Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hidas tuntsari liikkumaan?

Lähettäjä: €€€ 
Päivämäärä:   5.7.25 22:51:27

Palasin tuntiratsastajaksi vuokristen ja oman hevosen jälkeen ja olen ihan järkyttynyt siitä, että en saa tuntsareita liikkumaan! Hevosista ei löydy ollenkaan eteenpäinpyrkimystä ja ratsastus on ihan ähinää vaan. Hevoset liikkuvat jalasta eteen kaksi askelta - sitten mennään taas mateluvauhtia. Koko ajan ei viitsisi pyytää jalalla tai napsuttaa raipalla, mutta mitä muuta voi tehdä, kun hevonen ei vain liiku?! Opettaja käskee vain pyytää eteenpäin. Olen tarkastellut omaa istuntaa, etten siis vaan istunnalla jarruta, mutta siitä en usko olevan kyse. En mielestäni roiku hevosen suussa. Laukat pääsääntöisesti nousee, mutta eivät meinaa pysyä yllä. Ei ole vuosiin tämmöisen kanssa tarvinnut vääntää, niin kylläpä on hankalaa.

Olen noiden tuntien jälkeen ihan puhki eikä se johdu siitä, että tehtäisiin teknisesti vaativia asioita, vaan siitä, että kunto loppuu, kun hevosta pitää pyytää koko ajan eteen. :D Lohtu on, että hevoset näyttää liikkuvan pohkeen takana myös muilla.

Re: Miten hidas tuntsari liikkumaan?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.7.25 22:57:46

Ei tuollaisia ole enää moderneissa ratsastuskouluissa...Tai sitten teet jotain pieleen

Päivämäärä:   5.7.25 22:59:41

Ai ei ole... No kun on, en kai muuten olisi kirjoittanut. :D ja kyllä, voi se vika minussakin olla. Nyt kaipasin ohjeita siihen, miten sen hitaan hevosen saa pohkeen eteen ilman tuskanhikeä.

Päivämäärä:   5.7.25 23:00:00

Ja jos hieman alussa tahmea,niin kevyet,lyhyet avut ja anna hetki aikaa sitten....Lyhyet siirtymiset ovat tehokas apu herättelyssä,alkulaukat mahdollisesti.

Lähettäjä: Wiieu 
Päivämäärä:   5.7.25 23:02:27

No ensinnäkin hevonen avuille. Sehän ei ole tasapainossa jos laukka ei pyöri. Sitten se reagointi. Tahmatassu on turtunut jo kaikkiin apuihin. Pyydät eteen, jos mitään ei tapahdu niin raippa. Kannus olisi paras mutta se ei toimi kaikilla hitureilla (kokemusta on). Sitten vaan eteen. Mitään muuta ei tarvitse tehdä kuin vaan eteen. Niin kauan mitään tehtävää on turha tehdä kuin että hevosen saa eteen. Paras olisi aluksi vaan mennä pitkin ohjin ja sitten alkaa kerätä ohjat, avuille kun moottori toimii. Reagointia voit tehdä lyhyillä siirtymisillä. Käyntiravi. Takaosalle. Mutta yksikään askel ei kannata olla vaan hengattu vaan jokainen askel pitää ratsastaa.

Päivämäärä:   5.7.25 23:07:55

Hei ymmärrättehän te, että en mä voi siellä 6-8 ratsukon ryhmätunnilla alkaa tehdä alkulaukkoja tai siirtymiä, jos muut menee ensin käyntiä pitkin ohjin ja alkaa sitten keventää uraa ympäri?! Omani ja vuokristen kanssa tein juuri näitä, että sain liikkeeseen terävyyttä. Mutta siellä ryhmätunneilla ei voi alkaa sooloilla.

Päivämäärä:   5.7.25 23:10:48

Voit tehdä siirtymiä myös askellajin sisällä,sopivassa määrin niin ettei häiritse muita.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   5.7.25 23:24:29

Anna hevoselle ennen tuntia boosteria

Lähettäjä: Tuttua 
Päivämäärä:   5.7.25 23:36:25

Mulla myös sama ongelma. Reippaiden opetushevosten kanssa menee hyvin, työskentely laukassa onnistuu, jne. Muutama hidastelija on sen sijaan joskus vaikea saada edes raviin. Oman hevosen kanssa en koskaan käyttänyt raippaa, nyt olen yrittänyt opetella siihen, että hitaiden kanssa minulla on se mukana.

Näiden hitaiden kanssa yritän keskittyä ratsastamaan joka askeleen, heti alkukäynneistä asti. Yritän olla avuissa selkeä. Laukan ylläpitoon hitailla on auttanut se, että katson kunnon välit, niin että on tilaa laukata reippaammassa temmossa. Eivät pudota raville, koska innostuvat itsekin.

Päivämäärä:   5.7.25 23:53:08

Tuttua: On ollut kyllä pysäyttävää tajuta, miten huonosti sitä osaakaan ratsastaa. :'D Oman kanssa meni hea-asiat, mutta nyt en välttämättä saa hevosta laukkaan ja johonkin raviväistöön tullaan ihan banaanina, koska hevonen liikkuu pohkeen takana löysänä. Nöyryys kehittyy. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.25 00:12:43

Älä jää pumppaamaan hiki päässä. Jos niin tapahtuu vika on ratsastuksessa, ei hevosessa. Ratsastuskouluhevoset kyllä huomaavat kuka on kyydissä eivätkä anna ilmaiseksi. Taitava kun menee kyytiin niin jo vain etenevät.

Miten korjaat: heti kun menet kyytiin niin reippaasti eteen, ei mitään löntystelyä pitkin ohjin vaan reipasta marssia. Älä yhtään kaiva vaan jalka heti irti kun olet antanut avun. Ja uusi apu vasta kun hevonen alkaa miettimään hidastumista, ei ikinä varmuuden vuoksi. Aluksi voi joutua käyttämään reippaitakin apuja mutta tilanteen ei saa antaa jatkua koko tuntia. Todella tärkeää on hellittää kun hevonen reagoi. Raippa on apu siinä missä muutkin. Oikea-aikaisuus kehittyy vain harjoittelemalla. Ei ole oikoteitä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.7.25 00:24:04

Hitaiden kanssa oleellisinta on osata olla tekemättä liikaa. Siinä missä ylireagoivaa ja nopeaa hevosta pitää yrittää ratsastaa pohkeella mahdollisimman paljon, hitaalla pitäisi käyttää pohjetta mahdollisimman vähän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että odotellaan vaan ihmettä tapahtuvaksi, jotta hevonen liikkuu, vaan se tarkoittaa sitä, että korostetaan niitä hetkiä jolloin pohkeeseen vastataan ja silloin annetaan hevoselle rauha liikkua ilman pohkeen paukutusta. Ratsastaminen aloitetaan jo alkukäynneistä eli pohkeesta nopeat ja selkeät avut eteen, jos ei vastaa niin raippa, ja välittömästi kun hevonen vähänkään toimii halutulla tavalla avut seis. Mielellään vaikka ihan pohje irti hevosesta. Ja heti kun hyytyy, uusi nopea ja napakka pohje. Pohkeella ei myöskään saa jäädä yhtään puristamaan, vaan eteepäin pyytävä apu on alapohkeen jäntevä napautus (ei mikään meritähti ponipohje) tai napnapnap ja tarvittaessa se raippa, kunnes vauhtia tulee haluttu määrä. Ne tuntsarit ovat turtuneet paukuttavalle pohkeelle, joten ne on saatava ymmärtämään, että avuista on tapahduttava jotain heti eikä hetken päästä ja kun pyydetyt asiat toimii saa olla rauhassa. Hitaat hevoset ovat kaikkein vaikeampia ratsastaa ja vaativat erittäin paljon kehonhallintaa ja hyvää ajoitusta ratsastajaltaan. Usein tuollaisen kanssa on myös tosi vaikeaa olla vaan hiljaa, kun automaattisesti tekisi mieli naputtaa ihan vaan varmuuden vuoksi ja etukäteen. Toki pohkeen on tultavakin jo ennen kuin hevonen on kokonaan hyytynyt, mutta se on ajoitettava juuri sille hetkelle, kun tunnet hevosen vasta miettivän hidastamista. Ei aiemmin, eikä myöhemmin. Siihen en ota kantaa miten hyvinvoiva tuollainen avuilta sulkeutunut eläin on. Tuntsarit tarvitsisivat kaikki säännöllistä läpiratsastusta, jotta niiden ratsastettavuus säilyisi edes jonkin verran.

Päivämäärä:   6.7.25 00:24:44

"En mielestäni roiku hevosen suussa."

Oletko koskaan videoinut ratsastustasi?

Millä tasolla ratsastat?

Joko hevoset on puutteellisesti koulutettu, tai et osaa käyttää kun yhdenlaista liikettä pohjeapuna.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   6.7.25 01:08:47

Hitailla hevosilla auttanut ettei juuri kiinnitä huomiota muuhun kun siihen eteenpäinpyrkimykseen, eli ei mikromanageroi joka asiaa. Ja koittaa pitää yllä koko tunnin positiivinen asenne siihen hitaaseenkin ratsuun, eikä turhautua. Kannattaa vaan laskea omia odotuksia tehtävien teknisen suorituksen suhteen koska se eteneminen on tärkeintä saavuttaa ensin. Ravissa keventäminen välillä harjotusravitehtävissä voi helpottaa, tai pienet omat käyntibreikit, ettei itsekään olis ihan puhki jolloin kehonhallinta ei ole yhtä hyvää enää ja voi alkaa tahtomattaan jarruttaa hevosta. Ja aloittaa se reippaan liikkumistavan vaatiminen jo tallista taluttaessa ja pohjeavulle herkistäminen alkukäynnissä pitkin ohjin, pyytää vaikka pari raviaskelta jos käynti ei reipastu pyynnöstä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.7.25 02:18:52

Kannus ei ole laiskan hevosen etenemiseen tarkoitettu vaan sillä tarkennetaan apuja. Kannuksilla kootaan hevosta

Lähettäjä: Kkkk 
Päivämäärä:   6.7.25 02:34:25

Kannuksilla kootaan hevosta? :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.25 08:43:16

Kannuksilla annetaan pieniä tarkempia apuja, ei koota hevosta, eikä potkita eteepäin.

Ymmärrän että monet ottaa kannuksen hitaammalle hevoselle, se vain tekee sen että hevonen turtuu niille kannuksillekkin koska harva niitä käyttää oikein.

Päivämäärä:   6.7.25 09:25:55

N: oman hevosen kanssa olin hea. Nyt tuntuu että olen se kuuluisa puskaö. :D

Mä tiedän, että alusta asti pitää pyytää reippaasti eteen. Mutta tiedättekö miten pahalta tuntuu "paukuttaa" jalalla koko ajan, kun hevonen hidastaa parin askeleen jälkeen. Sitten taas pitää pyytää eteen. Yhden kerran jälkeen kävi jo mielessä, että näin varmasti saadaan niitä "eläinrääkkäysvideoita", kun kuvataan kymmenen sekunnin ajan tuota taukoamatonta pyytämistä.

Päivämäärä:   6.7.25 09:57:17

Jos suuri osa ratsastuskoulun hevosista on tuollaisia ja ovat sitä lähes kaikkien ratsastajien kanssa, niin vaihtaisin koulua sellaiseen jossa hevosia läpiratsastetaan ja huolletaan että eivät ole niin jäykkiä ja epämotivoituneita tekemään.

Omani on hidas hevonen, mutta silti hyvin kevyillä avuilla ratsastettavissa, koska sellaiseksi se on koulutettu, uuden ratsastajan kanssa ei tosin välttämättä nosta edes ravia jos pyydetään väärin. Tämän kanssa tärkeää on, että alusta asti pyydetään reagoimaan nopeasti, tehdään siirtymiä (peruutukset erityisesti hyviä), väistöjä ja avoja sekä kehutaan paljon kun tekee oikein. Jos joutuu pumppaamaan ja pyytämään kovasti sen 10min niin istunta varmasti jarruttaa eikä hevonen mielellään liiku. Raippaa ja kannuksia ei todellakaan käytetä omallani eteenpäin vievänä apuna, vaan hienovaraisina merkkeinä siitä mitä on seuraavaksi vuorossa.

Päivämäärä:   6.7.25 10:12:56

Yksi juttu mitä kannattaa miettiä, on se millaisella fiiliksellä itse on siellä selässä. Itselleni myös hitaat hevoset ovat todella vaikea rasti, sovin paremmin vaikka sellaisille hätäisille säheltäjille. Hitaan hevosen selässä minun on tosi vaikea ylläpitää itselläni sellaista reipasta meininkiä, vaan tuntuu että hidastun itsekin ja jään ns. odottamaan, en kyllä tiedä yhtään että mitä :D

Toinen juttu, pitää olla tosi tarkka ettei ala istunnalla "kelkkailemaan" hevosta eteen. Todennäköisesti se vain hidastuu. Ja itse huomaan välillä, että ihan nivusiin ja alavatsaan jää jännitys siitä liikkumisen (turhasta) varmistelusta, eli kässäri päällä koko ajan. Istunnan pitäisi olla tosi "fluid", lantionpohja ja pakarat rennoksi, muuten helposti samalla jarruttaa kun käyttää jalkaa. Ja itse pitää muistaa hengittää, ihan koko ajan! Joskus ne hitaatkin voi olla yllättävän herkkiä tuollaisille ihan pienille asioille.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   6.7.25 10:55:56

Hidas hevonen on melko varmasti istunnalle herkkä ja lisäksi päämäärättömiin pohjeapuihin turtunut. Tällainen hevonen tarvitsee ratsastajalta myös tarkan käden, jotta tuntuma on tasainen ja "energiakehä" on suljettu ilman vetoa taakse.

Aloittaja, jos alkuun tuntuu, että eteenratsastus saa kaksi hyvää askelta aikaan, niin sitten se on niin. Pyydät johdonmukaisesti uudelleen ja uudelleen, palkitset hiljaisuudella ja rentoudella ne hyvät askeleet, ja lopulta huomaat, että se pyyntöjen väli pitenee, kunnes hevonen etenee "itsekseen". Jokaisella pyynnöllä täytyy olla selkeä päämäärä, ja jokaiseen pyyntöön hevoselta täytyy tulla reaktio. Pää ja kaula saa olla missä hyvänsä, käsi ainoastaan seuraa ja säilyttää tuntuman. Opettaja auttaa jos pohkeenkäytön tekniikassa on hiottavaa, usko myös jos opettaja sanoo, että raipan napautus on parempi kuin pohkeella kaivelu. Yllättävän moni valittaa, että hevonen on raskas ratsastaa, mutta ei edes selvällä suomen kielellä ohjattuna suostu nopeuttamaan hevosen reaktioita sen raipankosketuksen kanssa. Raipallekin hevonen voi turtua, jos sitä käytetään yhtä epäjohdonmukaisesti kuin pohjetta, eli kerran/satunnaisesti ilman vaadittua reaktiota. Raipalla sentään harva jää puristamaan :D

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   6.7.25 11:03:49

Lisäyksenä muista, ettei se polkupyöräkään etene satulaa työntämällä, vaan niitä polkimia polkemalla. Pohkeen tulee olla muusta kehosta itsenäinen. Ja mitä kohuvideoihin tulee, niin kyllä se skandaalin kohde on se opettaja, joka joutuu käskemään käyttämään raippaa, kun hienovaraisempi viestintä ei ole mennyt oppilaalle jakeluun ja ollaan jo siinä tilanteessa, että hevonen on totaalisen hyytynyt ja ratsastaja loppu. Älkää siis turhautuko jo tallissa, vaan kuunnelkaa sitä opea avoimin mielin ja ajatuksella.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.7.25 13:22:10

Ratsasta rohkeasti eteen. Anna ohjaa ja pyydä reippaasti eteen, kiitä kun hevonen liikkuu. Kiittämistä voi olla esim. sanallinen kehu, rapsutus, siirtyminen hitaampaan askellajiin. Koita löytää hevosen into liikkua ja vaali sitä. Innosta sitä. Ole ehdottoman selkeä ja jämäkkä apujen kanssa - jos ei lähde pohkeesta niin heti raippa ja liikkeestä taas se kiitos. Älä jää puristamaan hetkeksikään. Kevennä apuja heti kun niihin alkaa tulla vastausta ja muista taas kiittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.25 13:42:08

Opettaja kertoo ja jos ei kerro/toimi niin vaihda koulua

Päivämäärä:   6.7.25 15:09:26

Jos pohje ei mene tuon paremmin läpi, niin käytä hetken aikaa pelkkä raippa. Napautus ja uudestaan, kun hyytyy. Kun tuntuu, että alkaa kulkemaam, siirryt takaisin pohjeapuihin. Turhaa potkia, jos se ei oikein edes auta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.7.25 16:31:55

Tuttu juttu, herkemmällä ja eteenpäinpyrkivällä hevosella ratsastamaan tottuneelle tuntihevosen ratsastaminen nyt vaan on melkoista punkertamista. Koin tämän itse ja otin yksityistunnin selvittääkseni että misså se vika on, opettaja on taatusti hyvä ja sain hevosen liikkumaan kuten hän pyysi kun todellakin poljin pohkeella eteenpäin joka askeleella kuin polkupuörää. Sama laukassa, sisäpohkeella kunnon marssitusta. Kyllä se hevonen kulki nätisti pohkeen edessä ja pyöreänä tällä tyylillä ja itse puuskutin hiessä kunnes sanoin että en jaksa enää. Uskomaton kokemus kun on tottunut ratsastamaan hevosella joka säilyttää askellajin, temmon ja aktiivisuuden pelkällä istunnalla ja ajatuksella. Tervetuloa ratsastuskouluun :-D

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   6.7.25 18:08:54

"Kyllä se hevonen kulki nätisti pohkeen edessä ja pyöreänä tällä tyylillä ja itse puuskutin hiessä kunnes sanoin että en jaksa enää."

Eipähän se hevonen ole pohkeen edessä, jos ratsastaja tekee työt!

:))

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.7.25 18:12:18

"Eipähän se hevonen ole pohkeen edessä, jos ratsastaja tekee työt!

:))"

Ei ole rehellisesti niin, kuten tarinan opetus oli. Sitä on ratsastuskouluhevosella ratsastaminen.

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   6.7.25 18:32:10

Sama tuska minulla! Oma hevonen oli herkkä ja nopea ja liikkui itse mielellään. Ratsastuskoulussa olen joutunut ratsastamaan näitä hitaita ja haluttomia. Ei tahdo taito riittää niitä innostamaan, eikä pakottaminen tunnu mielekkäältä. Tunnilla ei edes voi tehdä omin päin sellaisia harjoituksia, joilla hevosen saisi ehkä syttymään. Opettajan ohjeilla en ole saanut muutosta tilanteeseen. Ratsastus ei tunnu enää mielekkäältä näin.

Päivämäärä:   6.7.25 19:01:56

Voi kyllä. Olen ratsastanut 20 vuotta ja ratsastuskouluissa tulee hevosia vastaan, jotka eivät liiku kunnolla eteen. Suurimman osan saan kulkemaan, mutta joitain yksilöitä on, joiden kanssa on vaan nostettava kädet pystyyn (ainakin jos ei kiinnosta raipatuslinja).

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.7.25 20:38:15

Kipeä todennäköisesti, ottaa mieluummin raippaa kuin liikkuu pahemman kivun kanssa

Lähettäjä: Tuttua 
Päivämäärä:   6.7.25 20:53:58

Todellakin on ollut välillä sellainen olo, että en osaa kunnolla ratsastaa. Sitten oon ollut opettajaankin turhautunut, koska välillä suhtautuu minuun kuin aloittelijaan, mitä en toisaalta ihmettele, koska välillä niin surkeaa oma tekemiseni. Toisaalta se on sitten mahtava tunne, kun hitaamman saa nopeammaksi jollain kerralla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.