Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pihatto: kuivitus ja siivous

Lähettäjä: viivi 
Päivämäärä:   4.8.25 11:35:14

Ajatuksia ja keskustelua piahtosta, kuivikkeesta ja siivouksesta. Ihan vaan koska olen pihattoskenessä tuore ja haluan myös haastaa omia näkemyksiäni.

Meillä nyt vuoden ollut pihatto. Ekan kesän, syksyn ja alkutalven oli turve, toimi hyvin ja helppo siivota mut sotki tarhaa aika paljon. Ekan talven mentiin turpeella aika pitkään (mun onneks hevoset aika vähän pissas sisälle joten ei jäätynyt) mutta sitten kovemmilla pakkasilla lisäsin oljen turpeen päälle lämmön takia. Havaintoja oljesta: sotki vähemmän koska ei kulkeutunut samalla tavalla pitkälle kavioiden mukana kuin turve. Talven siivous oli iisi kun edelleen sotkivat tosi vähän pihattoa, mutta nyt kesällä kun oli ennen tyhjennystä alkoivat helteillä sotkea aivan hirveesti ja sillon oli olkipatjaa vaikea siivota.

Toim huom. uutta olkea lisäilty kokoajan päälle ja toki siivottu sitämukaa kun lantaa tai ihan lämimärkiä kohtia tulee. Eli siis ihan siisti patja oli, mutta koki kovia kun hevoset oli luokkaa 20h päivästä pihatossa koska helle ja paarmat.

Nyt aion tyhjentää sen kokonaan ja laittaa taas turpeet. Ja varmaan lisään talvella oljen. Se siinä ajatuksissa pomppiikin, kun turvepihatto olis helppo pitää oikeesti puhtaana, olkipihatto menee väkisinkin paksuksi ja pohjaltaan likaiseksi patjaksi (millä ei sinänsä varmaan väliä, koska pinta puidetään kuivana). Tyhjennysoperaatio vaan niin järjetön kun on puolen vuoden patja että mietin annanko patjaantua ens talvena ollenkaan. Mutta sit taas turve talvipakkasilla voi olla hankala, eli se olki olis varmaan must.

Ajatuksia, kokemuksia, keskustelua

Re: Pihatto: kuivitus ja siivous

Päivämäärä:   4.8.25 11:41:44

Kuinka usein muut pihattolaiset tyhjennätte ihan koko pihaton ja laitatte uudet kuivikkeet? Mihin aikaan vuodesta?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.8.25 13:06:00

Meillä kyllä toimii turve ihan hyvin eikä sotke ja kulkeudu tarhan puolelle, kun oviaukoissa on korkeat kynnykset ja oviaukon eteen on vielä valettu betonista "terassi", joka lakaistaan päivittäin siivouksen yhteydessä. Toki kaikkein kovimmilla pakkasilla vähänkin kostea turve jäätyy, mutta sitten vain lisätään uutta kuivaa päälle.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   4.8.25 13:07:17

Kesällä kun lähtevät laitumelle, niin pihatto tyhjäksi, pesu ja desinfiointi. Sitten saa kuivua kunnes alkaa olla aika tuoda hevoset sisään. Ja aina patja, purusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.25 13:19:38

Minä käytän kutteria ja siivoan kaikki päivittäin, tykkään että on siisti ja kuiva koko ajan.

Päivämäärä:   4.8.25 13:20:20

Mulla hevoset kesänki pihatossa (ja siis myös laitumessa) niin en nyt alkanut pesemään ja desinfioimaan mutta en kyllä kokenut tarvettakaan sille.

Meillä kulkeutuu turve aivan hitosti eikä auta korkea kynnyt. Ongelma on se, että se jää kavioiden pohjiin kiinni eikä kynnys vaikuta tähän. Pahenee entisestään syksyllä&talvell akun märillä tai lumisilla kavioill akävelee turpeeseen ja sieltä ulos

Päivämäärä:   4.8.25 13:22:05

Purua mä en varmaan ota, saan tosi hyvällä diilillä hyvää turvetta suoraa pihaan tuotuna, puruun ei mitään kontakteja ja myös turvelannan saan hävitettyä hyvällä diilillä, purua ei ota vastaan.

Mutta sitä oljen laittoa taas varmaan harkitsen talvella tai ainakin laitan vasta kun kunnon pakkasia... Koska se turpeen siivous niin paljon helpompaa, meillä kun tosiaan aivan loistava kuiva pintarahkaturve

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.