Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä namittamisessa suututtaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.25 02:42:31

Miksi ihmiset ovat niin vihamielisiä niitä kohtaan jotka käyttävät namipalkkaa?

Re: Mikä namittamisessa suututtaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.25 07:37:01

Samat tyypit seisottaa pihatossa sinne sopimattomia hevosia, eivät liikuta tai hoida kunnolla, kilkuttelevat kuppeja villahameessa ja laittavat hevosia pois jatkuvalla syötöllä, koska kuvittelevat niiden olevan sairaita.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.8.25 08:22:51

Hampaat menee pilalle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.25 08:31:23

Sama asenne näillä varmaan koirien namittamiseenkin. Positiivinen vahviste toimii parhaiten jopa ihmisillä :) Ei mene mistään porkkanapalkasta hevosen hampaat pilalle

Päivämäärä:   10.8.25 08:45:56

Ei siinä mikään suututa, mutta joissain tapauksissa ärsyttää sen tekeminen väärin ja väärien asioiden vahvistaminen.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   10.8.25 08:47:59

En ole koskaan tavannut hevosta, joka toimii ja sitä on koulutettu namittamalla.

Mutta mitäs sillä om väliä suututtaako se jotakuta (tuntematonta)? Jokainen tehköön minkä itse parhaakseen näkee.

Päivämäärä:   10.8.25 08:53:14

Käytän namupalkkaa hevosellani, kilpailen tällä hetkellä intertasolla. Tiedän monen kilparatsastajan käyttävän. Ainiin, se ei ole sama, kun me ei palkita jokaisesta askeleesta, eikä hevosemme kerjää joka henkäyksen jälkeen namia.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.8.25 08:56:29

Se on niin typerä sana.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   10.8.25 10:18:56

"Samat tyypit seisottaa pihatossa sinne sopimattomia hevosia, eivät liikuta tai hoida kunnolla, kilkuttelevat kuppeja villahameessa ja laittavat hevosia pois jatkuvalla syötöllä, koska kuvittelevat niiden olevan sairaita."

Nämähän ovat siitä "namittamisesta" erillisiä asioita. Ilman näitäkin varmasti käytetään positiivista vahvistamista.

Päivämäärä:   10.8.25 10:22:13

Kun taito loppuu, tulee kuvaan namittaminen tai väkivalta.

Päivämäärä:   10.8.25 10:30:19

Meillä tallilla hyvä esimerkki epäonnistuneesta namittajasta. Esimerkki tilanteena vaikka että omistaja yrittää ratsastaa. Ihan sama mihin kääntää hevosta niin se vain jumittaa paikoillaan eikä liiku(tästä syytetään kentän muka raskasta pohjaa) kun komentaa saattaa pukitella jottei tarvitse liikkua. Noh hetken jumpan jälkeen hevonen liikkuu niin omistajan vastaus on pysäyttää se että voi palkita nameilla ja sama show uudestaan

Päivämäärä:   10.8.25 10:30:33

Taitoa on kouluttaa hevosta toimivin ja tutkituin menetelmin. Minä olen koko 20 vuotisen ratsastusurani nähnyt namittamista sopivissa kohdissa myös niiden vanhojen hevosukkojen toimesta, koska se nyt vaan on yksinkertaisin ja nopein tapa opettaa hevoselle tiettyjä asioita. Vastapainona olen nähnyt myös paljon väkivaltaa ja julmuutta, usein vielä hevoselle epäreiluissa hetkissä, missä tämän ei voi olettaa osaavan tai ymmärtävän tekevänsä väärin. Näen väkivallan ratkaisuna vain jos tilanne täytyy saada välittömästi seis, ja siinäkin syynä on yleensä hevosenlukutaidon ja ennakoinnin puute, että tilanne on päässyt siihen pisteeseen.

Hevonen on iso ja voimakas eläin ja tarvittaessa minäkin käytän voimakeinoja, mutta johdonmukaisesti ja järkevästi alusta asti koulutettu hevonen sellaista kohtelua hyvin harvoin tarvitsee. Hyvin harvoin ainakaan omat namitetut nuoret hevoset, kun ovat motivoituneita ja mielellään tekemässä ja oppimassa uutta. Viimeisin tilanne kun hevosta läimäytin oli sellainen, kun hevonen keksi että alkaa hyppimään pystyyn kavioita nostaessa, josta tuli välitön palaute ettei käy. Sen jälkeen palattiin perusasioiden äärelle ja palkittiin oikein tekemisestä ja homma korjaantui nopeasti.

Päivämäärä:   10.8.25 10:32:56

Koska namittajat ovat lähtökohtaisesti huonoja ja silti ylemmyydentuntoisia. Pelkkä namipalkan käyttö ei tee ihmisestä namittajaa.

Lähettäjä: Buu 
Päivämäärä:   10.8.25 11:01:28

En oo niin tiukkapipoinen, mutta oon mennyt hepalla, joka ei liikahda pihasta ennenkuin saa selkään nousu namin. Kun kehuu ääneen suoritusta niin pysähtyy pyytämään namia. Inhottavin oli kun kerjäsi isoilla etujalan heilutuksilla.

Varmasti on koulutuksellisia tilanteita jossa sitä on hyvä käyttää, mutta päivittäisessä toiminnassa pitäisi mielestäni pärjätä ilmankin. Namin voi antaa ruokakippoon.

Kyllä koiratkin ehdollistetaan pois nameista. Niiden kohdalla ahneet yksilöt on hauskoja kun nettiin laitetaan videoita kuinka hienosti ne toimii ja ihmisellä on nami jota se kerjää. Olisi kivempi nähdä sitä tekemistä missä on namit tehneet jo työnsä ja sujuu ilmankin.

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   10.8.25 11:08:39

Namittaminen ja ruokapalkalla kouluttaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

Naamittaminen = hevoselle annetaan summamutikassa nameja.
Positiivisella vahvistella kouluttaminen = hevosta palkitaan toivotusta käytöksestä. Se voi tapahtua esim. rapsutuksilla, joka toimii varsoilla hyvin, tai ruokapalkalla.

Namittamisessa ei ole mun mielestä mitään järkeä, mutta ruokapalkalla kouluttaminen on OIKEIN TEHTYNÄ erittän tehokas tapa kouluttaa. En ole vielä tavannut hevosta jolla se ei toimisi. Ja jos sitä ei osaa tehdä oikein niin mennään helposti metsään ja saadaan hevosia jotka tunkee taskulle, härkki käsiä ja kerjää nameja.

Päivämäärä:   10.8.25 11:15:19

Namittajat on usein niitä jotka ei uskalla ratsastaa kunnolla ja antavat hevosen päättää mitä tehdään vai tehdäänkö mitään.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   10.8.25 11:15:45

Pelkkä sana "namittaminen" on jo niin vastenmielisen ällöttävä, samaa kategoriaa kuin joku äityli, taaperoimettäminen, äänimaljattaminen jne. että todellakin tulee mieleen se ituhippi villahameessa, 6 vuotias tissillä ja säkki "namuja" joita lykätään sen ahdistuneen, kengättömän ja kaviottoman metabolisen raadon kitusiin non stop ja etsitään kipuilmettä.
Sitten se laitetaan monttuun kun on "kariesta hampaissa" vaikka todellisuudessa pelätään sitä epäjohdonmukaisen käsittelyn takia sekopääksi muuttunutta hevosta.
Ja pelastetaan seuraava uhri ja lykätään paalille mutatarhaan kymmenen muun raadon potkittavaksi saamaan mahahaava. Että voidaan pyörittää narua ja vttu "namittaa".

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.8.25 11:21:42

Mun kokemus ruokapalkasta on, että toimii tosi hyvin kaikkeen muuhun paitsi ratsastukseen. Ratsain namipalkalla saadaan liian helposti noita pysähtelijöitä, jotka ei liiku rehellisesti eteen. Ja metodi on tosiaan sen verran tehokas, ettei korjauskoulutus tapahdu ihan hetkessä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.25 11:25:14

Päivän naurut tälle topalle ;DDDD

Mä en myöskään ymmärrä namittamista. Enkä teollisten hevosnamien syöttämistä.
Oma heppa saa palan porkkanaa kun haen tarhasta ja kun olen vienyt takaisin tarhaan. Ja selkäännousun yhteydessä niin seisoo paremmin paikallaan. Muuten saa porkkanat ruuan sekaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.25 11:35:03

Et ymmärrä namittamista, mutta ruokapalkkaa tunnut ymmärtävän? Onko se nami nyt se paha, mutta porkkana hyvä?

Päivämäärä:   10.8.25 12:11:29

Namittajat, ruokapalkalla kouluttajat ja positiiviset vahvistaja ja operaatio kouluttajat ovat kaikki samaa.

Päivämäärä:   10.8.25 12:18:51

Positiivinen vahvistaminen on niin paljon muutakin kuin namin antamista. Myönteistä kehää olen yrittänyt käyttää omien lastenkin kanssa, mutta ei he ole joka asiasta ”namia” saaneet.

Päivämäärä:   10.8.25 12:24:37

Käytännössä lahkolaisille vain namit kelpaavat, koska eläinkouluttajien mielestä ruokapalkka on tehokkain ja muissa on jotain vikaa.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   10.8.25 14:04:30

Oma on saanut namipalkkaa niin maasta kuin selästäkäsin ja uusia asioita aina opeteltu namien kanssa. Kisaa VaA tasolla.

Samalla tallilla on pari tyyppiä, jotka kanssa käyttävät nameja "ongelmakäytöksen" poistamiseen ja antavat niitä aivan väärissä hetkissä vahvistaen ongelmallista käytöstä, mutta ovat niin taitavia etteivät tarvitse apua keneltäkään.

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   10.8.25 14:06:34

Vanhalla videolla Kyra K:lla oli "nameja" kenttätolpan päällä ja siitä ratsain kävi poimimassa palkan hevoselle. Jotenkin tuntuis, että homma toimi :D

Päivämäärä:   10.8.25 14:07:42

Pelkkä sana "namittaminen" on jo niin vastenmielisen ällöttävä, samaa kategoriaa kuin joku äityli, taaperoimettäminen, äänimaljattaminen jne. että todellakin tulee mieleen se ituhippi villahameessa, 6 vuotias tissillä ja säkki "namuja" joita lykätään sen ahdistuneen, kengättömän ja kaviottoman metabolisen raadon kitusiin non stop ja etsitään kipuilmettä.
Sitten se laitetaan monttuun kun on "kariesta hampaissa" vaikka todellisuudessa pelätään sitä epäjohdonmukaisen käsittelyn takia sekopääksi muuttunutta hevosta.
Ja pelastetaan seuraava uhri ja lykätään paalille mutatarhaan kymmenen muun raadon potkittavaksi saamaan mahahaava. Että voidaan pyörittää narua ja vttu "namittaa".

Ai hitto et mä repesin tälle :D

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   10.8.25 15:30:53

Namipalkka on eri asia kuin namittaminen. Oikealla tavalla palkkaamisessahan ei ole mitään pahaa, mutta miten sattuu -namittamisessa on epäkohtia niin paljon, ettei pitäisi ihmetellä, miksi moni suhtautuu siihen negatiivisesti. Jopa namittajat itse ovat huomanneet, ettei heidän tapansa toimi.

Päivämäärä:   10.8.25 15:34:18

Myös tämän tekniikan gurujen ohjeet tekevät monista hevosista kamalia. Pahinta jälkeä tulee, kun hevonen ensin opetetaan röyhkeäksi ja sitten sitä "korjataan" namittamalla eli namipalkalla.

Päivämäärä:   10.8.25 15:43:18

vaikka todellisuudessa pelätään sitä epäjohdonmukaisen käsittelyn takia sekopääksi muuttunutta hevosta.

Ja sitten niitä jotka pärjää monisataa kiloisen eläimen kanssa kaikissa tilanteissa ja tilanteet eivät välttämättä mene läpi pelkällä silittelyllä mollataan eläinrääkkäjiksi ja syytetään eläinväkivallan käyttäjiksi....

Päivämäärä:   10.8.25 15:44:49

Vanhalla videolla Kyra K:lla oli "nameja" kenttätolpan päällä ja siitä ratsain kävi poimimassa palkan hevoselle. Jotenkin tuntuis, että homma toimi :D

Kyra tietääkin mitä tekee ja osaa ratsastaa mutta namittelijat usein ei.

Päivämäärä:   10.8.25 16:59:53

Myös mm. Riikka Harjula on julkisesti myöntänyt käyttävänsä namipalkkaa asiakashevosten kanssa ;)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.25 17:34:48

Positiivinen vahvistaminen mielihyvän tuottajana - Suomen eläintenkouluttajat ry - 2320246-5 https://share.google/YZBdEerqu8Cca1q9A

Päivämäärä:   10.8.25 17:48:15

Ketju todisti loistavasti että kyllä se niin suututtaa :D

Lähettäjä: Hjhdbb 
Päivämäärä:   10.8.25 18:07:33

Koska poikkeuksetta niiden hevoset on röyhkeitä joilla on todella huono sietokyky mihinkään. Eikä omistajat näe tätä röyhkeää huonoa käytöstä kuin maksimissaan kipuna. Ihminen ratkoo omia ongelmiaan hevosen kautta.

Lähettäjä: Muisto 
Päivämäärä:   10.8.25 19:57:23

En ole nähnyt yhtäkään hevosten kanssa pärjäävää ja hyvätapaista hyvin koulutettua hevosta namittajilla. Yhden hevosen olen ostanut namittajalta ja siinä oli aika iso työmaa saada koulittua hänen jäljiltään, mutta hyvä siitä tuli ajan, rajojen ja johdonmukaisuuden kanssa. Tämä hevonen oli muuttunut siis jo vaaralliseksi, koska sai tehdä mitä huvittaa eikä sille oltu asetettu minkäänlaisia rajoja - annettiin vaan namia milloin mistäkin.

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   10.8.25 20:20:34

Järkyttävä pätemisen ja muiden mollaamisen tarve. Pakko nostaa itseään lyttäämällä muita, vaikka ratsastustaso ja ymmärrys ratsastusurheilusta HeÖ. En tiedä ärsyttääkö varsinaisessa namittamisessa mikään, mutta yleensä nämä ovat näppäimistösotureita jotka haukkuvat muita turpahinoista kun omat hevoset seisoo "pihaton" mutavellissä polvia myöten kuukausikaupalla harjaamatta ja mitään tekemättä. Ja muutenkin on sen oman hevosenpidon kanssa niin ja näin.
En ole elämäni aikana nähnyt yhtään namittamisella aikaan saatua järkevää hevosenkoulutusmateriaalia.

Päivämäärä:   10.8.25 20:22:34

Itse olen vähän ristiriitaisilta fiiliksillä tästä. Olen itse esim lastaukset yms opettanut namien avulla, ja selkää nousussa tykkän palkita, mutta samaan aikaan namitus siinä määrin mitä moni ryhmässä puhuu on itsestäni väärin ja allekirjoitankin monet täällä käytetyt argumentit että ajattelen samalla tavalla.
Moni myös ottanut esille juurikin tuon positiivisen vahvistamisen mistä onkin hyvä puhua, sillä juurikin nämä namittaja tädit jotka antavat joka asiasta herkkuja ovat käsittäneet pointin väärin jonka takia koko ajatusmalli kärsii. Meiltä löytyy tallilta myös näitä ja juurikin koska hevoset ovat oppineet saamaan herkkuja pienestäkin asiasta joita itse pidän normaaleina ovat ne moni todella herkkiä näykkimään ja aina saakin varoa sormia.

Lähettäjä: äkng 
Päivämäärä:   10.8.25 23:46:18

Olen siinä onnellisessa asemassa ettei mun hevoset ole koskaan saaneet eikä kaivanneet nameja. Missään tilanteessa. Silti ne seisoo paikollaan, kulkee nätisti taluttaessa, kävelee suoraan traikkuun, toimii kaikissa tilanteissa ongelmitta. Ehkä mulle on sattunut vaan helppoja hevosia jotka on oppineet käytöstavat ihan vaan selkeällä ja johdonmukaisella kohtelulla. Porkkanat ne saa kuppiin.

Lähettäjä: namu 
Päivämäärä:   11.8.25 10:07:30

..mäkin yritän laittaa kaiken syötävän kuppeihin. On ne sitten namuja tai kauroja. Mutta sellainen tapa mulla on, että kun lenkiltä tullaan tallin pihaan, niin saavat leipäpalat. Samoin tuota olen käytetty joskus, että selkään noustessa saa leivän, niin saan rauhassa tuhtata jakkaroitteni ja jalustimieni kanssa. Mutta tämä lähinnä turvallisuussyistäkin, koska tuhtaan paljon yksinäni ja osa hevosistani on tullut mulle täysin ratsastamattomana.

Päivämäärä:   11.8.25 13:13:17

" mutta samaan aikaan namitus siinä määrin mitä moni ryhmässä puhuu on itsestäni väärin ja allekirjoitankin monet täällä käytetyt argumentit että ajattelen samalla tavalla."

Niin, no, "namittamisesta" ei puhukkaan muut kuin nämä kiukkuiset hötötädit jotka kuorossa huutavat kuinka Suomi on täpötäynnä äärimmäisen vaarallisia namitettuja hevosia ja namittaminen on hevoskansamme suurin uhka ja tuho.

Ruokapalkka on taas aivan normaali osa hyvien hevosmiestaitojen työkalupakkia, ja kiertäisin jokaisen sitä kavahtavan kaukaa.

Lähettäjä: Motivointi 
Päivämäärä:   11.8.25 14:41:25

Ruokapalkka on tehokas keino opettaa uusia asioita ja ei sen ajoituksen oppiminen ole ihmiselle mitään rakettitiedettä. Ruokapalkkakin voi olla vaikka heinää. Kun on oikein opetettu aloittamalla luopumisesta, niin nimenomaan silloin hevoset ei näyki ja kerjää.

Päivämäärä:   11.8.25 14:49:37

Mä vastustan periaatteessa "namittamista" ja uskon, että sitä käytetään usein, jos taidot loppuu. Tunnustan kuitenkin hankalasti lastautuvalle hevoselle käyttäneeni ruokapalkkaa, saa heti omia väkkäreitään kourallisen kun menee koppiin paikalleen. Tehokas tapa on ollut. Ja mielestäni tässä voittaa kaikki. Lähettämällä menee ja saan yksin lastattua ilman suurempaa vaivaa. Muuten eivät sitten saakaan kuin joskus porkkanaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.