Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Namittajat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.7.25 19:47:12

Miksi jotkut eläinten kouluttajat namittaa hevosia? Oppivat vain huonoille tavoille, näykkimään jne

Re: Namittajat

Lähettäjä: tjaa 
Päivämäärä:   2.7.25 19:54:28

Juu samalla tavalla kuin kaikki maailman koiratkin näykkii ja on huonotapaisia koska niitä koulutetaan positiivisella vahvisteella.

Pst, vika on "kouluttajassa", ei koulutustavassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.7.25 19:56:41

Koira ei ole sama kuin hevonen

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.7.25 19:56:52

Hevoset oppii huonoille tavoille ja näykkimään vain silloin, kun kouluttaja ei tiedä mitä tekee. Ei ole isokaan vaiva opettaa hevonen ottamaan palkan asiallisesti, mutta osaamattoman tekijän kanssa se vaihe valitettavasti jää usein välistä. Minä käytän hevosteni kanssa namipalkkaa päivittäin ja yksikään ei kaivele taskuja, näyki tai ole muutenkaan röyhkeä. Huomattavasti huonommin käyttäytyy moni tallin hevosista, joille ei nameja syötetään kuin harvoin tai ei koskaan.

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   2.7.25 20:08:25

Ei kannata ikinä lähteä namipussi linjalle... Hevoset alkaa ruinata ruokaa näykkimällä, muulla ongelma käytöksellä jne

Päivämäärä:   2.7.25 20:30:38

Onneksi on oma tupa ja oma lupa, kun itse käsittelee hevosensa jatkuvasti niin saa kouluttaa ne juuri siten miten haluaa. Nämä saavat herkkuja vaikka mistä palkaksi, eivät tosin näyki tai kerjää silti, ja meidän 5v voi jokaisen näistä taluttaa ja hoitaa ilman huolen häivää (valvonnassa tietenkin silti). Mutta en jaksaisi kuunnella asiasta ymmärtämättömien rääpimistä aiheesta ja omista tavoista toimia.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.7.25 21:14:40

Minä olen namittaja, tunnustan, mutta yhdestäkään hevosesta ei ole tullut näykkijää. En siis pidä sitä pahana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.25 21:32:10

Näiden ketjujen kanssa pitää ymmärtää, että nämä heitot tulevat ihmisiltä jotka eivät itse usko että koskaan kykenisivät opettamaan hevoselle ruokapaikan käyttöä ilman että tuloksena on vihainen, syliin tunkeva näykkijä :D Ihan ymmärrettävää jos oma uskomus omasta osaamisesta on tuo.

En ole minäkään koskaan saanut näykkijää aikaiseksi, ihan jokainen hevonen oppinut viimeistään kolmannella toistolla että palkan saaminen edellyttää tyyntä suhtautumista ja pään kääntämistä pois minusta ja palkasta :)

Positiivinen vahviste on äärimmäisen tärkeä osa hyviä hevosmiestaitoa ja se kertoo kaiken ihmisen hevosmiestaidoista ja osaamisen tasosta jos julistaa yhden työkalun koko työkalupakista luovan suoranaisia vihaisia maanvaivoja :D

Päivämäärä:   2.7.25 21:59:25

Paras heitto oli, kun eräs pidemmän linjan hevosihminen oli namitusta vastaan kun ei ole ok, että hevonen toimii vain sen namin toivossa. Samaisen ihmisen mielestä kuitenkin kivun ja pelon takia oli ihan ok toimia ja raippa viuhui aktiivisesti, ettei se sama logiikka sitten enää ihan pätenytkään

Päivämäärä:   2.7.25 22:42:20

^ Ei kato kun sillonhan ne tottelee jostain ylimaallisesta hierarkisesta kunnioituksesta :'D

Päivämäärä:   3.7.25 00:56:32

Joku oikeasti vertaa koiriin..? :D

En tiedä yhtään namittamalla koulutettua hevosta joka ei olisi jossain määrin röyhkeä. Jos tämä olisi toimiva metodi, kaikki maailman huippuhevoset olisi namitettu maailman huipulle jo satoja vuosia.

En usko että kenenkään mielestä on ok toimia kivulla ja pelolla kouluttamalla.

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   3.7.25 02:12:32

Mikä sitten on röyhkeyttä ja mikä on sitä että hevonen luottaa ihmiseen eikä pelkää saavansa huutia?

Minulla on pos. vahvisteella koulutettu hevonen eikä se ole mielestäni yhtään röyhkeä. Väistää pienestä merkistä tai vaikka äänikäskystä, kävelee ja seisoo nätisti eikä jyrää, näyki tai hamuile taskuja tms. Sellaisesta epämääräisestä huitomisesta ei kyllä ymmärrä paljoakaan, koska sille ei ole ikinä kerrottu että huitovaa ihmistä pitäisi varoa. Se voi varmaan olla jonkun mielestä röyhkeää, jos ajattelee että sillä tavalla hevosen kuuluu toimia osoittaakseen kunnioitusta.

Päivämäärä:   3.7.25 03:05:19

^ Jep, ei tuo ole röyhkeyttä. Mutta juurikin noin että näyttää röyhkeydeltä ihmiselle joka on tottunut hevosen vastaavan huitomiseen ja ärähtelyyn.

Hevonen ei muutu röyhkeäksi positiivisesta vahvisteesta. Jösses mitä uskomuksia..

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   3.7.25 07:13:57

25 vuotta, 15 omaa koulutettua hevosta sekä kymmeniä vieraita hevosia, 0 näykkijää, 0 jyrää, 0 potkijaa, 0 agresiivista. Kaikilla tietyissä tilanteissa käytetty namitusta. Jätän sen kyllä pois kun asia on opittu.

Nameilla ei ole mitään tekemistä agressiivisuuden kanssa. Kaikki ei vain tiedä mitä tekee, näin saadaan aikaan hevosongelmia. Ei kuitenkaan ongelma hevosia, ne vain toimii juuri niin kuin niille on kerrottu.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   3.7.25 07:45:37

Tämä viestiketju osoittaa hevosalan suurimman puutteen , ri ole koulutusta eikä tietoa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   3.7.25 11:12:35

Ja näitä ketjuja aloitetaan myös ihan vain riidan haastamisen takia ;)

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   3.7.25 12:46:13

voi jeesus minä provo topa. antakaa ihmisten harrastaa omalla tavalla. vähän positiivisuutta kehiin kamuset <333

Päivämäärä:   3.7.25 12:49:33

Miksi ei voisi verrata koiriin? Positiivinen vahviste toimii yhtälailla lajista riippumatta - huomaathan, että myös omalla kohdallasi ;)

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   3.7.25 12:54:09

Kipukoulutus on nopein tapa edetä napakasta raipasta ja rissa kannukset toimii parhaiten koulutuksessa... Katso vaikka huippu ratsastajia jokaisella kannukset jalassa ja raippa kädessä... Ei ne namit auta v***u mitään

Lähettäjä: politsei 
Päivämäärä:   3.7.25 13:17:53

noniih pirjo, meneppäs nyt siitä. taitaa kodissa olla kohta päivällisaika.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.7.25 17:20:58

Usein namittajat ovat surkeita ja pelokkaita hevosihmisiä ja siksi he pilaavat hyvän koulutustavan maineen.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   3.7.25 19:03:11

Mä: tai sitten se on juurikin toisin päin :) ( ei uskalleta koneilla uusia metodeja) : D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.