Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Väistämissäännöt

Lähettäjä: Teppo 
Päivämäärä:   2.7.25 22:15:24

Olen 90-luvulta alkaen oppinut, että volttia tekevää väistetään uralla, jos onnohjattu tekemään voltteja. Nyt menin ihan sekaisin, kun kukaan ei väistänytkään minua, kun olin tulossa voltin loppuun ja jouduin sitten toisen häntään. Onko säännöt muuttuneet jossain välissä?

Re: Väistämissäännöt

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   2.7.25 22:31:12

Riippuu tilanteesta. Itsenäisesti ratsastaessa uraa pitkin menevillä on etuajo-oikeus.

Rats.koulussa, jossa kaikki tekevät voltin C:ssä, pitää voltilta tulija päästää ensin pois. Vaikka rats.koulussa opettaja kertoo tehtävän JA väistämissäännöt, niin silti osa porukasta ei osaa/halua/ymmärrä väistämissääntöjä noudattaa tai arvioi väärin hevosensa nopeuden ja on tiellä vaikkei ollut tarkoitus.

Jos rats.koulussa tekee omasta halustaan voltin (esim. ottaa tilaa edellä menevään), niin uralla menevillä on etuajo-oikeus.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   2.7.25 22:33:02

Ratsastuskoulun tunneilla on perussääntö, että muut väistää tehtävällä olevaa. Eli jos voltti kuuluu tehtävään, muut väistävät, tarvittaessa pysäyttävät oman hevosen. Ratsastustunnilla voi silloin muistuttaa muita esim sanomalla: minulla on etuajo-oikeus, väistä minua. Jos näkee, ettei toinen aio tai ehdi väistää, pysäytä oma hevonen silti, ettei tule kolaria.
Jos kyse on yleisestä maneesiajasta, joissa on useita yksityisratsastajia, sääntö on usein että uralla olevaa väistetään. Ei jos silloin teet voltin ja toinen lähestyy uraa pitkin, sinä väistät. Kannattaa silti kysyä opettajalta, kuka väistää, jos olet epävarma säännöistä.
Maneesisäännöt ilmoitetaan joka tallilla tarkemmin, ja ne voivat jossain määrin kai vaihdella.

Lähettäjä: eri urat,eri tavat 
Päivämäärä:   2.7.25 22:52:41

Tarkistakaa aina ratsastusalueiden säännöt, jos menette ratsastamaan uuteen paikkaan. Eri talleilla voi hyvin olla ns normaalista poikkeavia ohejeistuksia ja sääntöjä myös väistämisvelvollisuuksien osalta!

Lähettäjä: Teppo 
Päivämäärä:   2.7.25 22:57:34

Tämä oli juuri tunnilla tehtävä, että piti tehdä voltti tietyssä paikassa. Yhdessäkin kohtaa jouduin tylysti menemään toisen rinnalla, kun ei vasn antanut tehdä loppuun. Ja näin ollut kaikilla tunneilla, missä olen ollut, että voltilta tulijaa väistetään, jos ei ole ns oma voltti. Mutta sitten kun tulin itse uraa pitkin, sama ratsukko ei väistänyt silloinkaan tuli voltilta. Vähän ihmettelin mikä taktiikka hällä oli.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.7.25 10:23:17

Näitä maailman omistajia mahtuu joka talliin, joiden mielestä se minun ja ratsastuskoulun pertti puten suoritus on tärkein ja muut väistäkööt, oli kyse sitten mistä tahansa.

Lähettäjä: Jurnu 
Päivämäärä:   3.7.25 10:30:24

Hassua, ettei opettajanne puuttunut tuohon väistämättömyyteen. Meidän ope olisi puuttunut heti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.7.25 10:54:40

Riippuu tallista, ratsastan kahdella eri. Molemmilla talleilla opettaja sanoo heti tunnin alussa väistämissäännöt, jos on uusia ja muistuttaa siitä tarvittaessa.

1. Tehtävää tekevää väistetään aina, jos ei mahduta limittäin / muuten ohi. Eli ympyröiltä ja volteilta tulevia väistetään.

2. Uralla meneviä väistetään, ellei toisin sanota. Tällä tallilla on myös vuokraustoimintaa, niin varmaan sen takia käytössä tämä, kun suurimmalla osalla yksityistalleja sekä koulukisoissa uralla meneviä väistetään.

Jotkut ratsastajat on vaan itsekkäitä tai eivät osaa huomioida ympäristöä, mietin aina miten ne selviää autoillessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.25 11:53:02

Vain tehtävää tekevää väistetään - ainut oikea tapa toimia.

On vielä joissakin paikoissa jäljellä "tyhmä" sääntö, että miltä tahansa omatoimi voltilta/ympyrätä tulevaa väistetään. Miksi näin ei tule toimia?

1. Voltille lähtevä ei aina hahmota, että aiheuttaako voltin tekeminen ruuhkaa perässä tuleville. Joskus tehtävään lähtevä tekee voltin, vaikka hänellä olisi ollut hyvin tilaa lähteä tehtävään. Tämä on ärsyttävintä puomi/estetunneilla.

Tehtävään kannatta lähteä heti, kun edellinen on hypännyt viimeisen tai yksittäisissä tehtävissä vetuketju ajattelu; kun yksi on mennyt puomin, niin toinen on samanaikaisesti jo menossa.

2. Uralla olija ei voi väistää. Jos hän pysähtyy/hidastaa omassa askellajissaan, niin pian kaikki muutkin on jonossa.

2. Monasti omatoimivoltilla olijalle on hinku päästä eteen. Sen sijaan, että hän ratsastaisi normaaliin pyöreän voltin, niin moni leikkaa voltin jälkimmäistä puoliskoa tai muutoin ratsastaa muotopuoli tai minivoltteja ehtiäkseen ennen uralta tulijaa. Kun voltilla tulija tulee eteen, niin tämä aiheuttaa ketjureaktion, että myös perässä tulevien on tehtävä voltteja.

Turhauttavinta on, että shettiksellä tai hidasliikkeisellä ponilla tullaan reipasliikkeisin hevosen eteen.

Entä kun tarvitset tilaa, niin mitä teet?
Paras neuvo hevosalanoppilaitoksessa on , että ratsastat vaikka kentän poikki tai muutoin tyhjään kohtaan toisia häiritsemättä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.