Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä se kengittäjä oikein on????

Lähettäjä: kengitys 
Päivämäärä:   6.7.25 09:08:17

"Eikä mitään ravikenkääjää."

"En ota yhtäkään kengittäjää tosissani joka saapuu paikalle pienessä henkilöautossa, hyvä jos on edes alasinta. Mitenkäs muokkaat kenkiä ilman sorvia, rälläkkää yms. Ainiin, et muokkaakkaan."

Tuosta toisesta topikista intoutuneena.
Millainen on oikea kengittäjä, oikea seppä?

Ravikenkääjän määritelmä nyt on useinkin täällä " määritelty " ja nyt tuli itselleni ensimmäistä kertaa eteen, että autosta pitää nykyään löytyä oikein sorvikin. Ja autohan ei saa olla pieni henkilöauto.

Melkein tekisi mieli sanoa henkilöautoilla ilman sorveja ajaville kengittäjille (varsinkin vielä jos ravureita laittavat) että jos se pakettiautosorvaaja-seppä ei tulekaan sieltä sadan kilometrin päästä laittamaan irtokenkää jollekin ylläolevia kommentteja edustaville asiakkaille, älkää nyt hemmetissä menkö.

Re: Mikä se kengittäjä oikein on????

Lähettäjä: tyhmä 
Päivämäärä:   6.7.25 09:50:05

Aloin ihan miettimään, että en muuten ole ikinä nähnyt henkilöautolla liikkuvaa talleilla kiertävää kengittäjää tässä näin 30 vuoden aikana mitä olen hevosia omistanut. Kaikilla elämäni varrella vastaan tulleilla kengittäjillä on työautoina pakettiautot joiden takakontista löytyy koko varustus, monella jopa kuumakengitykseen tarvittavaan uunikin siellä. Ihan siksi tyhmänä mielenkiinnosta jäin nyt miettimään, että miten henkilöautoon siis saa mahtumaan kaiken tarvittavan, jos vastaan tuleekin erilaisempi kengitystilanne? Ja ihan puhtaasti ilman sarvia ja hampaita mietin!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.25 09:57:38

Ainakin yksi tunnettu kengittäjä kulkee ihan henkilöautolla.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   6.7.25 10:39:58

No meidänkin kengittäjä kulkee henkilöautolla. Ravureita ei ole koskaan laittanut. Ja ihan ammattitutkinto on suoritettuna iät ajat sitten. Ei kengitä enää päätyökseen. Pitääkö nyt vaihtaa kengittäjään tämä kenkääjä?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   6.7.25 10:55:09

On seppiä jotka ei kanna mukanaan mitään kenkä arsenaalia vaan omistajat itse hommaa ne kengät. Taloudellisesti huomattavasti järkevämpää. Ja on hyvä että omistajat ovat itsekin perehtyneitä hevosensa kengitykseen.

Päivämäärä:   6.7.25 11:04:29

Jos on mielenkiintoa, varaa investoida auton tulityötilaan ja intoa plus koulutusta niin kaikenlainen kuumana tekeminen ja hitsailu paikan päällä onnistuu jos sellaiseen on tarve, tottakai.

Mutta voi myös ylläpitää kollegoihin suhteita niin, että itse voi tehdä pelkillä tehdastuotteilla ja mikäli tarvitaan johonkin ahjoa niin voi delegoida homman klinikkasepälle tai jollekin jolla uunit kulkee mukana.

Tunnen monta hyvää ja kokenutta tekijää joilla ei ole mitää hinkua kannella uuneja mukanaan. Kun ei sitä oikeastaan niin paljoa tarvitse. Jos jotain tarvitsee, tekevät kotona omassa pajassa tai käyttävät vaihtoehtoisia tapoja ja jos ne eivät auta, kehottavat asiakkaan toisaalle.

Hevosia ei kengitetä pelkillä pakettiautoilla, SORVILLA, ahjoilla ja välttelemällä ravureita. Kyllä se uskottavuus loppuviimein tulee muistakin asioista.

Jos asiakkaalle vasta runsas rekvisiitta SORVEINEEN tarkoittaa osaamista, niin vapaasti hän voi toki niin ajatella. Ärsyttää vaan se tapa millä edelleen leimataan kengittäjät jotka koskevat ravureihinkin ja mahdollisesti ajavat henkilöautoillakin.

Päivämäärä:   6.7.25 11:15:29

Miksi kantaa mahdoton määrä koko ajan kenkiä mukana tuomaan autoon lisäpainoa ja näin ollen lisäten bensan kulutusta?

Jos kiertää samoja tuttuja paikkoja läpi niin miksei voi ottaa sen päivän asiakkaiden kengät mukaan sinne henkilö-autoon ja vaikka nyt sitten muutama ylimääräinen kenkä.
Ja uskoisin että omistajat ilmoittaa etukäteen jos jotain dramaattista on sen hevosen kavioille käynyt niin tietää sitten varautua mitä vastassa on ja tarvikkeet sen mukaan.

Mutta minusta hassua että tosiaan hyvin moni kengittäjä kulkee sillä isolla pakettiautolla ja tarvikkeet sen mukaan että sillä kengittäisi "100 hevosta" ja sen päivän työ voi olla vaikka vain kaksi eri paikkaa ja neljä hevosta.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   6.7.25 11:18:48

Niin, mihin sitä sorvia välttämättä tarvitaan? Pitääkö porkkanat sorvata tasapaksuksi vai onko munkit sorvattava täydellisen pyöreäksi? On tämä herkkä laji. Jos olet kengittänyt 20v ammatiksesi, niin kaikki taito häviää sillä hetkellä kun nostat ravurin kavion maasta.

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   6.7.25 11:39:36

Hyvin pitkälle pärjää ilman ahjoa ja hitsikoneita autossa. Ei minullakaan ole, vaan pyydän asiakkaita kertomaan laajasti hevosistaan jotta osaan varautua ja tehdä tarvittavat hitsaus ja ahjotyöt kotona ennen tallille menemistä. Ei mitään intoa kantaa ylimäärästä tavaraa ja painoa autossa. Jos joku yksittäinen hevonen sellainen et tarvii paikan päällä tehdä jotain tulitöitä niin soitan toisen kengittäjän paikalle. Ei kiinnosta pelata johtojen ja tulipalovaaran kanssa toisten mailla. Hommat kun hyvin pitkälle on sitä peruskengitystä eli tehdaskenkien kanssa pelaamista.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   6.7.25 11:53:14

Jännä juttu, että hevoseni lakkasi ontumasta ja takomasta yhden kengityskerran jälkeen, kun sitä ennen ongelmia ollut koko aikuisikä.
Kengittäjä A jonka jäljiltä kisaura meni päin peetä jatkuvien kavio-ongelmien vuoksi kulki isolla autolla, ahjot ja muut pelit ja vehkeet mukanaan ja tittelillä "Suomen paras kengittäjä".
Kengittäjä B joka korjasi ongelmat, kengittää 90% ravureita ja kulkee jeesuksen aikaisella kotterolla.

Joten eiköhän työn jälki ja kengittäjän koulutus ja lahjat ja innostus ja jokaisen asiakkaan pitäminen yhtä arvokkaana ratkaise ennemmin kuin auto ja sen sisältö.

Itse menin hönöön vuosikaudet koska kuvittelin, että Suomen paras on pakko olla paras kaikille. Ja onkin guru sairaskengityksissä, mutta eipä vain onnistunut korjaamaan juuri minun hevoseni ongelmia, jotka toinen korjasi yhdellä kengityksellä.

Ketään itseoppinutta ei kannata koskaan päästää sörkkimään kavioita, oli sitten kuinka alla Porsche ja takaluukku täynnä kullattuja kenkiä. Koulun käyneistä voi sitten koittaa löytää omalleen sopivan.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.7.25 11:59:36

Mimmosta sorvia kengityksessä tarvitaan? Ikinä kuullukaan.
Meillä sorvi tuli taloon kuorma-autolla, tarvitsee lisäksi voimavirran. Sillä sorvataan esim metallitangosta kartioita ja erilaisia sovitteita erilaisten piirustusten mukaan, akseleita, holkkeja.

Oisko kengittäjällä kuitenkin pylväspora jolla tekee ne kierteet hokeille?

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   6.7.25 12:15:23

Enpä ole koskaan kuullutkaan, että jonkun mielestä kengittäjän ammattitaito olisi riippuvainen autosta millä hän ajaa :Dd

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   6.7.25 12:17:05

^ Hiukan hörähdin tuolle sorville minäkin. ;)
Aika harva hevonen tarvitsee oikeasti kuumana kengittää, että "uunia" (se on siis ahjo) tarvittaisiin, mutta jos esim. rengaskenkää tarvitaan, niin sitten täytyy olla rälläkkä ja hitsausvehkeet mukana. Ne tosin eivät kovasti tilaa vie, kun riittää pienempikin hitsi. Tulityökortti on syytä olla ja kursseja järjestetään alan oppilaitoksissa. Multakin se löytyy.

Lähettäjä: asta 
Päivämäärä:   6.7.25 12:31:38

Ei kai tuo auto nyt ole mikään itseisarvo, jos hommansa osaa. Ei ainakaan mulle.

Päivämäärä:   6.7.25 12:35:23

Autoko sen kengittäjän ammattitaidon takaa? Voi hyvää päivää. Tiedän kengittäjän joka ajaa varustetulla pakulla ja hommia tehnyt vasta pari vuotta. Ihan on vielä aloittelija ja jälki sen mukaista. Toisaalta tiedän useammankin jotka ajaa farkulla ja on tehneet hommia jo vuosia. Ja tietävät mitä tekevät. Nyt on taas jollain meloonit nenässä, kun on pitänyt aloittaa tämmöinen topic.

Lähettäjä: kip 
Päivämäärä:   6.7.25 12:36:58

Ei ole kyllä meidän kengittäjät tarvinneet ahjoja eikä sorveja tässä 25 vuoden aikana, kun ovat meillä käyneet... Luojan kiitos ovat sentään liikkuneet pakettiautolla XD

Päivämäärä:   6.7.25 13:46:28

Ei mulla meloonia mihinkään sen kummemmin mennyt. Ei meloonit ole se pääpointti. On vaan oikeasti yllättävän yleisiä nämä ihmisten mielikuvat. Se on selvä, että jos hevoselle ei jonkun työnjälki sovi niin etsitään sopivampi tekijä.

Päivämäärä:   6.7.25 14:46:59

Ravikenkääjä on itse oppinut tohelo, joka ei osaa kengittää sen paremmin kuin valmentaakaan.

Oikea kengittäjä saapuu paikalle vastaavalla kalustolla, kuin vaikka putkimies saapuisi. Eli ammattiaan varten varustellulla pakettiautolla, jossa on kaikki tarpeelliset työkalut ja -tarvikkeet mukana tavanomaisia töitä varten. Ei se putkarikaan kaarra tyhjällä corollalla pihaan ja levittele käsiään, että voivoi kun ei oo nyt tommosta klemmaria mukana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.25 15:01:05

Aijaa, itse olen oppinut että ne valmiit kengät ei välttämättä sovi noin vaan. Vai muokkaako teidän kengittäjät kaviot sellaisiksi että valmiit kengät sopii, vaikka sen kuuluisi kai mennä just toisinpäin?

Lähettäjä: *. 
Päivämäärä:   6.7.25 15:03:19

Mun kokemus ukosta, joka näiden mukaan OIKEA kengittäjä: pakettiautossa kaikki pelit ja vehkeet. Koulutus. Ei laita ravureita.
Ei kelvannut ne tehdaskengät, jotka mulla olis ollut valmiina ja tiesin että hevoselle sopii hyvin vähällä muotoilulla. Ei vaan halusi laittaa numeroa isommat eri merkkiset. Niitä sitten kilkutteli autossaan vartin. Enkä ihmettele, koska sit ku ne otettiin pois, ja laitoin ne edellisten numeroa pienempien tehdaskenkien kanssa päällekäin. niin ihan samoilta näyttivät ;) Kovan työn oli tehnyt, kun kavensi takomalla ja lyhensi kannat jollain sirkelillä taimikäonkaan. Mutta ethän sä voi pyytää kengityksestä melkein kahtasataa euroa, jos sä saat puolessa tunnissa kengitettyä sen kiltin hevosen omistajan sulle antamilla kengillä...

Mulle Kengittäjä on se, joka saa hevosen kengitettyä suht nopeasti - tärkeää etenkin nuoren kohdalla, jolla ei vielä kärsivällisyyttä. Jonka työn jälki on hyvää - tähän voi omaa silmää totuttaa katselemalla kaikkien muidenkin hevosten kavioita kengittäjien jäljiltä. Jonka jäljiltä hevonen liikkuu hyvin ja kengät pysyvät jalassa - tässä tietysti vaikuttaa myös se hevonen ja pohjat missä se liikkuu. Ja vaikka noi kaikki toteutuis, mutta käyttäytyisi huonosti mun hevosia kohtaan, niin ei jatkoon. Asiasta niitä saa ja pitää komentaa, mutta pitää olla kärsivällisyyttä ja karismaa, jolla hevoset saa käyttäytymään. ja tajuta, että sitä jalkaa ei vaan voi pitää määräänsä enenpää ylhäällä.

Mulle ei oo väliä, millanen auto, mutta siellä pitää olla tarvittavat työkalut. On ollut niitäkin, joille on tarvinnut lainata omaa alasinta ja rälläkkää jne. Mitäs jos niitä ei olisi tallilta löytynyt?

Ulkomuodolla ei väliä, paitsi tietty asialliset työkengät ja vaatteet. No ei oo tullut vastaan korkokenkiä tai minihametta. Tai shortseja :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.7.25 15:04:08

"Aijaa, itse olen oppinut että ne valmiit kengät ei välttämättä sovi noin vaan. Vai muokkaako teidän kengittäjät kaviot sellaisiksi että valmiit kengät sopii, vaikka sen kuuluisi kai mennä just toisinpäin?"

No tämä. En kyllä itse käyttäisi kengittäjää, jolla ei ole edes kunnon alasinta ja rälläkkää mukana. Jos siellä Corollan takakontissa on vain pelkkä pieni kengityspakki ja muutama kenkä, niin ei kyllä juuri luottamusta herätä.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   6.7.25 15:32:53

Meillä on käynyt jo yli 10 vuotta seppä, joka kengittää pääasiassa ravureita. Mitään ongelmia ei oe koskaan ollut. Nytkö pitääkin vaihtaa??

Lähettäjä: Onko 
Päivämäärä:   6.7.25 15:51:30

Hemmetti mähän ryhdyn tohon putkimies-hommaan! Ne tulee sillä pakulla paikalle, tsekkaa mikä homma. Jos ei pikkufiksauksella onnistu, lähtevät siltä seisomalta ostamaan tarvikkeita tukusta ja laskuttavat koko sirkuksen asiakkaalta. Palaavat kun palaavat.
Vaikka ajelis pienemmällä ajoneuvolla, kyllä sinne kyytiin voi mahtua ahjo, hitsausvehkeet jne. Niitä ei vaan säilytellä siellä autossa, vaan otetaan kyytiin kun tarvitaan.

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   6.7.25 16:55:58

Ihan on myös asiakkaan vika jos ei yhtään viitsi taustoja ja nykyistä tilannetta kertoa ja sit ihmetellään ku autosta ei löydykkään jotain erikoiskenkää.. ”moi tuutko kengittää meille mul on 3 kilttiä lv tammaa” ei kerro kengittäjälle yhtään mitään.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   6.7.25 17:00:33

Pitäis olla autot ja vehkeet, mutta kengitys ei saa maksaa sen enempää mitä pimeet harrastajatakakonttikenkääjät ottaa!

Lähettäjä: Onko 
Päivämäärä:   6.7.25 17:23:10

Ja kun pienemmällä ajelevat eivät edes läheskään aina ole mitään pimeenä tekeviä. Tiedän useammankin kollegan, joka tekee vaikka hieronta- tai lomitushomman ohessa kengitystyötä. Eli maksavat kyllä verot vaikkei työauto olekaan mikään näyttävä kaiken sisältävä väline. Ja se että tekee osa-aikaisesti, ei tarkoita myöskään ettei osaamista ole. Joku kun saattaa vanhojen vammojen ja kilsojen jo verottaessa siirtyä hiljaisempaan tahtiin...
Kaikella rakkaudella: ne, jotka eivät kehitä ammattitaitoaan, karsiutuvat alalta kyllä. Alalle jäävissä noin yleensä se taito on kuitenkin sellainen, ettei välitöntä hengenvaaraa hevoselle aiheudu. Ja sitten vielä he, jotka sinnikkäästi pyrkivät ymmärtämään ammattinsa monimutkaisuudet ja perehtyvät. Olipa sitten titteli ravikengittäjä, CEF, EAT tai se osa-aikainen kengittäjä. Jokaiselle hevoselle toivottavasti löytyy hyvä ratkaisu, se ei tee toisen ratkaisusta huonoa, vaan juuri sille hevoselle sopimattoman. Ja näinollen asia mitä itse arvostan on kaikkien osapuolien kyky yhteistyöhön, se on hevosen etu. Ja se hevosen tyytyväisyys on minunkin prioriteettini, ei se diggaako hevosen omistaja mun työvälineistä...

Päivämäärä:   6.7.25 17:38:15

"Ketään itseoppinutta ei kannata koskaan päästää sörkkimään kavioita, oli sitten kuinka alla Porsche ja takaluukku täynnä kullattuja kenkiä. Koulun käyneistä voi sitten koittaa löytää omalleen sopivan."

Mun mies opetteli itse kengittämään ja kengittää pääasiassa ravureita. Kannustin lopulta käymään koulut juuri tästä syystä mistä täällä nyt keskustellaan. Valmistui kiitettävillä arvosanoilla eikä omien sanojensa mukaan kovin paljoa koulussa oppinut. Mutta nyt kelpaa ratsutytöillekin vaikka onkin itse oppinut. Erikoisia asenteita ja mielikuvia tämä ala pitää sisällään.

Päivämäärä:   6.7.25 19:01:06

Miehesi on erikoistapaus jota on selvästi kiinnostanut itse opiskella aihetta syvällisesti

Päivämäärä:   6.7.25 19:01:39

Koulunpenkiltä tulee kyllä yhtä käsiä myös. Onneksi suurin osa hevosista on helppoja ja simppeleitä kengittää.. Mutta todellinen osaaminen mitataan kun on hevonen joka ei olekkaan jalkojensa kanssa oppikirjasta.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   6.7.25 19:29:20

Meille se kengittäjä tulee henkilöautolla, pakki ja alasin mukanaan. Laittaa ratsuja ja ravureita. Hommaan ite kengät, ja jos tarvii jostain syystä vaikka välipohjan, vehkeet siihen. En oleta että kengittäjällä on ravureille sopivaa arsenaliinia mukana, kun niillä on paljon vaihtelua että millanen kenkä on kullakin... mua kiinnostaa vaan se kengityksen jälki, muu ei

Lähettäjä: Kotiseutu 
Päivämäärä:   6.7.25 19:29:57

Se on kyllä jännä kun joillekin ei vaan löydy siitä kotinurkilta tarpeeksi hyvää seppää. Haasteelliset klinikkatapaukset erikseen mutta kun oman pitäjän kokopäiväisesti tekevätkään eivät näille kelpaa muuhun kuin irtokenkien laittoon. Loppui itseltäkin se irtokenkien laittaminen ihan naapuritalleille kun sain kuulla olevani sitä ja tätä. Tietenkään en oleta että olen sen kummempi tai parempi mutta kaikenmaailman iänvanhat naulanpainamat sun muut kiertävät edelleen joidenkin takaraivossa ja en myöskään ole tietenkään voinut edes kehittyä vuosien aikana työssäni :D Sitten kun Polle polkee kengän ja olisi kisat, niin hyvä ettei rukoilla pelastamaan.
Ikävää hevosen takia mutta kyllä noita irtokengän lyöjiä riittää kun kyselee. Minä pidän mieluummin vapaa-ajastani kiinni. Sitten laitan jos satun olemaan valmiiksi paikalla, mutta näiden peen jauhajien takia en enää aja metriäkään erikseen.

Noista simppeleistä ja helpoista hevosista.. aika vähän on sellaisia helpon tuntuisia kavioita, enimmäkseen enempi vähempi haasteita vähintään yhden jalan kanssa.

Mitä tulee takakonttiin, kyllä sinne menee kunnon alasin ja jalusta sille, ja kenkiä mahtuu monenlaista sille päivälle mukaan. Aina otan sivu-sekä varvaskäänteellistä, useaa eri kokoa ja hevosesta riippuen rolleria. Myös aina paikkausaineet, pohjallisia silikoneineen. Lisäksi kavionhoitoaineita esim sädemätää varten. Nämä ovat ihan peruskamaa mun autossa. Koskaan en ota pelkästään niitä kenkiä joita oletan hevoselle edelleen tulevan. Ahjoa en käytä, auto ei ole suunniteltu sen käyttöön. Jos jonkun mielestä on liian vähän koristetta mukana niin ihan sama, töitä on näinkin riittänyt. Käyn koulutuksissa ja olen käynyt kouluja ja maksan verot enkä tee muuta työtä.

Lähettäjä: Kkkk 
Päivämäärä:   6.7.25 19:32:09

"Ravikenkääjä" on 90% ravihevosia kengittävä jonka mielestä on ok jättää hevosille sukset etujalkoihin.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   6.7.25 19:36:43

Edellinen kenkääjä tuli h-a ja nykyinen pakulla, molemmat ravikenkääjiä. Yhtään ratsupuolen hommaajaa en enää ota.
Eivät saaneet pysymään kenkiä kiinni ja kavioista lähti paloja irti. Eivätkä kuunnelleet,että näin ja näin etuset koska xxx syy.
Tai aletaan vänkäämään pohjallisista, joita yksi neljästä tarvitsee maastossa…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.