Lähettäjä: ) (
Päivämäärä: 10.7.25 16:59:12
hups: Jalustin voi vaikuttaa paljonkin siihen missä asennossa KOKO jalka on ja kuinka se liikkuu ja sitä myötä vaikuttaa polviin ja itse asiassa paljon ylemmäskin istuntaan. Kaikki istunnassa ketjuttuu ja vaikuttaa toisiinsa. Ihan samoin se kenkä tai käytettävä pohjallinen vaikuttaa paljon siihen kipeytyykö kroppa kävellessä.
Itse esimerkiksi en voi sietää kallistettuja jalustimia: Nilkkani ovat yliliikkuvat ja kantapääni ovat aina ennemmin pudonneet liian alas, ajoittain myös kiertäen varpaat ulos. Tämä lukitsee koko jalan täysin väärään asentoon ja tekee oikeanlaisesta istumisesta täysin mahdotonta. Minun on paljon helpompi ylläpitää parempi istunta kun ratsastan leveäpohjaisilla jalustimilla joita ei ole kallistettu, koska saan niistä paremman tuen eivätkä ne vahvista jo olemassaolevaa heikkouttani.
Aloittajalle; Voi olla, että sinun täytyy vaan kokeilemalla selvittää mikä sinulle sopii. Polvivaivoja on niin monenlaisia ja eri syistä johtuvia, ettei tähän ole helppoa ja kaikille sopivaa vastausta.
Monille tuntemilleni polvivaivaisille on helpotusta tuonut jo ihan tuo leveämpi jalansija, itsellä myöskin polvissa kremppaa ja olen tykännyt paljon ihan perus Acavallo Arena Alupro-jalustimista.
Winderen ja Flex-on jalustimista olen myös kuullut hyvää, niissä jonkinlainen jousto/iskunvaimennus. Flex-onit ainakin on kallistettu, jonka vuoksi en niistä itse pidä, Windereneistä ei ole kokemusta.
Samoin usein näissä keskusteluissa nousee esille Sprenger Bow Balance, niissä mm. jalustinhihna asettuu eri asentoon jolloin koko jalkaan tulee vähemmän kiertäviä voimia.
Yksi kaverini taas ratsasti pitkään vain ja ainoastaan Freejumpeilla, koska niissä hänen polvensa eivät kipeytyneet.
|