Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Narsismi

Lähettäjä: Elvistellen 
Päivämäärä:   30.7.25 13:08:35

Onko talleilla narsistisia ihmistyyppejä? Eli ihmisiä, jotka kärsii empatian puutteesta, omaa harhakuvitelmia oman kaikkivoipaisuutensa suhteen, vaatii ihailua, on ylimielinen, kilpailunhaluinen, röyhkeä ja kateellinen eikä hyväksy keskivertaisuutta saatikka huomioi toisten tunteita ja tarpeita. Lisäksi narsisti voi olla hyökkäävä muita kohtaan sekä manipuloiva ja kontrolloiva.
Galluppia.

Re: Narsismi

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.7.25 13:12:47

Eiköhän tuollaisia ole kilparatsastajissa ja muissa ihailtuun asemaan päässeissä. Ja kaikissa ihmisissähän on narsistisia piirteitä, niitä ei siis ole vain niillä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö. Sanoisin, että auktoriteetteja palvova ja hyvin hierarkkinen kulttuuri näiden lajien parissa on omiaan ruokkimaan ihmisten narsistisia piirteitä.

Lähettäjä: Ainakin 
Päivämäärä:   30.7.25 15:30:07

Meidän ex-tallinpitäjä! Selkeä tapaus

Lähettäjä: ps 
Päivämäärä:   30.7.25 16:44:30

Ihan yhtä paljon löytyy narunpyörittäjissä ja eläinsuojelijoissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.25 18:58:11

Eiköhän aika moni tiedä yhden nimeltä mainitsemattoman naisen jonka nimi alkaa K....

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.7.25 22:01:43

Tiedän näitä kyllä. Näistä moni kärsii myös silkasta typeryydestä. Sen huomaa, kun alkaa kysellä perusteiluita niille mielipiteille, joita esittävät faktoina.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   31.7.25 08:51:28

Löytyy kyllä yksi jolla on vähän aloituksessa mainittuja ominaisuuksia.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   31.7.25 09:09:01

Kyllä olen sellaseen törmännyt. Tai itse asiassa useampaankin, yksi kuitenkin piti tallia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.25 12:21:40

Ei kai ratsastuksessa ole sinänsä mitään sellaista, mikä karsisi narsismia pois tai narsistiset ihmiset pois. Mun on vaikea kuvitella että todella persoonallisuushäiriöinen narsisti olisi hyvä eläinten käsittelijänä mutta enpäs ole asiantuntija.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.25 12:22:45

Jokaisessa on enemmän ja vähemmän narsistisia piirteitä. Mutta kyllä, löytyy myös hevospiireistä.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   31.7.25 16:48:54

Kyllä valitettavasti olen törmännyt tällaiseen ratsastuskoulun asiakkaana. Kyseinen henkilö vaati aina paljon huomiota itselleen ja lapsilleen, ja suuttui, jos koki, että jotain toista asiakasta palvellaan jollain tavalla paremmin, tai jos joku muu saa enemmän huomiota kuin hän ja lapsensa. Aikuinen ihminen, mutta oli kateellinen aivan kaikesta, jopa tallin lasten joululahjoiksi saamista satulahuovista tai harjakasseista. Valehteli, mutta kiinni jäädessään raivostui ja esitti uhria. Esitti reppanaa, kuten hevosista ja tallin käytännöistä täysin tietämätöntä, köyhää ja vakavasti sairasta, saadakseen ihmiset puolelleen, ja erityisesti tarinoi hänen ja lastensa olevan kiusaamisen uhri tallilla.

Keksi ja kehitteli uskomattomia juonia kostonhimossaan. Hän ja lapsensa halusivat raivata tallilta pois kostona ne, joille olivat kateellisia, tai vähintään saada henkilöt tallinpitäjän epäsuosioon keksimällä näistä valheita. Valheita he eivät yleensä sanoneet kuitenkaan suoraan tallinpitäjille, vaan uskottelivat juonensa muille asiakkaille, ja saivat ihmiset uskomaan toisistaan mitä ihmeellisempiä asioita.

Vaihtoivat tallia, ja kertoivat jokaiselle eri syyn siihen. Tallinpitäjä oli kiusannut, tallinpitäjä oli hullu ja/tai kiero, muut asiakkaat olivat kiusanneet, muut asiakkaat olivat hulluja ja/tai kieroja jne ja lopulta myönsivät, että vaihtoivat tallia, koska olivat jäämässä valheistaan kiinni.

Sama meno jatkui toisella tallilla. Keille olivat kateellisia, uhkasivat savustaa pois valheillaan saavutettuaan tallinpitäjien luottamuksen. Itse kiusasivat, mutta käänsivät asiat niin, että muut asiakkaat kiusaavat heitä ja toinen toisiaan, hehän eivät mihinkään liity tietenkään yhtään mitenkään! Kaikki muut vain ovat aivan kieroja ja sekaisin!

Ja kun tallinpitäjä ei tehnyt heidän toiveiden mukaan kaikkea, niin tästäkin liikkeelle perättömät juorut...

Lähettäjä: Katja 
Päivämäärä:   31.7.25 16:57:08

Kiitos että otitte taas mut puheeksi
Tämä kateellisuus mun elämää kohtaa on imartelevaa.

Jaksatte vuodesta toiseen keksiä juttuja musta.
Vaikka ette tiedä minusta tai hevosistani mitään.
Tiedän ettei Ihmisillä ole varaa edes yhteen hevoseen
Minulla niitä on 5..
Tai 6..
Koska mä voin. 😍

Päivämäärä:   31.7.25 16:58:47

Ihaninta on ymmärtävä miesystävä joka kustantaa kaiken minulle.. 🫶😍

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   31.7.25 16:59:13

Ja kyseessä oli siis rouva, josta puhuttiin hyvin herttaisena, mutta äärimmäisen kaksinaamaisena. Ja lapset vaikuttivat hyvin kilteille, jopa aroille, mutta olivatkin hyvin voimakkaita, uhkaavia todellisuudessa, sekä täysin hulluja hekin.

Tekivät edellisen tallin omistajasta kostomielessä jotain ilmoituksia, ja uhkasivat tehdä uudellakin tallilla, jos asiat eivät suju heidän mielen mukaan. Eli, jos toisetkin yrittäjät "keskittyvät liikaa muihin asiakkaisiin", eivätkä pidä heitä muita parempina asiakkaina.

Perheen kostonhimon herätti pelkästään se, jos puhuit tallinpitäjälle tai istuit tai seisoit vieressä.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   31.7.25 18:08:36

Olen ollut narsistin uhrina, asiasta en vielä kahden vuoden jälkeenkään ole täysin toipunut, koska hänen tavoitteensa oli tuhota minulta kaikki se mitä halusikin itselleen. Valheita ja juonia paljastuu edelleen lähes viikoittain. On ollut kova työ korjata ihmissuhteita kaikkien niiden jäljiltä.

Ratsastus on näyttävä laji, etenkin kilparatsastus, joten se saattaa houkutella narsisteja. Tämänkin narsistin "pakkomielle ja intohimo" oli kilparatsastus. Koska hänestä ei itsestään tullut koskaan kilparatsastajaa, hänen mielestään hänen tyttärestään piti tulla. Tytär valitettavasti toinen samanlainen: juonitteluilla karistaa omien unelmien uhkaksi kokevia pois kuvioista. Tosin nyt se on jo vaikeampaa, koska perheen maine on kiirinyt ja uskottavuus kärsinyt. Mutta, käsittämättömän uskottavia tällaiset narsistit pystyvät olemaan.

Kun he selittävät tallinpitäjän alkoholismista, tallikaverin äidin seksityöstä ja toisen perheen väkivallasta ja kolmannen huumerikoksista, niin käytännössä kukaan ei uskalla olla uskomatta, koska he pitävät myös tallinpitäjää vahvassa otteessaan väittäen olevansa niin läheisiä ja erityisasemassa, että tietävät asiat paljon paremmin kuin kukaa muu. Eikä samasta syystä kukaan uskalla heistä valittaa.

Päivämäärä:   31.7.25 18:21:00

Itselläni kokemusta narsistisesta parisuhteesta, joka jätti jäljet vuosiksi. Meni aika kauan nähdä koko asiaa ja se on aika normaaliakin, ettei niitä piirteitä osaa katsoa ja tunnistaa. Lisäksi narsismi-sanaa viljellään vähän turhankin heppoisesti.

Narsistinen vuorovaikutus etenee usein syklinä: aluksi narsisti on mukava, miellyttää ja saa olosi tuntemaan tärkeäksi, jota seuraa lyttääminen, itsetunnon murentaminen ja henkinen satuttaminen. Pahinta on, että tämä sykli yleensä toistuu toistumistaan, joka saa toisen uskomaan, että ehkä kuvittelikin kaiken ja vika onkin itsessä.

Narsisti saa kaikki asiat näyttämään siltä, kuin syy olisi sinussa, eivätkä he kestä menettää kontrollia ihmisistä, joihin hänellä on ote. Narsisteilla on pahimmillaan fanikuntia, koska ovat niin hyviä koukuttamaan ihmisiä toiminnallaan.

LähettäjäJust joo... 
Päivämäärä:   31.7.25 18:44:16

Huh ja voih! Kyllä Katja tunnetaan hyvinkin hevospiireissä hänen someen laittamien postauksen tiimoilta mitä itse on kertonut. Muuttoja tallista toiseen on ollut lukuisia. Maksuja jäänyt rästiin mitkä tämä "miesystävä" on luvannut maksaa, kun vaan tietää mihin Katja on velkaa. Tämä miesystävä on muutens nainen. Mennyt sukupuolikin noin niinku sekaisin. Onnea uuteen talliin ettei tarvi taas uutta paikkaa laumalle katsella. Kukaan ei sulle ole kateellinen vaan on ihan sun oman mielikuvituksen tuotosta. Mistä ikinä kukaan olisi sulle kateellinen. Kerropa se, kun niin innoissasi postailet. Pitää olla perusteet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.25 19:30:33

Taisikin heti yksi esimerkkinarsisti löytää tiensä tänne, kun tunnisti itsensä ihan nimikirjaimen perusteella, vaikka mikään muu ei täällä ollut mitenkään tunnistettavaa.

Lähettäjä: sm 
Päivämäärä:   31.7.25 19:39:11

Itse olen lopettanut ratsastuskoululla ratsastamisen, koska siellä käy narsistiperhe. Ne eleet ja ilmeet, salassa kun kukaan muu ei huomaa... osaavat tallinomistajan nähden esittää erittäin asiallista, mielllyttävää ja vakuuttavaa perhettä. Puheissa korostavat asioita, joiden tietävät lisäävän uskottavuutta, kuten työpaikan mainitseminen. Ja että tuntevat ja ovat suorastaan ystäviä kaikkien alueen ratsastusammattilaisten tai muutoin vakavasti otettavien hevosihmisten kanssa, vaikka todellisuudessa hankkivat näistä tietonsa somesta ja lehdistä.

Tai siis äiti ja lapset ovat narsisteja, mies ei ole, mutta salailee perheensä valehtelun ja aina "todistaa" asioita vaimon ja tytärten toiveiden mukaan. Aiemmin olin perheen kanssa tekemisissä, ja opin tietämään ja tuntemaan, miten he punovat niitä juoniaan muiden harrastajien pään menoksi.

Päivämäärä:   31.7.25 20:07:15

Tämä joka huutelee minun hevosteni muutoista. Minun hevoset ovat elämänsä aikana toisella omistajalla
Siirtyvät paikasta toiseen laumana. Hoito ja lauma sekä ihminen pysyy samana.
Tämä kyseinen ihminen joka näistä muutoista huutelee..
Hänen entinen hevonen muuttaa myös 5 kertaa eli saman verran kuin omani.

Tämä kyseinen hevonen on myös vaihtanut omistajaa 4 kertaa..
Hän ei itse ole omaansa hoitanut, vaan vuokraaja sen tehnyt.
Lopulta hän kyllästyi koko hevoseen ja Möi pois sen vuokraajalle.

Tämän hevosen kohdalla muutto tuo tullessaan uuden lauman sekä uuden hoitajan.
Mutta pääasia että vain tämän hevosen lääkäri, Kengittäjä, hieroja
Ovat ne ainoat oikeat ihmiset tämän suomen maakamaralla.

Sen lisäksi teitä kaikkia ärsyttää suunnattomasti että olen pystynyt hoitamaan ja pitämään ison määrän hevosia kaikista teidän ilmotuksista sekä mollaamisusta huolimatta.
En tee suomen lakien ja Eläinsuojelullisesti mitään väärää
Vaikka yritätte mitä.
Kannattaa vaan hyväksyä ettei kaikilla oikeasti ole mahdollista pitää tai omistaa hevosia.

Päivämäärä:   31.7.25 20:13:10

Samaa aikaa se mitä joku anonyyminä täälä minusta huutelee
Kun ei pysty omalla nimellä pysymään sanojensa takana
Arvatkaa vaan
Kiinnostaako
Voisin kertoa hyvinkin tarkkoja juttuja paljonkin.
Mutta en alennu huutelemaan täälä vastaavia asioita kuin te.
Te ette tiedä suhteistani, perhe elämästäni, tai hevosten pidosta mitään.
Ettekä tule koskaan tietämään.
Se mikä on varmaa jos eläinten kohdalla jotain tapahtuu
Ne lisääntyy eikä vähene.
Yx on astutettu, joten vauvaa odotellaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.25 20:19:55

Miten kommentoit noihin maksuhommiin kun tuossa väitetään että on vähän "Maksuja jäänyt rästiin mitkä tämä "miesystävä" on luvannut maksaa, kun vaan tietää mihin Katja on velkaa." ??

En tiedä oikeastikaan kuka nyt puhuu ja kenestä, en tunne mutta tällä hetkellä uskoisin tekstillisen ilmaisun perusteella tuota " Just joota". Ihan vaan tekstillisen ilmaisun perusteella. Toinen täräyttää sellaisia asioita että se saa toisen kirjoittamaan todella kiertelevän vastineen. Ihan vaan poppareita vaihteeksi itselleni täysin tuntemattomien ihmisten takia, muuten en puutu kuin että mielenkiinnolla luen mitä kukakin toiselle laittaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.25 20:33:35

onko tällä kyseisellä katjalla somea

Lähettäjä: Totuus 
Päivämäärä:   31.7.25 20:44:32

Katja on issikkapireistä tuttu

Päivämäärä:   31.7.25 20:55:00

Joko täällä kirjoittelevat eivät ole hevosihmisiä tai sitten niitä on paljon.

Lähettäjä: pihallakunlumiukko 
Päivämäärä:   31.7.25 22:52:50

Joo taas olen pihalla kun lumiukko, kuka keksi tuon katja-hahmon ja miksi se piti tuoda asia-topikkiin?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.7.25 23:05:03

Eli ihmisiä, jotka kärsii empatian puutteesta? juu ei empaattisuutta epärealistisille eikä laiskoille eikä kokijoille eikä mielensäpahoittajille selittäjille valittajille ja muulle roskasakille... Ihanaa omata narsisitisia piirteitä!!

Omaa harhakuvitelmia oman kaikkivoipaisuutensa suhteen? No ei kaikkivoipainen, mutta aina pitää parantaa ja yrittää.

Vaatii ihailua? Todentotta nämä ihailun ja tykkäämisten kaipaajat, kuvissa könöttäjät, heruttajat ja tykkäysten laskijat ovat pahimpia narsisti-psykopaatteja! Sen kun vaan tajuaisivat.

On ylimielinen? Olen törmännyt kaikenlaiseen laiskan selittäjän kokemiseen "ylimielisyydestä" ja yleensä kokijat ovat pahimpia narsisteja.

Kilpailunhaluinen? useimmiten kilpaurheilijat ovat ja ainakin hyvä olisi olla.

Röyhkeä? Kilpaurheilussa pitää vähän olla. Sopivasti.

Kateellinen? eikös luuserit ole kateellisia ja katkeria? onko muka kaikkivoipa narsisitikin kateellinen vai luetteleeko aloittaja jotain ihan omiaan?

Eikä hyväksy keskivertaisuutta? mitä on keskivertainen?

Saatikka huomioi toisten tunteita ja tarpeita? ja taas astui kuvioon mielensäpahoittaja, laiska luuseri, jonka mielestä tekijät ovat narsisteja.

Lisäksi narsisti voi olla hyökkäävä muita kohtaan sekä manipuloiva? ja voi varmasti olla, mutta yleensä hyökkääjä on juuri se laiska selittäjä-valittaja-mielesnäpahoittaja, jolle hyökkäys on ainoa puolustus. Manipuloiva? Usein psyko nainen on manipuloiva.
kontrolloiva? Miksi kukaan jaksaisi kontrolloida esim aloittajaa? eikö luontoon vapauttaminen riitä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.