Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen kuumuudensieto

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.7.25 08:36:45

Olen kuullut väitteen että ei kuuma ole hevoselle paha vaan ihmiselle. Kysyin siis tekoälyltä, mitä mieltä olette?

Onko kuuma hevoselle vähemmän paha kuin ihmiselle?
Ei – itse asiassa kuuma on usein pahempi hevoselle kuin ihmiselle. Tässä miksi:

Fysiologiset erot:
Hevoset ovat huonompia viilentämään itseään kuin ihmiset. Ne eivät hikoile yhtä tehokkaasti, ja lämpö haihtuu niiden iholta hitaammin.

Ihminen hikoilee koko kehon alueelta ja pystyy säätelemään kehon lämpöä tehokkaasti, erityisesti kun on tottunut kuumuuteen.

Hevosen hikoilu poistaa myös valtavasti elektrolyyttejä, mikä johtaa nopeasti suolavajeeseen ja uupumukseen.

Tutkitusti:
Hevonen voi saada lämpöhalvauksen jo lievemmässä kuumuudessa kuin ihminen.

Hevosen ydinlämpötila voi nousta harjoituksessa erittäin nopeasti – jopa 42°C:seen vaarallisin seurauksin.

Kuumuuden yhdistyminen kosteuteen (esim. +30°C ja kostea ilma) tekee olosuhteista erittäin riskialttiit.

Estehevoselle kuumuus tuo erityisiä riskejä:
Lihasväsymys kasvaa, ja suoritus kärsii → hyppäämiseen tarvittava tarkkuus ja voima heikkenevät.

Lämpöstressi heikentää keskittymiskykyä ja reagointia, mikä on haitallista lajissa, jossa virheet voivat johtaa loukkaantumisiin.

Palautuminen kilpailun tai treenin jälkeen kestää kauemmin, ja riittämätön neste- ja suolatasapainon palauttaminen voi aiheuttaa jopa ähkyn tai rabdomyolyysin (lihasten hajoamista).

Entä kylmä?
Kylmä voi olla hankala nivelille ja hengitykselle, mutta hevonen kestää kylmää usein paremmin kuin ihminen, kunhan lihakset lämmitellään ja jäähdytetään oikein. Estehevoselle liukas pohja tai jäykät lihakset voivat toki olla riski, mutta ne ovat ennakoitavissa ja hallittavissa paremmin kuin kuumuuden aiheuttamat riskit.

Yhteenveto:
Kuuma ilma on hevoselle pahempi kuin ihmiselle, ei päinvastoin.

Kylmä on helpompi hallita oikein valmistautumalla.

Estehevoselle erityisesti kuuma yhdistettynä kosteuteen on riski, joka kannattaa ottaa vakavasti.

Re: Hevosen kuumuudensieto

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.7.25 08:44:29

Tekoäly on todennäköisesti hakenut tietonsa kanadalaisesta tutkimuksesta, jossa kuuman todetaan tosiaan olevan hevoselle pahempi.

"Now a study performed at the University of Guelph (Ontario, Canada) has confirmed that horses heat up 10 times faster than humans and are more susceptible to the negative effects of heat stress."

https://equineink.com/2010/06/30/
study-shows-horses-are-more-susceptible-to-heat-than-humans/

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.25 09:30:32

Ei kannata ihan sokeasti uskoa tekoälyä. Hevonen viilentää itsensä todella tehokkaasti hikoilemalla, itse asiassa vain hevonen ja ihminen hikoilevat. Lämpöhalvaus hevosella on todella harvinainen, mutta mahdollinen jos ei saa vapaasti vettä, tai treenataan kovaa kuumassa ilmassa.

Hevosen kuuluu saada suolaa noin muutoinkin, mutta helteellä etenkin. Muita elektrolyyttejä ei helteen vuoksi perushevonen tarvitse.

Mutta näin on, että helteellä kovaa treenaaminen on vaarallista kuten artikkeli kertoo. Se on sitä sekä hevoselle että ihmiselle. Hevonen voi hiota ämpärin tunnissa joka tarkoittaa, että sen nestetasapainosta täytyy pitää hyvää huolta. Mitään syytä ei ole olla laskematta harjoitusten vaativuutta harrastehevosella helteellä. Liikkua voi ja pitää, mutta kevyemmin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.7.25 10:02:26

Ihan näin perstuntumalta väittäisin, että kuumuus on minulle vaikeampaa kuin hevosilleni. Hevoseni tulevat kyllä mielellään näillä helteillä keskipäivällä talliin muutamaksi tunniksi huilaamaan, mutta ne eivät ole hikisiä, apaattisia tai väsyneen oloisia. Itse sen sijaan olisin, jos olisin monta tuntia auringossa helteellä. Ne myös liikkuvat ihan mielellään kuumalla, vaikka eivät olekaan niin pirtsakoita kuin syksyn ensimmäisillä pakkasilla. Treeni on kyllä kevyempää, eikä pelkästään niiden vaan itsenikin vuoksi.

Lähettäjä: ålknfåkng 
Päivämäärä:   24.7.25 11:33:20

Espanjan Sevillassa asuva kouluratsastaja matilda Schmechel kertoi haastattelussa hevosistaan, että vaikka niillä on katos ja tarhassa paljon oliviipuita varjostamassa, niin moni sen hepoista ei mene varjoon vaan makaa pitkällään iltapäivän auringossa, kun lämpöä on yli +40C.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.25 12:56:53

"Hevonen viilentää itsensä todella tehokkaasti hikoilemalla, itse asiassa vain hevonen ja ihminen hikoilevat. Lämpöhalvaus hevosella on todella harvinainen, mutta mahdollinen jos ei saa vapaasti vettä, tai treenataan kovaa kuumassa ilmassa"

Perustuuko tämä vain mutuun vai onko jotain ihan faktatietoakin?

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   24.7.25 15:48:16

Kyllä mun hevonen ainakin hikoilee ihan koko kropasta, huovastakin tippuu hiki treenin jälkeen. Mun mielestä ihan tehokasta hikoilua ja viilennystä kyllä.

Päivämäärä:   24.7.25 18:02:53

" Perustuuko tämä vain mutuun vai onko jotain ihan faktatietoakin?"

Et vissiin ole hevosihminen? Nää käydään jo alkeiskurssin teoriatunnilla

Päivämäärä:   24.7.25 18:43:04

Kyllä minulla on hevonen oikein kunnon hikitreeneissä korvista hännänpäähän heissä, laitumella helteillä ollessaan on ollut vähän ryntäistä hiessä ja ihan virkeä. Lisäjuotto ja suolaaminen on toki huolehdittu

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   25.7.25 07:20:24

Ja tääkin on hyvin hevoskohtaista. Meillä toinen ei ole helteistä moksiskaan, jaksaa mennä ja tehdä ihan yhtälailla +15 kuin +30 lämpötiloilla. Toinen taas alkaa siellä +27 tienoilla ja sitä kuumemmilla keleillä olemaan hyvin naatti, joten sen kanssa kovilla helteillä lähinnä vaan maastoillaan tai pidetään ihan laidunlomaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.7.25 16:27:20

Täytyy muistaa että tähänkin asiaan vaikuttavat yksilölliset erot, hevosen ikä, terveydentila, yleiskunto, lihavuus, se miten sitä muuten hoidetaan ja missä se päivänsä viettää...

Itse en näe järkevänä kovaa hikitreeniä tällaisilla + 30 °C helteillä. Kevyt maastoilu, vesijumppa jos mahdollista olisi parasta. Vanhoille hevosille riittää vapaaehtoinen liikkuminen ja täytyy olla mahdollisuus päästä varjoon.

Jos on välttämätöntä treenata kunnolla niin vasta auringon laskettua tai aikaisin aamulla.

Päivämäärä:   25.7.25 16:32:24

"helteellä kovaa treenaaminen on vaarallista kuten artikkeli kertoo"

Totta. Sen sijaan laitumella rentoutuessaan nuo näyttävät mieluummin olevan suorassa paahteessa, kuin varjossa, vaikka saavat vapaasti valita.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   25.7.25 19:43:09

Mun hevonen on helteillä parhaimmillaan. Mun kestävyyskunto on kyseenalainen mut vielä ei ole tullut keliä jossa hevonen sanoisi että riittää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.