Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Poni on lihavempi mitä ennen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.25 10:00:10

Alkaako vanhemmiten ponit lihomaan herkemmin?

Poni ollut minulla alta vuotiaasta asti ja nyt on 17v.
Jos vertaan vaikka siihen kun poni oli 10v niin pystyi laiduntamaan 24/7 olematta mitenkään hälyttävän lihava. Toki ylimääräistä tuli mutta lähti hyvin talven aikana pois.

Nyt tässä viimeiset vuodet olen huomannut että lihoo laitumesta enemmän mitä ennen. Nyt täytyykin alkaa tehdä järjestelyitä sen suhteen että en voi enää päästää kunnon laitumelle.

Samat laitumet käytössä, liikkuu samalla tavalla ja samalla määrällä mitä 10 vuotiaana. Onko sitten aineenvaihdunta hidastunut että sen vuoksi lihoo.
Mutta sitten taas tuntuu hieman hassulta kun minulla on hevonen joka 18v ja on vuorostaan alkanut laihtumaan vanhemmiten, joten on pakko ollut lisätä ruokintaa.

Voiko jokin sairaus aiheuttaa lihoamista? Lisätä ruokahalua? Vai onko poni vain ilmaa täynnä? Hiekkaa?

Re: Poni on lihavempi mitä ennen?

Päivämäärä:   28.6.25 10:13:47

Cushing?

Päivämäärä:   28.6.25 10:14:51

Ei ole, keväänä otettu verikoe. Tosin muista syistä.

Päivämäärä:   28.6.25 11:15:13

Aineenvaihdunta muuttuu vanhemmiten. Ponillasi on hidastunut ja hevosellasi todennäköisesti on joku syy miksi ruoka ei enää imeydy samaan tapaan kuin ennen.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   28.6.25 13:53:03

Kurjaa, että ponisi on ollut lihave ja nyt vielä lihavempi. Normaalisti hevonen olisi lihavampi kuin ennen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.