Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.6.25 12:50:55
Sen verran jatkan vielä, että kyllä minä ainakin menen tallille "tyhjentämään pään". Missäs se paremmin onnistuisi kuin hevosen seurassa, siinä on pakko maadoittaa itsensä kuluvaan hetkeen. Eikä se sulje pois kehittymisen halua. Käyn klassiseen painottuvalla tallilla ja olen pikkuhiljaa vieroittanut itseni siitä "verta, hikeä ja kyyneleitä" -ryppyotsamantrasta. Kyllä, hevoshommissa tulee hiki, aina ei mene putkeen, joskus on hankaluutta itsellä (keski-iköistyminen ei asiaa helpota), hevosella (sekin voi olla jumissa jostain) tai molemmilla, mutta kukaan ei kuole, jos hevonen vaikka tänään taipuu huonommin vasemmalle. Sitten vaikka mietitään päivän harjoitusta vähän uusiksi, päästään auttamaan hevosta taipumaan ja lopputunnista voikin olla ihan eri ääni kellossa ja tasapainoinen, pehmeä hevonen alla.
Se minkä toivoisin vähentyvän, varsinkin kun ihmiset tuntuvat keskimäärin olevan entistä huonokuntoisempia, on se että vedetään tunnilla tietyt kuviot läpi vaikka ikenet irvessä, jos se ei vaan kertakaikkiaan tunnu onnistuvan, oli syy mikä tahansa. Esim. jos kuski ei kerta kaikkiaan pysty istumaan alas ravissa kuin muutaman askeleen ennen kuin grippaa polvet kiinni ja alkaa pomppia, sitten se on sillä kertaa niin, ja kuski keventää kun ei voi enää istua ilman, että tilanne käy hevoselle epämukavaksi ja alas istuminen yhä vaikeammaksi . Kun harjoittelee lyhyissä pätkissä, siihen tulee huomaamatta aina askel lisää ja pian se kolme askelta voikin olla jo kierros kentän ympäri. Tai jos vaikka perus pohkeenväistö onnistuu pari askelta ja sen jälkeen liirataan lapamyyryä, suoristetaan ennen kuin menee pe*seelleen ja otetaan uusi pätkä. Huonoa ei kannata harjoitella, ei ihmisen eikä hevosen. Toki isoilla ryhmätunneilla näihin on varmaan vaikea pureutua, ja toisaalta ratsastajankin pitäisi kyetä itse tuntemaan, milloin on hyvä ja siihen tarvitaan open huomio. Ja varmasti tarvittaisiin paljon enemmän tunteja, joilla keskityttäisiin nimen omaan siihen miltä tuntuu, missä hevosen jalat menee ym. niiden "suoritetaan tehtävät x, y ja z" -tuntien rinnalle.
|