Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ori pääsee irti

Lähettäjä: GG 
Päivämäärä:   4.7.25 13:08:04

Hei mitä te teette jos olette ratsastamassa samalla kentällä/maneesissa ja paikalle tullut ori pääsee irti? Hyppäättekö heti hevosenne selästä alas ja pakenette paikalta?

Re: Ori pääsee irti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.7.25 13:43:09

Riippuu orista ja ratsusta. Ruunan kanssa en olisi niin huolissani, ja lähtökohtaisesti pysyisin selässä ja jäisin. Ovien tai porttien aukominen kuitenkin on riski päästää ori kokonaan irti ja se on vielä huonompi idea.

Tamman kanssa olisikin vaikeampi päätös. Kohteliaan orin kohdalla ehkä jäisin, koska edellä mainittu syy. Tosin jos olisi joku hormonihuuruinen hallitsematon ori, en kyllä olisi tammalla ratsastamassa muutenkaan samaan aikaan.

Toki riippuu myös siitä, millainen paikka on. Isolta kentältä pääsee todennäköisesti turvallisesti livahtamaan ulos hevosenkin kanssa. Sitten taas joku maneesi isolla sähköisellä nosto/liukuovella ei käytännössä anna mahdollisuutta paeta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.25 13:46:22

Irtohevonen kun on niin kaikki pysähtyvät ensin paikoilleen. Silloin todennäköisimmin irtohevonen ei villitse koko jengiä liikkeelle ja pysyy itsekin rauhallisempana.

Tamman selästä alas heti, ja jos on helppo portti niin itse edellä ja hevonen perässä voi luikahtaa ulos. Jos on hidas ja raskas liukuovi, nosto-ovi tai joku niin sitten ei ihan hevin lähdetä perseilemään tai kohta on hevosia moottoritiellä. Siitä eteenpäin tilanteen mukaan.

Päivämäärä:   4.7.25 14:05:50

Muutama vuosi sitten netissä kiersi video mustasta suomenhevosoriista, joka oli mukana SRL ratsastuskoulun tavallisella heC-heB ratsastustunnilla. Ori ryöstäytyi ratsastajaltaan, ratsastaja putosi ja ori oli vapaana maneesissa. Ori lähti laukalla toista hevosta kohti, tönäisi siinä rytäkässä yhtä ratsukkoa sillä seurauksella, että senkin ratsastaja tippui. Videon lopulla maneesissa oli kaksi vapaata hevosta (ori ja ratsastuskoulun opetusheppa) ja ori yritti astua tai hyökätä (oli vähän epäselvää, mitä siinä lopussa tapahtui) toisen ratsukon niskaan. Siellä lapset huusi, ori huusi ja ope yritti antaa neuvoja. En tiedä miten tilanne lopulta päättyi, mutta kyseisen oriin nimen kyllä tiedän ja kieltämättä kyllä hirvittää edelleen, jos kyseinen ori on lapsiratsastajien kanssa samoissa kisoissa tai treeneissä..

Päivämäärä:   4.7.25 14:08:20

Satakunnassa siis tuo musta ori ja videolla kaikki tapahtui todella nopeasti, eli jos on kenttä/maneesi täynnä lapsiratsukoita, niin vaarallisia tilanteita ehtii syntymään useampiakin ihan muutamissa sekunneissa.

Päivämäärä:   4.7.25 14:12:08

Kerran on päässyt ori irti kentällä kun ratsastin ruunalla. Ori hyökkäsi suoraan meidän kimppuun, yritti todennäköisesti purra ruunaa mutta hampaat kalahtivatkin minuun, eikä edes päästänyt heti irti. Elinikäiset arvet jäi, sen jälkeen sitä oria on ratsastettu aikoastaan yksin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.25 15:12:42

Mikä ori oli tämä Satakunnassa irti päässyt?

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   4.7.25 16:06:19

Minulle on aikanaan opetettu, että jos ori pääsee irti, niin tamma ratsastetaan maneesin nurkkaan perä nurkkaan päin. Kentältä voi yrittää livahtaa, jos on sellainen portti että pääsee nopeasti, mutta maneesista ei välttämättä pääse äkkiä pois. Selästä pois tullessa on riski jäädä hevosten jalkoihin, selässä ollessa on riski että jää orin ja tamman väliin jos ori hyppää selkään. Tilanteen mukaan.

Lähettäjä: Huhhahhei 
Päivämäärä:   4.7.25 17:03:00

Inhottavia tilanteita. Itselleni on kahdesti käynyt niin että karannut vieras ori on tullut ratsastamani hevosen kimppuun.

Ensimmäinen kerta sattui kun olin teininä ratsastamassa hoito-/liikutusponillani (vanhempi ruuna) aitaamattomalla ulkokentällä. Naapurin ravitallin nuori suokkiori oli karannut ja tunki puskista hätyyttämään ponia ja toista kentällä ollutta hevosta.
Poni potki sitä kipakasti kauemmas, oikein rummutti takakaviolla rintaan muttei ori luovuttanut ennenkuin toinen ratsukko (siskoni ratsastama isompi ruuna) sai sen peräänsä. Sisko päätti ratsastaa reippaasti vähän matkan päässä olevalle tallille missä ratsumme asuivat ja sai siellä apua orin kiinniottoon. Kenellekään ei käynyt mitään.

Onneksi suokki oli vasta 2 v vaikka ikäisekseen iso olikin, ei ollut ihan karjaimmasta päästä tai varsinaisesti agressiivinen ja sekä poni että suokki kengättömiä joten kaikki päättyi hyvin.

Toinen kerta oli maastossa, silloin ratsastin tammalla kun taas jonkun naapurin ori karkasi ja yritti hypätä tamman selkään. Ei uskonut raipalla huitomistakaan. Silloin tulin alas selästä koska en halunnut jäädä hevosten väliinkään. Päästin tamman irti kun talli oli peloon takana, ei vaaraa liikenteestä. Molemmat juoksivat tamman tallille jossa ne saatiin kiinni. Tästä sain kyllä moitteet työnantajaltani (tallinpitäjä) mutten tiedä mitä muuta olisin tehnyt kun ori oli sillä kertaa ihan hillitön, väkisin astumassa. Ei kiinnostanut tapattaa itseään mokoman takia...
Työnantajaa huoletti enemmän se että meidän tallilla oli myös ori ja se olisi ottanut karkurilta hengen pois jos olisi päässyt kosketuksiin...

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   4.7.25 17:03:51

Enpä tiedä,onko tuohon mitään yleispätevää neuvoa,koska tilanne on aina erilainen. Ori,jonka näkee kyllä heti kun on irti, että mitä se meinaa..tulee päälle vai onko hämmästyneenä tilanteesta, erottaa hyvin. Jos näkee että yrittää muiden päälle,niin kyllä minä huutaisi kaikki lapset johonkin reunoille,mistä pois selästä ja yrittää pitää hevostaan kiinni. Se mitä vahinkoa ori kerkeää aiheuttaa,ei varmaan kukaan pysty kontrolloida siinä, ennen kuin se ori on kiinni.
Jos ratsastajat aikuisia,niin varmasti tuo että tammat nurkkiin perä edellä ja mahdollisesti alas selästä.
Mutta tilanteessahan voi sattua mitä vain,niin helpompi jossitella jälkeenpäin miten olisi kannattanut tehdä.

Lähettäjä: Gää 
Päivämäärä:   4.7.25 17:13:39

Selästä alas ja hevoset selvittäköön välinsä, ei ihmisiä väliin ettei ihmiset loukkaannu. Hevoset on vaan hevosia, ei kannata itseään tavattavissa tai ottaa edes puraisua tai potkaisua

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   4.7.25 18:36:23

"Toinen kerta oli maastossa, silloin ratsastin tammalla kun taas jonkun naapurin ori karkasi ja yritti hypätä tamman selkään. Ei uskonut raipalla huitomistakaan. Silloin tulin alas selästä koska en halunnut jäädä hevosten väliinkään. Päästin tamman irti kun talli oli peloon takana, ei vaaraa liikenteestä. Molemmat juoksivat tamman tallille jossa ne saatiin kiinni. Tästä sain kyllä moitteet työnantajaltani (tallinpitäjä) mutten tiedä mitä muuta olisin tehnyt kun ori oli sillä kertaa ihan hillitön, väkisin astumassa. Ei kiinnostanut tapattaa itseään mokoman takia...
Työnantajaa huoletti enemmän se että meidän tallilla oli myös ori ja se olisi ottanut karkurilta hengen pois jos olisi päässyt kosketuksiin..."

- Aivan oikein toimit. Olen itselin ollut samassa tilanteessa ja toiminut samoin. Eipä siinä tilanteessa oria vastaan auttaisi kuin lyijynappi otsaan. Omakin tamma potki oria minkä ehti, mutta ori ei luovuttanut ja hetkeksi orin herpaannuttua pääsin hyppäämään alas selästä ja päästämään tamman irti. Lopulta ori sai tammalta niin pahasti selkäänsä, että luovutti.

Yksi vaarallisimpia tilanteita missä olen koskaan ollut elämässäni. Joka ikiset turhat orit saisi ruunata.

Lähettäjä: Hih 
Päivämäärä:   4.7.25 19:12:38

Entä kun olet ratsastamassa orilla ja tamma tiputtaa ratsastajansa ja karkaa? Tämmöinen itselleni tapahtunut. Potkaisin kannat kylkeen ja pakenin paikalta.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   4.7.25 19:54:48

Hih: No se tamma tuskin yrittää oria astua kun sinä olet siellä välissä.

Päivämäärä:   4.7.25 21:07:37

Aina ihmiset pois selästä ja pois hevosten vierestä. Turha tapattaa itseään ja leikkiä hevoskuiskaajaa, kun tollaisessa tilanteessa ne hevoset ei nää eikä kuule mitään. Se joka irti päästämisestä viitsii moittia, on kyllä itse aivan pihalla. Tai menkööt itse väliin tallottavaksi. Minä en ainakaan itseäni tapata yhdenkään hevosen takia.

Lähettäjä: asiaan 
Päivämäärä:   5.7.25 09:07:58

Kyllä ne irti päässeet ruunatkin osaavat tulla uhittelemaan ja potkimaan muita hevosia irti päästessään. Se on hevoskohtaista , eli turha täällä on lietsoa mitään ori-kammoa.

Päivämäärä:   5.7.25 09:22:11

Ei kaikki orit ole irti päästessään mitään hormonihuuruisia monstereita. Joskus voi ratsastaja pudota ja ori antaa ihan nätisti kiinni siinä missä joku muukin. Mutta toki jos oli on ryöstäytynyt ihmiseltä tavoitteenaan päästä astumaan, tilanne on eri. Sellaisen kohdalla kyllä muutenkin pitäisi miettiä onko orina arvoa vai pitäisikö ruunata ja jos on jalostusori, sitten ratsastetaan yksin. Toisaalta en tiedä jos orilla on tapana käyttäytyä noin, onko se luonteen puolesta parasta mahdollista jalostusmateriaalia.

Lähettäjä: joojoo 
Päivämäärä:   5.7.25 09:43:59

Olen tyytyväinen ettei ole ikinä tarvinnut olla orien kanssa tekemisissä. Niinniin ei kaikki orit plaa plaa mutta ruunien ja tammojen kanssa ei ole itse tarvinnut ikinä pelätä tuollaisia tilanteita

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   5.7.25 21:46:50

Itse olen joutunut orin kanssa tilanteeseen, missä vieras ruuna juoksee kentällä vapaana. Vein orin takapää seinään seinän viereen ja muut pitivät ruunan pois orin lähettyviltä, kunnes antoi kiinni. Ori ei ollut millänsäkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.