Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muistakaa hevosen viilennys helteillä

Lähettäjä: Juotto 
Päivämäärä:   15.7.25 11:03:31

Liikutitte tai ei niin suihkutus + kuivaus erittäin tärkeää. Mieluiten varjomahdollisuus ja lisä juotot elektrolyyteilla.

Re: Muistakaa hevosen viilennys helteillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.25 11:10:52

Miksi kuivaus?

Päivämäärä:   15.7.25 11:12:29

” Miksi kuivaus?”

Iänikuinen legenda hevosen kiehumisesta vissiin aloittajalla mielessä :D

Lähettäjä: Nappe 
Päivämäärä:   15.7.25 11:13:59

Minä olen kuivannut sen takia kun itsellänikin jää inhottava olo jos ei kuivaa. Tulee sellainen kuuman kostean nihkeä ja hiki nopeasti pintaan ilman kuivausta.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   15.7.25 11:16:50

Minä en kuivaa, pitää viileämpänä pitempään ja varsinkin jos käy vähän tuulenvirettä. Yritän kastella mahdollisimmman märäksi läpi asti. Joskus on pakko pahimmat valumat ottaa, jos pitää heti perään myrkyttää ettei ne valu hukkaan.

Lähettäjä: Retu 
Päivämäärä:   15.7.25 11:23:38

Kuivattiin aina Hollantilaisessa kilpatallissa ja satinkitia sai jos oli hevonen kuivaamatta. Teen niin.

Päivämäärä:   15.7.25 11:27:01

Niin pitkään kun kosteutta haihtuu iholta se viilentää. Jos hevosen pinnassa on enemmän vettä (ei kuivattu/viilattu) sitä kosteuttaa riittää pidempään ja samoin siis viilennysvaikutusta. Kyseessä on siis fysiikan laki mitä mikään uskomus ei muuta.

Lähettäjä: Polo star 
Päivämäärä:   15.7.25 11:46:03

muistetaan toki

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   15.7.25 11:47:00

Jos on viileämpää kuin +25, ei tarvi kuivata, mutta sen yli jos jättää kuivaamatta, alkaa polle kiehua.. vai miten se meni?

Lähettäjä: cnv 
Päivämäärä:   15.7.25 11:48:12

Kastelen läpimäräksi ja päästän piehtaroimaan, kunnollista hiekkakuorrutusta parempaa ötökkäsuojaa ei olekaan.

Se että jossain random hollantilaistallilla kuivattiin hevoset on ehkä huonoin perustelu ikinä, kun noilla muutenkin tuntuu hoitokäytänteet perustuvan useimmiten siihen, että "näin on aina ennenkin tehty".

Lähettäjä: ..? 
Päivämäärä:   15.7.25 12:11:55

Ja kun siellä Hollannintallilla ei tarhattu hevosia niin ei vissiin sitten tarvii pitää ulkona täälläkään..? Eiku...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.25 12:34:19

Vesi alkaa kiehua 100 celsiusasteessa... osalla jäänyt fysiikan tunnit välistä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   15.7.25 13:10:00

Lähettäjä: Nappe
Päivämäärä: 15.7.25 11:13:59

Minä olen kuivannut sen takia kun itsellänikin jää inhottava olo jos ei kuivaa. Tulee sellainen kuuman kostean nihkeä ja hiki nopeasti pintaan ilman kuivausta.

Ja sinullakin kasvaa samalla tavalla karva iholla kuin hevosella....eli olette ihan sama asia :D

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   15.7.25 13:24:56

Jos käyt uimassa ja hiuksesi kastuvat, alkavatko ne kiehua?

Jos laitat helteellä märän pyyhkeen päällesi, alkaako se kiehua?

Viilentäisikö nämä kuitenkin?

Lähettäjä: Nappe 
Päivämäärä:   15.7.25 13:39:34

Minua ei kiinnosta teidän mielipiteet kuivaamisesta. Minä vedän siihen tarkoitukseen ostetulla kuivausviilalla ja taputtelen pyyhkeellä. Toimin näin kesät talvet. Onko se joltain pois että minä toimin näin?! En minä kuitenkaan laitumelle juokse kuivaamaan hevosta jos juuri on satanut ja aurinko porottaa perään. Minä ajattelen omalla tavallani ja te omallanne. Olen sitä mieltä että suihkutus kuin suihkutus helpottaa hevosen oloa kuivasi sen tai ei.

Päivämäärä:   15.7.25 13:42:22

Juu suihkutus ilman kuivajsta tai ei niin kunhan suihkuttaa... Jotkut vanhat pölvästit ovat sitä mieltä että kasteltu hevonen kiuhuu auringossa ja kasteltu hevonen kerää enemmän paarmoja kuin hiestämärkänä oleva hevonen.

Päivämäärä:   15.7.25 14:16:33

Nimenomaan ei kuivausta kuumalla, vaan pelkkä huuhtelu jotta vettä on iholla mahdollisimman kauan haihtumassa = viilentämässä.

Lähettäjä: tonttu 
Päivämäärä:   15.7.25 14:17:50

Ei täällä edes ole vielä mitään oikeita helteitä.

Lähettäjä: Dl 
Päivämäärä:   15.7.25 14:18:30

Auttaa myös ötököiden pistojen kutinaan jos vähintään vedellä huuhtelee

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   15.7.25 14:19:57

Nappe, toki saat hevostasi kuivailla ja kiva jos siitä tulee sinulle parempi mieli.

Päivämäärä:   15.7.25 14:23:52

"Toimin näin kesät talvet. Onko se joltain pois että minä toimin näin?! "
On pois, siltä kuumuudesta kärsivältä hevoselta. Mutta mitäpä sinä siitä.

Lähettäjä: Yry 
Päivämäärä:   15.7.25 17:28:20

Mutta jos hevosen kiehumispiste onkin +30°c😲

Päivämäärä:   15.7.25 18:01:38

"Mieluiten varjomahdollisuus"

Ai mieluiten?? Kyllä varjo on pakollinen, jos hevosia on pakko päivisin nyt tuolla ulkona seisottaa.

Mieluiten yöt ulkona ja päivät sisällä.
Jos suihkuttaa, niin EI kuivausta.

Lähettäjä: Hahahahah 
Päivämäärä:   15.7.25 18:05:24

Ai hevonen kärsii kuumuudestaan jos se kuivataan?!? Mitä ihmettä täälllä oikeen selitetään.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   15.7.25 18:33:31

Lämpökameroilla on tutkittu tota pitää kuivata myyttiä ja se on iso ei ei. Vesi viilentää iholla ja heti, kun otetaan pois lämpökamera rupee näyttämään, et viilentävä vaikutus lakkaa.

Päivämäärä:   15.7.25 18:37:08

Tässä infoa

Päivämäärä:   15.7.25 18:38:02

https://urly.fi/3STR

Päivämäärä:   15.7.25 18:45:16

"Ai hevonen kärsii kuumuudestaan jos se kuivataan?!? Mitä ihmettä täälllä oikeen selitetään."

Eih... Vaan jos hevosella on kuuma, ja se kastellaan, niin se kuivaamattomuus viilentää sitä hevosta tehokkaammin. Eli se kuivaaminen on viilennystehosta pois. Ei, kukaan ei väittänyt että "kuivaaminen kuumentaa" tai muuta. Joillain täällä on käsittämättömän huono lukutaito.

Päivämäärä:   15.7.25 18:46:41

Kuivaamaton hevonen kauemmin märkä = hevonen viilenee kauemmin, koska vesi haihtuu kauemmin. Viileneminen perustuu haihtumiseen. Tää on erittäin yksinkertaista.

Päivämäärä:   15.7.25 18:47:20

Ja kyllä, kasteltu ja kuivattu hevonen sai myös viilennystä. Mutta ei niin kauan ja tehokkaasti kuin kuivaamaton.

Lähettäjä: Kaikenlaisia 
Päivämäärä:   15.7.25 18:48:21

Aloittaja tulee tänne pätemään ja jakamaan tärkeänä ohjeita muille, tyhmille kanssaeläjille. Ei kuitenkaan kestä että häntä viisaammat neuvoo :-D

Voi, voi. On fysiikan tunnilla unelmoitu vaan my little ponyista ilmeisesti, kun on jäänyt kuulematta miten vesi haihtuessaan sitoo itseensä lämpöä.

Sitten sanoo ettei kiinnosta meidän mielipiteet :-D kuule kultaseni, kun se ei ole mielipide vaan fakta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.7.25 18:59:16

Nää on just näitä tämän lajin tyhmyyksiä että
Tehdään jotain koska hollantilaisella kilpatallilla… hollantilaisella kilpatallilla hevoset seisoo toppaloimet päällä syyskuusta huhtikuuhun oli +10 tai +19 koska on tehty . Ne seisoo sisällä 23t ja tarhaa tunnin. Koska ennenkin. Ne kävelee käviksessä 2t , ai mikä jalkaterveys? Ei kavereita , no ei välitetä hevosen tarpeista. Jne. Alkakaa nyt oikeasti ihmiset selvittämään itse mikä on tämänhetkisen tiedon mukaan hyvää
Hevosmiestaitoa ja mikä on jo vanhaa koulukuntaa josta olisi voinut siirtyä pois jo kymmeniä vuosia sitten. Ehkä nyt jo
Viimeistään ???

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.