Lähettäjä: x
Päivämäärä: 21.7.25 17:30:03
Minulla oli lonkan nivelrikko ja lonkka leikattiin n. 4v sitten. Pystyin ennen leikkaustakin ratsastamaan, mutta olin todella vino ja varsinkin selkäännousu ja selästä alas nouseminen aiheuttivat haasteita. Minulla auttoi ratsastusta jonkin verran Acavallon geelipehmuste satulan päällä, koska lonkkani kipeytyi jonkin verran ratsastuksesta ja tuo antoi kivasti iskunvaimennusta.
Kuntoutuminen leikkauksesta kestää kauan, siihen on hyvä varautua. Itse käytin keppejä n. 2 viikkoa leikkauksesta ja yhtä keppiä vielä toiset 2 viikkoa. Töistä olin sairaslomalla 2,5kk. Varsinkin ensimmäisten kuukausien aikana lonkka tarvitsi paljon lepoa ja kipeytyi helposti liiasta rasituksesta. Liika rasitus oli esimerkiksi n. 3kk leikkauksesta hevosen kanssa tehty 30min kävelylenkki.
Minä pelasin varman päälle ja olin sen 4kk leikkauksen jälkeen ratsastamatta. Paluu satulaan ei tuntunut hankalalta ja aika nopeasti pystyi ratsastamaan normaalisti.
Kaksi vuotta leikkauksesta alkoi tuntua siltä, että lonkka on oikeasti toipunut ja toimii hyvin. Tällä hetkellä tämä ei rajoita elämääni mitenkään ja pystyn harrastamaan aktiivisesti liikuntaa. Edelleen tämä vaatii oikeanlaista liikkuvuus- ja lihaskuntotreeniä viikottain. Jos laiminlyön nämä treenit, alkaa hirveä särky.
|