Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lonkkaleikkauksen jälkeen ratsastaminen

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   21.7.25 16:25:42

Onko kenelläkään kokemusta lonkan nivelrikosta ja ratsastamisesta sekä lonkkaleikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta ja siitä miten pitkään meni ennen kuin pääsee taas treenaamaan? Mulla on nivelrikko nyt sellaisessa pisteessä että toukokuussa oli pakko vaihtaa koulusatulaan pienemmät (polvi)tuet että reisi on siedettävässä asennossa ja pystyn taas ratsastamaan. Nyt tämäkin satulavirityksen kanssa alkaa olla vaikeaa.

Fyssarilla olen tietysti myös käynyt ja nyt täytyy taas varata uusi aika sinnekin josko saisi sillä vielä lisäaikaa.

Mutta lähitulevaisuudessa on varmaankin leikkaus edessä ja haluaisin kuulla miten nopeasti on siinä kunnossa että pääsee taas hevosen selkään. Koksan sivuilla ratsastusta suositellaan vasta 4 kk:den jälkeen mutta voi olla vaikeaa saada niin pitkäksi aikaa liikutusapua, toki maastakäsin voin varmasti itse jo muutaman viikon päästä tehdä töitä hepan kanssa.

Re: Lonkkaleikkauksen jälkeen ratsastaminen

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   21.7.25 17:23:18

Ainakin Tätiratsastajan tarinoita - kirjassa kerrotaan aiheesta. Ratsastaa voi, mutta kovin nopeasti ei pysty.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   21.7.25 17:30:03

Minulla oli lonkan nivelrikko ja lonkka leikattiin n. 4v sitten. Pystyin ennen leikkaustakin ratsastamaan, mutta olin todella vino ja varsinkin selkäännousu ja selästä alas nouseminen aiheuttivat haasteita. Minulla auttoi ratsastusta jonkin verran Acavallon geelipehmuste satulan päällä, koska lonkkani kipeytyi jonkin verran ratsastuksesta ja tuo antoi kivasti iskunvaimennusta.

Kuntoutuminen leikkauksesta kestää kauan, siihen on hyvä varautua. Itse käytin keppejä n. 2 viikkoa leikkauksesta ja yhtä keppiä vielä toiset 2 viikkoa. Töistä olin sairaslomalla 2,5kk. Varsinkin ensimmäisten kuukausien aikana lonkka tarvitsi paljon lepoa ja kipeytyi helposti liiasta rasituksesta. Liika rasitus oli esimerkiksi n. 3kk leikkauksesta hevosen kanssa tehty 30min kävelylenkki.

Minä pelasin varman päälle ja olin sen 4kk leikkauksen jälkeen ratsastamatta. Paluu satulaan ei tuntunut hankalalta ja aika nopeasti pystyi ratsastamaan normaalisti.

Kaksi vuotta leikkauksesta alkoi tuntua siltä, että lonkka on oikeasti toipunut ja toimii hyvin. Tällä hetkellä tämä ei rajoita elämääni mitenkään ja pystyn harrastamaan aktiivisesti liikuntaa. Edelleen tämä vaatii oikeanlaista liikkuvuus- ja lihaskuntotreeniä viikottain. Jos laiminlyön nämä treenit, alkaa hirveä särky.

Lähettäjä: Kimo 
Päivämäärä:   21.7.25 17:48:36

Tsemppiä nivelrikon kanssa elämään ja vahva suositus ajoissa leikkaukseen menosta ja aktiivisesta fysioterapiasta.

Toipuminen on yksilöllistä. Itse ratsastin loppuun asti, vahvoilla kipulääkkeillä 3 x pv viimeiset pari kk. Leikkauksesta 7 vkoa menin fyssarin luvalla kokeilemaan ja siitä se lähti. Anna armoa kropallesi, leikkaus vaatii toipumista. Itsellä meni puoli vuotta että alkoi kroppa toimia vanhaan malliin ja käskyihin löytyi jotain lihaksiakin vastaamaan mutta ihan huippupäätös oli ja kansallisia kisasin jo taas seuraavalla kaudella. Liikutusapua oli itsellä ja vielä jonkin aikaa satulaan paluun jälkeen koska kroppa kaipasi myös lepoa. Vino olin tietysti kun kaikki omk kivuliasta ja jäykkää rikon kanssa, mutta sitkrällä harjoittelulla ja kuntouttamisella vinouksia vain työstämään.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   21.7.25 18:02:52

Kiitoksia että kerroitte kokemuksia, osittain erittäin kannustaviakin sellaisia! Jos vaikka leikkaukseen pääsisi ennen talvea niin maneesittomalla tallilla treenaaminen vaikuttaisi aika sopivalta satulaan paluuseen totuttelemiselta kun ajankohta olisi sellainen että käyntityöskentely on pääasiallinen treenimuoto.

Lähettäjä: Gaselli 
Päivämäärä:   21.7.25 18:20:59

Minulla meni noin puoli vuotta leikkauksesta, että palasin satulaan ekan kerran. Siitä sitten pikkuhiljaa kohti normaalia treeniä ja kisakuntoa. Tein niin vimmatusti treeniä leikkauksen jälkeen, koska halusin niin kovasti päästä taas satulaan ja toisen rakkaan lajini pariin sekä poistaa rikkinäisen lonkan varovaisesti aiheutuneita vinoukia kehosta, että se jopa kääntyi toipumista vastaan. Eli rastiin lonkkaa liikaa ja sehän pitkitti paranemista… eli maltti on valttia.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.7.25 21:58:46

Kiipesin ensimmäisen kerran 7 viikkoa lonkan tekonivel leikkauksesta selkään kävelemään kymmeneksi minuutiksi niin, että jouduin ottamaan tukea maneesin laidasta selkään kiivetessä.
8 viikon kohdalla aloin ratsastaa n 20min pari kertaa viikossa ja kymmenen viikon kohdalla kisasin ekan kouluradan.
Päivittäistä jumppaa ja oikeasti töitä kuntoutuksen kanssa ja ratsutusta hevoselle.
Leikkauksen jälkeen polvi kipeytyi, sitten selkä jne eli yhä kuntosalia useamman kerran viikossa ja lepoa riittävästi myöskin.
Nyt vuosi leikkauksesta ja on se ollut sen arvoista. Toivottavasti lonkka kestää mahdollisimman pitkään.

Lähettäjä: .pirkko 
Päivämäärä:   21.7.25 22:47:04

Minä odotin suositellut 4 kk, kun ei ollut mikään pakko päästä selkään. Kuntosalilla treenasin paljon ennen leikkausta ja toipuminen olikin tosi helppoa. Ratsastus sujui maastossa hyvin, mutta ihan oikeasti tunnilla ratsastus vähän alkuun tuntui. Puolen vuoden kuluttua ei koko lonkkaa enää muistanutkaan.

Polveen sain tekonivelen heti perään, ja siitä toipuminen oli haastavampaa, mutta ratsastus taas onnistui nopeammin ja helpommin. Nyt polvi 7 kk ja lonkka 15 kk ikäiset ja vedän useiden tuntien maastovaelluksia ongelmitta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.