Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako tyhjää traileria vetää b-kortilla?

Lähettäjä: pikkuee 
Päivämäärä:   28.6.25 02:06:22

Vääntäkääs nyt rautalangasta, olen yrittänyt googlata mutta löytänyt vain ristiriitaisia tuloksia.

Minulla on auto jonka omamassa on 1652 ja suurin sallittu massa tieliikenteessä 2220.
Vuokraan trailerin jonka omamassa on 680 ja kokonaismassa 1640.

Jos kokonaismassoja katsotaan niin painoahan on 3860 eli tarvitsee be-kortin, mutta entä jos on tyhjä traileri, saanko vetää sitä pelkällä b-kortilla?

Olen siis menossa suorittamaan be-korttia ja ajattelin vuokrata trailerin pariksi päiväksi ennen ajokoetta jotta ehtisin harjoittelemaan peruuttamista. Mutta saanko ajaa tyhjän trailerin kanssa ennen kortin suorittamista (muualle kuin ajokokeeseen) vai täytyykö minun löytää jostain be-kortillinen kuski hakemaan traileri meille kotipihaan jotta voin harjoitella peruutusta?

Re: Saako tyhjää traileria vetää b-kortilla?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.6.25 02:26:36

Kyllä se katsotaan kokonaismassoista tarvitsetko pikku-e:n. Eli kyllä tarvitset.
Ei ole väliä onko traileri tyhjä vai täynnä, vain kokonaismassat ratkaisevat kortissa.

Sitten jos katsotaan paljonko auton koukkuun saa kiinnittää, siihen se todellinen paino puntarilla. Eli jos autolla saa vetää vain 1000kg, et voi lastata traileriin yhtään enempää ettei 1000kg ylity.

Re: Saako tyhjää traileria vetää b-kortilla?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.6.25 02:30:42

Eli siis B-kortilla et saa vetää yhdistelmää jonka kokonaismassat ylittävät 3500kg. Edes tyhjänä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.