Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten korjata kulunutta satulahuopaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 15:44:24

Mulla on muutama muuten hyväkuntoinen satulahuopa, mutta niistä on sisäpuolen kangas takatoppausten alta alkanut kulua. Jos saisi jollain tuota fiksattua, huovilla olisi vielä vuosia käyttöaikaa jäljellä. Toki noita voisi kesällä vielä jonkin aikaa käyttää noinkin, kun kesäkarva kestää pientä kulutusta. Mutta jos saisi korjattua niin mielummin tietysti korjaisin ennen kuin on kulunut pahemmin.

Onko jollain kokemusta? Olen miettinyt mm. uuden kankaan ompelemista joko koko huovan matkalta selkäosaan tai tikkaussaumojen mukaan ommeltua paikkaa takatoppauksen alle. Parsiminenkin sujuu, mutta en tiedä onko se toimiva ratkaisu, ainakaan jos tavoitteena on sileä pinta selkää vasten. Yksi vaihtoehto varmaan olisi ommella koko huovan sisäpintaan uusi kangas reunoja pitkin kiinni.

Kokemuksia, mielipiteitä, ajatuksia, kommentteja?

Tuntuu tyhmältä heittää muuten erinomaisia huopia pois, erityisesti kun ne sattuu tietysti olemaan ne lempparit ja siksi tietysti käytetty enemmän.

Re: Miten korjata kulunutta satulahuopaa?

Lähettäjä: Tatti 
Päivämäärä:   25.6.25 16:37:28

Mä varmaan ompelisin huovan alapuolelle kokonaan uuden kankaan. Sitten ei ainakaan tule satulan alle mitään saumoja, jotka voisivat painaa hevosta. Kiva, että joku vielä haluaa korjata vanhoja varusteita, eikä heittää heti pois. :)

Lähettäjä: LR 
Päivämäärä:   25.6.25 16:54:44

Meillä tuunaillaan satulahuopia. Vanhoihin huopiin uusi päälikangas.

Kannattaa ratkoa reunanauha auki ja nyppiä langan pätkät pois.
Sitten ompelet uuden kankaan huopaan, esim. 5 cm välein tikkaus läpi huovan, jotta uusi kangas pysyy paikallaan. Sitten vasta leikkaat kankaan satulahuovan muotoon. Sen jälkeen vaan reunanauha ompelemalla takaisin :)

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   25.6.25 17:21:48

Mä teen pintelipatjoja

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   26.6.25 01:00:09

Satulahuovat ovat kulutustavaraa. Kun kangas on kulunut puhki, heitä huopa pois ja osta uusi.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   26.6.25 14:11:53

Miksi pitää sen takia ostaa uusi, kun saa korjattua muutamalla kympillä.

Meillä ainakin on rahalle muuta käyttöä kun ostella uusia (ja nykyään niin tylsiä) satulahuopia kun voi itse tuunata uuden ja mieleisen kuosin.

Päivämäärä:   26.6.25 15:27:51

Kiitos korjausvinkeistä. Pitää tuota LR reunan avaamista tutkia.

Pintelipatjoja en tarvitse niin ei ole hyötyä jatkokäyttää huopia siihen.

Ja Chicana, pointti nimenomaan oli että miten voi pidentää käyttöikää. Miksi heittäisin pois huovan, kun sen ainoa vika on peukalon kokoinen kuluma kankaassa. Jos sen voi korjata takaisin käyttöön. Ensinkin hyvät huovat on kalliita, ja toisekseen osa näistä huovista on tuunattuja tai tarkkaan värin mukaan ostettuja ja vastaavia on siis käytännössä mahdoton saada tilalle. Minulle käsityöt on myös mukava tapa puuhastella vapaa-ajalla, joten ei haittaa käyttää aikaa varusteiden korjaamiseen.

Lisäksi hevosharrastus on muutenkin äärimmäisen luontoa kuluttavaa, joten minusta on kiva tehdä ekologisia valintoja siellä missä se on mahdollista.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   26.6.25 19:29:58

” Miksi pitää sen takia ostaa uusi, kun saa korjattua muutamalla kympillä.”

Siksi että huopia on myynnissä niin halvalla että ei kannata näitä alkaa korjailemaan.
Kulutustavaraa. Roskiin vaan ja kirppikseltä muutamalla eurolla hyväkuntoinen huopa tilalle.

Päivämäärä:   26.6.25 19:35:01

"Lähettäjä—

Päivämäärä26.6.25 19:29:58

” Miksi pitää sen takia ostaa uusi, kun saa korjattua muutamalla kympillä.”

Siksi että huopia on myynnissä niin halvalla että ei kannata näitä alkaa korjailemaan.
Kulutustavaraa. Roskiin vaan ja kirppikseltä muutamalla eurolla hyväkuntoinen huopa tilalle."

No huhhuh mikä asenne. Ei mikään ihme että hukutaan roskaan.

Päivämäärä:   26.6.25 19:36:57

^ raha ratkaisee valitettavasti.

En uhraa muutamaa kymppiä uuden kankaan ostoon ja ompeluun jos saan viidellä eurolla käytetyn.
Toisekseen, on se uuden kankaan ostaminen yhtälailla tuhlausta kuin se että ostaisin jo valmiiksi ”toisen roskan”.

Päivämäärä:   26.6.25 19:50:27

No, mä en ole löytänyt mistään käytettynäkään vitosella tai kympillä huopia, joita haluan käyttää.

Sitä paitsi, kuten sanottu, se käsityön osuus on myös tapa harrastaa.

Jos sä et halua korjata, älä korjaa. Mutta älä tuu mun ketjuun pilaamaan tunnelmaa sun kulutusjuhlalla. Kukaan ei pakota sua korjamaan, niin älä jaa kysymättä myöskään sun ideologiaa, kiitos.

Päivämäärä:   26.6.25 19:51:29

Jatketaan vielä.
Huovan päälipuolelta on pieni reikä helppo paikata ompelemalla erikoisilla parsinpistoilla vaikka kukan tai tähden.
Satulahuovan alapuolen kulumaa ei voi korjata millään kohokuviolla, vaan sinne on laitettava uusi kangas paneeleiden alle tai koko huovan alle jotta pinta on kauttaaltaan sileä eikä hevosta hankaavaa kohtaa jää.
Jos tämmöiseen ryhtyisin niin tekisin sinne alle ”romaanin” esim lampaan tai porontaljasta. Mutta sekään ei sovi sitten joka satulan alle eikä ole tavallisella koneella ommeltavissa vaan vaatii järeämmän teollisuuskoneen. Eikä ole se halvin keksintö.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   26.6.25 19:52:41

Käännän toisinpäin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.