Lähettäjä: ti
Päivämäärä: 6.8.25 19:33:19
Nimimerkki Vaikeus suorittaa kuulostaa nyt kiukuttelevalta pikkulapselta, joka keksii tekosyitä sille, miten ei nyt vaan mikään onnistu.
Kyllä minä inssiä varten voisin traikkua vuokrata, ja jopa opettaa, miten insissä toimitaan, mutta kukaan ei ole inssiä varten traikkua vonkunut vaan nimenomaan hevosen kuljettamista varten.
Minun pihassani voi jopa harjoitella kulmaperuutusta, vaikkakin kulmaperuutus on ns. väärään suuntaan, kun kärryn peruuttaa katokseen. Mutta ainahan voi sen verran lakia kiertää, että peruuttaa tieltä pihaan, tämä on niin hiljaista aluetta. Kuitenkin pihassani oleva alue, jossa yhdistelmää väännellään, on saman levyinen kuin Be-inssissä käytettävä kuja, eli 7 metriä. Be-kortittomalle vonkujalle olenkin saattanut sanoa, että kärryn saa vuokralle, jos osaa vetää sen katoksesta pois ja peruuttaa sinne takaisin. Ei ole kukaan yrittänyt, joten ei taidot riitä yhdistelmän käsittelyyn, joten en vuokraa. Mutta Be-inssiin menevän pitää osata se tehdä, joten sellainen kyllä osaa näyttää, että suoriutuu siitä.
Kaluston nyt saa vuokrattua monestakin paikasta. Se vain vaatii rahaa. Autokoluopettajakin voi tulla ns. kotikäynnille, kunhan saat kaluston hankittua.
Kuten sanottu, sen kärryn ei ole pakko olla hevostraikku, joten turhaan syytät hevosihmisiä.
En ole koskaan asunut ruuhka-Suomen alueella joten aika paljon on tietoa siitä, mitä vaatimuksia elämässä on, kun kaikkea ei olekaan naapurikaupan hyllyssä tai joka kaupan pihassa. Olen kotoisin paikkakunnalta, jolla on 3500 asukasta ja lähimpään kaupunkiin 300 km. Eteläisin paikkakunta, jolla olen asunut, on Oulu.
"Oletko koskaan katsonut, mitkä ovat suorituskaluston vaatimukset Traficomin dokumentissa?"
Kyllä. Olenhan itsekin Be-kortin suorittanut :D Ja siksi ihmettelenkin, että miten voi olla niin vaikeaa hankkia jostain auto ja kärry inssiä varten, kun enimmäkseen ihmisillä on ongelmana löytää tarpeeksi kevyt auto ja koppi, ettei tarvitse sitä B-korttia isompaa omistaa :D
Ohje on tässä, jos joku kaipaa: https://tinyurl.com/mtp66wu4
Vaatimukset ei kovin suuret ole.
* Perävaunun rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 1000 kg ja
todellisen massan vähintään 800 kg.
* Kuljettaja näkee taakse vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä.
* Vetoauton ja perävaunun yhteenlasketun kokonaismassan tulee olla yli 3500 kg.
Ja kun ihmisillä on vaikeuksia löytää sopivan kevyet yhdistelmän osat pärjätäkseen ilman pikku-eetä, niin on aika helppoa löytää yhdistelmän osat, joilla saa inssiin vaadittavan yhdistelmän aikaan.
"Oletko koskaan katsonut, kuinka harvasta paikkaa Suomessa saa sellaista kalustoa vuokralle joltakin yritykseltä?"
Olen. Mutta oletko sinä ajatellut, että voit vaikka vuokrata auton ja kärryn eri yrityksiltä? Ei niitä ole pakko vuokrata samasta paikasta :) Vuokraa auto vaikka paikasta X ja kärry paikasta Y. Tai saatat saada inssiin sopivan krryn ihan joltain tutultakin, et tarvitse yritystä, kun sanot, että sen kärryn ei ole pakko olla hevostraileri vaan iso kuomukärry tai venetrailerikin käy.
"Oletko koskaan kysynyt, vuokraavatko nämä yritykset, jos vuokraajalla ei ole BE-ajo-oikeutta voimassa?"
Aika usein vuokraavat, kun sanotaan, että se vuokrataan Be-inssin ajoa varten. Voi joutua maksamaan jonkun ylimääräisen vakuus- tai takuumaksun, joka yleensä on vapaaehtoinen, mutta mitä sitten? Ja sehän ei ole kiellettyä, että ajaa yhdistelmän inssipaikalle vaikka kortiia ei ole vielä suorittanutkaan. Kysymällä selviää moni asia. Olen itsekin joutunut aika paljon vuokraamaan erilaisia autoja ja kärryjä, jopa ennen, kuin ajoin Be-korttia. Vuokraamoilla on yleensä vaatimuksena se, että on ollut B-kortti vähintään 6 kk eikä ole voimassaolevaa ajokieltoa päällä. Muuten on aika vapaata ja Be-inssiä varten kärryn vuokraaminen ei todellakaan ole edes harvinaista.
"Entä harjoittelu? Jokaiseen harjoittelukertaanko kalusto haetaan 200 km päästä pk-seudulta? Mutta siis kuka sen hakee sieltä? Entä palauttaa?"
Voit harjoitella ihan millä tahansa peräkärryllä, kunhan siinä ei ole liian lyhyt vetoaisa, jolloin kääntely peruuttaessa vaatiikin jo vähän enemmän taitoa. Kun tajuat, miten kärryn kanssa ajetaan ja miten sitä peruuttaessa käsitellään, niin et tarvitse mitään hevostrailerin kokoista harjoituskappaletta joka kerta. Etkä edes tarvitse montaa harjoittelukertaa, kun kerran tajuat, mitä kuuluu tehdä. Yksikin harjoituskerta riittää, kunhan joko osaat itse tai sinulla on joku neuvomassa, joka osaa neuvoa niin, että tajuat.
Jos haluat ihan kujassa harjoitella, niin sen saat väsättyä johonkin riittävän aakeelle laakeelle vaikka ämpäreistä, joissa on painona vettä tai kiviä tai hiekkaa, ettei lähde tuulen mukana. Minä itse harjoittelin aikoinaan ihan peruuttelua portista kotipihaan rajaten kujan kokoisen alueen pesuvadeilla ja ämpäreillä. Ei siinä pikkupaikkakunnan asemakaava-alueella ketään kiinnostanut, vaikka veivasin edestakaisin.
Jos nimimerkki Vaikeaa ja Vaikeus suorittaa on sama henkilö, niin vetoautonhan saat vuokrattua (se paku) ja sitten vain jostain vuokraat sen sopivan kärryn. Ei sen ole pakko olla samasta paikasta kuin se paku eikä kärryn edelleenkään tarvitse olla hevostraileri.
Jos asut jossain skutsissa, niin ihan varmasti siellä on yksityishenkilöilläkin ties mitä kärryä ja maasturia pihassa, joten ei muuta kuin kyselemään. Skutsissa niitä maastureita ja venetrailereita nimenomaan riittää, toisin kuin keskellä kaupunkia :)
Tässä on pari esimerkkivideota Be-inssissä käytettävästä yhdistelmästä. Kummassakaan ei ole käytetty hevostraileria.
https://www.youtube.com/watch?v=wuZ0ZsgaH3g
https://www.youtube.com/watch?v=5tq6VBeJFuk
Pakuja vuokrataan vaikka missä ja isoja kärryjä tai venetrailereita on aika monilla. Varsinkin skutsissa, kun niille käyttöä on ja ihan joka kulmassa ei ole vuokraamoa, josta käydä tarpeen mukaan hakemassa.
|