8.25 19:44:35
Jos ihan tosissaan väittää, että ratsastuksen epäkohtia ei tuoda tai ei saa tuoda esiin, se on joko tahallista epärehellisyyttä tai tyhmyyttä....."

Just näin!

Lähettäjä: Clara 
Päivämäärä:   11.8.25 12:24:38

Nyt on tähtirivi niin hämärää tekstiä että oletko kännissä tai aineissa? Toivottavasti et ainakaan hevosten kanssa tekemisissä ikinä. Ellei ole 0/5 provo.
Itse olen sitä mieltä että kiitos näille "salakuvaajille"! Ne videot mitä minä olen nähnyt eivät ole mitään kevyttä settiä. Huippuratsastajat käyttävät sähkökannuksia, barraavat hevosia, hakkaavat hevosta piiskalla 42 kertaa minuutissa. Sitten on näitä tähtirivejä joiden mielestä pitäisi kuunnella "toista osapuolta" eli reppanaa hevosenhakkaajaa.
Ja se että murhaajia/raiskaajia kuunnellaan oikeudessa ja lievennetään tuomioita liittyy ongelmakohtiin oikeusjärjestelmässä. Ei sen kuuluisikaan olla normaalia että päästään kuin koira veräjästä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.8.25 13:05:55

Hyvä, että kuvataan ja tuodaan esille, mutta toki pitää ymmärtää mikä on epäkohta.
Nukkuva hevonen ei ole kuollut, luimiva ei kipeä, hevosen alapuolella rioikkuva letku ei ole napanuora, kenkä ei ole kavio, turve ei ole värinsä takia likaista jne
Sparraaminen ei ole barraamista. Penkki selässä ei ole sellainen ruokapöydän tuoli, potkaiseminen ei tarkoita yleiskäsityksellä potkaisemista, taivuttaminen ei tarkoita taittamista, pitkä karva ei ole mikään cushing tai talvikarva, lika ei ole aina pinttynyttä, epäsopiva ei ole aina samassa mittakaavassa epäsopiva..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.