Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosvaatteiden säilytys allergikkokodissa

Lähettäjä: Tattiotsa 
Päivämäärä:   25.6.25 17:27:32

Minulla on ollut muutaman vuoden tauko hevostelusta ja haluaisin taas jatkaa harrastusta. Olen kuitenkin valinnut elämänkumppanikseni ihmisen, joka saa allergiaoireita ainakin kissoista, koirista, aaseista ja lehmistä. Todennäköisesti siis myös hevosvaatteista. Miten te muut allergikon kanssa asuvat olette ratkaisseet tämän?

Asumme pienessä rivarissa. Heppavaatteethan voi pestä tai vähintään pyöräyttää huuhtelulla joka käytön jälkeen, mutta talviaikaan kuivatus on ongelma. Saunalla voisi kuivata, mutta sen lämpötila on talvella 12 astetta ja kesällä 15, joten siellä ei ainakaan talvella kuivu oikein mikään. Kesällähän vaatteet voi kuivattaa ja säilyttää ulkona. Meillä on myös pieni ulkovarasto, jossa on patteri, mutta emme ole aiemmin pitäneet sitä lämmitettynä, joten en tiedä jaksaako patteri lämmittää koko tilaa kunnolla tai varsinkaan kuivattaa kosteita vaatteita. Tämähän selviää tietysti kokeilemalla.

Re: Hevosvaatteiden säilytys allergikkokodissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 17:35:34

Itse ennemmin en pesisi joka käytön jälkeen vaan pitäisin vaikka siellä saunalla tai varastossa tuulettumassa seuraavaan päivään ja sen jälkeen sulkisin ilmatiiviiseen laatikkoon, mikäli ei voi varastossa/saunalla pitää likaisena vaikka kassissa. Sitten kun vaatetta on enemmän, kunnon pesuun ja puhtaana kai ne voi kuivattaa vaikka pesukoneen kanssa samassa tilassa.

Oma äitini on kissoille ja koirille allerginen. Meidän tallivaatteet asui lapsuudessa kangaskasseissa kylmässä ulkovarastossa, jossa ne myös vaihdettiin päälle ainakin kesäisin. Talvella taisi olla sisällä puhtaat vaatteet, mutta esim ratsastushousut vaihdettiin aina varastossa.

Myöhemmin muutettiin taloon, jossa oli lämmin autotalli ja saatiin vaatteet sinne.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.6.25 18:30:47

Mun miehellä on hevosallergia, säilytän vaan kodinhoitohuoneessa omassa naulakossa ja kaapissa hevosvaatteet ja pudistelen ne enemmän tai vähemmän huolella ulkona ennen sisääntuloa. Ei se mies siellä kotarissa juuri hengaile.

On varmaan vuosien aikana vähän siedättynytkin.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   25.6.25 19:06:09

Meillä myös aikanaan äidin allergian takia heppakamat suht kylmässä varastossa. Sinne hiippailtiin alusvaatteissa vaihtamaan. Kuivu kyllä kesäisin vaatteet hyvin kun tarvittaessa jätti ulos tuulettumaan ja talvisin harvoin oli esmes. hikisiä vaatteita. Sitte sieltä aina silloim tällöin kaikki pesukoneeseen ja sieltä sai ripustaa ihan sisälle kuivumaan, kun pöly ja hilse oli pesty pois

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 19:45:08

Säilytä varastossa! Ja siitä suoraan itse suihkuun.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.6.25 20:27:23

Ulkovarastoon peltinen pukukaappi johon kamppeet. Meillä semmoinen kolmen kaapin seinällä (autotallissa), alta ja takaa raot ja patteri takana (reilusti irti siitä). Yksi mun tallivaatteille, yhessä miehen sahauskamat ja yhessä mehtäryysyt. Ei haise ja kaikki kuivaa yllättävän hyvin (lämpö n 12 asteessa).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.