Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  löytyisikö hyvä sh

Lähettäjä: löytyisikö hyvä sh 
Päivämäärä:   3.7.25 08:27:52

Tiedättekö, onko missään oikeasti hyvää suomenhevosta myynnissä?

Etsiskelen tervettä, täysipäistä, kolme suomenhevoselle laadukasta askellajia omaavaa, ratsastuksellisesti miellyttävähköä, suomenhevoskategoriaan jopa hieman ylämäkeen (tai ainakin tasamaalle) rakennettua, yli 160 cm korkeaa, kaunista hevosta. Nuori tai hitusen vanhempi, ei kuitenkaan pitkälti yli 10 vuotias. Jos yli 6-7 vuotias, soisin hevosen jo hieman nähneen maailmaa, ja tekevän jotain aikuiselle hevoselle ominaista, kuten laukanvaihdon nätisti.

En halua laittaa ostoilmoitusta nettiin, puhtaasti koska haluan pitää ostohaluni yksityisenä, ja ostaa hevosen, kun hyvän löydän. En etsi hevosta käytetyn ruohonleikkurin hinnalla.

Re: löytyisikö hyvä sh

Lähettäjä: Varmasti 
Päivämäärä:   3.7.25 08:50:46

Kaikki on myynnissä, kun rahasta sovitaan. Siitä vaan tarjoamaan hyvien suokkien omistajille.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.7.25 08:53:11

Mulle kans kelpais, mutta ei tunnu löytyvän. Jo 6 koeratsastettu ja ei vaan natsaa. Vastassa ollut lähinnä turpa hiekassa kyntäviä räpeltäjiä. Vaatimukset olisi koko yli 160, enemmän ylämäkeen kuin alamäkeen liikkuva ja kädelle kevyt, hyvä laukka. Yksi tällainen ollut, joten tiedän ettei ole satuolento. Vai olikohan vain ainutlaatuinen yksilö? Ehkä pitää lähteä kokeilemaan myös puokkeja.

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   3.7.25 13:19:03

Männävuosina tällaiset tehtiin itse, eli ostettiin varsana, koska aikuisissa ei juurikaan ollut tarjontaa. Nykyään näitä näkyy aina ajoittain myynnissä, mutta vähän taitaa olla vieläkin.

Varsoissa ja nuorissa on sen sijaan hyvinkin mielenkiintoisia yksilöitä tarjolla tällä hetkellä. Yksi omasta mielestä kiinnostava on Hiljalan Maverick, kaunis vuosikas ori hienolla suvulla (isä Hiljalan Fantom nappasi juuri sijoituksen pyhästä yrjöstä ja emän puoli on myös vakuuttava). Jos etsisin hyvää suokkia, ostaisin tuon pois jos olisi muuten ok (en siis ole nähnyt kyseistä yksilöä enkä tiedä siitä yleisiä tietoja enempää). Vuodeksi kasvamaan pihattoon oriporukkaan ja sitten vuoden päästä voi jo alkaa hiljakseen valmistautumaan laatareihin. Toki välissä voi vielä opettaa ajolle ja käydä varsanäyttelyissä jos haluaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.25 13:21:03

Kultakimpaleet eivät juuri tule julkiseen myyntiin.

Lähettäjä: as 
Päivämäärä:   3.7.25 13:23:20

MK:n kanssa samaa mieltä, kyllä ne nykyäänkin melkein tätytyy tehdä itse. mulla on nyt nelivuotias josta tulee varmasti ihan kiva, ja ajatus oli myydä se jossain kohtaa mutta yhä enempi tuntuu siltä että se saattaa jäädä pitemmäksikin aikaa.

Moni Fantin jälkeläinen on tosi hieno! Tota Maverickia en ookkaan nähnyt, mutta samaa mieltä että kantsii ostaa poies ennenkö menee parempiin suihin. Harvan suokin isä kilpailee PSG:tä :)

Lähettäjä: ppp 
Päivämäärä:   3.7.25 13:24:49

kemiön kunnaneläinlääkärillä alkuvuodesta myynnissä kivan näköinen tamma, prätinä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.7.25 16:57:54

Mikä aloittajan budjetti?

Meiltä löytyy tuollainen ruuna. Kaunis kuin karkki, laadukkaat askellajit, puhdas kolmitahtinen laukka, taso helppo A, ylämäkeen rakentunut, sk 160cm, ikää 11v. Voi myös ajaa, ei pelkää mitään, ei terveysongelmia, perusjärkevä ihan kaikessa. Ei ihottumaa eikä terveysongelmia. Jos olisi myynnissä niin hintalappu olisi kyllä todella iso.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.7.25 17:04:26

"Suomenhevoskategoriaan jopa hieman ylämäkeen (tai ainakin tasamaalle) rakennettua"

Oletko joskus oikeasti nähnyt vähääkään ylämäkeen rakentuneen suomenhvosen? :)

"Ehkä pitää lähteä kokeilemaan myös puokkeja."

No miksi ei?

LähettäjäKata 
Päivämäärä:   3.7.25 19:01:30

Löytyy vähän pienempänä, 155cm, hyvä ja kyvykäs nuori.

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   3.7.25 19:24:53

missä päin kysymysmerkin hevonen on ja mitä on iso hintalappu

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.7.25 20:10:30

Ei se valitettavasti toistaiseksi ole myynnissä. Tämä on juuri niitä itse tehtyjä jotka osattu valita hyvältä silmällä ja tehdä itse. Hintalappu on sellainen kuin hyvällä hevosella kuuluu ollakin jos sellainen hetki eteen tulisi. Onnea aloittajalle etsintään. Toivottavasti osaat tehdä hevosesi tai sulla on paljon rahaa.

Löydät kyllä sen helmen jos sulla on hyvä silmä liikkeen laadulle ja hevosen rakenteelle. Tarvitset malttia, osaat edetä oikein askelin ja oikeassa järjestyksessä kouluttaessa ja sulla on hyvä horsemanship.

Opettele sukujen tuntemusta, katsele mm. varsoja/ peruskilttejä nuorehkoja joiden omistajat ei esim. ymmärrä hevosensa laatua ratsuna kun niitä ei sellaiseksi ole osattu itse kouluttaa ja kuuntele intuitiotasi. Osta se hyvä aihio. Sit kun sulla on se aihio, tarvitset vain horsemanshipiä ja taitoa kouluttaa eteenpäin itse. Kaiken tuon tiedon ja taidon hankkiminen vaatii vuosia ja vuosia, loputonta uteliaisuutta hankkia oppia itsellesi.

Kun olet tämän tehnyt ja nostanut hevosen sinne helppoon A:n asti huomaat, että siihen on kulunut aikaa, työtä ja rahaakin. Jos joku kysyy paljolla sen myyt, niin tiedät siinä vaiheessa miten iso sen hintalappu on todella iso.

Lähettäjä: susse 
Päivämäärä:   3.7.25 20:20:46

osta metkuttaja kaisulta

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.7.25 00:55:19

Kysymysmerkki on saanut hevosensa jopa peruskoulutettua ja nyt tekee itsestäänselvyyksistä numeroa. Liikkeen laatu ja suomenhevonen nyt vaan ei sovi samaan lauseeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.