Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puolihoito uhka vai mahdollisuus

Lähettäjä: T.Alikko 
Päivämäärä:   30.6.25 17:24:33

Miten olette pärjänneet puolihoitotallissa ja mitä kaikkea teidän täytyy itse tehdä? Oletteko solmineet jotain kimppoja joissa vuorottelette esim. hevosten hakemisessa sisään tarhoista?

Re: Puolihoito uhka vai mahdollisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.25 17:43:46

Puolihoitoja on ihan laidasta laitaan.

Esim. yhdellä piti vain siivota karsina, ei muuta.
Toisella piti siivota karsina, pussittaa heinät, pistää vedet, pistää ruuat ja tehdä tallivuoroja.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   30.6.25 18:06:57

Sellaisella oltu jo 15 v.Eli itse haetaan sisään, siivotaan karsinat ja tarhat, laitetaan rehut ja heinät valmiiksi ja viedään vedet ulos kesällä. Eli meillä päin ei oikeastaan millään tallilla ole muunlaista vaihtoehtoa. Eli täällä päin täysin normaali käytäntö jokaisella tallilla.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   30.6.25 18:10:13

Niin ja jos itse ei pääse niin sovitaan kaverien kesken kuka tekee. Autetaan siis puolin ja toisin tai hommataan hoitaja niille päiville kun ei itse pääse. Hintakin sitten joku 450-580 € kk maneesitalleilla.

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   30.6.25 18:20:18

Meillä vaihtuu joskus vuoden lopulla täysihoidosta puolihoitoon. Vain se muuttuu, että omistaja siivoaa itse karsinan, ja sekin menee niin, että vain pissit ja lannat kerätään itse, talli kuivittaa kolmesti viikossa. Kaikki muu (ulos- ja sisäänviennit, yksi loimitus ja poisotto, heinien jako, omistajan valmiiksi pussittamien väkkäreiden turvotus ja jako) hoituu kuten ennenkin. Tähän asti omistajat ovat siivonneet vain tarhat, nyt lisäksi tuli tosiaan karsinan siivous.

Ei siis todellakaan paha, ja ymmärrän yrittäjää - liki 30 karsinan siivous vie työntekijältä ihan valtavasti aikaa, kun taas yhden karsinan siivous vie omistajalta ehkä viisi minuuttia, jos sitäkään.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   30.6.25 18:41:52

Puolihoitouhka on pahasta, puolihoitomahdollisuus on ihan hyvä juttu.

:))

Lähettäjä: Äåöplo 
Päivämäärä:   30.6.25 20:15:22

Mä pidän puolihoitotallia, ja ehkä puolet tuntuu käyttävän hevoseen tunnin päivässä, ja jos se menee jo sen hoitoon, ratsastus jää vähälle tai kokonaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.6.25 20:26:27

Riippuu täysin omasta elämäntilanteestasi, millaisella tavalla puolihoito on sovittu ja mitä sopimukseen on kirjattu. Kuten yllä on laitettu, puolihoitosopimuksia on niin monta kuin on talleja. Toisaalla hoidetaan vain oma hevonen ja toisaalla tehdään kokonaisia tallivuoroja. Kannattaa miettiä se oma tilanne, miten itsellä on aikaa ja mahdollisuutta sitoutua ja jos päädyt puolihoitoon, pidä huoli alusta asti ettei hommat ala lipsua siihen että pian teet kaikkea muuta mitä on alunperin sovittu. Se näissä sopimuksessa on usein kaikista hankalinta kun asiakkaan ja työntekijän raja hämärtyy. Pian huomaat pystyttäväsi siellä tolppia tai lanaavasi kenttää, vaikka alunperin piti vain hoitaa oman hevosen tarha ja karsina.

Päivämäärä:   30.6.25 20:30:45

Mulle sopii. Aikaa menee vähän enemmän ja rahaa vähemmän.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   30.6.25 20:38:03

Meillä omistaja siivoaa karsinan, laittaa rehut valmiiksi purkkiin, siivoaa tarhan ja hoitaa vedet ulos kesät talvet

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   30.6.25 20:38:52

Niin ja tuo on mahdollisuus. Hevosen hoito kuuluu itselleni iona osana hevosen omistamista.

Päivämäärä:   30.6.25 22:00:22

Hyvä juttu tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa. Vie kyllä aikaa ja sitoo entistä enemmän.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.6.25 22:41:39

Ehdottomasti mahdollisuus, ja sopii ihmiselle, joka rakastaa myös hevosensa hoitamista ja läpikotaisin tuntemista sekä tallihommia. Ei sovi ihmiselle, joka tulee vaan tallille ja ratsastaa hevosensa ja poistuu.

Mulla hevonen 10 hevosen tallissa puolihoidolla. Jokaiselle kuuluu yksi tallivuoro noin puolentoista viikon välein. Aamu-tai iltatalli. Päivät hoitaa tallinpitäjä.

Jokainen siivoaa oman karsinan, ja laittaa iltaheinät ja väkirehut valmiiksi. Ulkona on vapaaheinä .

Tallinpitäjä huolehtii vedet ja tarhojen siivoukset, sekä mahdolliset väkirehut päivällä. Näin kesällä huolehtii hevosille vedet laitumeen ja tuo tarvittaessa kelien takia sisälle talliin.

Maneesia ei ole, mutta iso kenttä ja hyvät maastot sekä hiittisuora. Heinä ja kuivikkeet tulee tallin puolesta. 500€/kk. Olen tyytyväinen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.6.25 23:06:46

Nää kuulostavatkin ihan järkeviltä diileiltä, mitäpä jos vuokra olisi puolihoidolla yli 1000e ison hevosen kuivikkeet ja heinät mukaanlaskettuna. Omistaja siivoaa karsinat, tarhan, vie vedet, pussittaa heinät ja hoitaa hevosen itse sisälle. Miltä kuulostaa?

Talli siis ruokkii hevosen valmiiksi laitetuista pusseista ja vie ulos.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.