Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ymmärtämättömät ei-hevosihmiset ympärillä

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.7.25 09:04:13

Huoh, löytyisköhän täältä joku jolla samankaltaista kokemusta ja saisin vähän vertaistukea. Mulla siis sellainen tilanne että olen (lapsuuden)perheeni ainoa hevosihminen. Ihan jo aikuinen, työssäkäyvä ja omillaan asuva, mutta kuitenkin olen paljon tekemisissä vanhempieni ja siskoni kanssa. He eivät ole millään lailla eläinihmisiä, enemmän urasuuntautuneita ja mä olen aina ollut vähän perheen musta lammas erilaisine kiinnostuksenkohteineni. Kaikkien heidän kauhuksi ostin pari vuotta sitten itselleni ensimmäisen oman hevosen. Heillä ei ole mitään käsitystä hevosen ylläpito kuluista, kuinka paljon muutakin siihen kuuluu kuin vain kuukausittainen tallivuokra. Ihmettelevät suureen ääneen joka kerta kun mainitsen muita kuluja, esim kengityksen, raspauksen tai satulan toppauksen. Hevoshieroja erityisesti aiheuttaa heissä aina suurta hilpeyttä. Hevonen oli heidän mielestään tajuttoman kallis, 16t, ja pitävät sitä kalliina kilpahevosena vaikka jokainen hevosihminen tajuaa sen olevan ihan perus hyvä harrastehevonen jolla kisaan silloin tällöin alueluokkia.

Nyt tilanne on se että hevonen ontuu ja mä en voi/uskalla/kehtaa kertoa sitä perheelleni. Hevosella oli aiemmin, n. puoli vuotta sen jälkeen kun se mulle tuli, pikku tapaturma jota kuntoutettiin pari kuukautta ja sehän oli perheeni mielestä jotain täysin käsittämätöntä. "Että vasta ostettu kallis hevonen on heti rikki!" Tuolloin yritin kauniisti ja kärsivällisesti kertoa että hintalappu tai ostoajankohta ei anna minkäänlaista takuuta hevosen kunnossa säilymisestä... Asia joka jokaiselle hevosihmiselle on päivänselvää, oli näille jotenkin täysin mahdoton käsittää. Ja nyt kun on taas sama tilanne, ei edes vielä tiedossa miksi hevonen ontuu (ell ensi viikolla) en vaan kerta kaikkiaan halua asiasta heille mainita. Ollaan kuitenkin viikoittain tekemisissä joten tuntuu myös ikävältä valehdella heille että ratsastan normaalisti ja kaikki on kunnossa vaikka todellisuudessa stressaan tilannetta tosi paljon. He ovat kuitenkin mulle rakkaita ihmisiä, jotenkin vaan kuitenkin niin täysin ymmärtämättämiä hevosasioista.

Sori pitkä vuodatus, piti vaan johonkin tää purkaa. Tallilla on onneksi ihmisiä joilta saan ymmärrystä/tukea huoliini hevosen kanssa, mutta ei ole ketään jolle voisin tän kokonaistilanteen kertoa joten avauduin siitä nyt tänne. Ymmärtääkö kukaan tilannetta mitä kerroin...

Re: Ymmärtämättömät ei-hevosihmiset ympärillä

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   4.7.25 09:10:18

Pitääkö sitä kaikkea vuodattaa sukulaisille ?

Vähemmästäkin menee omat hermot kun ei-hevosihmiset päivittelee asioita, joista eivät ymmärrä.

Itse en hevosteluani sukulaisille päivittele, jos joku kysyy niin kaikki ok.
Vaikka oma tamma sai jännevamman ja kuntoutus/lepo kesti sen kolmevuotta - heheheee... tämäkös riemun olisi aiheuttanut.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   4.7.25 09:17:54

Puhu tallikamuillesi

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.7.25 09:22:19

Miksi kerron normaalisti asioista? Äitini etenkin kyselee paljon, on kiinnostunut ja kannustava vaikkei varsinaisesti mitään ymmärräkään. Tulee aina paikalle katsomaan kun kisaan. Ja mielelläni heille kuitenkin asioista kerron, siis silloin kun kaikki on ok. Jotenkin vaan tämä toinen puoli tässä lajissa on heille niin vieras ja käsittämätön. Kun jokin maksaa paljon niin silloinhan sen on oltava/pysyttävä kunnossa...

Lähettäjä: Vinku 
Päivämäärä:   4.7.25 09:24:30

Vastaisin vaan jotain ympäripyöreää, jos kyselevät hevosjutuista. Minunkaan lähipiirini ei ymmärrä hevosharrastusta, eikä varsinkaan siihen kuluvaa aikaa ja rahaa. En jaksa kuunnella päivittelyä, joten en kerro mitään tarkkaa. Tuttuni osti yli 10 vuotta sitten kivan perusharrastehepan 3000 eurolla, ja perheeni jaksoi melkein vuoden päivitellä, että NIIN KALLIS hevonen. He eivät vaan voineet ymmärtää, että joku panee niin paljon rahaa _harrastukseen_. Esimerkiksi kymppitonnin auto ei olisi herättänyt mitään ihmettelyä, koska sehän on _hyödyllinen_ hankinta. Näin me ihmiset olemme erilaisia.

Lähettäjä: we 
Päivämäärä:   4.7.25 09:30:01

No, vähän sama asia kun itse käyn yksityistallilla, jonka hoidan täysin itse jos omistaja on reissussa. Joskus se ottaa vähän voimille omien töiden yms. ohessa. Jos olen vanhempien kanssa puheissa tänä aikana, tulee aina matalasävyistä kommenttia, että "Kai siitä nyt maksetaan edes..." No ei, ei makseta. Ei hevosmaailman ulkopuolella olevat ymmärrä, että hevosharrastus nyt muutenkin on 95% siivoamista, kantamista, järjestelyä ja taas siivoamista. Se ratsastus on tunnin huvitus koko muun tallin hoitamisen ohessa.

Ihan voit vapaasti sanoa jos kysytään kuulumisia, että joo, nyt on semmonen pska homma, että mun hevosella on joku vialla. Tuskin siinä ketään naurattaa, eikä tarkemmin tarvitse ruveta selostamaan minkä verran rahaa elliin menee. Tai jos kerrot, siinähän kauhistelevat. Ei ne pysty ymmärtämään kaikkea, mutta suodata tai älä välitä mitä kommenttia tulee. Sulla on ihan tarpeeksi stressiä nyt siitä, ettei hevonen voi hyvin, niin älä stressaa oman perheen näkemyksen takia lisää... Heidän pitäis sua tukea, mutta jos näin ei ole, anna olla.. Tsemppiä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   4.7.25 09:33:42

Juuri niin, ei kannata kertoa niin tarkkaan. Jos vaikka ihmettelevät, jos et ratsasta, sano, että hevosilla on tapana pitää kesällä vähän kesälomaa.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   4.7.25 09:42:44

Jos valehtelemiseen tuntuu pahalta, kerro totuus.

Yritä olla välittämättä pöyristymisestä ja voivottelusta. Kirjoitit, että läheisesi eivät ole ”eläinihmisiä”. Siksi he eivät ymmärrä eivätkä pysty parempaan. Välittävät sinusta ja ovat puolestasi pahoillaan, kun et heidän mielestään saa rahoillesi vastinetta.

Yhtä hullulta voi tuntua, että joku laittaa sata tonnia sähköautoon, jonka arvosta kolmasosa häviää muutamassa vuodessa. Tai jättää hyväpalkkaisen työn, myy asunnon ja lähtee maailmanympärimatkalle.

Vanhempien pitää oppia kestämään kaikenlaista :)

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   4.7.25 10:43:48

Tollojen kanssa ei ole pakko olla tekemisissä vaikka sukua olisivatkin.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   4.7.25 11:18:19

Miks ihmeessä kerrot hevosasioitasi sukulaisille??!! Ja ylipäätään, jos olet aikuinen ihminen, miten voit vielä olla noin kiinni vielä vanhemmissasi? Ehkä kannattais itsenäistyä.
Mä olen äiti jolla on aikuinen tytär. Jos kyselen jotain asiaa josta hän ei halua mun kanssa puhua, niin kyllä hän sanoo "se on kuule mun yksityisasia". Ja tämä siis täysin ok.
Aikuisen ihmisen täytyy osata itse vetää rajansa.

Lähettäjä: SOo 
Päivämäärä:   4.7.25 11:24:49

Ei kaikesta tarvi niin yksityiskohtaisesti kertoa ihmisille jotka eivät aiheesta mitään ymmärrä. Kuittaat kyselyt sillä että hyvin menee, tai ollaan väliaikaisesti tauolla kisoista, ja vaihdat puheenaihetta. Jos heitä huolestuttaa raha, älä puhu rahasta. (Ellei tilanne oikeasti ole se, että tarvitset vanhemmiltasi apua hevosen kuluihin, mikä muuttaisi tätä tilannetta melko lailla ja selittäisi kuittailunkin?) Se on osa aikuistumista, että ihan kaikesta ei tarvitse juurta jaksain tehdä tiliä vanhemmilleen.

Noin ylipäätään, ulkomaalaiset ystävät aina hymyilevät sille tosiasialle, että kun suomalaiselta kysyy "mitä kuuluu" ne kertovat kaikki mahdolliset kuulumiset krapulasta peräsuolivaivoihin. Oikeastihan tuollaiseen kyselyyn on tapana vastata "ihan hyvää, entä sulle?" ja tätä voi käyttää myös perheesi hevoskyselyihin sääntönä.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   4.7.25 11:25:41

..mä sanoisin kanssa jotain ympäripyöreää, että hevosella on nyt pientä kremppaa, mutta kaikki kunnossa.
Turha lukea sialle suosikkia, sika pitkästyy ja oma aikasi menee hukkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.7.25 11:29:05

Olet aikuinen ja siksi sinun ei tarvitse raportoida omien rahojesi käytöstä yhtään kellekään. Vaikka olettekin läheisiä nyt on sopiva hetki itsenäistyä. Sinä voit tehdä elämässäsi ihan mitä itse haluat. Et tarvitse siihen perheen hyväksyntää tai mielipidettä.

Oikeasti läheisessä ihmissuhteessa toiset ihmiset kunnioittavat sitä mikä on sinulle tärkeää. Vaikka asia ei heitä kiinnostaisi tai eivät ymmärtäisi, on tosi hälyyttävä merkki jos kokevat tarvetta väheksyä ja halveerata sinulle tärkeää asiaa. Se ei ole välittämistä. Se on vallankäyttöä ja epätervettä. Sinun on tärkeää ottaa etäisyyttä ja säilyttää oma autonomiasi oman hyvinvointisi kannalta. Sinä voit edelleen kokea perheeseesi läheisyyttä mutta tuollaista halveksivaa käytöstä et tarvitse. Voit ihan hyvin vetää rajan siinä vaiheessa kun päivittely alkaa sanomalla vaan että tämä on sinulle tärkeä ja rakas harrastus ja et halua että sitä parjataan.

Ihmiset ostavat kalliita autoja, purjeveneitä, mökkejä ja golf-osakkeita eikä kukaan näe tarvetta sellaista halveerata. Ne eivät kuitenkaan mitenkään eroa hevosen omistamisesta harrastuksena. Ei noita edellämainittujakaan kukaan välttämättä tarvitse mutta ne tuovat iloa ja sisältöä elämään. Ja ovat muuten yleensä huomattavasti kalliimpiakin kuin hevonen.

Silloin kun hevosten kanssa on terveysmurheita niistä haluaa taakan jakaa puhumalla läheisten kanssa ihan samalla tavalla kuin muista murheista. Ei muidenkaan murheiden kohdalla ole tarkoitus että läheinen ilmoittaa että ne ovat turhia tai tarpeettomia. Ei se vaadi mitään erityistä ymmärrystä aiheesta että jakaa toisen murheen, tukee ja kuuntelee! Se vaatii vain empatiaa. Ja sinä ansaitset sen ihan 100% ihan riippumatta murheen kohteesta tai suuruudesta.

Lähettäjä: prgjtrej 
Päivämäärä:   4.7.25 11:31:50

Miksi ihmeessä raportoit kaikki asiasi vanhemmille ja sukulaisille? Aikuinen ihminen!

Päivämäärä:   4.7.25 11:42:56

Siis miksi ihmeessä käyttäydyt lapsen tasoisesti? Jos itse elätät itsesi ja hevosesi, ja asut omillasi, niin ei kenellekään taloutesi ulkopuoliselle kuulu minkä verran hevoseesi kuluu rahaa. Sekään ei kuulu onko hevonen terve vai ei, mutta en yhtään ymmärrä miksei hevosen todellista terveydentilaa voisi heille kertoa ja kaikkein käsittämättömintä on, että valehtelet ratsastavasi, vaikka hevonen todellisuudessa on sairaslomalla!

Olen itsekin perheeni ainoa hevosenomistaja, mutta en pimitä läheisiltäni mitään, jos en kyllä näe syytäkään luetteloida heille jokaista hevoseen liittyvää kulua. Ei heillä ole tietoa hevosenpidon kustannuksista, mutta jos kysyisivät niin avoimesti kertoisin.

Ap on nyt itse kuoppansa kaivanut, mutta sieltä on helppo nousta kun antaa läheisille hieman shokkihoitoa. Kerro, että hevoseen kuluu keskimäärin 1000-1500 euroa kuukaudessa ja silti se nyt sairastaa, eikä voi ratsastaa.

Lähettäjä: Jesku 
Päivämäärä:   4.7.25 11:44:47

Minä sanoisin ehkä jotain tosi ympäripyöreää, jos sukulaiset kyselisivät. Oma-alotteisesti en koskaan ole raportoinut sukulaisille ei mitään hevosistani, koska tiedän että he ajattelevat asioista melko eri tavalla. Raha-asiat pidän totaalisesti omana tietonani. Itse hankkiminen rahojen käyttö ei kuulu kenellekään. Itse asiassa ei edes aviomieheni taida tietää, kuinka paljon vaikkapa kengitys maksaa. Ei ole kysynyt, eikä minulla ole sitä erikseen alleviivaten mainita. Ja silti me pystytään miehen kanssa elämään sopuisasti yhdessä jo yli 20v. Yhteisistä menoista ja rahan käytöstä toki puhutaan, mutta hevosen liittyvät kulut ovat omiani ja kustannan ne itse.

Päivämäärä:   4.7.25 12:15:27

Minä olen ihan vastaavassa tilanteessa kanssasi, toki tämä ymmärtämättömyys ulottuu hevoseni lisäksi kaikkiin muihinkin lemmikkeihini. Perheeni ei ole koskaan ollut eläinihmisiä eikä niistä juurikaan ymmärrä. Ratsastuksenkin olen aloittanut vasta, kun olen ollut tarpeeksi vanha kesätöihin ja saanut maksettua harrastukseni itse.

Ostin ensimmäisen oman hevosen kaksi vuotta sitten. Kerroin perheelleni, että olen menossa koeratsastamaan tällaista hevosta, en edes puhunut rahasummista mitään enkä kertonut hevosesta sen tarkemmin, kun perheeni eivät lajista tiedä. Silti heti melkein hyökättiin kimppuuni, että millä aion sen sitten maksaa, jaksanko hoitaa sitä ja kuka sen sitten hoitaa kun sataa vettä.

Olen lähes 30v, olen aina hoitanut ja maksanut eläimeni itse, ennen omaa hevosta minulla oli sama vuokrahevonen 7v ja yhtälailla sekin maksettiin ja hoidettiin, satoi tai paistoi. En siis ymmärrä, miksi perheeni kuvitteli, että oman hevosen kohdalla asia muuttuu. Tykkään muutenkin ulkoilla ja sateella voi pukea sadevaatteet, en ole koskaan valittanut säästä tai eläimistä joten oli mielestäni kummallinen kommentti.

Hevoseni liikkuu 6x viikossa ja kilpailemme eri lajeissa seura- ja aluetasolla. Perheeni mielestä on kohtuuton matka, kun hevoseni asuu 20min ajomatkan päässä. Eivät ymmärrä, miksi sen pitää liikkua, ja eikö joku muu sitä voisi välillä liikuttaa. Kokevat hevosen taakkana minun puolestani, vaikka minun mielestäni hevosen omistaminen on ihanaa ja ajomatka lyhyt.

Jos kerron käyneeni kisoissa, ensimmäinen kysymys on aina "no mitä ne maksoi", ei edes kysytä että missä kisat oli, minkä lajin kisat tai miten meni. Jos kerron että olemme käyneet eläinlääkärissä, niin vastaus on aina "no onko tuossakaan nyt sitten mitään järkeä", vaikka en ole edes puhunut summista. Tässä kahden vuoden aikana ollaan tarvittu "ylimääräisiä" ell käyntejä kaksi, eli niitäkään ei ole ollut vaivaksi asti.

Minulla on myös esimerkiksi kaneja. Jos kerron, että kanini on sairastunut ja olemme käyneet eläinlääkärissä päivystysaikaan, saan siitäkin murhaavia katseita, koska perheeni mielestä kanit eivät ole sen arvoisia, että niihin pistettäisiin satoja euroja eläinlääkärikäynnillä. Minun mielestäni taas muutama satanen päivystysaikaan on ihan kohtuullinen hinta siitä, että kani saa pitää henkensä.

Joskus menin mainitsemaan, että olen hakemassa kissanruokapakettia postissa. Äitini tästä kysyi lisää ja kerroin, että tilaan aina kerralla ison satsin laadukasta ruokaa, joka riittää moneksi kuukaudeksi. Äitini sitten kysyi että mitä maksoi, ja sanoin että tällä kertaa tilasin 80 eurolla ja sen pitäisi riittää noin kolmeksi kuukaudeksi. Sitäkin täytyi sitten päivitellä että hirveitä summia, vaikka yritinkin selittää, että tosiaan ne riittävät kolmeksi kuukaudeksi jolloin kissa syö päivässä alle eurolla.

Perheeni ei muutoin ole mitenkään vanhanaikainen, mutta ehkä sitten eläinten kanssa ajatukset ovat vielä siellä viime vuosituhannella, kun kissoille on syötetty pelkästään latzia ja kanit on pistetty päiviltään saunan takana ja sen jälkeen pataan, jos ovat näyttäneet kipeiltä.

Etsin myöskin uutta asuntoa koska nykyinen vuokra-asuntoni myytiin, tästä kun kerroin äidilleni oli ensimmäinen kommentti "sinun pitää varmaan sitten luopua niistä lemmikeistäsi".

Harmittaahan se, olisi kiva jakaa kilpailumenestystä ja treenikuulumisia, mutta kun vastaus on aina että mitä maksoi tai onko se järkevää tai että pitäis pistää ne eläimet pois, niin en enää puhu mitään eläimiini liittyvää perheeni kesken. Tämän asian vuoksi myöskään välimme eivät ole enää kovin lämpimät. Asia, joka on minulle kovin tärkeä ja lähellä sydäntä, eli eläimet ja hevosharrastus, on perheelleni aihe jota täytyy aina arvostella ja kummastella, kun joskus voisi vaan sanoa, että kiva kun olitte kisoissa, miten meni.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   4.7.25 12:20:39

Ymmärrän aloittajaa. Onhan se kurjaa, jos ei voi puhua lähimmäisten kanssa itselle tärkeistä asioista. Esim. jos joku kysyy mitä kuuluu, ja sulle kuuluu just klinikkareissu, niin jos sitä ei kerro, niin mitä sitten?

Mun äidin suhtautuminen mun hevosiin muuttui, kun ostin maatilan ja ekat hevoset sinne. Silloin hevosista tuli negatiivinen juttu. Lapsena kävin ratsastamassa mun äidin kanssa ja mulla oli teininä oma hevonen tätshoitotallilla, ja sen mun äiti maksoi. Mutta nyt 50-vuotiaana se on negatiivista, vaikka maksan kaikki itse ja hoidan hyvin. Mulla on myös työ ja perhe, eli elämä tasapainossa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.25 12:28:20

Siis puhuuko joku sukulaistensa kanssa raha-asioista noin tarkasti, että sukulaiset tietävät kuinka paljon sinulla kuluu rahaa harrastukseen? Ja jotain vielä kiinnostaa se?
Jos he eivät maksa sinun harrastustasi, heidän ei tarvitse tietää paljonko hevosesi maksoi tai paljonko sen tallipaikka maksaa. Ei ole mitenkään tavatonta, että puolisotkaan eivät tiedä toistensa harrastusvälineiden hintaa.

Eli kasva aikuiseksi, äläkä jaa yksityisasioitasi ihmisille, joille ne eivät kuulu ja jotka eivät niistä ymmärrä mitään.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   4.7.25 12:48:45

Minkä ihmeen takia te ette PUHU niille sukulaisille?

Kun seuraavan kerran tulee kauhistelua tai rahakysymyksiä, tässä vuorosanat uusavuttomille:

"Kuule kun mä mielelläni kertoisin näitä harrastusjuttuja kun kysytään, mutta se kääntyy aina siihen, että kauhistellaan ettei tuossa ole järkeä tai tivataan paljonko mikäkin maksoi. Sen takia en halua enää puhua näistä. Se on mun harrastukseni, se on kallis mutta tuottaa iloa, ja jos ei osaa kuin kauhistella hintoja niin sitten on parempi ettei puhuta koko asiasta."

Se on kumma juttu, kun ihmiset eivät vain saa suutaan auki ja kerrottua edes perheenjäsenille, miltä jokin asia tuntuu ja miksi päädyit johonkin ratkaisuun.

Lähettäjä: sqs 
Päivämäärä:   4.7.25 12:59:57

Tämä tietty sukupolvi "Äitejä" on niin tuomitsevia että voi jeesus. Kaikesta aina hirveää voivottelua ja "kyllä menee niin paljon rahaa!". Ihan väkisin pitää työntää nokka muiden asioihin että päästään taas kauhistelemaan. Jos kertoo jostain uudesta asiasta, aina tulee ensimmäiseksi kommentiksi joku negatiivinen "huoli". Ei edes välttämättä kuunnella asiaa loppuun, vaan jo kesken lauseen ollaan "Voivoi" asenteella, vaikka asia olisi omasta mielestä positiivinen juttu! Sitten saa korjata, että "eikun tää oli hyvä juttu(!)" ja sitten ei vastatakkaan enää mitään.

Ehkä johtuu siitä, ettei heillä ole lapsena ollessaan ollut varaa harrastaa tai ollut muita mielenkiinnonkohteita kuin kansakoulu ja pihapelit kerrostalojen pihoilla. Sitten ollaan niin kauhuissaan nykypäivänä, kun joku päättää käyttää rahaa omaan mielenkiinnonkohteeseensa, eikä ole kotona kerrostalon viidennessä kerroksessa hyllyllä pölyttyneen leipäkoneen kanssa.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   4.7.25 13:06:31

Puhu, hyvä ystävä, avoimesti ja näytä tunteesi. Jos lähipiirisi haluaa ymmärtää, he tulevat ymmärtämään asioita sillä tasolla, jolla siihen kykenevät. Toivottavasti heppasi toipuu hyvin!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.7.25 13:39:59

Juu, ei kannata kertoa liikaa etenkään rahanmenoa sukulaisille. Itse olen yli 40-v ja olen elänyt täysin itsenäisesti 19-vuotiaasta, tienaan 200 000 eur vuodessa, oma asunto, mökki sekä 2 sijoitusasuntoa jne jne. Täysihoidossa 2 hevosta, joilla kisaan. Kyllä silti sukujuhlissa taivastellaan hevosiani joka helkutin kerta :D Että ”ethän sinä mikään tyttö enää” joopa joo. Pari kertaa olen sanonut suorat sanat, mutta ei sekään auta. Ja etenkin sitten miehillä on ok ostaa harrikka, purjevene, uusi moottori valtavaan moottoriveneeseen, nehän ovat järkihankintoja!!! Eli elä omaa elämääsi ja kerro vaan pinnallisesti heille ja jaa huolet aidoille ystäville, jotka ymmärtävät

Päivämäärä:   4.7.25 13:50:48

Mä jättäisin rahapuolen mainitsematta. Mutta en ymmärrä miksi et voisi kertoa hevosen loukkaantuneen. Itse sanoisin varmaan, että hevonen loukkasi itseään tarhassa ja ensi viikolla on lääkäri niin tiedetään enemmän. Jos alkaa voivottelu niin sanot että kuuluu lajiin mutta kun hevonen on sinulle tärkeä, olet siitä huolissasi ja siksi stressaantunut.

Itse usein (ehkä liiankin usein, mutta se on eri keskustelu) koitan siirtää tämmöisen asian sen kuulijan perspektiiviin. Tässä tapauksessa saataisiin esim autoista ymmärtävälle sanoa, että auto vilkuttaa vikavaloa, joka ei kuitenkaan suoraan kerro, mikä on vialla. Nyt sitten huolestuttaa kun ei tiedä vielä muuta.

Toisaalta jos on autoihminen, voisi tuon heti oston jälkeen hajoamisenkin kuitata sillä, että käytetyssä autossakin on aina riski, että löytyy piileviä vikoja, sama koskee hevosia.

Valitettavasti eläimistä ymmärtämättömät ihmiset ei osaa hahmottaa sitä emotionaalista puolta eikä sitä kannata välttämättä sen enempää alkaa selittääkään. Se saattaa heille joskus aueta tai sitten ei.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.7.25 14:37:25

Ihan jää kiinnostelemaan että mitä nämä ymmärtämättömät ihmiset sitten pitäisivät tärkeänä ja järkevänä rahankäyttökohteena, nauttivatko he oikeastaan mistään vai onko kaikessa se hintalappu ja voivottelu mukana :(

Päivämäärä:   4.7.25 14:41:38

Monet sellaiset ihmiset pitää sijoittamista erilaisiin tuottaviin asioihin järkevänä.

Lähettäjä: SOo 
Päivämäärä:   4.7.25 15:27:01

joo, rahasta voivottelevat läheiset voivottelevat ihan mitä tahansa hankintaa joka ei ole sellainen käyttökohde johon he itse laittaisivat rahaa. Oma mummo aikanaan voivotteli ja jankkasi viikkokaupalla siitä miten tyhmää oli laittaa rahaa huonekasviin, kun hyvin toimeentulevana kolmikymppisenä ostin 15 euron syklaamin ikkunalaudalle.

Oikeastihan niitä ei kiinnosta se raha vaan on pakonomainen tarve arvostella läheisten valintoja, jotka on heidän mielestään vääriä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.25 15:57:34

Kyllä 16 tuhatta kuulostaa kalliilta hevoselta tavalliselle ihmiselle. En ikinä laittaisi niin paljoa rahaa hevoseen vaikka ikäni olen hevosten kanssa toiminut. Ei kannata puhua tuollaisista summista niin pääsee vähemmällä.

Päivämäärä:   4.7.25 16:07:44

Etenkin matalatuloiset vanhemmat naisihmiset voivottelevat kaikkea heidän mielestään turhaa rahanmenoa ja heillä on usein käsitys, ettei oikein kukaan nainen voi saada hyvää palkkaa ja sitä myötä luulevat jokaisen naisen joutuvan heti taloudelliseen pulaan, jos hankkivat jotain isompaa. Miehillä taas heidän mielestään on aina hyvät tulot, joten miehet saavat ostella kalliita autoja ja moottoripyöriä.

Sama ihmisryhmä on usein se, joka sen naispuoleisen hyväpalkkaisen palkan suuruuden kuullessaan heittäytyy vihaisen kateelliseksi - eikä suinkaan ajattele, että onpa kiva kun naisellakin voi olla hyvät tulot, joten ei niitä tuloja kannata tuollaisten tietoonkaan päästää.

Päivämäärä:   4.7.25 16:08:15

Kukaan ei kuolinvuoteellaan muistele, että kuinka paljon on sijoittanut mihinkin ”järkevään” kohteeseen tai paljon on jäänyt rahallisesti voitolle mistäkin. Tai edes sitä kuinka paljon ja ansiokkaasti on tehnyt töitä tahi kerryttänyt omaisuutta. Kyllä se elämän merkityksellisyys tulee ihan muista asioista. Kannattaa tunnistaa mikä on itselle tärkeää ja merkityksellistä ja tehdä juuri sitä. ”Sitten kun” elämä katkeroittaa ihmisen. Sellaiset valinnat jotka rikastuttavat elämää ja tuovat iloa päivittäin ovat kertakaikkiaan hirveän paljon arvokkaampia kuin materian haaliminen.

Päivämäärä:   4.7.25 22:57:25

Minkä takia täällä ollaan niin tympeitä aloittajalle? Osalla ihmisistä on aikuisenakin tiiviit ja läheiset välit vanhempiin ja sisaruksiin, ja ihan ymmärrettävää jos silloin haluaa jakaa arjestaan muutakin kuin "hyvin menee".

Meillä äitini ja siskoni ovat hevosihmisiä, tai siis olivat, kukaan meistä ei ole ollut hevosten parissa enää vuosiin. Mutta isän mielestä harrastus oli turha, kallis ja vaarallinen. Vanhempani olivat siis eronneet ja äiti osti meille siskoksille hevosen, ja isä jatkuvasti rutkutti että miten paljon siihen menee rahaa, vaikka kyseessä eivät edes olleet hänen rahansa. Aina yritti keksiä jotain pihistelykeinoja, väitti että hän rakentaa itse tonnilla tallin johon voidaan laittaa hevonen ettei tarvitse enää maksaa kallista karsinavuokraa, ja mitä minä edes valmennuksilla teen kun isosiskonihan voi opettaa minua:D

Ja joskus penskana olin tilanteessa jossa olin menossa ratsastuskoulun tunnille, mutta minulla oli vain puolet rahoista, ja pyysin isältä että voinko saada toisen puolen häneltä. Puhutaan siis alle kymmenestä eurosta. En tietenkään saanut. Se oli ainoa kerta kun isän olisi pitänyt antaa ratsastustuntiin rahaa, kaikki muut oli maksanut äiti.

Kaikista ironisinta on se, että isä on huomattavasti varakkaampi kuin äiti. Kaikkeen muuhun syytäisi kyllä rahaa, mutta kymppi ratsastustunnista on liikaa.

Päivämäärä:   4.7.25 23:15:33

Mun suku ei ymmärrä yhtään. Äiti kannustaa, muttei silti ihan tajua. Olen ladellut reippaasti vaan summia, mitä tämä elämä maksaa ja todennut, että itsepä rahani teen ja elämääni elän. On lopulta loppunut kauhistelu ja ymmärretty, että ihan tekee jokainen omat valintansa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.7.25 07:57:28

Erikoisia vastauksia. Huomaa, ettei monella hevosihmisellä taida olla kovin lämpimät välit vanhempiinsa tai lapsiinsa.

”Miks ihmeessä kerrot hevosasioitasi sukulaisille??!! Ja ylipäätään, jos olet aikuinen ihminen, miten voit vielä olla noin kiinni vielä vanhemmissasi? Ehkä kannattais itsenäistyä.”

Meillä on perheen kesken tosi luottavaiset ja lämpimät välit. Erityisesti äidin kanssa ja juttelenkin varsin avoimesti vähän kaikesta. Jotkut asiat pidän toki itselläni ja niitä en edes sitten ota puheeksi, mutta pääosin voidaan jutella kaikesta.

Päivämäärä:   5.7.25 09:56:19

Kyllä minäkin 11 hevosen omistajana hymähtelen hierojille yms. Myöskään kengittäjää tai satulan toppaajaa en ole ikinä 20 vuoden aikana tarvinnut. Eläinlääkäriä harvoin. Tallivuokran päälle ei juurikaan kuluja ole ollut.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.7.25 10:19:45

Kuittaa keskustelut rahasta sillä, että toteat ettei rahankäyttö ole sinulle ongelma

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   5.7.25 10:33:36

Niin..mullakin olis varmaan pihassa se sadantonnin sähköauto jos ei samassa pihassa olis koskaan ollut yhtään hevosta,nyt on vaan skoda ja yhtä vanha kuorma-auto millä niitä hevosia voi kuljetella.En usko,että olisin sen onnellisempi vaikka mulla olis se sähköauto ja olisin käynyt Islannissa ja Balilla.Sinun elämäsi ja valintasi,niin kauan kun omilla rahoillasi olet valmis ottamaan vastaan kaiken sen mitä hevoset tarjoaa niin ei sinun tarvitse valintojasi selitellä,kerro hevosmurheistasi sellaiselle jolle hevoset ovat samalla tavalla valinta.

Lähettäjä: Juttu 
Päivämäärä:   5.7.25 10:50:26

Kerro vaan kaunistelematta koko tilanne heille. Itsellä sama tilanne jossa jouduin sairastelun jälkeen hepan lopettamaan - sain rakkailta ei-hevosihmisperheenjäseniltä aika paljon ”ohjeita ja vinkkejä” joita olivat kuulleet omilta hevosihmistyökavereilta yms ”asiantuntijoilta”. Se vasta olikin kökköä. Mutta sekin voivottelu ja arvostelu hiipui onneksi melko nopeasti.
Jos perhe ei ymmärrä niin voi hetkeksi ottaa etäisyyttä onneksi.

Päivämäärä:   5.7.25 11:13:03

"Valitettavasti eläimistä ymmärtämättömät ihmiset ei osaa hahmottaa sitä emotionaalista puolta eikä sitä kannata välttämättä sen enempää alkaa selittääkään. Se saattaa heille joskus aueta tai sitten ei."

Se on juuri tuo emotionaalisen puolen ymmärtämättömyys. :( Omat sukulaiseni eivät ymmärrä, eikä ymmärrä valitettavasti exäkään. Exän koira jäi siis minulle erossa ja aina kun tapaavat koiran kanssa (lasten takia vielä nähdään säännöllisesti) niin exä ei välttämättä edes silitä koiraansa, vaikka koira on aina ihan innoissaan vanhan omistajansa nähdessään. :( Exä myös isoon ääneen joskus ihmetteli, että miksi puhun hevosille tai koirille. Hänen mielestään eläimille voi vain tiuskia käskyjä ja muuten pitäis ilmeisesti olla hiljaa, kun ei ne ymmärrä ihmisten puhetta.

Päivämäärä:   5.7.25 11:26:49

On ymmärrettävää, että 11 hevosen omistajana ei ole varaa siihen kengittäjään tai hierojaan. Varsinkin hieronnasta hyötyvät kaikki hevoset, mutta sitten kun ruvetaan puhumaan kilpaurheilusta niin kyllä sillä on suorituskyvyn kannalta merkitystä, hierotaanko hevonen säännöllisesti vai ei. Toki voi käydä myös itse maksullisen hevoshierontakoulutuksen.

Kengitys on myös äärimmäinen taiteenlaji, kuka tahansa voi vuolla, irrottaa ja lyödä kengän, mut jos sen tekee joka kerta vähän eri tavalla tai aina samasta kohdasta millin väärin, ni ei tarvi ihmetellä kun ne jalat hajoaakin vanhemmalla iällä mukamas itsekseen.

Lähettäjä: kip 
Päivämäärä:   5.7.25 12:03:38

Ymmärrän aloittajaa, olisi kiva voida jutella ilman, että siitä seuraa kauheeta voivotettelua, ihmettelemistä ja selittämistä.

Munkaan lapsuudenperheessä ei ole hevos- eikä eläinihmisiä. Mulla on ollut omia hevosia parikymmentä vuotta ja siitä ajasta 15 vuotta kotipihassa. Olispa ihanaa jos lapsuudenperheessä olisi joku jonka kanssa jakaa näitä asioita. Nyt miehen kanssa hoidetaan hevoset yhdessä ja kavereiden kanssa saan jaettua asioita muuten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.