Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten korjata kulunutta satulahuopaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.25 15:44:24

Mulla on muutama muuten hyväkuntoinen satulahuopa, mutta niistä on sisäpuolen kangas takatoppausten alta alkanut kulua. Jos saisi jollain tuota fiksattua, huovilla olisi vielä vuosia käyttöaikaa jäljellä. Toki noita voisi kesällä vielä jonkin aikaa käyttää noinkin, kun kesäkarva kestää pientä kulutusta. Mutta jos saisi korjattua niin mielummin tietysti korjaisin ennen kuin on kulunut pahemmin.

Onko jollain kokemusta? Olen miettinyt mm. uuden kankaan ompelemista joko koko huovan matkalta selkäosaan tai tikkaussaumojen mukaan ommeltua paikkaa takatoppauksen alle. Parsiminenkin sujuu, mutta en tiedä onko se toimiva ratkaisu, ainakaan jos tavoitteena on sileä pinta selkää vasten. Yksi vaihtoehto varmaan olisi ommella koko huovan sisäpintaan uusi kangas reunoja pitkin kiinni.

Kokemuksia, mielipiteitä, ajatuksia, kommentteja?

Tuntuu tyhmältä heittää muuten erinomaisia huopia pois, erityisesti kun ne sattuu tietysti olemaan ne lempparit ja siksi tietysti käytetty enemmän.

Re: Miten korjata kulunutta satulahuopaa?

Lähettäjä: Tatti 
Päivämäärä:   25.6.25 16:37:28

Mä varmaan ompelisin huovan alapuolelle kokonaan uuden kankaan. Sitten ei ainakaan tule satulan alle mitään saumoja, jotka voisivat painaa hevosta. Kiva, että joku vielä haluaa korjata vanhoja varusteita, eikä heittää heti pois. :)

Lähettäjä: LR 
Päivämäärä:   25.6.25 16:54:44

Meillä tuunaillaan satulahuopia. Vanhoihin huopiin uusi päälikangas.

Kannattaa ratkoa reunanauha auki ja nyppiä langan pätkät pois.
Sitten ompelet uuden kankaan huopaan, esim. 5 cm välein tikkaus läpi huovan, jotta uusi kangas pysyy paikallaan. Sitten vasta leikkaat kankaan satulahuovan muotoon. Sen jälkeen vaan reunanauha ompelemalla takaisin :)

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   25.6.25 17:21:48

Mä teen pintelipatjoja

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.