Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrittääkö vielä vai lopettaa harrastus?

Lähettäjä: Iipu 
Päivämäärä:   5.7.25 12:12:37

Olen ratsastanut koko ikäni.
On ollut vuokrahevosia, olen käynyt ratsastuskouluissa ja on ollut omia hevosia.
Viime vuosina minussa heräsi into kilpailla. Ostin oman hevosen ja ajattelin, että sen kanssa sitten kisataan.

Hevonen ei ollutkaan ihan sitä mitä piti ja kemiat ei kohtaa. Yritin kyllä, kävin valmennuksissa säännöllisesti.
Olen nyt laittamassa hevosta pois, ja mietin mitä sen jälkeen?

Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta ja mitä olette tehneet?

Harmittaa tosi kovasti, koska edelleen olisi halu ja unelmat kilpailla.
Mutta en tiedä jaksanko uutta pettymystä, jos ostan uuden hevosen ja senkin kanssa menee vihkoon..

Tällä seudulla on yksi ratsastuskoulu, jossa pääsisi kisaamaan, mutta ei vakiohepalla vaan vaihtelevalla ratsulla.
Itse tykkään hioa sen yhden hevosen kanssa nappulat ja luottamuksen kuntoon, enkä pysty antamaan parasta satunnaisten hevosten kanssa.

Re: Yrittääkö vielä vai lopettaa harrastus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.25 12:20:35

Ratsastaa vaan paljon eri hevosia niin kyllä kehityt.

Päivämäärä:   5.7.25 12:28:02

Elämässä on tullut ratsastettua paljon eri hevosilla, mutta se ei ole nyt se mitä haluaisin.

Kun nyt haluaisin hioa yhden kanssa yhteistyötä ja näyttää sitä radoilla.

Olen aiemminkin kisannut rkoulun hevosilla, mutta ei se anna sitä fiilistä, kun aina eri hevonen ja eri jutut sen kanssa.

Tämän nykyisen kanssa olen parissa kisoissa käynyt ja on ollut ihan eri fiilis, kun tuntee hevosen ja nappulat ja voi näyttää parastaan. :)

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   5.7.25 12:38:38

Myyt ja ostat uuden. Jos kemiat ei kohtaa, niin turha sitä on päätään seinään hakata. Sullahan on tuuria että on jotain mitä edes myydä.
Tai sitten lopetat. Jos into hiipuu yhteen vastoinkäymiseen, niin ehkä voi unohtaa koko lajin.
Mulla kuoli vuoden aikana 3 hevosta, ei se aimuta kun jatkaa ja päästä yli vastoinkäymisistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.25 12:41:47

Minäkin myisin ja ostaisin uuden. Luultavasti eka yritys on laannuttanut pahinta intoa ja seuraavan hevosen kanssa osaa ottaa realistisemmin, eikä ota niin itseensä siitä, että unelma ei heti toteutunutkaan.

Lähettäjä: kisaaja 
Päivämäärä:   5.7.25 12:43:23

Mikä niissä kemioissa on vikana? Vaihda hevonen toiseen, jos et osaa ratsastaa tätä. Tosin sama ongelma voi tulla eteen seuraavan kanssa.

Päivämäärä:   5.7.25 13:42:54

Onko mahdollista yrittää saada hevosta ylläpitoon ja jos kemiat natsaa hyvin ostaa sen jälkeen omaksi?

Päivämäärä:   5.7.25 17:19:25

Tosiaan tätä tilannetta on yritetty valmentajan avulla parantaa jo muutaman vuoden.
Hevonen ei ole minulle sopiva, koska on turhan reaktiivinen.
Kisoihin on pari kertaa päästy ja niissä on sujunut hyvin.

Minulle paremmin sopisi joku nöyrä opetusmestari.
Ja tälle hevoselle sopii hyvin itsevarma ratsastaja, jolla vakaa istunta.

Tämän kanssa ei enää yritetä, valmentajakin jo todennut, että toisenlainen hevonen olisi parempi.
Luotan hänen näkökulmaansa ja toki omaan tunteeseeni, kun näin kauan jo yritetty.

Täytyy vain tosiaan mietiskellä, että uskaltaisiko sitä tämän jälkeen ostaa uuden hevosen ja toivoa, että se olisikin nappivalinta ja unelmat saisi toteutettua.
Tuo ylläpidon kautta osto olisi hyvä idea, en vain tiedä kuinka epätodennäköistä se on, kun ihmiset ei helposti anna ylläpitoon tuollaisia opetusmestareita.

Lähettäjä: Hmmhm 
Päivämäärä:   5.7.25 17:32:18

Ootko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että ottaisit jonkun toisen hevosen ratsastettavaksi ja sopisitte, että saisit kisata sillä?

Päivämäärä:   5.7.25 22:14:50

Nythän siis tiedät millainen hevonen sinulle ei sovi (reaktiivinen) ja osaat valita seuraavan paremmin (kiltti). Jos sekää ei tunnu kivalta niin sitten olet ainakin kokeillut ja huomannut että se mikä oli haave ei ollutkaan oikeasti niin kivaa. Tuollaista tapahtuu ihmisille ihan yhtenään. Enemmän se kaduttaa jos ei kokeile.

Aivan turha itseään kiusata sopimattomalla kuin taatusti sopivampiakin on.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.25 22:39:26

Some horses teach you, some test you and some bring out the best in you.

Päivämäärä:   5.7.25 23:31:34

Juu ja tiesin jo ennen tätä hevosta, etten halua reaktiivista, mutta kuten todettu, niin hevonen ei ollut sitä mitä piti.

Eli kilttiä opetusmestaria olin ostamassa kun tämän ostin..
Sen takia huolettaakin jos ostan uudestaan oman, että jos taas tuleekin epäsopiva, vaikka itse olen ollut rehellinen ja avoin omista kriteereistä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.7.25 23:49:36

Mitäköhän mahtaa tarkoittaa käytännössä tuo "kemiat ei kohtaa"? Kauanko se sinulla on ollut?

Mikä on ratsastustasosi?

Hyvä ratsastuskoulu on erinomainen paikka ylläpitää ratsastustaitoaan ja kehittää niitä. Miksi kilpailemisen pitäisi olla "parasta"? Jos vaan nauttii siitä mitä on.

Eiköhän se uusi oma hevonen osu kohdalle jos näin on tarkoitettu.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   5.7.25 23:55:30

Ota se valmentaja mukaan koeratsastuksiin, voi osata auttaa sopivan valinnassa. Koeratsasta myös maastossa, jotta saat oikean kuvan hevosen käytöksestä. Tuosta reaktiivisuudesta tuli mieleen.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   6.7.25 00:08:59

Olitko siis ihan omin nokkinesi ostamassa hevosta? Ilman ammattilaisen apua? ja mikä oli budjettisi? Halvalla ei saa hyvää, tiedät varmaan. Jos olet tottunut pääsääntöisesti ridakoulun pystyynkuolleisiin hevosiin, voi normaali puokki todellakin tuntua liian "reaktiiviselta". Koska sehän on just ominaisuus jota kisahevoselta halutaan. Niin koulu kuin este.
Myyt hevosen ja ostat uuden. Joku vanhempi hyvin koulutettu suokki vois sopia sulle. Kunhan ei ole kesäihottumaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.