Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Esimerkit ponin/hevosen koko ja ratsastajan koko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.25 00:06:27

Miten ajattelette ratsastajan optimikoon esimerkiksi 100, 120, 130, 140 poneille? Entä hevosille eri kokoluokissa?

Normaalirakenteiset kokoisensa, ei erityisen sirot tai jytkyt hevoset.

Re: Esimerkit ponin/hevosen koko ja ratsastajan koko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.25 00:28:18

Asiaan vaikuttaa niin moni muukin asia kuin hevosen säkäkorkeus. Esimerkiksi:

- ikä (nuorelle, ei vielä kasvuaan loppuun kasvaneelle tai iäkkäälle ehkä jo isoimmat lihaksensa menettäneelle toki kevyempi)
- rakenne (vankkuuden/sirouden lisäksi myös esim. säärenympärys, onko rakenteellisia heikkouksia, kuten notkoselkää ym.)
- terveydentila
- kunto (sekä fyysinen kunto muutoin että kestävyyskunto)
- mihin hevonen on tottunut (liikkuuko säännöllisesti ja monipuolisesti vai enemmänkin satunnaisesti ja kevyesti)

- ratsastajan kokemus, osaamistaso ja kehonhallinta/tasapaino

- käytön laatu ja määrä (kerran viikossa vai joka päivä, estetreeniä, raskaampaa koulutreeniä, reipasta maastoilua, kevyttä maastoilua vai kenties pelkkiä käyntimaastoja...)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.25 00:29:22

Pikkuponeille löytyy rajat Hippoksen ponimontesäännöistä ja shettiksille lisäksi omat suosituksensa rotuyhdistyksen sivuilta.

Lähettäjä: Tyyy 
Päivämäärä:   26.7.25 08:24:04

Mun hevonen 160, mielestäni normaalirakenteinen, loimet 145 ja joistain menee 135. Itse 165 ja tuntuu just sopivalta. Ollut myös 170cm hyvin kevytrakenteinen, sekin tuntui sopivalta. Erittäin raskastyyppinen 148 tuntuu myös sopivalta.

Lähettäjä: Nessie 
Päivämäärä:   26.7.25 08:54:15

Itse olen 161 cm pitkä, rakenteeni on sellainen että omaan pitkät jalat. Oma normaali/ suht kapearakenteinen 173 sähköinen puolimetrinen tuntuu just sopivalta.
Mutta taas esim ystäväni 170 säkäinen, mutta rotevampi (ei kuitenkaan mikään muhku) ja leveäselkäisempi puokki taas tuntuu minusta sen verran suurelle, että en ostaisi vastaavaa omaksi itselleni.
Ponikokoisten ja pienten hevosten selkään koen olevani auttamatta liian iso, oli niiden rakenne millainen vaan. Koska vaikka olen tosi kevyt, niin jalkojeni pituus saa minut tuntemaan oloni jättiläiseksi pienten hevosten selässä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.25 15:29:02

"optimikoon esimerkiksi 100, 120, 130, 140 poneille? Entä hevosille eri kokoluokissa"

100 poni ratsastaja 20-30kg
120 poni 30-40kg
130 poni 30-45kg
140 poni 40-55kg
150-160 hevonen 50-60kg
160-170 hevonen 50-70kg
170+ hevonen 60-75kg

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.25 16:05:07

Jos pitää hötölästä kysellä, niin en oleta olevan kovin pitkää hevoshistoriaa. Kysy siis ratsastuksenopettajaltasi ja muista, että ratsastuskouluhevosella voi olla tiukemmat rajat, kuin yksityishevosella, koska rk-heppa menee useamman tunnin päivässä ja yhden perheen omistama poni/hevonen noin 5-6h viikossa, eli käyttö on erilaista.

Poneja pitää myös läpiratsastaa säännöllisesti, joten läpiratsastaja voi olla hieman vakiratsastajaa painavampi, jos sopivan pientä läpiratsastajaa ei löydy.

Lähettäjä: Marru 
Päivämäärä:   26.7.25 16:22:43

Kysykää tätä tekoälyltä.

Minä kysyin. Sieltä tuli fiksuja vastauksia. Ei mitään hötönettitasoa.

Lähettäjä: Marru 
Päivämäärä:   26.7.25 16:25:51

Normi hyväkuntoiselle puoliveriselle 90 kg on ihan normaali (tätä painoluokkaa ovat maailman pitkät huippuesteratsastajamiehet), 90-100kg menee ihan normisti vielä jos ei ole hevosella terveysrajoitteita, 100-120kg jos on hyvä ratsastaja ja lihaskunnoltaan hyvä hevonen, yli 120kg hevosen pitää olla vahva ja hyvä lihaskunto.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.