Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosvaatteiden säilytys allergikkokodissa

Lähettäjä: Tattiotsa 
Päivämäärä:   25.6.25 17:27:32

Minulla on ollut muutaman vuoden tauko hevostelusta ja haluaisin taas jatkaa harrastusta. Olen kuitenkin valinnut elämänkumppanikseni ihmisen, joka saa allergiaoireita ainakin kissoista, koirista, aaseista ja lehmistä. Todennäköisesti siis myös hevosvaatteista. Miten te muut allergikon kanssa asuvat olette ratkaisseet tämän?

Asumme pienessä rivarissa. Heppavaatteethan voi pestä tai vähintään pyöräyttää huuhtelulla joka käytön jälkeen, mutta talviaikaan kuivatus on ongelma. Saunalla voisi kuivata, mutta sen lämpötila on talvella 12 astetta ja kesällä 15, joten siellä ei ainakaan talvella kuivu oikein mikään. Kesällähän vaatteet voi kuivattaa ja säilyttää ulkona. Meillä on myös pieni ulkovarasto, jossa on patteri, mutta emme ole aiemmin pitäneet sitä lämmitettynä, joten en tiedä jaksaako patteri lämmittää koko tilaa kunnolla tai varsinkaan kuivattaa kosteita vaatteita. Tämähän selviää tietysti kokeilemalla.

Re: Hevosvaatteiden säilytys allergikkokodissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 17:35:34

Itse ennemmin en pesisi joka käytön jälkeen vaan pitäisin vaikka siellä saunalla tai varastossa tuulettumassa seuraavaan päivään ja sen jälkeen sulkisin ilmatiiviiseen laatikkoon, mikäli ei voi varastossa/saunalla pitää likaisena vaikka kassissa. Sitten kun vaatetta on enemmän, kunnon pesuun ja puhtaana kai ne voi kuivattaa vaikka pesukoneen kanssa samassa tilassa.

Oma äitini on kissoille ja koirille allerginen. Meidän tallivaatteet asui lapsuudessa kangaskasseissa kylmässä ulkovarastossa, jossa ne myös vaihdettiin päälle ainakin kesäisin. Talvella taisi olla sisällä puhtaat vaatteet, mutta esim ratsastushousut vaihdettiin aina varastossa.

Myöhemmin muutettiin taloon, jossa oli lämmin autotalli ja saatiin vaatteet sinne.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.6.25 18:30:47

Mun miehellä on hevosallergia, säilytän vaan kodinhoitohuoneessa omassa naulakossa ja kaapissa hevosvaatteet ja pudistelen ne enemmän tai vähemmän huolella ulkona ennen sisääntuloa. Ei se mies siellä kotarissa juuri hengaile.

On varmaan vuosien aikana vähän siedättynytkin.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   25.6.25 19:06:09

Meillä myös aikanaan äidin allergian takia heppakamat suht kylmässä varastossa. Sinne hiippailtiin alusvaatteissa vaihtamaan. Kuivu kyllä kesäisin vaatteet hyvin kun tarvittaessa jätti ulos tuulettumaan ja talvisin harvoin oli esmes. hikisiä vaatteita. Sitte sieltä aina silloim tällöin kaikki pesukoneeseen ja sieltä sai ripustaa ihan sisälle kuivumaan, kun pöly ja hilse oli pesty pois

Päivämäärä:   25.6.25 19:45:08

Säilytä varastossa! Ja siitä suoraan itse suihkuun.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.6.25 20:27:23

Ulkovarastoon peltinen pukukaappi johon kamppeet. Meillä semmoinen kolmen kaapin seinällä (autotallissa), alta ja takaa raot ja patteri takana (reilusti irti siitä). Yksi mun tallivaatteille, yhessä miehen sahauskamat ja yhessä mehtäryysyt. Ei haise ja kaikki kuivaa yllättävän hyvin (lämpö n 12 asteessa).

Lähettäjä: nelli 
Päivämäärä:   26.6.25 08:54:01

heppavaatteita ei kannata pestä joka käytön jälkeen. Housuista menee jousto ja gripit pilalle jatkuvalla pesulla, ja eihän siinä ole myöskään ekologisuuden kannalta mitään järkeä, että tallivaatteita pesee jatkuvasti, kun ei kukaan oleta että siellä tallilla ollaan putipuhtaissa ja kukkasilta tuoksuvissa vaatteissa ja ne vaatteet likaantuu kuitenkin ensimmäisen kahden minuutin aikana :D

Talvella kastuu eniten alin kerrasto, joka ei ole suoraan kosketuksissa hevoseen tai pölyyn, ja se varmaankin kestää pestä ja kuivata ihan muiden pyykkien tapaan.

Hommaisin sinne ulkovarastoon tai saunalle ilmavan mutta riittävän tiiviin kaapin, että sinne ei pääse mitkään jyrsijät nakertamaan vaatteita, ja käyttäisin sitä varastoa pukukoppina tallille mennessä ja sieltä tullessa tai riisuisin kamat kotona eteisessä ja kiikuttaisin sieltä varastoon.

Syyssateilla tai talven loskakeleillä sinne pieneen ulkovarastoon voisi hankkia esimerkiksi sähkökäyttöisen lisälämmittimen ja käyttää sitä silloin, kun vaatteet on päässeet kastumaan ja niitä pitää kuivata (jos se nykyinen patteri ei riitä). Kuivausta varten joku väljempi rekki tai pyykkinaru kattoon :)

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   26.6.25 09:02:58

Meillä oli kerrostalossa sellanen komero mihin pystyi kävellä. Siellä oli kaappi, siellä säilytin tallivaatteet. Kumppani oli allerginen hevoselle. Kun tavattiin ei voinut olla edes tallin puhalla, mutta on siedättynyt vuosien aikana hyvin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.6.25 15:58:33

Asun ja elän hevosallergisen kanssa ja riittää että tallikamat on omassa kaapissaan, missä ei muuta säilytellä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   26.6.25 19:26:42

Paras mitä olen kuullut kun myyty likaista vaatetta. En voi pestä koska kotona on allergikko.

Jaa, käyttöön vaan ja kamat myyntiin kun ovat likaiset. Seuraava pesee.
Just joo.

Päivämäärä:   26.6.25 19:31:06

Prismassa maksaa pukupussi muutaman euron, säilytin pölisevät työvaatteet sellaisessa.

Heppavaatteet asuvat siivouskaapissa kun sinne mahtuvat hyvin. Ei ole kaikki vaatteet karvassa kun esim. takit eivät ole kaupunkitakkien kanssa samassa naulakossa.

Päivämäärä:   26.6.25 19:50:25

Olen itse allerginen (en niinkään hevosille, mutta siitepölylle, koirille ja kissoille kyllä). Pesen sienellä, vedellä ja saippualla kenkien pohjat, nahkaosat pesen satulasaippualla ja laitan vielä nahanhoitoainetta - pysyy samalla varusteet erinomaisessa kunnossa. Chapsit samoin pyyhin satulasaippualla ja sienellä puhtaaksi ja laitan lopuksi hoitoaineita. Hanskat samaten pesen satulasaippualla. Ratsastusvaatteet pesen pyykissä joka ratsastuksen jälkeen, muutenkin ovat yleensä hikisiä! Eikä ole yllättäen gripit kärsineet ratshousuista ollenkaan, vaikka pesen joka käytön jälkeen, yli kaksi vuotta jo kestäneet ! Kun ovat pestyjä, niin allerginen sietää oikein hyvin. Kypärää säilytän omassa kassissaan eteisessä, harvoin tarvitsee huoltaa kypärää ellei sitä laita tallin lattialle tms :)

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   26.6.25 20:13:51

Meillä hyvin allerginen perheenjäsen. Pestävät olen pessyt erikseen. Kuivaus ihan normaalisti muiden vaatteiden kanssa pyykkinarulla ja kuivarummussa. Ne mitä ei voi pestä tai usein pestä, olen säilyttänyt tallilla, kellarikomerossa tai muovipussissa. Kengille ja kypärälle riittäisi varmasti pyyhintä. Muista että tuot itse mukanasi eli suihkuun ja erityisesri tukan pesu. Samaten autoon joko puhtaat vaatteet tai heppavatteiden päälle toinen vaatekerta. On hyvin mahdollista, että ajan kanssa siedättyy pienille määrille allergeeeneja.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   27.6.25 08:38:13

Mieheni on allerginen hevosille. Ei pysty olemaan lähellä jos hevosta harjataan tallissa, mutta voi olla mukana kärryttelemässä ja (ratsastaa), kunhan ei pölyä nouse. Jostakin ihmeen syystä tallivaatteeni eivät haittaa mitenkään. Olen ne oikeastaan aina päällä ja takitkin säilytän samassa kaapissa hänen takkiensa vieressä ja pesen fleecetakit ym samassa pyykissä. Itselläni paha heinä-/siitepölyallergia, monikemikaaliyliherkkyys ja astma, joten tiedän kyllä miten herkästi ja pahasti voi reaktiot tulla.

Lähettäjä: islanti 
Päivämäärä:   27.6.25 09:46:06

Se voi tosiaan olla, että sun tallivaatteet ei edes aiheuta mitään ongelmaa. Itse hankkisin kuivurin tai kuivauskaapin, jotta saisin pesun jälkeen vaatteet kuiviksi heti. Vaatteet voisi ehkä pestä ja kuivata pesupussissa, ja likaiset säilyttää tosiaan jossain erillään tai esim. muovilaatikossa. Ei todellakaan kannata pestä joka käytön jälkeen.

Päivämäärä:   27.6.25 12:00:46

Meillä on ollut autossa aina vanhat lakanat penkkien suojana, ne saa helposti käääräistyä rullalle ja ravisteltua ulos. Samalla suojaa penkkejä tallilialta noin muutenkin.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   27.6.25 16:48:11

Astmaatikkopuolisoni on ollut vahvasti allerginen mm. hevosille ja on joskus saanutkin oireita jopa auton ratista, kun on ajanut jälkeeni autolla, kun olen käynyt sillä tallilla enkä ole pessyt käsiäni. Sitten kun ostin oman hevosen ja ratsastin päivittäin, alkoi hevospölyä kantautua kotiin enemmän. Ainahan sateessa kastuneet vaatteet oli kuivattava, satulahuopia pestävä pesukoneessa ja talvivaatteet eivä mahtuneen mihinkään pikkukomeroon...

Yllätys, mies siedättyi hevospölylle ja on käynyt kanssani tallilla, siivonnut karsinaa ja taluttanut hevosiakin. Harjata en anna, enkä jakaa heiniä, mutta pikaiset käynnit hevosympäristössä sujuvat hyvin. Ehkä kannattaa seurata tilannetta jos oireet eivät ole kovin pahat, ja kokeilla säiyttää vaatteita ihan eteisessä tms.?

Päivämäärä:   27.6.25 16:50:37

Pystyykö vaatteita säilyttämään tallilla missään? Tai auton peräkontissa?

Lähettäjä: Tattiotsa 
Päivämäärä:   27.6.25 16:58:28

Kiitos kovasti vastauksista ja vinkeistä, oli monta mitä voisi kokeilla. :)

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   27.6.25 22:00:37

Kaveri säilytti omiaan laatikoissa autotallin varastossa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.