Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annatteko kaverien ratsastaa?

Lähettäjä: Lyyti 
Päivämäärä:   8.7.25 11:15:01

Omalla hevosella siis?

Omistan herkän nuoren puoliverisen ja minulla ei ole mitään hinkua päästää selkään muita ihmisiä, edes hyviä kavereitani. Ratsuttaja tietenkin saa mennä, johon luotan.

Minulla on niin omat toimintamallit hevosen kanssa ja ollaan tehty pitkä matka tähän pisteeseen. En halua, että muut menee säätämään selkään, joka saattaa tuoda takapakkia kehittymiseen. Hevosella menee pasmat sekaisin, kun ei ymmärrä mitä siitä halutaan.

Pari kaveria sanoo, että olen itsekäs ja liian tarkka.. Mikä teidän ajatusmaailma on tämän suhteen? Joskus tulevaisuudessa kun ratsutus on ohi, voisin kuvitella hankkivan vuokraajan, mutta vuokraaja ei missään nimessä saa olla liian äkkipikainen, mitä moni kavereistani on.

Re: Annatteko kaverien ratsastaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.25 11:18:41

Mun hevonen on niin kiltti ja suoraviivainen että kyllä, antaisin ratsastaa. Mutta vaan nimenomaan kaverit. Ei mitkään hyvänpäiväntutut tai muut kenestä kuulee vasta kun he voivat hyötyä minusta tai hevosestani jotenkin. Jos mun hevonen ei olisi iästään huolimatta kiltti ja suoraviivainen, niin ei, en päästäisi selkään muita kuin joiden kykyjen koen olevan riittävät jotta molemmat siitä kokemuksesta hyötyy. Sen verran kallis harrastus että ei tarvi alkaa tarjoamaan sitä ilmaiseksi muille, etenkään sillä uhalla että käy jotain huonosti sille omalle harrastuskaverille eli hevoselle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.7.25 11:20:13

Sinun hevosesi ja sinä päätät kuka selkään saa mennä.
Mutta usein nämä "kuumien" hevosten omistajat ovat kyllä ihan itse syypäitä hevosen toimimattomuuteen, siitä ei pidä muita syyttää tai olettaa että itse on ainoa kuka hevosen kanssa pärjää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.7.25 11:23:36

Minulla on 15v toimiva ja osaava pv, kiltti on mutta älyttömän herkkä. En siis päästä muita sinne selkään koska en halua hevoselle inhottavaa tilannetta, kun stressaantuu siitä jos selässä heilutaan, puristetaan jostain tai annetaan epäselkeitä apuja. Menkööt ratsastuskouluun, jos haluavat ratsastaa.

Päivämäärä:   8.7.25 11:23:55

Jos on pienikokoinen ja kohtelee hevosta hyvin niin otan mielelläni maastoon mukaan. Mulla on kaksi hevosta.
Itsenäiseen käyttöön tai treenaamiseen en anna kenellekään. No johonkin lapsen talutukseen joo mutta muuten en

Päivämäärä:   8.7.25 11:31:57

Kiltillä vanhemmalla hevosella annan ratsastaa, nuoremmalla sitten vähän valikoidummin. Kavereiden ratsastus usein sellaista rentoa hölköttelyä jolla ei juuri vahinkoa saa aikaan, joten miksi ei. Yleensä olen myös mukana itse katselemassa joten voin ohjeistaa jos tarvitsee.

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   8.7.25 11:34:03

En anna. Jokainen voi hommata se oman hevosen tai mennä ratsastuskouluun.

Olen oman ostanut omaan käyttöön.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   8.7.25 11:52:34

Lähtökohtaisesti kaverit ei ratsasta hevosillani, mikä tosin johtuu pääosin siitä että hevosmakuni ja kaverien taidot eivät kohtaa.

Joko hevoset ovat olleet sen verran pienikokoisia, ettei selkään voi yhtään painavampi ihminen mennä, tai sitten sen verran säpsyjä ettei aloittelijoita voi selkään laittaa sivuloikkien/ryntäilyjen pelossa.

Ihan melkein kaikki ovat ymmärtäneet heti painorajan, joskus jo ilman puhetta kuvan perusteella, ja isomman hevosen kanssa melkein kaikki ymmärsivät myös että selkään ei voi mennä aloittelija jos hevonen tekee säännöllisen epäsäännöllisesti sivuloikan tai eteen ryntäyksen syistä joita ei voi ennakoida.

Kun joku hevosia nähneempi tuttu on kysynyt, olen sanonut että hevonen on saikuttanut niin ison osan elämästään että nyt kun se on kunnossa haluan nauttia siitä itse kaikki ne kerrat mitä se liikkuu. Totta sekin, ja nämä hevosia nähneet ihmiset ovat ymmärtäneet tämän hyvin.

Lähettäjä: Gup 
Päivämäärä:   8.7.25 11:53:56

Annan. Olen hevoseni ratsuttajan avulla kouluttanut kivaksi ja helpoksi ;) Ei ole minulta mitään pois, jos sillä joskus joku muukin menee. Riesaksi asti ei ole kyselijöitä ollut ja osaan sanoa myös ei, jos ei sovi esim.omien valmennusten takia.

Lähettäjä: Iipu 
Päivämäärä:   8.7.25 11:56:59

Annan. Hevonen on vähän kuuma, mutta mulla taitavat kaverit.
Osa ei edes halua mennä.
Harvoin joku käy.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   8.7.25 12:22:06

Annan silloin kun se on turvallista ja sopii hevosen ohjelmaan ja omaan aikatauluun. Eli jos meillä olisi juuri työn alla jokin koulutusasia niin en silloin päästä selkään ketään muita sotkemaan hevosta, vaan vain silloin kun kaikki on ns hyvin ja helppoa. Kaverini ovat ihan hyviä ja hevosystävällisiä ratsastajia, mutta enemmän sellaisia humputtelijoita eli hevonen ei siitä varsinaisesti kulu. Voisin ottaa myös aloittelijoita tutustumaan tai viedä vaikka kärrylenkille, tosin siinä on hiukan naamaraja eli en ihan mitä vaan tutun tuttua. :)

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   8.7.25 12:25:27

Annan. Ajattelen, että omalle nuorelle on vain hyväksi, jos selässä käy välillä muitakin ja vähän jopa osaamattomiakin. Satunnaisista kokeiluista ei ole haittaa, mutta tottuupahan kaikenlaisiin ratsastajiin. Järki päässä tietenkin

Päivämäärä:   8.7.25 12:46:34

No hevonen on vielä luin nuori, mutta sitten kun sillä voi ratsastaa niin halua että on mieluummin sellainen mikä ei liika välitä jos ratsastaja vaihtuu, kuin sellainen jonka saa kulkemaan vaan yksi henkilö kun vana se yksi henkilö on sillä ratsastanut ja muut ei tajua hevosen "asetuksia".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.7.25 13:12:28

Ei tietenkään voi laittaa ihmisiä eikä hevosia tilanteeseen, joka ei ole turvallinen ja joka ei ole hyväksi kummallekaan osapuolelle.

Edellinen hevoseni oli melko pomminvarma, sillä sai välillä käydä kaverit ratsastamassa. Sitten se alkoi vanhemmiten olla vähän jäykkä, vaati tarkan lämmittelyn eikä se ollut enää niin anteeksiantavainen, joten sitten sitä ei enää vaivattu muilla ratsastajilla.

Nykyinen hevoseni on taas sitten keskeneräinen nuori, sillä ei luonnollisesti ratsastella huvikseen miten sattuu.

Lähettäjä: Xkzk 
Päivämäärä:   8.7.25 13:29:15

Annan, jos eivät ole kovin isoja eli pitkiä ja painavia. Hevoseni ovat kyllä ihan hevosen kokoisia, mutta minä en ole iso joten satulatkaan ei ole isoja ja hevoset ovat tottuneet kantamaan minun kokoista eikä kamalan isoja ihmisiä.

Hevoseni eivät ole herkkiksiä ja niillä voi lapsetkin ratsastaa, vaikka ovatkin ihan menestyviä kisahevosia.

Lähettäjä: Xkzk 
Päivämäärä:   8.7.25 13:30:47

Omat hevoseni toimivat kuin ajatus eikä minua kiinnosta ratsastaa muiden hevosilla, vaikka olenkin ihan osaava. En jaksa herkkiksiä kun olen niin tottunut siihen, että omien hevosten kanssa ei hankaluuksia ole

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   8.7.25 13:50:54

Useampi hevonen, vain pari ratsastavaa kaveria. Yksi on vähän arempi täti tyyppinen ratsastaja joka ei säädä omiaan vaan tekee niinkuin pyydetään. Voi mennä kaikilla sopivan kokoisilla hevosillani, koska hevoset ovat kilttejä ja rauhallisia tiettyyn pisteeseen. Yksi kaveri on kilparatsastaja ja taitava. Hänelle ei vain mene kaaliin, ettei minun hevosia saa eikä tarvitse simputtaa jatkuvasti hoitaessa tai ratsastaessa. Minua ja hevosia risoo jatkuva huuto, huitominen, rullaus yms eikä kaverille mene kaaliin ettei tällaiset parikymppiset entiset kilpahevoset ole sama asia kuin hänen nelivuotiaat tulevat kilpahevoset. Jos kielloista huolimatta rullaa ja kokoaa kaularangan nivelrikosta kärsivää hevosta koko palauttavan käyntimaaston ajan niin ei tarvitse ratsastaa. Tätsyhenkisten ja aloittelijoiden annan ilman muuta ratsastaa aina kun käyvät! Kivaahan se on saada välillä seuraa.

Päivämäärä:   8.7.25 14:02:58

Tietenkin annan! Ei se hevonen todellakaan mene pulalle jos joku muu sillä välillä hölkkäilee. Sitten on koulutus ja ratsutus pielessä jos menee "nappulat sekaisin" kun joku muu käy selässä.

Lähettäjä: ppp 
Päivämäärä:   8.7.25 14:21:07

Erikoista että kaverit kutsuu itsekkääksi jos et anna ratsastaa omalla hevosellasi. Mitä itsekästä siinä on maksaa ja elättää hevonen, ja sitten pitää se itsellään? Valoja päälle sun kavereille :DD

Mun hevosilla on aina saanut kaverit käydä ratsastamassa, lähtökohtaisesti niin että olen itse mukana. Taitavimmat on palveluksena tosi ystävällisesti liikuttaneet mun hevosia jos olen itse ollut estynyt. Harvoin kukaan yksi ihminen saa kerralla niin paljoa vahinkoa aikaiseksi, että siitä olisi oikeasti haittaa. Etenkin kun kaverit on pitkäaikaisia, eikä vaan jotain puolituttuja.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   8.7.25 14:23:14

No en todellakaan. Ensinnäkin haluan, että tsäpäkkä hevoseni toimii "omilla säädöilläni". Toiseksi hevoseni on pienikokoinen, mikä rajaa monet kavereistani pois. Toisen hevoseni kanssa saa tulla maastoon kaveriksi ja joskus olen jollekin lapselle järjestänyt talutusta, mutta en anna kumpaakaan hevostano kenellekään ilman, että olen paikalla itse.

Miksi edes pitäisi? Eihän se hevonen kulu tai mene pilalle jonkun muun kanssa, mutta ei toisaalta kulu eikä mene pilalle ylimääräisestä vapaastakaan (isot tarhat, kokopäivätarhaus, kesä laitumessa).

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.7.25 14:35:28

Mitä se hevonen hyötyy siitä? Minun kaverit ei ole hevosihmisiä mutta haluavat tulla kokeilemaan ratsastusta. Oma on 175cm korkea 5v estehevonen, joka on hyvin eloisa. Sinnekö ne tosiaan haluaa kiivetä?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.7.25 14:42:23

Ei kai kenenkään pidä antaa ratsastaa sillä perusteella, että jollain tavalla kuuluisi jakaa heppaansa muille. En kuitenkaan pidä itseäni niin tärkeänä, etteikö joku muukin osaisi hepallani ratsastaa. Aika iso apu lomareissuilla nimittäin. Eli hyödyn siitä itsekin jos on joku/jotkut, jotka voivat tarvittaessa mennä. Stressaisin sen loman kokonaan jos vain silloin etsisin hoitajan.
Tiedän, että jotkut laittaa hepan sillon lomalle ja seisoo 4h tarhassa, ehkä 20min kävärissä ja sit on vailla ihmistä, ei sekään kivaa ole. Laidunloma erikseen.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   8.7.25 14:59:29

Minulla on kiltti ja rauhallinen ratsu.
Kaverille sanoin että saa ratsastaa.
Sanoin että 20e kerta.
Paitsi jos erikseen itse pyydän,niin ei tarvii maksaa. Kävi pari kertaa sitten tuli"esteitä" ei oo rahaa,ei aikaa yms. Mutta pääsi kun pyysin.
Käy kuitenki ratsatamassa muualla maksua vastaan ja käy tunneilla muualla. Minun hevosesta maksaminen ei kiinnosta. En ole nyt enään päästänyt/pyytänyt..

Päivämäärä:   8.7.25 15:27:28

Mulla on hevonen, joka on ollut pitkään ratsastuskoulussa ja stressaantuu, jos ratsastaa joku uusi. Eli en anna, koska hevosen hyvinvointi on mulle tärkeämpää.

Jos joskus hankin toisen, tilanne voi olla eri, koska mielellään en kävisi joka päivä tallilla.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   8.7.25 15:35:52

"Tiedän, että jotkut laittaa hepan sillon lomalle ja seisoo 4h tarhassa, ehkä 20min kävärissä ja sit on vailla ihmistä, ei sekään kivaa ole."

Ei. Tallipaikka on valittu niin, että täysihoito on ihan oikea täysihoito ja lisäksi maksan aina lomien ajalta tallinpitäjälle ekstraa (esim. 100€/viikko) siitä, että hän katsoo hevosteni perään tavallistakin tarkemmin. Isot tarhat, joissa aamusta iltaan kaverin kanssa. Enempi stressaisin lomallani siitä, jos joku random-tyyppi ratsastelisi hevosillani poissaollessani.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.7.25 15:35:59

Mulla on sellainen periaate, että mun hevosella ratsastaa vain mua taitavammat henkilöt. Yleensä kyseeseen tulee siis vain ratsuttaja, jonka kanssa on sovittu yhteistyöstä. Mutta jos joku mun kaveri on mua taitavampi ja haluaa ratsastaa, niin sehän olisi vaan plussaa!

Lähettäjä: Muikku 
Päivämäärä:   8.7.25 15:39:37

Voisin antaakkin mutta eivät halua :D koska hevonen ei ole helppo ratsastaa (ei hullu mutta herkkä ja reagoi hitaudella) Edes oma valmentajani ei tykkää tällä mennä koska huomaa heti ettei hevonen hyväksy ketään muuta selkäänsä.

Tosin tämä kyllä lopulta sinkoaa altakin jos sitä vain puristaa ja puristaa ja paineistaa jolloin hevonen lopulta poksahtaa.

Lähettäjä: Muikku 
Päivämäärä:   8.7.25 15:40:19

Mutta lisään että ei ole todellakaan itsekästä. Jokainen päättää hevosestaan eikä se ole ystäville mikään "oikeus" että joku omistaa hevosen ja pitäisi päästä sen selkään. Näyttäsin ovea tollasille "ystäville".

Päivämäärä:   8.7.25 16:35:57

Omassa valvonnassa annan ja neuvon mielelläni 20€ kerta, usein vain vähän tai viimeksi lapsena hevostelleet kaverit ovat hevosella kysyneet käydä ja on turvallinen ja hitaudella epäselviin apuihin reagoiva, niin olen lähes aina päästänyt jos vaan omiin aikatauluihin on sopinut. Mutta sellaisia itseään hirveän taitavaksi nimittäviä ja itsekseen mennä haluavia en päästä, se on nähty kun raipatetaan ja annetaan kannusta vaikka toisin sovittu kun hevonen ei suostu liikkumaan.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.7.25 16:38:01

Riippuu kaverista. :)

Lähtökohtaisesti vapaapäivä on parempi vaihtoehto kun joku rautakoura.

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   8.7.25 16:50:21

Eipä ketään kiinnosta ikääntyvä suomenhevoseni.

Lähettäjä: IRL 
Päivämäärä:   8.7.25 17:01:25

Harkitusti kyllä, eli sopivan kokoiset ja myöskin taitotasoltaan kullekin hevoselle sopivat. En päästä ketä tahansa minkä tahansa hevosen selkään, mutta haluan, että hevoset toimivat muillakin ratsastajilla kuin minulla. Vihaan näitä "itse tehtyjä yhden ihmisen hevosia" jotka on opetettu ihan miten sattuu ja vaativat ties mitä kommervenkkejä että saa perusasiat pyydettyä. Samoilla linjoilla pisteen kanssa; "Sitten on koulutus ja ratsutus pielessä jos menee "nappulat sekaisin" kun joku muu käy selässä".

Kaverit on myös apuna minulle ja minä olen apuna heille. Jos joku vaikka sairastaa tai lomailee, on joku joka pitää hevoset töissä jos tarve niin vaatii. Kaikki ratsastajat myös kiinnittää huomiota vähän eri asioihin, jolloin voi olla kehityksenkin kannalta hyvä, että välillä saa palautetta joltain.

Tämä on minun näkemykseni, mutta kuten muutkin on sanoneet: Sinä teet oman hevosesi kanssa juuri niin kuin parhaaksi näet.

Päivämäärä:   8.7.25 18:07:44

Annan, tosin niin, että olen itse paikalla auttamassa ja neuvomassa. Myös kaksi tatavampaa kaveria on käynyt ilman, että olen itse paikalla ja näistä onkin ollut suuri apu, jos itse on ollut esim. reissussa tai kun mursin käteni ja hetkeen ei ollut selkään asiaa :)

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   8.7.25 18:14:45

Onkohan kilpailutavoitteilla ehkä jotain tekemistä asian kanssa. Itse kilparatsastajana ja ammattilaisena en jaksa huvin vuoksi päästää tuttuja hevosteni tai asiakkaiden hevosten selkään. Ja ilmaiseksi en jaksa opastaa tallilla kun elän ja hengitän sitä jo työkseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.