Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaverin lapsi

Lähettäjä: Keke 
Päivämäärä:   26.7.25 09:50:40

Erittäin hyvä ystäväni on nyt kymmeniä kertoja pyytänyt tai todennut että tuo lapsensa ratsastamaan hevosellani. Hevoseni on tosi kiltti ja kiva ja sen vuoksi ei ole mitään estettä. Mutta.. kaverin lapsi on todella lihava, 13-v tyttö ja painaa varmasti 90-100kg. Hevoseni on suht siro ja itse sekä oma tyttäreni painamme noin 50-55kg mihin hevosemme on tottunut. Miten sanoisin asian loukkaamatta, että olen sen vuoksi vältellyt ratsastamaan pääsemistä koska tyttö on yksinkertaisesti aivan liian painava hevoselleni. En haluaisi loukata ja tytölle asia on varmasti murrosiän muiden haasteiden kohdalla vaikea paikka…

Re: Kaverin lapsi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.25 09:53:37

Sano että hevonen on liian pieni, älä sano että tyttö on liian iso

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.25 09:59:57

Voit sanoa että hevonen ei ole tottunut vieraisiin ratsastajiin. Eipä sitä tarvitse kenellekään perustella. Mutta täytyy kyllä sanoa, että en usko 13-vuotiaan tytön painavan noin paljon. Nykyään ihmisillä ei ole enää oikein käsitystä siitä kuinka paljon tytöt ja naiset painavat, olen lukenut monia kommentteja, joissa on siis ollut ihmisen kuva, ja lievästi ylipainoisen tai normaalipainoisen naisen tai tytön on arveltu painavan vaikka kuinka paljon, pidetty sairaalloisen lihavana ja kuviteltu olevan suunnilleen kuolemassa lihavuuteensa. Eli onkohan tyttö oikeasti niin lihava kuin väität?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   26.7.25 10:16:07

Kyllä noita sairaloisen lihavia lapsia on, valitettavan paljon kun se "kehopositiivisuus" ja jatkuva napostelu.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   26.7.25 10:19:17

Nyt taas niin turha provo

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.7.25 10:20:08

Kasvuikäinen ei napostelemalla kasva satakiloiseksi. Tämä on niin täysin Provo.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   26.7.25 10:23:48

Sanot ettei sun hevonen kestä uusia ratsastajia, jos sun kanssa menee nätisti mutta et halua riskeerata nuoren kanssa että jotain sattuu. Sun hevonen ja sun päätös. Ja jos on niin hyvä kaveri niin etkö voisi muussa yhteydessä mainita lapsen lihavuudesta?

Lähettäjä: Keke 
Päivämäärä:   26.7.25 10:24:53

No tietenkään en osaa tarkalleen arvioida painoa, mutta lomamatkaa varten ostivat koon 46 uimapuvun ja pituutta on noin 160cm että kyllä sitä painoa mielestäni todella paljon on. Voisin kuvitella vaikeuksia selkään pääsyssäkin kun ei ole kauhean ketterä.

Päivämäärä:   26.7.25 10:44:00

"Kyllä noita sairaloisen lihavia lapsia on, valitettavan paljon kun se "kehopositiivisuus" ja jatkuva napostelu."

Höpön pöpön pöö. Lapsesta ei tule lihavaa minkään kehopositiivisuuden (mikä muuten tarkoittaa ihan sitä, että kaikkia pitää kohdella asiallisesti olivat nämä minkä näköisiä vain ja että myös lihava saa tykätä itsestään sen sijaan että häpeäisi ja vihaisi itseään) takia. Eikä myöskään napostelulla tule sairaalloisen lihavaksi, sairaalloiseen lihavuuteen tarvitaan valtavien ruokamäärien syömistä.

Lihavia lapsia on aika paljon, mutta harvemmin nyt sentään satakiloisia, tyttöjä varsinkaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.7.25 10:51:41

Hevosesi painorajan voi kertoa. Se ei ole mitään lyttäämistä tai loukkaamista. Ethän sinä edes kysy tai puutu tytön painoon. Sanot vain kaverillesi "tervetuloa, pollen painorajahan on sitten 65 kg" Ihan mitään numeroa tekemättä. Jos tinkaa niin toteat vain että raja on ehdoton.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   26.7.25 11:05:13

Tee lastensuojeluilmoitus, tuollainen ylipaino ei ole kertynyt yhdessä yössä, vaan vanhempien vuosien kaltoinkohtelun tulos.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   26.7.25 11:10:17

Ja Ennea kuvittelee, että tuo auttaa? Kaveri toteaa, että sehän kiva, ja tuo häpeilemättä lapsensa ratsastamaan. Siinähän aloittaja sitten on pskassa tilanteessa, kun joutuu toteamaan, että lapsi on yli painorajan.

Hevonen ei siedä vieraita ratsastajia ja sillä hyvä. Ratsastuskouluun voi mennä, siellä on vaihtuviin ratsastajiin tottuneet hevoset.

Lähettäjä: Yö 
Päivämäärä:   26.7.25 11:18:52

Valehtele vaikka että käytit hepan juuri klinikalla, kun oireili jotain ja sieltä annettiin teille hyvin tarkka painoraja ja nyt itsekin joudut katsomaan omallakin kohdalla ettei raja pääse ylittymään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.7.25 11:24:48

Kyllä noin lihavia lapsia on ja painavampiakin. Omalla yläasteellani aikoinaan eli 13-15-vuotiaana oli tyttö, joka painoi silloin 160 kg ja myöhemmin vielä enemmän. Aikuisena laihdutti ja on jakanut matkaansa suomessa. Lisäksi omalla luokallani oli tyttö, joka aivan takuulla oli yli 100 kg ja on nyt 35-vuotiaana vielä lihavampi.

Aloittaja, sano, että hevosesi on liian pieni. Jos kaveri alkaa tivata, niin voithan esitellä hevosen painorajan laskukaavan, jos haluat.

Päivämäärä:   26.7.25 11:30:51

Tai sitten sanot vaan ei käy?

Päivämäärä:   26.7.25 11:39:14

Ehkä painoraja voisi toimia hyvänä motivaattorina laihduttamiseen?

Päivämäärä:   26.7.25 11:39:34

Kyllä niitä eri syistä isokokoisia lapsia on. Itse olen keskikokoinen naisihminen (170/65) ja tunnen omien lasten kautta alle 10v lapsia, joista yksi on pituiseni ja muuten isompi (syytä kasvuun selvitelty) ja pari muuta, joiden ulkohousuja kuivumaan laittaessani olen todennut, että ko. housut olisivat itselleni todella isot. Valtaosa lapsista on toki ihan "tavallisia", mutta kyllä näitä isompiakin joukkoon mahtuu.

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   26.7.25 11:40:33

”. Lapsesta ei tule lihavaa minkään kehopositiivisuuden (mikä muuten tarkoittaa ihan sitä, että kaikkia pitää kohdella asiallisesti olivat nämä minkä näköisiä vain ja että myös lihava saa tykätä itsestään sen sijaan että häpeäisi ja vihaisi itseään) takia. Eikä myöskään napostelulla tule sairaalloisen lihavaksi, sairaalloiseen lihavuuteen tarvitaan valtavien ruokamäärien syömistä.

Tämä!!

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   26.7.25 11:43:07

"Tee lastensuojeluilmoitus, tuollainen ylipaino ei ole kertynyt yhdessä yössä, vaan vanhempien vuosien kaltoinkohtelun tulos"

Mitä vajukki ajattelit että lastensuojelu tekee tälle kuvitellulle ylipainolle Porvoosta?

Päivämäärä:   26.7.25 11:44:52

Eikö lastensuojelu muka tee mitään, jos vuosikausia lasta hitaasti vammautetaan mahdollisesti pysyvää haittaa ja sairautta aiheuttaen?

Lähettäjä: Voi hyvää päivää 
Päivämäärä:   26.7.25 11:57:48

"Eikö lastensuojelu muka tee mitään, jos vuosikausia lasta hitaasti vammautetaan mahdollisesti pysyvää haittaa ja sairautta aiheuttaen?"

Ethän sä nyt oikeasti näin tyhmä ole?

Päivämäärä:   26.7.25 12:05:13

?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.7.25 12:23:02

Ei, lastensuojelu ei tee mitään. Siellä on parhaimmillaan 12-vuotiaita hatkalapsia myymässä itseään aineita vastaan, eikä niillekään tehdä mitään.
Auttoiko?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   26.7.25 13:16:54

Keke alipainoiset kuten sinä ja lapsesi olette ellette ole 150cm pitkiä, olettaa ktukevan ihmisen painavan nsen 100kg.
Onko lapsesi alipainoisuuteen puututtu,

Lähettäjä: sari marjaana 
Päivämäärä:   26.7.25 13:18:37

Kaverini halusi teinityttärensä pääsevän ratsastamaan hevoselleni. Kyseessä oli kolmevuotias, juuri sisäänratsastamani vireä FWB-ruuna. Sanoin ettei käy, hevonen on liian nuori ja vielä kouluttamaton lasten ratsastettavaksi ja se siitä. Enkä muutenkaan anna vieraitten ratsastaa kilpahevosillani. Ostakoot oman tai ratsastuskouluun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.25 17:47:12

???, 150/55 on kyllä kaukana alipainoisesta :D 158/55 ja alkaa olla jo ylimääräistä tässäkin ruhossa. Heikossa hapessa ollessa oon ollut alipainoinen ja silloin vaaka näytti 42. Taitaa olla toistenpäin, 160/80 kg on uusi normi ja kaikki sen alle on "alipainoisia"

Lähettäjä: Satsuma 
Päivämäärä:   26.7.25 18:03:04

Kyllä itsestäni tuntuu, että ihmiset arvioivat painoa ennemmin alakanttiin. Usein joissain fb naistenryhmien "arvaa mun paino"-ketjuissa isompien kohdalla se arvaus on helposti 15-25kg alakanttiin. Ei satakiloinen lapsi ole mikään ihme.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.7.25 18:14:35

"??, 150/55 on kyllä kaukana alipainoisesta :D 158/55 ja alkaa olla jo ylimääräistä tässäkin ruhossa. Heikossa hapessa ollessa oon ollut alipainoinen ja silloin vaaka näytti 42. Taitaa olla toistenpäin, 160/80 kg on uusi normi ja kaikki sen alle on "alipainoisia""

Ketään ei kiinnosta sun ruhosi eikä kuvitelmasi.

Lähettäjä: Omaoma 
Päivämäärä:   26.7.25 18:58:13

Aloittajalle ja muille asian kanssa tuskaileville, ei tarvi perustella mitenkään jos ei halua että joku ratsastaa sun hevosella. Sanot vaan että ei käy, hevosella ratsastaa vain minä ja tyttäreni.

Lähettäjä: ywy 
Päivämäärä:   26.7.25 18:58:19

Minä olen 162 cm 53 kg enkä todellakaan ole alipainoinen. Kysymysmerkkirivin kaltaiset pullukat, joiden mielestä kaikki alle satakiloiset ovat anorektikkoja, ovat valitettavsti todella yleisiä... Mutta epänormaaleja ja päävikaisia.

Olen ollut myös alle 50-kiloinen, enkä siltikään ollut pelkkää luuta ja nahkaa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   26.7.25 19:13:19

Suomalaisista monet naiset on laihaläskejä, pehmeyttä löytyy vaikka vaaka ei paljoa näytä. Joten tuntevat itsensä lihaviksi, on se oikein koska rasvaa tulee sisäelimien ympärille vaikka vaaka ei näytä paljoa.

Urheilullisilla ja leveämmilllä ihmisillä on taas helposti 10kg enemmän painoa mutta koostumus aivan eri. Itseäni luullaan aina alle 60 kiloiseksi vaikka olen melkein 70kg. Silti samoissa mitoissa ystäväni kanssa joka on 10kiloa minua kevyempi.

Sitten on taas eri asia onko urheilullinen olemalla kuiva juoksija, vai kilpailetko kamppailulajeissa vai kenties voimalajeissa, crossfitissä yms.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.7.25 19:16:45

"Minä olen 162 cm 53 kg enkä todellakaan ole alipainoinen. Kysymysmerkkirivin kaltaiset pullukat, joiden mielestä kaikki alle satakiloiset ovat anorektikkoja, ovat valitettavsti todella yleisiä... Mutta epänormaaleja ja päävikaisia"

Hae apua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.25 19:29:45

Sanot vaan, että hevosellasi ei vieraat ratsasta, aloittelijoiden paikka on ratsastuskoulussa, jossa hevoset ovat tottuneet vieraisiin ratsastajiin, se on niiden työtä. Perustele turvallisuudella ja sopivankokoisella ratsulla jos ei usko. Kyllä noita ilmaisen ratsastuksen kinuajia riittää aina. Itse en ota yhtäkään enää, koska sitten ollaan tuomassa kaveria ja tädin kaimaa kans, sovituista ei pidetä kiinni eikä tarjota vastapalveluksia saati rahallista korvausta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.25 20:00:44

Huoh ja hmm, taisi osua kummallakin arkaan paikkaan? ;)

Ja lihasta kyllä löytyy kyllä tästäkin kropasta. Ylipaino vaan on nykyään uusi normaali vaikka se ei ole yhtään sen terveellisempää kuin 50v sitten. Mutta onhan se hyvää itsetunnon pönkitystä haukkua normaalipainoisia anorektikoiksi jotta voi itse tuntea olevansa hoikka :D

Bmi laskurillahan 160/80 on jo reippaasti merkittävän ylipainon puolella. 160/50 taas normaalipainoinen.

Lähettäjä: ywy 
Päivämäärä:   26.7.25 21:00:09

"Hae apua"

Mihin asiaan?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   26.7.25 21:21:29

"Huoh ja hmm, taisi osua kummallakin arkaan paikkaan? ;)

Ja lihasta kyllä löytyy kyllä tästäkin kropasta. Ylipaino vaan on nykyään uusi normaali vaikka se ei ole yhtään sen terveellisempää kuin 50v sitten. Mutta onhan se hyvää itsetunnon pönkitystä haukkua normaalipainoisia anorektikoiksi jotta voi itse tuntea olevansa hoikka :D

Bmi laskurillahan 160/80 on jo reippaasti merkittävän ylipainon puolella. 160/50 taas normaalipainoinen."

Vai olisko että ketään ei kiinnosta sinun painosi, sinun sekoilusi ja sinun fobiasi. Keskustelu ei koske niitä millään tasolla.

Päivämäärä:   26.7.25 21:24:13

"Mutta onhan se hyvää itsetunnon pönkitystä haukkua normaalipainoisia anorektikoiksi jotta voi itse tuntea olevansa hoikka :D"

Vaikka tähän pakkomielteiseen kuvitelmaan kannattaa hakea apua. Tässä on taas mennyt niin mutkat suoriksi ja langan aiheen ohi ettei tosikaan.

Lähettäjä: easy 
Päivämäärä:   26.7.25 21:24:45

Lähettäjä: Omaoma
Päivämäärä: 26.7.25 18:58:13

Aloittajalle ja muille asian kanssa tuskaileville, ei tarvi perustella mitenkään jos ei halua että joku ratsastaa sun hevosella. Sanot vaan että ei käy, hevosella ratsastaa vain minä ja tyttäreni.

No just tämä, eihön sun nyt tarvitse väkisin lainkaan sitä lapsen kokoa ja painoa perustelussasi mainita!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.7.25 21:34:20

Valheella on lyhyet jäljet eli en mitään saikutusta syyksi sanoisi. Hyvälle ystävälle voi puhua asioista oikeilla nimillä ja suoraan (et sen lapsen kuullen). Ei siinä tarvi lasta haukkua vaan todeta asia jos lapsi painaa oikeasti tuon niin kylllä äiti sen tiedostaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.25 22:09:58

On kyllä perinteisintä hötölää parhaimmillaan. 50-55kg on alipainoinen, mutta painorajoista puhuttaessa kenenkään yli 80kg ei ole asiaa hevosen selkään :D

Kaverille sanoisin että lapsi on hevoselle valitettavasti liian iso ja ehdottaisin tutustumaan lajiin ratsastuskoulussa. Perusteena voi aivan hyvin selittää tutkimuksen hevosen taakankantokyvystä ja sen että sinun hevosellasi laskettu raja on 60kg. Harva ei hevosihminen tätä edes tietää.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.7.25 22:21:39

-; totta tuo etteivät tiedä. Lisäksi pienikin hevonen näyttää tietämättömän silmiin suurelta. Voi siis hyvinkin kuvitella että selkään voi heittää oman ylipainoisen muksunsa.

Päivämäärä:   26.7.25 22:28:17

Miksei kaveri voi mennä talutettuna käyntiä pari kierrosta kentän ympäri? Kyllä hevonen sen verran jaksaa. Jos halutaan ravia tms, niin siihen voi reilusti sanoa että painoa on vähän liikaa/aloittelijan kehonhallinta ei riitä v

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.7.25 23:21:31

Oletteko nähneet tilannetta jossa reilusti ylipainoinen nousee ekaa kertaa hevosen selkään? Minä olen. ja kun hevonen lähti liikkeelle, tämä henkilö välittömästi huojahti ja heilahti ja mätkähti maahan, ja henkilöltä murtuu siinä tilanteessa ranne. Hevonen myös säikähti tuota mätkähdystä ja pyörähti vauhdilla ympäri, joku villimpi tapaus olisi voinut myös potkaistakin.. Eli ei ole pelkästään painorajakysymys, vaan myös turvallisuuskysymys. On myös erikoista, miksi hoikalta voi kysyä painoa mutta ylipainoisen painosta pitää olla hiljaa. Sanoisin suoraan että meidän hevosella ei ole tarjolla talutusratsastusta mutta että kannattaa kysellä jostain ratsastuskoulusta tms.

Päivämäärä:   26.7.25 23:36:34

". On myös erikoista, miksi hoikalta voi kysyä painoa mutta ylipainoisen painosta pitää olla hiljaa"

En tiedä missä tällainen on ok, mutta kenenkään painon utelu ei ole korrektia. Lääkärikäynnit asia erikseen. Se paino voi olla sille laivalle ihan yhtä vaikea paikka tai vielä pahempi. Aivan turha lietsoa tätä läskivihaa.

Lähettäjä: eiir 
Päivämäärä:   27.7.25 01:24:56

Mitä se kaverisi on joka kerta vastannut, kun olet kymmeniä kertoja sanonut, että lapsi painaa 40 kg liikaa?

Lähettäjä: Miia 
Päivämäärä:   27.7.25 01:51:46

Kyllä vaan on todella sairaalloisen ylipainoisia teinejä olemassa. Valitettavasti:( käytän samaa lausetta "hevonen on liian pieni". Olen kyllä päästänyt käyntiä menemään joku 15min, NS "loppuverkka".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.