Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ilmiö koeratsastuksissa muuallakin?

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   3.8.25 17:00:53

Sokeutuuko vanhemmat, yleensä äiti, Pirkkopetterinsä ratsastuksen tasolle, vai mistä johtuu nämä myyntihevosten kokeilivat joista näkee jo kilometrin päähän ettei taito riitä ilmoituksessa kuvatulle hevoselle? Varmaan voi mennä ihan nätisti lähitallin tunnilla possujonossa Pollella, mutta tasapaino ja kehonhallinta ei riitä siihen että edes matkustaisi hevosta häiritsemättä kyydissä. Koeratsastus on jo maksullinen, joten se ei asiaan auta. Välttämättä en vapaapäiviä haluaisi viettää kentän laidalla katsomassa muiden pershedelmien pompottelua, mutta myynnissä olevat olisi kiva saada kaupan tasolleen sopiville kuskeille. Mikä auttaisi? Toinen haaste on satulaan palaavat tädit, moni yllättyy että kisakuntoinen hevonen liikkuu reippaasti.

Re: Ilmiö koeratsastuksissa muuallakin?

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   3.8.25 17:15:13

Olet varmaan epäonnistunut myynti-ilmoituksen laatimisessa, mitä tulee hevosesi ominaisuuksiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.25 17:18:03

Moni lapsi varmasti myös jännittää koeratsastustilannetta, jolloin ei ehkä suoriudu lähimainkaan omalla tasollaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.25 17:21:56

Tämä.

Olet varmaan epäonnistunut myynti-ilmoituksen laatimisessa, mitä tulee hevosesi ominaisuuksiin.

Päivämäärä:   3.8.25 17:25:07

Nm, tämä olisikin helppo korjata, mutta en oikein usko tähän. Näkyvillä on niin kisatulokset kuin videotkin, joista näkyy että on tikissä. Niistä pitäisi voida päätellä, että on todennäköisesti ennemmin reipas kuin hidas. * Jännittäminen on varmasti yksi syy, siihen auttaisi useampi kokeilu kerta, mutta sitä ei tule tarjottua jos hevonen selvästi hämmentyy kuskin ristiriitaista avuista ja lapsi vääntää itkua kun on ollut liikaa vauhtia.

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   3.8.25 17:37:51

Lähettäjä*

Päivämäärä3.8.25 17:18:03

Moni lapsi varmasti myös jännittää koeratsastustilannetta, jolloin ei ehkä suoriudu lähimainkaan omalla tasollaan.

Tämä. Ja jos kokemus koostuu vain ratsastuskouluhepoista, ei välttämättä oikeasti ole ymmärrystä siitä, että yksityishevonen voi olla ihan erilainen ratsastaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.25 17:49:51

Moni omistaja myös unohtaa, millainen oli ensimmäinen ratsastuskerta sillä omalla luottoratsulla. Luultavasti omistajalla ja hevosella meni hetki tottua toisiinsa. Harva ostaja on niin huipputaitava, että löytää yhteisen sävelen uuden, yhteen tiettyyn ratsastajaan tottuneen hevosen kanssa heti ensimmäisellä koeratsastuksella.

Lähettäjä: Juno 
Päivämäärä:   3.8.25 17:51:53

Haastatteletko kokeilijat puhelimessa ennen kuin tulevat kokeilemaan tai viimeistään ennen kuin kiipeävät satulaan? Jos kokemusta on vain ratsastuskoulusta, kannattaa korostaa, että kisakunnossa oleva hevonen on erilainen ratsastaa kuin tuntihevoset. On herkempi ja nopeampi reaktioissaan. Ei ne vanhemmat välttämättä ole hevosihmisiä ollenkaan, eikä osaa ilmoituksesta tulkita mitään.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   3.8.25 18:14:43

Ei ilmoituksessa tarvitse olla mitään vikaa, vaan ihmiset eivät vain ymmärrä lukemaansa tai eivät ylipäätään ymmärrä hevosista mitään.

Sitten on ihmisiä, jotka ostavat sen hevosen vaikka koeratsastus menee huonosti ja siinä on ulkopuolisen silmiin niin paljon hälyttäviä merkkejä, että hevonen on ihan vääränlainen. Ja myyjiä jotka myyvät kunhan vain joku ostaa..

Päivämäärä:   3.8.25 18:34:25

Ongelma on aika varmasti se että kun tällä kokeilijalla on henkilökohtaista kokemusta pelkästään ratsastuskouluhevosista niin hän ei pysty ymmärtämään että jotkut hevoset voivat olla radikaalisti erilaisia miltä ne tuntuu ja miten ne reagoi apuihin ja etenkin kuinka paljon ne pomputtaa.

Tähän ei auta mikään sanallinen kuvailu. Nämä henkilöt eivät pysty ymmärtämään mitään sanallista kuvailua hevosesta koska he eivät ymmärrä mitä nämä kuvailusanat tarkoittavat.

Ainoa mitä he voisivat ymmärtää on kirjoittaa että "ei ratsastuskoulujen oppilaille".

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   3.8.25 18:43:15

Tämäntapaista minäkin - tarkoitin. Pitää olla niin selkosanainen, että kaikille menee perille. Helppoa se ei ole.

Päivämäärä:   3.8.25 18:57:32

Eli esimerkiksi ' ei tee tyhmyyksiä,mutta osaa olla vauhdikas joten voisi sopia napakalle junnulle jolla valmennus kunnossa" ei kerro ettei sovellu junnulle joka on arka ja varovainen, ja hevonen vaatii jo taitoa ratsastaa 

Päivämäärä:   3.8.25 19:04:06

Tämä arka ja varovainen junnu ei itse voi tietää että hän on arka ja varovainen tai etenkään että hänellä ei ole taitoa. Ne joilla on vähiten taitoa ovat niitä jotka luulevat olevansa kaikista taitavimpia.

Päivämäärä:   3.8.25 19:05:16

Jos minä kirjoitan että tähän topikkiin ei saa vastata tyhmät ihmiset niin ketkä on niitä jotka tästä tunnistaa itsensä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.25 19:17:06

Miksi ihmeessä tason kuvaaminen riittäisi siihen, että tietäisi millainen hevonen on luonteeltaan? Minulla on entisiä isoja luokkia kisanneita ratsuja, joilla voi mennä kuka vaan, siinä missä minulla on paljon vaatimattomammalla tasolla olevia hevosia, joiden selkään täytyy harkita ketä päästää.

Moni etsii hyvätasoista hevosta jolla edetä pitkälle, mutta ilmoituksessa on hyvä mainita että vaatii hyvää kehonhallintaa ja ratsastustaitoa, kun kaikki saman tason hevoset eivät ole yhtä herkkiä

Päivämäärä:   3.8.25 19:18:12

- siksi kysymys olikin että sokeutuvatko vanhemmat tälle asialle. Eihän lapset itse ymmärrä, mutta hevosalan aikuisen pitäisi ymmärtää.

Päivämäärä:   3.8.25 19:18:33

Ja tosiaan kunnon puhelu ennen koeratsastusta, jossa selvität kokemuksen määrää ja tasoa. En minä ainakaan todellakaan ota jokaisesta hevosesta kiinnostunutta katsomaan tai kokeilemaan hevosta, kun tiedostan millainen hevonen minulla on myynnissä ja millaiseen kotiin sen koen sopivan

Päivämäärä:   3.8.25 19:20:52

"hevosalan aikuisen". Huutonaurua. Kuinka monen kokeilijan takana oleva vanhempi on "hevosalan aikuinen"?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.8.25 19:23:02

Minä olen koittanut jo puhelimessa hyvin tehdä selväksi mitä myyn ja millaiselle kuskille sopii ja kenelle ei. Parille ilmoitin jo ekasta viestistä, että valitettavasti hevoseni on lapselle liian vaikea vielä. Yksi hyvä keino mielestäni on myös pyytää, että alaikäiset varsinkin tulisivat kokeilemaan sen oman open/valmentajan kanssa. Ammattilainen voi hepan eka kokeilla ja sanoa oppilaalleen suoraan, että nyt on liian vaikea pala ja näin lapsi ei edes nouse selkään. Yhdellä kasvattamallani nuorella oli piirre, joka vaati osaavaa ratsastajaa ja tämän kuvasin ostoilmoitukseen hyvin ”inhorealistisesti” tai jopa liioitellen, koska en halunnut, että sitä tulisivat kokeilemaan vielä liian alkavat harrastajat. Osan kiinnostuneista jouduin vielä kyllä käännyttämään, mutta ensimmäinen koeratsastaan tullut osti hevosen ja on ollut siihen tyytyväinen.

Eli sanoisin, että hyvin selkeää kuvausta hevosesta ilmoitukseen ja puhelimessa jo ottaa selvää ostajista, jotta ”väärät” eivät edes vaivaudu koeratsastamaan. Joskus vaan pääsee helpommalla, kun aluksi jo vääntää asiat rautalangasta.

Lähettäjä: wou 
Päivämäärä:   3.8.25 19:38:35

Kyllä 99%lla äideistä on TÄYSIN väärä käsitys lapsensa ratsastustaidoista. Kaikilla äideillä jotka eivät ole hevosihmisiä, ja isolla osalla niistäkin jotka ovat.
Yhtään ei kannata uskoa näiden äitien puheita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.25 20:05:19

Wou just tämä....

Kun ei saada liikkumaan hevosta mitenkään päin järkevästi niin alkaa ihmettely että se on varmaan kipeä...

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.8.25 20:12:55

Suurin osa mammoista pitää tavisratsastajalapsiaan ihmelapsina. Siksi

Päivämäärä:   3.8.25 20:16:17

Ei kaikkien vanhemmat ole hevosihmisiä. Mun isä koskaan mun lapsuudessa käynyt edes katsomassa tunteja, saati kisoja koska pelkäsi niin paljon. Oli maksajan ja kuskin roolissa joten kun ekaa omaa mulle silloin ostettiin oli isä raukka ihan täysin mun sanojen varassa minkä tasoinen olen myyjien kanssa soitellessa. Ei ole jalallaankaan talliin vielä näin 20 vuoden jälkeen astunut ja tosiaan omistanutkin kaksi hevosta kun olin vielä alaikäinen :D

Päivämäärä:   3.8.25 20:34:06

Heh! Olen aikuinen ja lapsesta ratsastanut. MUTTA täysin heb-(hyvänä päivänä hädin tuskin hea)-täti, ratsastuskoulupohjalla ja tunneilla käyn edelleen. Tykkään kilteistä peruspolleista, en hurjimuksista.

Isäni selittää aina kaikille, että olen ratsastuksessa niin taitava, ammattilainen suorastaan. Niin kauan ratsastanut. Noooo, jos/kun pääsen korjaamaan asian, kerron kyllä ihan rehellisesti asianlaidan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.8.25 20:45:59

Meillä taas kävi niinpäin, että myyjä olikin yllättynyt, kuinka taitava 10v tyttö oli, kun alunperin oli vähän jopa pelännyt, että taitotaso ei olisikaan riittävä. Kyseinen poni ei tullut meille lopulta, mutta se oli kyllä erittäin varteenotettava vaihtoehto.

Lähettäjä: Opetusmestari 
Päivämäärä:   3.8.25 21:37:46

Mikä ”sääntö” se on, että pitää ostaa ratsastajan tasoinen hevonen? Mitä on tapahtunut opetusmestareille? Miksi ei HeC-tasoiselle lapselle voi ostaa hevosta/ponia, joka on kisannut HeA-luokkia? Hyvän valmentajan kanssa lapsi voi hevosen kanssa nousta HeB/A tasolle. Jos lapselle ostetaan HeC tason hevonen/poni, on paljon hankalampaa lapsen ja hevosen/ponin yhdessä kehittyä edes HeB tasolle, saati sitten HeA tasolle. Aina parempi, kun ratsukon toinen osapuoli on kokenut.

Lähettäjä: wpvgmj 
Päivämäärä:   3.8.25 22:08:55

Pikkusen eri asia ostaa HeÖ lapselle HeB tasoinen poni, kuin ostaa hänelle VaB tasoinen kisahevonen!

Lapsen ponin tulee olla kiltti, rauhallinen, huonoa ratsastusta sietävä ja hyvin koulutettu.
Jos sulla ei ole sellaista myynnissä laita "ei sopi lapselle, junnulle tai aloittelijalle"

Päivämäärä:   3.8.25 22:18:49

Suurin osa ihmisistä ei kertakaikkiaan ollenkaan itse ymmärrä omaa taitotasoaan. Ihan sama mitä ilmoitukseen kirjoittaa. Ja vaikka olisi mitkä kisavideot hevosesta nähtävillä. Tämä pätee aikuisiin ja aivan erityisesti nuoriin joiden vanhemmat eivät ole hevosihmisiä.

Siksi huolellinen haastattelu ennen koeratsastusta. Aina.

Päivämäärä:   3.8.25 22:57:40

Hevosen taso ei kerro mitään sen luonteesta. Juuri katselin kun vaativaa hyvin tuloksin startannut hevonen hölkötteli kiltisti kokemattoman lapsen kanssa. Eikös stellallakin just ollut somessa kuinka lapsensa meni Julitrealla, ja se tunnetusti ei ollut mikään dieselpuksu kilpaurallaan. Jos en siis ihan väärin muista.

Sen sijaan ratsastuskoulusta tulevalle itse sanoisin, että koeratsastukseen pääsee oman open tai muun ammattilaisen kanssa. Pitää muistaa sekin, että se ratsastuskoululainen voi oikeasti pärjätä tuntiratsuista "kellä vaan", joten pitää itseään taitavana ja rohkeana, mitä siinä omassa vertailuryhmässään varmasti onkin. Herkkien kilpahevosten maailma vaan on vielä erilainen ja ne hevoset ei ole tottuneet välttämättä erilaisiin ratsastajiin jne, mitä herkemmätkin ratsastuskouluhevoset kuitenkin on.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   3.8.25 23:11:50

Vain täydellinen idiootti menee koeratsastukseen, tai ylipäätään hevosta katsomaan ilman valkkua, ratsiopea tai jotain tosi pitkän linjan hevosammattilaista!

Jos niin tekee saa syyttää ihan itseään jos tekee huonon kaupan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.8.25 23:41:15

Auttaa kun keskustelee ostajaehdokkaan kanssa puhelimessa pidempään ennenkun ottaa ne hevosen selkään ollenkaan. HeA-tasoinen hevonen ei todellakaan ole mikään opetusmestari, vaan pelkästään peruskoulutettu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.