Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä löydätte hyviä vuokraajia?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.8.25 17:23:01

Kysymys otsikossa. Alkaa kyllästyttää, osa jättää tavarat ihan miten sattuu jäljiltään. Osa ei välitä hevosen hyvinvoinnista, pääasia että itse pääsee ratsastamaan silloin kun itselle sopii, hevosella ei niin väliä ja pahimmassa tapauksessa se hevonen jätetään hoitamatta. Osa peruu viimehetkellä tulemisensa, tai ei edes ilmoita vaan jättää tulematta. Jotkut ei kykene kuuntelemaan ohjeita, miten tämän hevosen kanssa toimitaan, vaan tekevät niin kuin itse haluavat ja hetken päästä ihmetellään, kun hevonen ei tottele tai toimi enää halutulla tavalla. Sitten on näitä, joilla menee ihan hyvin siihen asti, kunnes hevonen ensimmäisen kerran säikähtää jotain, niin sitten alkaa jännittää ja ei enää uskalleta tulla ja taas on uuden vuokraajan etsintä edessä.

Raivostuttavaa. Löytäisinpä jostain luotettavan vuokraajan... Hevoseni on tosi kiva, en uskonut että on näin vaikeaa löytää sille vuokraaja, joka pitää sovituista asioista kiinni ja hoitaa hevosen huolellisesti.

Re: Mistä löydätte hyviä vuokraajia?

Lähettäjä: Suhteilla 
Päivämäärä:   1.8.25 17:51:39

Suhteilla. Täytyy olla joku tuttu tai tutun tuttu. En tiedä ketään, joka olisi saanut hyvän (vieraan) vuokraajan laittamalla oman ilmoituksen tai vastaamaalla jonkun vieraan ilmoitukseen.

Joko vuokraajan pitää olla minulle hevospiireistä tuttu, esim. ollaan käyty samalla tallia/samoissa valmennuksissa/seurakaveri jonka kanssa ollaan järjestetty kisoja tai sitten kyseessä täytyy olla jonkun tutun entinen vuokraaja, jota ko. tuttu suosittelee. Tuttuni myi hevosensa ja kysyi, olisinko vuokraajaa vailla, kun hänen hevosensa vuokraaja myynnin vuoksi menetti vuokrahevosensa.

Päivämäärä:   1.8.25 18:55:59

Voi kun olis niitä suhteita. Muutin toiselta puolelta Suomea tänne, eikä täällä päin ole ketään hevostuttuja.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.8.25 19:10:43

A: missä olet ilmoitellut hevosestasi? Missäpäin olette?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.25 20:20:14

Ja mistä löytyisi järkeviä hevosenomistajia vuokraajille?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.25 21:00:13

Kyllä on oikeasti todella vaikea löytää hyvää. Sitoutuminen on ongelma, taitojen rajallisuus ja tuo piittaamattomuus. Suhteilla on myös hankalaa kun hyviä ei juurikaan ole ns. vapailla markkinoilla tai jos on niin raha on yleensä ongelma.

Päivämäärä:   1.8.25 21:06:21

Hyvää vuokraajaa en ole löytänyt koskaan, liikuttajia useamman.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   1.8.25 21:13:50

Täältä markkinoilta olen löytänyt ja itse toiminut myös vuokraajana. Ilman suhteita. En ymmärrä näitä, jotka voi ottaa vain tutun. Ihmiset kun tuppaa muuttamaan, niin eipä välttämättä ole tuttuja ja voi silti olla hyvä tyyppi. Jos aina tulee paskaa, niin kannattaa varmaan katsoa peiliin ja sitten miettiä, että miten ei koskaan osaa lukea ihmisiä oikein, että osaisi erottaa urpot.

Lähettäjä: En ole 
Päivämäärä:   1.8.25 21:28:39

Enää en vuokraa, nun oli ongelmia. Halutaan kiireiseen elämään liikaa asioita, ja sitten mikään ei toimi. Ei edes kyetä miettimään paria viikkoa eteenpäin.

Lähettäjä: Pah 
Päivämäärä:   1.8.25 22:37:32

Mistä löytää maalaisjärjen omaava hevosen omistaja. Ongelma näissä on se ettei ymmärretä ettei vuokraajaa kiinnosta mm. Siivota karsinaa, siivota tarhaa, pussittaa heiniä. Ne on tallityöntekijän hommia, ei vuokraajan.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   1.8.25 23:11:06

Lähettäjä: Pah
Päivämäärä: 1.8.25 22:37:32

Mistä löytää maalaisjärjen omaava hevosen omistaja. Ongelma näissä on se ettei ymmärretä ettei vuokraajaa kiinnosta mm. Siivota karsinaa, siivota tarhaa, pussittaa heiniä. Ne on tallityöntekijän hommia, ei vuokraajan.

Joidenkin hevoset asuvt puolihoito- tai itsehoitotalleilla, ja silloin tuollaiset asiat saattavat kuulua omistajan tehtäviin. Ne päivät kun omistaja ei itse käy tallille ne hommat hoitaa se joka käy hevosen luona. Toki, tuollaiset asiat pitää mainita, että vuokraaja on tietoinen mihin sitoutuu, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa.
Jos vain haluat ratsastaa niin ratsastuskoulu on oikea paikka.

Päivämäärä:   1.8.25 23:27:18

"Lähettäjä: Pah
Päivämäärä: 1.8.25 22:37:32

Mistä löytää maalaisjärjen omaava hevosen omistaja. Ongelma näissä on se ettei ymmärretä ettei vuokraajaa kiinnosta mm. Siivota karsinaa, siivota tarhaa, pussittaa heiniä. Ne on tallityöntekijän hommia, ei vuokraajan"

Kyllä minua kiinnostaa. Se vaan on sitten näyttävä hinnassa.

Minulla on (ex)vuokraajana ollut vaikeuksia löytää täyspäistä hevosen omistajaa. Yhdellekään raskaana olevalle en enää ikinä mene avuksi. Pahinta on ollut katsoa eläinten huonoa kohtelua, varsinkin kun ei kutsuta eläinlääkäriä vaikka selkeä tarve olisi. Kipeitä hevosia, epäsopivia varusteita. Ja varmasti olen ollut se "huono vuokraaja" kun näistä asioista olen maininnut tai lopettanut käymisen kokonaan jos ei asiat muutu.

Kyse ei ole siitä että olisin ollut väärässä, kyllä ne hiekat mahassa tutkittiin kuukausien päästä siitä kun sanoin ensimmäisen kerran asiasta ja omistaja oli sitä mieltä että hevonen vain "testaa" jne.

Päivämäärä:   1.8.25 23:59:56

Musta taas tuntuu et ongelma on toisinpäin. Hevoset hoidan aina kun omat, liikutan monipuolisesti, hoidan varusteet ja tykkään tehdä tallitöitä; lyhyesti siis otan vastaan hevosharrastuksen kokonaisuudessaan, säästä riippumatta.

Tällä hetkellä olisi vielä aikaa, niin tekisin mielelläni vaikka pikkutallilla töitä, vuokraisin jotain kivaa hevosta jonka kanssa voisi tehdä monipuolisesti. Mutta kun tarjolla on joko sellaisia joita pitäisi vaan kävelyttää, tai joista pitäisi maksaa puoliylläpitohintoja, niin heikosti löytyy sellaista "the"-diiliä. Ehkä joskus!

(ja ei, ilmaiseksi ei pitäisi päästä, jos joku nyt niin ymmärsi)

Päivämäärä:   2.8.25 00:05:42

"Yhdellekään raskaana olevalle en enää ikinä mene avuksi."

Joo, apua.... :´´DDD Voin vain kuvitella.

Lähettäjä: VT 
Päivämäärä:   2.8.25 08:55:27

Mistä löydätte hyviä hevosen omistajia?

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   2.8.25 09:18:27

mulla ollut joustavia / sellaisia, jotka sovittaa oman elämän niin että pääsee tallille. Työt rajoittaa, mutta tuntuu että koittaa sopia ensin tallin ja sitten sen muun. Tämä ollut arvokasta. Pystyn jonkun verran vaihtamaan yllätyksen sattuessa.

Sitten on ollut perheellisiä, joissa tottakai rajoituksia lasten hoidon ja harrastusten suhteen. Tämä on pahin kun tulee ylläriperuutuksia lähes joka kuukausi. Olen tehnyt sitovan diilin, että kerran voi rästiä tietyn ajan kuluessa. Yksi ei silti maksanut käymätöntä kertaansa enkä haluaisi ottaa maksuja ennakkoon.

Sitten heitä, jotka sopii kaiken muun ensin ja ilmoittaa yhden ainoan hetken kun pääsee tallille tai sen, että ei pääsekään.

Parhaat on välivuotta viettävät lukiosta päässeet tai aikuiset lapset omaava tai lapseton aikuinen.

Myös vastarakstunut on hankala kun uusi suhde menee edelle.

Kaikkea on tullut nähtyä ja koettua.

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   2.8.25 09:26:27

Mulla on 15 vuoden aikana ollut pelkästään tosi hyviä vuokraajia. Yleensä lopettaneet paikkakunnalta muuton tms takia. Superluotettavia, siistejä, hyviä ratsastajiakin. Tutun tai tutuntutun kautta olen kaikki löytänyt. Yhden kerran kysyin naapurin rats koulun pitäjältä oisko heillä ketään jota kiinnostaa vuokraaminen.

Ovat yleensä käyneet 2x vkossa, toinen tunti pakollisesti valmennuksessa. Mitään tallitöitä ei tarvii tehdä koska hyvä täysihoitotalli, mutta toki hevonen ja varusteet hoitaa hyvin. Kaikki on olleet kivoja ja auttavaisia, ovat itse tarjoutuneet esim taluttelemaan jos hevonen saikulla.

Pyrin itse olemaan reilu ja joustava. Päivät sovitaan aina sunnuntaisin, mutta jos vuokraajalle tai mulle tulee joku äkillinen muutos aikatauluun, pyritään puolin ja toisin joustamaan. Whatsupilla viestitään, miten meni ja jos jotain erityistä. En kaipaa mitään pitkiä runoiluja, vaan ihan pari sanaa miten meni.

Toki täytyy sanoa että pk seudulla, maneesitallille ja VaB tasoiselle hevoselle on helppo löytää vuokraajaa. Paras vuokraaja on yleensä 25-40 vuotias nainen. Ja todellakin, jonkun tutut täytyy tuntea/tietää tyyppi, ihan random en ota. Enkä alaikäisiä.
Enka sellaisia jotka alkaa heti diagnosoida hevosta ja löytää milloin mitäkin "kipuilmeitä". Olen sen verran kokenut pitkän linja hevosenomistaja, ja talli on täynnä kokeneita ammattilaisia, että osataan kyllä hoitaa hevonen ilman vuokraajan analyyseja. Ne tekee sitten ell jos tarvis.
Toki tiedän että Suomessa on myös tietämättömiä ja osaamattomia ja persaukisia hevosenomistajia.

Lähettäjä: piaffe 
Päivämäärä:   2.8.25 09:33:16

Mun hepalla käy kaksi vuokraajaa, toisen tunsin ennestään ratsastuskouluajoilta ja toisen löysin paikallisen fb-ryhmän kautta mihin laitoin ilmoituksen. Koska molemmat ei pääse säännöllisesti vuorotyön/opiskelun/kesätyön vuoksi niin mennään aina viikko kerrallaan. Koska mun hevonen on vielä projekti, niin pidän useimmiten ratsastustunnin niin osaavat tehdä asiat oikein ja minä näen myös miten hevonen toimii. Vuokraaja tulee aina aikaisemmin tallille ja laittaa hevosen valmiiksi ja päästään aloittamaan kun mä tuun talille. Useimmiten autan sitten hevosen hoidossa ratsastuksen jälkeen. Karsinan siivousta ja heinien pussittamista on harvoin koska hevonen asuu pihatossa. Nyt helteillä olen ottanut päivisin hepan sisälle ja itse siivonnut ja laittanut heinät ja ruuat kun ei ole ratsastettu ollenkaan. Kohta vuoden on molemmat vuokralaiset käyneet ja hyvin on mennyt. Sanomatta on selvää että ovat täysi-ikäisiä ja kulkevat omalla autolla.

Päivämäärä:   2.8.25 09:41:22

Nykyään tuntuu olevan pyhä mahdottomuus. Mielestäni en vaadi kuuta taivaalta, mutta vuokraajien mielestä olen liian tarkka, kun haluan että varusteet jätetään sen verran puhtaaksi, että minun ei tarvi niitä puhdistaa ottaessani ne seuraavana päivänä itse varustehuoneesta käyttöön, ja hevosesta tulisi pestä/harjata/kuivattaa hiki.

Meillä ei diiliin kuulu mitään muita tallitöitä kuin omien jälkien siivoaminen.

Nykyään, kun ratsastuskouluissa ei enää opeteta mitään tallin siisteydestä, tai välttämättä edes hevosen ja varusteiden hoitamisesta, niin eipä nuoret niitä osaa, eikä kiinnosta oppia. Riittää, että hevonen saadaan käteen valmiiksi varustettuna tunnille, ja sitten se luovutetaan seuraavalle. Kun kyllästytään tuntihevosiin tai koetaan olevan todella taitavia, ruvetaan hakemaan niitä vuokrahevosia.

Ongelma tulee siis juurikin siitä, kun vain puskaillaan ja ratsastellaan, eikä käydä hakemassa oppia edes niihin perusasioihin ammattitalleilta, eikä tallilla ole ketään joka komentaisi korjaamaan jäljet. Ratsastuskoulussakin varmasti voisi oppia, kun olisi edes hieman oma-aloitteinen.

Päivämäärä:   2.8.25 09:46:17

Niin ja lisäksi tässä korostuu asia jokabkorostuu myös muussa kun hevosurheilussa; kun ei ole oma eikä omat rahat kiinni hevosessa ja varusteissa, niin mitä väliä.

Mitä väliä jos se hiki hapertaa nahkavarusteet ennenaikaisesti, vaikka pyyhkimiseen olisi mennyt se 10 sekuntia per käyttökerta, kun ei kuitenkaan joudu ostamaan itse uusia tilalle.

Mitä väliä, jos ne puhdistamattomat suojat hiekkoineen hiertää hevosen jalat ruvelle ja rikkoo ne suojatkin, ei niitä jalkoja tarvi itse hoitaa ja omistaja saa rahalla uudet suojat kaupasta.

Mitä väliä, jos sen hevosen lyö hiestä märkänä pakkasella ulos, jos se tulee kipeäksi niin saapahan muutaman tallivapaan ja eläinlääkärikäynnit ei mene omasta pussista.

Mitä väliä, jos se hevonen hajoaa käyttökelvottomaksi huolimattomasta liikutuksesta ja hoitamatta jättämisen vuoksi, koska omistajalta se sitten vaan pois on ja uuden vuokrahevosen voi löytää sitten muualta.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   2.8.25 10:01:12

Itse vuokraajana ollessa omistaja oli se, joka jätti tavarat hoitamatta ja olin hänelle se varustehuoltaja.

Muistatteko ajat tai oliko teillä sitä, että loimet oli ravisteltava joka päivä? Jos ei ollut kaveria tallilla niin ne tampattiin. Pysyi erittäin hyvässä kunnossa koko kauden.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.8.25 10:26:34

Varmaan tuurilla ja fiiliksellä. Omalleni otin kiinnostuneista sen jonka kanssa juttelusta tuli fiilis että oli oikeasti kiinnostunut hevosesta ja vaikutti tosi jämptiltä & luotettavalta. Ei kokenein ratsastaja mutta hevoskokemusta riittävästi, pärjää tosi hyvin.

Ei mennyt pieleen, kaikki on aina tip top ja soittaa jos on jotain ihmeellistä. Ei kiirehdi hevosen ja varusteiden kanssa ja muut tallilaiset kertoneet että on kiva ja positiivinen tyyppi. Maksaa jopa etuajassa vuokrat.

Ehkä myös vuokraajan miessukupuoli saattoi vaikuttaa valintaan mutta kokonaisuutena fiilis ratkaisi.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   2.8.25 11:02:40

Vuokrasi aiemmin tallikaverin hevosta ja tiesin luotettavaksi henkilöksi. :) Ei tarvinnut laitella ilmoituksia mihinkään, onneksi.

Lähettäjä: perse 
Päivämäärä:   2.8.25 12:06:04

puhumalla on löytynyt. joku tiennyt jonkun joka etsii. helpompi saada vuokraaja kun puitteet kunnossa.

Lähettäjä: Ae 
Päivämäärä:   2.8.25 13:05:26

Toimii, kun omistaja, vuokraaja(t), hevonen ja tallinpitäjä ovat kaikki täysjärkisiä. Seitsemän onnellista yhteistä vuotta, päättyi vasta hevosen kuolemaan.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.8.25 15:30:31

Omilla hepoilla on ollut yleensä joku tuttu vuokraajana. Kaksi tosi hyvää vuokraajaa löysin myös tältä palstalta. Toinen vanhempi nainen ja toinen nuorempi perheellinen nainen.

Nyt ei ole enää omia hevosia ja olen siirtynyt vuokraajan rooliin. Kaiken a ja o on se, että hevosen omistaja on pitkän linjan hevosihminen ja minua osaavampi ratsastaja. Muuten yhtälö ei toimi. On tosi paljon järkeviä hevosenomistajia, mutta myös ihan huithapeleita, tätejä jotka pelkäävät ratsastaa jne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.