Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helle ja juominen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.25 08:33:04

Miten saatte hepat juomaan helteellä ? Täällä kieltäydytään juomasta, olen kokeillut vaikka ja mitä. On laitumella porukassa joten en tiedä paljonko siellä juo.

Re: Helle ja juominen

Päivämäärä:   15.7.25 08:38:18

Ei kai siinä oikein auta väkisinkään hevosta juottaa. Pakko luottaa siihen että hevonen tietää itse että milloin täytyy juoda.

Kunhan ihminen varmistaa sen että on raikasta ja puhdasta vettä saatavilla. Toki voi yrittää vielä sitten tarjota sitä vettä nenän eteen.

Jotkut melassilla makeuttaa tarjoilun veden jotta maistuisi paremmin

Lähettäjä: Poiju 
Päivämäärä:   15.7.25 08:42:06

Ruoho onneksi aika vetistä kun on satanut niin paljon. Ota kaulanahasta kiinni ja tee ryppy, jos palautuu heti ei ole nestehukkaa. Jos ei niin sitten pakko yrittää jollain juottaa.

Päivämäärä:   15.7.25 08:57:40

Joo, ei se väkisinkään juo. Olen kokeillut tarjota ihan vettä, mashvettä ja elektrolyyttivettä mutta ei juo.
Ja eikös nestehukan nää myös ikenistä ? Täytyy tänään kokeilla tuota. Viimekesänä kun oli yksin pihatossa niin joi vettä kyllä aika paljon, vuorokauden aikana melkein 90 litraa.

Päivämäärä:   15.7.25 09:01:05

Laitumella juo hevonen aina vähemmän, ruoho 80% vettä itsessään vs kuivaheinä esimerkiksi vain 20% nestettä.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   15.7.25 09:37:57

Mash-vedellä juovat ihan asiallisesti jos ei pelkkä vesi kelpaa. Yksi tammoista on kuumalla kelillä vähän huonojuontinen, varsa alla joi koko lämpimän kesäkauden käytännössä pelkkää mash-vettä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.25 09:47:23

Mulla kaksi hevosta juo päivässä 90l pytyn tyhjäksi. Laitumelta pääsy hiekkatarhaan, jossa katos ja vettä. Hengailevat siinä aika paljon

Päivämäärä:   15.7.25 09:48:34

Meillä ei vaan nyt uppoa mashvesikään.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   15.7.25 10:22:38

Meillä on yksi heppa joka ei juo mitään makuvesiä tms. Olen sille antanut puuromaisen mashin ja siihen suolaa hyvä määrä. Puuromaisena syö, vellinä tai vetisenä ei ollenkaan. Suolakiveä se ei syö. Mutta tällä tavalla se saa suolaa jotenkin alas- mikä lisää veden juontia muutoin.

Päivämäärä:   15.7.25 11:55:31

Eri lämpöistä vettä kannattaa myös kokeilla. Meillä yksi, joka helteelläkin haluaa haalean, lähes lämpimän veden että uppoaa
(eikä johdu hampaista, mahasta tms, tiedoksi ennen kuin joku aloittaa...).

Päivämäärä:   15.7.25 12:23:09

"(eikä johdu hampaista, mahasta tms, tiedoksi ennen kuin joku aloittaa...)."

Mistäs tiedät?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.